|
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Rzeszowie - Filia w Łańcucie
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE Bibliografia w wyborze
„Dzieci i młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych to te, które nie potrafią podołać wymaganiom obowiązującego programu nauczania. Potrzebują one pomocy w formie specjalnego programu nauczania, metod nauczania dostosowanych do ich potrzeb, specjalnie przygotowanych nauczycieli oraz odmiennych rozwiązań organizacyjnych dla realizowania ich specjalnej edukacji.” M. Łoskot Głos Pedagogiczny. – 2010, nr 20, s. 5
Ważne jest, aby nauczyciele posiadali rzetelne informacje na temat koncepcji specjalnych potrzeb edukacyjnych, zasad udzielania wsparcia uczniom doświadczającym trudności w uczeniu się. Zestawienie zawiera najnowsze pozycje książkowe oraz artykuły z czasopism, poświęcone pracy z uczniem: - niepełnosprawnym, - słabo widzącym i niewidomym, - słabo słyszącym i niesłyszącym, - nadpobudliwym, - z dysleksją, - z autyzmem Zestawienie opracowano na podstawie elektronicznych baz danych PBW w Rzeszowie – Filii w Łańcucie. Zestawienie zawiera 161 pozycji numerowanych łącznie książek i artykułów z czasopism.
KSIĄŻKI: |
|
|
1. Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej : zaburzenia rozwojowo-sensoryczne oraz edukacyjne występujące w ramach autyzmu, ADHD, trudności szkolnych oraz zaburzeń dwubiegunowych / Polly Godwin Emmons, Liz McKendry Anderson ; [tł. z ang. Robert Waliś]. - Warszawa : K. E. Liber, 2007. Sygn. 35927 2.Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych / red. J. Wyczesany, A. Mikrut. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2002 Sygn.: 33444, 34827 3. Terapia pedagogiczna / red. V. Florkiewicz. – Łódź : WSHE, 2006 Sygn. 32673 4. Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Fintan J. O`Regan ; [tł. Robert Waliś]. - Warszawa : K. E. Liber, 2005. Sygn. 33427 5. Mój uczeń pracuje inaczej : wskazówki metodyczne / Urszula Grygier, Iwona Sikorska. - Kraków : Małopolski Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2008. Sygn. 33886
6. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : materiały dla nauczycieli. - Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej, [2010]. Sygn. 35325 7. Specjalne potrzeby niepełnosprawnych = Special needs of the disabled people / red. nauk. Marcin Białas. - Kraków : Arson, 2011. Sygn. 36671 8. Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju : interdyscyplinarne problemy / pod red. Joanny Kruk-Lasockiej i Małgorzaty Sekułowicz. - Wrocław : Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, 2004. Sygn. 33562 |
|
|
9. WITAJ piesku! : dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych / B. Kulisiewicz. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2007 Sygn.: 33252
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY (z trudnościami w uczeniu się – upośledzony w stopniu lekkim)
KSIĄŻKI: |
|
|
10.Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim / D. Smykowska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2006 Sygn.: 32749 |
|
|
11. Pedagogika upośledzonych umysłowo : wybrane zagadnienia / J. Wyczesany. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2005 Sygn.: 32620 |
|
|
12.Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych : praca zb. / red. G. Tkaczyk, T. Serafin. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2001 Sygn.: 31909 |
|
|
13.Program kształtowania i korekcji pojęć społeczno-przyrodniczych u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w okresie wczesnoszkolnym / G. Tkaczyk. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2006 Sygn.: 33041 14. Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Katarzyna Parys. - Wyd. 2. - Kraków : "Impuls", 2013. Sygn. 36661 15.Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną : poradnik dla rodziców i terapeutów / M. Wiśniewska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2008 Sygn.: 34183
ARTYKUŁY Z CZASOPISM: |
|
|
16.Aktywność ruchowa – jej znaczenie i rola w edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie / L. Karpińska-Sukiennik, J. Filipiak // Lider. – 2005, nr 4, s. 21 |
|
|
17. Arteterapia jako forma pracy z dzieckiem z upośledzeniem umysłowym / E. Grudziewska // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 3, s. 194-200 18. Diagnoza potencjału poznawczego dzieci w wieku przedszkolnym (część 4) : dzieci trzy - i czteroletnie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim / Ewa Maria Kulesza // Szkoła Specjalna. – 2011, nr 4, s. 271-282, bibliogr. |
|
|
19. Kształtowanie kompetencji narracyjnej u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w ramach przedmiotu – sztuka / A. Wątorek // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 5, s. 377-383 20. Metody aktywizujące w nauczaniu zintegrowanym uczniów niepełnosprawnych intelektualnie / Monika Gęga // Nowa Szkoła. - 2013, nr 4, s. 31- 33 |
|
|
21.Opóźniony rozwój mowy a upośledzenie umysłowe / K. Radecka // Wychowanie na co Dzień. – 2009, nr 6, s. 22-24 |
|
|
22. Praca z dzieckiem z inteligencją niższą niż przeciętna / H. Krauze-Sikorska // Życie Szkoły. – 2009, nr 3, s. 16-21 |
|
|
23. Upośledzenie umysłowe a twórczość / B. Pedrycz // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 1, s. 62-64 24. Wprowadzanie dziecka niepełnosprawnego umysłowo w nowe sytuacje społeczne / J. Kopras // Szkoła Specjalna. – 2004, nr 1, s. 59-61 25.Wyrównywanie trudności w nauczaniu matematyki uczniów lekko upośledzonych umysłowo / B. Bobik // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 1, s. 60-66 26.Zabawy i ćwiczenia wyciszające negatywne emocje u dziecka niepełnosprawnego intelektualnie / A. Chajdys, H. Smolińska // Rewalidacja. – 2008, nr 2, s. 84-90 |
|
|
|
|
|
|
|
|
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ
KSIĄŻKI: |
|
|
27.Dziecko niepełnosprawne w rodzinie i w szkole / red. E. Minczakiewicz. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2002 Sygn.: 32104 |
|
|
28.Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej : poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych : praca zbiorowa / red. M. Loska, D. Myślińska. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005 Sygn.: 32800 |
|
|
29.W poszukiwaniu sensu życia : program wychowawczo-terapeutyczny dla osób niepełnosprawnych ruchowo / E. J. Konieczna. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010 Sygn.: 35868
ARTYKUŁY Z CZASOPISM: |
|
|
30.Komputer a przyszłość osób niepełnosprawnych ruchowo / M. Bogdanowicz // Szkoła Specjalna. – 2005, nr 1, s. 50-52 |
|
|
31.Obraz niepełnosprawności w filmach rysunkowych dla dzieci / K. Więckowska // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 2, s. 138-146 32. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny : (przykład ucznia z lekkim upośledzeniem umysłowym) // Doradca Dyrektora Szkoły. - 2011, nr 10, s. 29-31 |
|
|
33.Problematyka samooceny osób niepełnosprawnych ruchowo / C. Kustra // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 1, s. 3-13
UCZEŃ SŁABO WIDZĄCY I NIEWIDOMY
KSIĄŻKI: |
|
|
34.Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi : praca zbiorowa / red. S. Jakubowski. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2001 Sygn.: 31910 35. Praca z młodzieżą niewidomą i słabowidzącą : metoda pracy sekwencjami na lekcjach plastyki / Agnieszka Żabińska. - Warszawa : "Difin", 2011. Sygn. 35075 |
|
|
36. Uczeń niewidomy i słabo widzący w ogólnodostępnej szkole średniej : poradnik dla nauczycieli : praca zbiorowa / red. S. Jakubowski. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005 Sygn.: 32799 37. Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych / Z. Palak. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2000 Sygn.: 33352 38. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem z dodatkowymi niepełnosprawnościami : poradnik dla nauczycieli / red. G. Walczak. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005 Sygn.:32795
ARTYKUŁY Z CZASOPISM: |
|
|
39. Diagnoza i terapia małego dziecka niewidomego i słabo widzącego ze sprzężoną niepełnosprawnością / K. Czerwińska // Szkoła Specjalna. – 2003, nr 5, s. 307-312 40. Jak usprawniać wzrok ucznia niedowidzącego ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju / B. Grzyb, J. Rymiszewska // Rewalidacja. – 2009, nr 2, s. 50-66 |
|
|
41. Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne w pracy z dzieckiem niewidomym i słabo widzącym / K. Królikowska // Szkoła Specjalna. – 2006, nr 5, s. 380-388 42. Model programu wspomagania rozwoju widzenia dzieci z zaburzeniami widzenia / M. Walkiewicz // Szkoła Specjalna. – 2005, nr 2, s. 126-137 |
|
|
43. Nauczanie ucznia słabo widzącego orientacji i samodzielnego poruszania się / P. Kalisz // Szkoła Specjalna. – 2004, nr 3, s. 205-215 44. Niewidomi a języki obce, czyli kilka słów o tyfloglottodydaktyce / T. P. Krzeszowski // Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 7, s. 5-12 [numer specjalny] |
|
|
45. Nowe trendy w tyflopedagogice – prace naukowo-badawcze i publikacje / J. Kuczyńska-Kwapisz // Szkoła Specjalna. – 2004, nr 1, s. 32-36 |
|
|
46. O teatralnych zajęciach z dziećmi i młodzieżą słabo widzącą / R. Polaszek // |
|
|
Szkoła Specjalna. – 2002, nr 2, s. 109-114 |
|
|
47. Świat bez wzroku : czy uczeń niewidomy to uczeń niepełnosprawny? / B. Marek // Języki Obce w Szkole. – 2001, nr 7, s. 28-32 [numer specjalny] 48. Usprawnianie widzenia małych dzieci słabo widzących / M. Walkiewicz- Kreutak // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 1, s. 14-18 |
|
|
49. Uwarunkowania integracji społecznej uczniów niewidomych w grupie rówieśniczej / Z. Kazanowski // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 1, s. 20-33 50. Wczesna rehabilitacja dzieci z uszkodzonym wzrokiem / G. Walczak // Wychowanie na co Dzień. – 2003, nr 1-2, s. 21-22
|
|
|
51. Wizualizacja jako metoda relaksacji dla osób niewidomych / A. Ścisłowski // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 5, s. 383-390 |
|
|
52. Współczesne tendencje w edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych wzrokowo / E. Łobacz // Szkoła Specjalna. – 2006, nr 5, s. 362-372 |
|
|
53. Wyobrażenia surogatowe, ich rola i znaczenie w kształceniu wyobrażeń świata i pojęć u niewidomych / A. Fojkis // Szkoła Specjalna. – 2004, nr 3, s. 195-204 54. „Zanurzanie dzieci w brajlu” jako element holistycznej nauki języka – rozwiązania stosowane w Stanach Zjednoczonych / M. Paplińska // Szkoła Specjalna. – 2005, nr 4, s. 247-257
UCZEŃ SŁABO SŁYSZĄCY I NIESŁYSZĄCY
KSIĄŻKI: 55. Mój uczeń nie słyszy : poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych / U. Buryn i in. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2001 Sygn.: 31911 56. Niesłyszący – głusi – głuchoniemi : wyrównywanie szans / B. Szczepankowski. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999 Sygn.: 35625 57. Program pracy z dziećmi z wadą słuchu lub zagrożonymi wadą słuchu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (0-6 lat) : poradnik dla nauczycieli i terapeutów / J. Szuchnik [i in.]. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005 Sygn.: 32797 58. Subiektywny obraz zdrowia oraz zachowań zdrowotnych uczniów z wadą słuchu / Grażyna Gunia. - Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2010. Sygn. 35085 59. Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat : poradnik dla nauczycieli ogólnodostępnych szkół ponadpodstawowych / U. Buryn [i in.]. – Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, 2005 Sygn.: 32796 60. Wymowa dzieci niesłyszących : analiza audytywna i akustyczna / Anita Trochymiuk. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2008. Sygn. 34021 |
|
|
|
|
|
ARTYKUŁY Z CZASOPISM: 61. Czynniki kształtujące świadomość ekologiczną dzieci niedosłyszących / L. Kozioł // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 1, s. 56-60 62. Diagnozowanie gotowości szkolnej dziecka z wadą słuchu w świetle nowej rzeczywistości edukacyjnej / Katarzyna Bieńkowska // Szkoła Specjalna. - 2013, nr 3, s. 174 – 183 63. Dysfunkcje narządu słuchu – a poziom zdolności motorycznych / D. Dąbrowski // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2009, nr 3, s. 17-21 64. Dziecko niedosłyszące w mojej klasie / E. Kowalska // Nauczanie Początkowe. – 2003/2004, nr 1, s. 51-58 65. Język dzieci głuchych – wskazówki dla edukacji szkolnej / P. Tomaszewski // Szkoła Specjalna. – 2005, nr 3, s. 167-181 66. Język migowy w przedszkolu / A. Gubańska // Edukacja i Dialog. – 2006, nr 6, s. 65-67
67. Kształtowanie dzieci z wadą słuchu w systemie integracyjnym jako wyzwanie dla surdopedagogiki / M. Kupisiewicz // Szkoła Specjalna. – 2006, nr 5, s. 330-337 68. Metoda fonogestów jako szansa na pełne i wszechstronne wykształcenie osób niesłyszących / K. Krakowiak // Szkoła Specjalna. – 2002, nr 2, s. 68-79 69. Metoda szybkiego wzbogacania kompetencji językowo-kulturowej i pojęciowej dzieci niesłyszących / M. Białas // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 3, s. 199-205 70. Modelowanie czynności poznawczych dziecka z wadą słuchu jako element pracy pedagoga specjalnego / J. Zielińska // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 2, s. 83-91 71. Nowoczesne technologie i Internet w komunikacji osób z uszkodzonym narządem słuchu / K. Przybylska // Szkoła Specjalna. – 2006, nr 1, s. 62-66 72. Rehabilitacja językowa dzieci niesłyszących w Polsce / M. Białas // Szkoła Specjalna. – 2007, nr 1, s. 21-36 73. System migany w nauczaniu głuchych i słabosłyszących – możliwości zastosowania i perspektywy rozwoju / M. Sak // Szkoła Specjalna. – 2010, nr 2, s. 121-127 74. Wczesna opieka nad dzieckiem z wadą słuchu i jej wpływ na dalsze losy / K. Wereszka // Szkoła Specjalna. – 2005, nr 5, s. 323-330 75. Wewnętrzne uwarunkowania zdolności motorycznych – dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu słuchu / D. Dąbrowski // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2009, nr 7, s. 12-19 76. Zajęcia korekcyjne dla dziecka z niedosłuchem / M. Morkisz // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 6, s. 48-51
UCZEŃ Z DYSLEKSJĄ
KSIĄŻKI: 77. Dar dysleksji : dlaczego niektórzy zdolni ludzie nie umieją czytać i jak mogą się nauczyć / R. D. Davis, E. M. Braun. – Poznań : Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2001 Sygn.: 35683 78. Dysleksja rozwojowa : perspektywa psychologiczna : praca zb. / red. G. Krasowicz-Kupis. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2006 Sygn.: 32826 79. Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych / red. M. Bogdanowicz, M. Smoleń. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2004 Sygn.: 32679 80. Ryzyko dysleksji : problem i diagnozowanie / M. Bogdanowicz. – Gdańsk : Wydawnictwo „Harmonia”, 2002 Sygn.: 34413
ARTYKUŁY Z CZASOPISM: 81. Chemia dla dyslektyków / M. Nodzyńska // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 6, s. 52- 57 82. Diagnoza i ocena w profilaktyce dysleksji / B. Bieleń // Wychowanie w Przedszkolu. – 2004, nr 9, s. 20-25 83. Diagnoza i terapia dysleksji / E. Kozak // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 6, s. 39- 45 84. Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / J. Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. – 2006, nr 9, s. 3-9
85. Dyskalkulia / P. Bąbel, E. Srebro // Nauczanie Początkowe. – 2004/2005, nr 4, s. 13-17 86. Dysleksja – problem cywilizacyjny / M. Korendo // Polonistyka. – 2009, nr 8, s. 51-53 87. Dysleksja – realność i kontrowersje / M. Bogdanowicz // Psychologia w Szkole. – 2004, nr 4, s. 57-74 88. Dysleksja a nauczanie języków obcych / K. Bogdanowicz // Psychologia w Szkole. – 2005, nr 2, s. 81-93 89. Dysleksja a ruch / K. Bulińska // Lider. – 2005, nr 5, s. 27 90. Dysleksja rozwojowa a zdolności motoryczne dziecka / K. Figat // Lider. – 2006, nr 10, s. 14-17 91. Dysleksja u dzieci / B. Kowalińska // Dyrektor Szkoły. – 2007, nr 4, s. 35-37 92. Dyslektycy pod szczególną opieką / K. Bogdanowicz // Psychologia w Szkole. – 2006, nr 1, s. 77-85 93. Jak pomóc dziecku z dyskalkulią? / M. Pitala // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 4, s. 65-74 94. Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym? / E. Gibas // Życie Szkoły. – 2002, nr 7, s. 430-433 95. Jak pracować z uczniem dyslektycznym w szkole średniej / D. Rajewicz // Polonistyka. – 2007, nr 9, s. 55-60 96. Kilka wskazówek do pracy z dyslektykami / I. Frączak // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 1, s. 68-70 97. Metody i techniki pracy z uczniem dyslektycznym na lekcji języka polskiego / K. Kamińska-Holc // Nowa Polszczyzna. – 2004, nr 5, s. 26-30 98. Metody treningowe dla dyslektyków / B. Demczuk // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 1, s. 65-68 99. Nowy gen dysleksji / Z. Mijakowska // Wychowawca. – 2010, nr 7-8, s. 18-19 100. O dysleksji… optymistycznie / A. Jałowiecka // Nauczanie Początkowe. – 2008/ 2009, nr 2, s. 29-36 101. Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym przez rodziców i jej uwarunkowania / A. Brzezińska // Edukacja. – 2004, nr 4, s. 39-55 102. Osiągnięcia uczniów dyslektycznych w egzaminach zewnętrznych / T. Wejner // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 1-2, s. 24-26 103. Patomechanizmy dysleksji / A. Jurek // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 3, s. 23-45 104. Poczucie kontroli u osób z dysleksją / P. Bentkowski // Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze. – 2004, nr 5, s. 29-32 105. „Psychopedagogika stosowana” u podstaw skutecznej terapii pedagogicznej. [Scenariusz zajęć terapeutycznych dla uczniów zakwalifikowanych do grupy ryzyka dysleksji] / J. Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. – 2009, nr 1-2, s. I-III (Wkładka) 106. Ryzyko dysleksji / M. Bocheńska // Życie Szkoły. – 2005, nr 9, s. 41-47 107. Uczeń dyslektyczny wobec lektur szkolnych / M. Kazienko-Szczerbak // Język Polski w Szkole IV-VI. – 2008/2009, nr 3, s. 33-42 108. Zajęcia terapeutyczne dla dzieci z dysortografią / A. Dziędziura // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2004, nr 3, s. 50-52 109. Znaczenie diagnozy [dysleksja rozwojowa] / B. Odowska-Szlachcic // Życie Szkoły. – 2007, nr 7, s. 44-49 110. Znaczenie współudziału rodziców w terapii dziecka z dysleksją / A. Jałowiecka // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 2, s. 54-60 UCZEŃ NADPOBUDLIWY
KSIĄŻKI: 111. ADHD : nadpobudliwość ruchowa : poradnik dla rodziców, nauczycieli, lekarzy i terapeutów / A. Munden, J. Arcelus. – Warszawa : Dom Wydawniczy Bellona, 2008 Sygn.: 32677 112. ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej : przewodnik dla rodziców i wychowawców / A. Kołakowski [i in.]. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007 Sygn.: 32818 113. Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym – program terapii i wspomagania rozwoju oraz scenariusze zajęć / R. Wiącek. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2006 Sygn.: 32827 114. Dziecko nadpobudliwe : jak zrozumieć objawy i znaleźć odpowiednie rozwiązanie / C. Neuhaus. – Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2005 Sygn.: 32678 115. Od chaosu do spokoju : jak wychowywać dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania / J. E. Heininger, S. K. Weiss. – Poznań : Media Rodzina, 2005 Sygn.: 33278 116. Oswoić ADHD : przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo / B. Chrzanowska, J. Święcicka. – Warszawa : Centrum Doradztwa i Informacji Difin, 2006 Sygn.: 32741 117. Program pracy z dzieckiem z objawami nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) w przedszkolu lub w szkole / Anna Marczak. - Warszawa : "Fraszka Edukacyjna", 2006. Sygn. 34153 118. Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej / P. Pawlak. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2006 Sygn.: 32921 119. Zrozumieć i leczyć dzieci nadpobudliwe : poradnik dla rodziców / Bernd Mumbach ; przekł. [z niem.] Magdalena Labiś. - Kraków : "WAM", 2006. 33744
ARTYKUŁY Z CZASOPISM: 120. Formy pracy z dzieckiem dotkniętym ADHD w praktyce bibliotekarza szkolnego / B. Czapiewska // Poradnik Bibliotekarza. – 2006, nr 9, s. 37-38 121. Funkcjonowanie uczniów z zespołem ADHD w szkole / B. Bobik // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2010, nr 5, s. 42-47 122. Jak sobie radzić z ADHD? Nieoswojony „pogromca” naszych dzieci / A. Denst- Sadura // Głos Nauczycielski. – 2010, nr 13, s. 12 123. Jak ujarzmić ADHD? Strategie nauczania osób z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi na lekcji języka obcego / K. Jaworska-Biskup // Języki Obce w Szkole. – 2009, nr 2, s. 50-58 124. Kręte ścieżki rozwoju tożsamości. Determinanty rozwoju dzieci z ADHD / T. Hanć // Remedium. – 2007, nr 1, s. 30-31
125. Minimalizowanie problemów w nauce u dzieci z ADHD. Propozycje do wykorzystania w szkole, bibliotece i w domu / M. Cyrklaff // Biblioteka w Szkole. – 2007, nr 1, s. 3-5 126. Model postępowania terapeutycznego z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo / P. Pawlak // Edukacja. – 2008, nr 2, s. 96-104 127. Można pracować z dzieckiem z ADHD! / B. Biegajczyk // Nowa Szkoła. – 2005, nr 7, s. 45-48 128. Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci / I. Gelleta-Mac // Wychowanie w Przedszkolu. – 2008, nr 6, s. 18-22 129. Niegrzeczny czy chory na ADHD? Problem ADHD w szkole / K. Hawrylewicz // Życie Szkoły. – 2010, nr 4, s. 60-61 130. Nowe podejście w wychowaniu dzieci z ADHD / J. Kunert // Szkoła Specjalna. – 2006, nr 3, s. 210-215 131. O nadpobudliwości psychoruchowej / A. Anielska // Życie Szkoły. – 2005, nr 4, s. 58-60 132. Oswoić ADHD! / B. Chrzanowska, J. Święcicka // Edukacja i Dialog. – 2006, nr 6, s. 52-57 133. Percepcja siebie i swojej sytuacji rodzinnej przez dzieci z zespołem ADHD / K. Hawrylewicz // Wychowanie na co Dzień. – 2010, nr 1-2, s. 21-26 134. Praca z dzieckiem nadpobudliwym / H. Kubiak // Polonistyka. – 2007, nr 9, s. 44- 48 UCZEŃ Z AUTYZMEM
KSIĄŻKI: 135. Autyzm : jak pomóc rodzinie / P. Randall, J. Parker. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010 Sygn.: 36318 136. Autyzm : wyjaśnienie tajemnicy / U. Frith. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008 Sygn.: 34757 137. Autyzm dziecięcy : zagadnienia diagnozy i terapii / L. Bobrowicz-Lewartowska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2000 Sygn.: 31778 138. Autyzm i dieta : o czym warto wiedzieć / Rosemary Kessick ; [tł. Sylwia Kuchta]. - Warszawa : "Fraszka Edukacyjna", 2010. Sygn.: 34869 139. Dziecko z autyzmem : terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu / B. Winczura. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2008 Sygn.: 33798 140. Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami... i wiele innych : 60 sytuacji społecznych i tematów do dyskusji / Lisa A. Timms ; [tł. Zofia Zdral]. - Warszawa : "Fraszka Edukacyjna", 2012. Sygn. 36362 141. Wokół autyzmu : fakty, skojarzenia, refleksje / Hanna Olechnowicz. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004. Sygn. 31968 142. Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem / red. E. Pisula, D. Danielewicz. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2005 Sygn.: 33732
ARTYKUŁY Z CZASOPISM: 143. Autyzm : czy wszystko o nim wiemy? / Anna Waligórska, Michał Waligórski // Psychologia w Szkole. - 2011, nr 3, s. 134-140 144. Autyzm u dzieci z małych środowisk. Możliwości edukacji / J. Rafalska-Kawalec // Życie Szkoły. – 2005, nr 10, s. 21-25 145. Biologiczne uwarunkowania autyzmu / M. Górecka, T. Hanć // Remedium. – 2010, nr 2, s. 24-25 146. Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wyzwaniem dla rodziców i wychowawców / Paulina Gołaska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2013, nr 4, s. 14-19, bibliogr. 147. Dziecko autystyczne. Metody i formy pracy w szkole / K. Patyk // Nowa Szkoła. – 2009, nr 5, s. 45-53 148. Dziewczęta i kobiety z zespołem Aspergera – sukces czy porażka w szkole lub pracy? / A. Rynkiewicz // Edukacja i Dialog. – 2009, nr 5, s. 18-22 149. Jak przygotować dziecko autystyczne do nauki szkolnej? / K. Patyk // Edukacja i Dialog. – 2010, nr 1/2, s. 72-77 150. Mocne strony autyzmu. Zespół Aspergera / A. Rynkiewicz // Edukacja i Dialog. – 2009, nr 2, s. 52-56 151. Najczęstsze błędy w postępowaniu z rodzicami dzieci autystycznych / Tadeusz Perzanowski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2013, nr 5, s. 27-31, bibliogr. 152. Percepcja sytuacji społecznego komunikowania się przez dziecko autystyczne / H. Pawłowska-Jaroń // Szkoła Specjalna. – 2004, nr 3, s. 221-226 153. Podstawy terapii i edukacji dzieci z autyzmem / D. Słonimska // Życie Szkoły. – 2003, nr 6, s. 328-332 154. Pomoc dzieciom z autyzmem : wskazówki dla przedszkola / Justyna Święcicka // Doradca Dyrektora Przedszkola. - 2012, kwiecień, s. 52-54 155. Praca terapeutyczna z chłopcem autystycznym / J. Krzos // Rewalidacja. – 2009, nr 2, s. 77-84 156. Psychospołeczne koncepcje uwarunkowania autyzmu / M. Górecka, T. Hanć // Remedium. – 2010, nr 5, s. 6-7 157. Szkoła wobec potrzeb dziecka z zespołem Aspergera – z perspektywy doświadczeń nauczyciela-terapeuty / E. Kosior // Szkoła Specjalna. – 2009, nr 3, s. 204-217 158. Twórczość plastyczna jako środek budowania kontaktu i komunikacji z dzieckiem autystycznym / D. Otapowicz // Edukacja. – 2009, nr 3, s. 104-109 159. Uczeń z autyzmem w publicznej szkole masowej / I. Krasiejko // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2008, nr 5, s. 30-36 160. Wykorzystywanie profilu psychoedukacyjnego PEP-R Schoplera w praktyce szkolnej – zasady procesu badawczego dziecka z autyzmem i przydatne wskazówki / K. Patyk // Szkoła Specjalna. – 2009, nr 4, s. 293-301 161. Zaburzenia autystyczne u dziecka wyzwaniem w pracy nauczyciela / A. Mazur, I. Chojnowska-Ćwikała // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 1
|
Łańcut, 10 kwietnia 2014 r. Oprac.:Danuta Kolek