(Pkt. 7. Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025)
- Zasoby Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie
Książki:
- ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego / Anna Seretny, Ewa Lipińska. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 236025 - Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego / Przemysław E. Gębal, Władysław T. Miodunka. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250473 - Emocje - kultura - język : wyrażanie emocji negatywnych w polonistycznej praktyce glottodydaktycznej / Barbara Łukaszewicz. - Wydanie 1. - Warszawa : Polonicum : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2022.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250642 - Język ukraiński dla średniozaawansowanych / Bożena Zinkiewicz-Tomanek, Oksana Baraniwska. - Wydanie trzecie. - Kraków : Petrus, 2021.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250267 - Kompendium wiedzy o obywatelach Ukrainy w polskiej oświacie od września 2022 roku / [redaktor: Agnieszka Stebelska]. - Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o., copyright 2022.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250335 - Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego : stan obecny, programy nauczania, pomoce dydaktyczne / pod red. Władysława T. Miodunki. - Wyd. 2. - Kraków : "Universitas", cop. 2009.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 236075 - Ludyczność w (glotto)dydaktyce / pod redakcją Michaliny Biernackiej, Pauliny Kaźmierczak i Agnieszki Banach. - Wydanie I. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 249191 - Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego : wybór artykułów / pod red. Jana Lewandowskiego. - Wyd. 2. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 177166
Filia Leżajsk Sygnatura: BLżWy 24909
Filia Mielec Sygnatura: BMWyp 38257
Filia Strzyżów Sygnatura: BStWy 20317 - Po polsku? Tak! : przewodnik dla nauczyciela / Aneta Lica i Zenon Lica ; opracowanie gier i zabaw Katarzyna Rukojć. - Wydanie II. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2022.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250033 - Polonistyczna glottodydaktyka kulturowa : interdyscyplinarność i modele przestrzenne / Piotr Garncarek. - Wydanie 1. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2022.
Filia Sędziszów Sygnatura: BSdzW 49107 - Poznajmy się! = Davaj znajomytys’! / [tłumaczenie: Olena Zhernova ; opracowanie ilustracyjne, graficzne: Katarzyna Aziukiewicz ; opracowanie muzyczne: Grzegorz Dondziłło]. - Wydanie I. - Warszawa : Poltext, 2022.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250347 - Przewodnik po egzaminach certyfikatowych : certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego / red. i oprac. Anna Seretny, Ewa Lipińska ; Katedra Języka Polskiego jako Obcego Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 229315 - Teraz tu jest nasz dom = Teper naš dìm tut [wersja polsko-ukraińska] / Barbara Gawryluk ; ilustracje Maciej Szymanowicz ; [tłumaczenie Iryna Kotlarska-Fesiuk]. - Wydanie I w tej edycji. - Łódź : Wydawnictwo Literatura, 2022.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 249922 - Trudne, małe wyrazy : materiały do nauki języka polskiego jako obcego / Magdalena Foland-Kugler. - Warszawa : "Wiedza Powszechna", 1997.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 220073 - Uczniowie z różnych kultur w szkole / Ministerstwo Edukacji Narodowej ; Ośrodek Rozwoju Edukacji ; [red. Bogumiła Lachowicz]. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015.
Filia Leżajsk Sygnatura: BLżWy 35891
Artykuły:
- Akcja integracja, czyli jak zintegrować ucznia z Ukrainy z zespołem klasowym / Werona Król-Gierat, Katarzyna Nosidlak. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 73-84.
- Biblioteka - tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 10-11.
- Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem : scenariusz lekcji dla klas VI-VIII / Anna Klimowicz. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 78-80.
- Co rośnie na łące w Polsce, czyli nauczanie cudzoziemców polszczyzny za pomocą treści przedmiotowych / Ewa Moszczyńska. - 2023. // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 1, s. 43-49.
- Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczeniem uchodźstwa? / Anna Józefowicz.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 1, s. 113-125.
- Czego potrzebują dzieci z Ukrainy : (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado. - 2022.// Wychowawca. - 2022, nr 6, s. 26-27.
- Czy nauczyciele języka obcego potrafią pracować z uczniami wielojęzycznymi? / Joanna Rokita-Jaśkow. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 39-45
- Dobryj deń! Dzień dobry! Czyli rozmówki polsko-ukraińskie w bibliotece / Barbara Sikora. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 52, s. 3-5.
- Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji / Beata Katarzyna Jędryka. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 29-46.
- Działamy, wspieramy, integrujemy - głos dyrektora społecznika / Krzysztof Lechmański. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 59-61.
- Działamy, wspieramy, integrujemy - mamy doświadczenie w pomaganiu / z Agatą Pallasch, Moniką Maślaną oraz Aleksandrą Machurą o ich doświadczeniach w pracy z dziećmi cudzoziemskimi rozmawia Barbara Giża. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 53-58.
- Działamy, wspieramy, integrujemy : Trzy razy N. Nowa sytuacja, nowe wyzwania i nowe możliwości w polskiej edukacji / z Kingą Białek rozmawia Hanna Drzewiecka-Krawczyk. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 62-68.
- Dzieci migrantów w polskim systemie edukacji. Problemy w diagnozowaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Barbara Ostafińska-Molik, Joanna Olszewska-Gniadek. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 3, s. 135-153.
- Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska. - 2022.// Wiadomości Historyczne. - 2022, nr 3, s. 41-44.
- Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. - 2022. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 5, s. 6-11.
- Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 4-8
- Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole podstawowej : studium przypadku / Aneta Sylwia Baranowska. - 2023. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 1, s. 42-52.
- Dziecko w sytuacji kryzysowej : jak wesprzeć przedszkolaka z doświadczeniem traumy wojennej? / Hanna M. Górna. - 2022. // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 9, s. 2-4.
- Dzień Kobiet : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 147-150.
- Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik. - 2022. // Dyrektor Szkoły . - 2022, nr 5, s. 20-23.
- Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole : problemy i wyzwania / Krystyna Kamińska. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 18-28.
- Edukacja polonistyczna a kompetencje międzykulturowe = Polish language education and intercultural competences / Marianna Szumal. - 2019.// W: Nauczyciel i uczeń w przestrzeni społecznej. - Kraków : Impuls, 2019. - S. 63-70
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 248892
Filia Kolbuszowa Sygnatura: BKWyp 50676
Filia Strzyżów Sygnatura: BStWy 38742
- Edukacja w warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności - jak ją skutecznie wdrażać? / Adriana Kloskowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 16-19.
- Experiencing Migration : A Child in a New Socio-Cultural Environment / Anna Młynarczuk-Sokołowska. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 4, s. 138-158.
- Explanatory potential of the concepts of transculturation/transculturality in intercultural education / Jadwiga Romanowska. - 2021.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2021, nr 2, s. 92-103.
- Film jako tekst kultury na zajęciach z języka polskiego jako obcego. Na przykładzie filmu "Ostatnia rodzina" / Agnieszka Potyrańska. - 2021. // Języki Obce w Szkole. - 2021, nr 3, s. 105-117.
- Grzeczność i gościnność w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza : scenariusz zajęć dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 42-44.
- Indywidualna diagnoza ucznia cudzoziemskiego / Dorota Zając. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 42-44.
- Integracyjne zabawy dla dzieci / Urszula Czyżewska. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 72-75.
- Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym - poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik. - 2022. // Polonistyka. - 2022, nr 3, s. 15-19.
- Jak kształtować umiejętności językowe u podopiecznych wielojęzycznych? praktyczne wskazówki / Joanna Czapla.// Forum Logopedy. - 2022, nr 50, s. 5-10
- Jak oswoić "Obcego na mojej kanapie"? / Justyna Hanna Budzik. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 32-35.
- Jak rozmawiać o migracjach na godzinach wychowawczych? / Centrum Edukacji Obywatelskiej. - 2022.// Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 133, s. 58-59
- Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? : wykorzystanie literatury do prowadzenia trudnych rozmów / Małgorzata Swędrowska. - 2022.// Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 131, s. 41-43.
- Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? / Marcelina Wnęk. - 2022.// Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 12-15.
- Klub Dyskusyjny "W mieście" : konspekt zajęć języka polskiego jako obcego dla uczniów rosyjsko- i ukraińskojęzycznych / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 40-41.
- Komunikacja ukierunkowana na ucznia : formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej / Monika Żelazna.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 103-111.
- Kreatywność dla każdego dziecka, nieważne jakiej narodowości / Małgorzata Kowalak, Wiktoria Zubarewa. - 2023.// Meritum. - 2023, nr 1, s. 55-60
- Książki nas łączą : tydzień ukraiński w bibliotece / Magdalena Krawczyk. - 2023. // Biblioteka w Szkole. - 2023, nr 2, s. 21-23.
- Książki, które można czytać językiem serca : inspiracje praktyczne / Małgorzata Swędrowska. - 2023.// Edukacja Wczesnoszkolna. - 2022/2023, nr 2, s. 111-115.
- Mądry przewodnik. Rola nauczyciela w trudnych czasach / z Dominiką Izdebską-Długosz rozmawiała Monika Rosmanowska. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 25-27.
- Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8 / Małgorzata Gębka-Wolak. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 68-84.
- Model integracji edukacyjnej / Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Jędrzej Witkowski. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 73-77.
- Na uchodźczej ścieżce. Doświadczenie przymusowej migracji w procesie edukacji formalnej / Anna Młynarczuk-Sokołowska. - 2020.// Forum Pedagogiczne. - 2020, nr 2, s. 147-163
- Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej : sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 7-22.
- Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci imigrantów / Anita Famuła-Jurczak, Małgorzata Lipińska. - 2021.// W: Poszukiwanie sojuszników i źródeł inspiracji w pedagogice dziecka. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. - S. 199-214
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 249431
Filia Strzyżów Sygnatura: BStWy 388 U - Nauka języka polskiego jako obcego / Dorota Janczak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 9, s. 42-44.
- Nauka języka polskiego jako obcego / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 82-85.
- Nauka poprzez zabawę : metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole podstawowej / Anita Skóra. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 93-106 .
- Nowoczesne metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole ponadpodstawowej / Anita Skóra. - 2021. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 53-67.
- O wojnie w Ukrainie w edukacji filmowej / Anna Równy. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 79-80.
- Od bycia obok do bycia razem : dlaczego warto doskonalić u uczniów kompetencje wielokulturowe?/ Łukasz Szeliga. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 20-24.
- Optymizm czy pesymizm? : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 141-146.
- Organizacja nauki uczniów z Ukrainy : sytuacja w polskich szkołach i przedszkolach / Jakub Tylman. - 2023.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2023, nr 3, s. 39-43.
- Po nitce do kłębka, czyli jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi) / Joanna Gałwiaczek.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 11-15
- "Pod wspólnym dachem". Adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w Polsce : studium przypadku / Kinga Lisowska, Majka Łojko. - 2022.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 9, s. 58-67.
- Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 82-85.
- Poznajmy się : scenariusz zajęć dla dziecka dwujęzycznego w wieku od 7 lat / Justyna Reneteau. - 2022.// Forum Logopedy. - 2022, nr 50, s. 63-65
- Poznajmy się: zajęcia integracyjne dla uczniów polskich i ukraińskich - scenariusz / Anna Kiełczewska. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 52, s. 6-7.
- Praca z obcokrajowcem / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz. - 2021.// Życie Szkoły. - 2021, nr 2-3, s. 59-63.
- Praca z uczniami dotkniętymi wojną / Martyna Nowak, Ignacy Maliszewski. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 10, s. 52-56
- Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska. - 2022. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 41-46 .
- Rekomendacje dla dyrektorów szkół, pedagogów szkolnych, nauczycieli oraz pozostałych specjalistów wspierających uczniów cudzoziemskich w szkole / Małgorzata Pruś. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 35-38.
- Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym / Katarzyna Stankiewicz, Anna Żurek. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 42-53.
- Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej : propozycja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2 / Monika Żelazna. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 67-77.
- Scenariusz: Uczeń z doświadczeniem migracji - blaski i cienie życia na obczyźnie / Aleksandra Stolarczyk, Ivanna Bachynska. - 2022.// Remedium. - 2022, nr 12, s. 14-17.
- Szkoła wielokulturowa w Polsce? Zacznijmy od zmiany sposobu myślenia / rozmowa z dr Izabelą Czerniejewską ; rozmawiał Maciej Dobrowolski. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 5-8.
- Szkoła wobec kryzysu humanitarnego / Magdalena Tędziagolska, Bartłomiej Walczak. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 66-69.
- Światowy Dzień Uchodźcy (20 czerwca) - scenariusz / Anna Kiełczewska. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 54, s. 9-10.
- Techniki mediacyjne w rozwiązywaniu konfliktów jako narzędzi wsparcia w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźctwa / Małgorzata Pruś. - 2022.// Monitor Dyrektora Szkoły. - 2022, nr 4, s. 42-50.
- Temat lekcji : współczesne migracje / Julia Godorowska, Patrycja Kopcińska. - 2020. // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 10, s. 80-85 .
- Typowe błędy osób rosyjsko- i ukraińskojęzycznych w nauce języka polskiego jako obcego - jak ich unikać? / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 25-28.
- Uczeń wschodniosłowiański w polskiej w szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 113-128.
- Ukraińska lekcja / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023.// Dyrektor Szkoły. - 2023, s. 64
- Wariacje frazeologiczne: jak nie kiwnąć palcem w bucie i mieć olej w głowie : scenariusz lekcji dotyczącej frazeologii dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 45-47
- Widziane z różnych perspektyw / z uczniami polskimi i ukraińskimi rozmawia Monika Morel, komentują Katarzyna Gromek-Kulasza i Alina Karaśkiwicz. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 31-36.
- Wyciszanki-pocieszanki / Małgorzata Chudzik-Zawisza. - 2022. // Biblioteka w Szkole. - 2022, [nr] 5, s. 30-31
- Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego : (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy) / Katarzyna Włodekowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 29-31.
- Wykorzystanie multimedialnych kart pracy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Mariusz Wysocki.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 73-87.
- Wykorzystanie technik mediacyjnych jako narzędzi wspierających w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźstwa i w rozwiązywaniu konfliktów / Małgorzata Pruś. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 30-33.
- Zacznij od A. Wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi / Aleksandra Dobke. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 48-52.
- Zmora lektora, czyli jak kształcić kompetencje językowe u uczniów o zróżnicowanym poziomie językowym / Dorota Połatyńska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 54-57.
- Zadania pedagoga w budowaniu komunikacji i relacji z uczniami z Ukrainy i ich rodzinami / Dorota Zając. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 45-51.
Dokumenty audiowizualne:
- Być uchodźcą [Film] / reż., zdj., montaż Marcin Wołkowicz. - Piaseczno : Tutto Arts & Media, 2014.
Biblioteka Rzeszów Sygnatura: AudRz 1981
Polecamy również zestawienie bibliograficzne „Uchodźcy” autorstwa Małgorzaty Malik: https://rzeszow.pbw.org.pl/zestawienia-bibliograficzne,348/uchodzcy-bibliografia-w-wyborze,15214
- Zasoby Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Krośnie
Książki:
- 68 pomysłów na lekcje polskiego / Joanna Pasek. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Szkoła Języka Polskiego Glossa, 2022.
Biblioteka Krosno Sygnatura: Cz 143589 - ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego / Anna Seretny, Ewa Lipińska. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
Biblioteka Krosno Sygnatura: M 119050 - Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego / Przemysław E. Gębal, Władysław T. Miodunka. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
Biblioteka Krosno Sygnatura: M 142736 - Dydaktyka języka obcego w szkole średniej jako maksymalizacja uczenia się ze zrozumieniem / Waldemar Marton. - Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 1974.
Biblioteka Krosno Sygnatura: M 32040 - Dziecko wobec obcości kulturowej : [międzykulturowość] / Elżbieta Chromiec. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.
Biblioteka Krosno Sygnatura: M 131683 - Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego / Ewa Lipińska. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", copyright 2023.
Biblioteka Krosno Sygnatura: M 143323 - Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego : wybór artykułów / pod red. Jana Lewandowskiego. - Wyd. 2. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
Biblioteka Krosno Sygnatura: M 59740
Filia Brzozów Sygnatura: BM 24077
Filia Jasło Sygnatura: JM 39136
Filia Ustrzyki Dolne Sygnatura: UM 14301 - Od słowa do słowa : wybór tekstów do nauczania cudzoziemców języka polskiego / E. Gałdyn, H. Zwolski. - Warszawa : "Polonia", 1988.
Biblioteka Krosno Sygnatura: M 95908, M 95909
Filia Brzozów Sygnatura: BM 31511
Filia Jasło Sygnatura: JM 51515, JM 51174
Filia Ustrzyki Dolne Sygnatura: UM 21722 - Planowanie lekcji języka obcego : podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych / Iwona Janowska. - Kraków : "Universitas", 2010.
Biblioteka Krosno Sygnatura: Cz 128982
Filia Lesko Sygnatura: LM 29001
Filia Ustrzyki Dolne Sygnatura: UM 26226 - Podstawy lingwistyki edukacyjnej : nabywanie i kształcenie języka / Teodozja Rittel. - Wyd. 2 poszerz. - Kraków : Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 1994.
Biblioteka Krosno Sygnatura: M 106138 - Przewodnik po egzaminach certyfikatowych : certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego / red. i oprac. Anna Seretny, Ewa Lipińska ; Katedra Języka Polskiego jako Obcego Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
Biblioteka Krosno Sygnatura: M 118953 - Teraz tu jest nasz dom = Teper naš dìm tut [wersja polsko-ukraińska] / Barbara Gawryluk ; ilustracje Maciej Szymanowicz ; [tłumaczenie Iryna Kotlarska-Fesiuk]. - Wydanie I w tej edycji. - Łódź : Wydawnictwo Literatura, 2022.
Biblioteka Krosno Sygnatura: M 142460 - Wartości etyczne w pracy z uchodźcami = Eticke hodnoty pri praci s utecencami / red. nauk. Sylwia Pelc. - Rzeszów : Wyższa Szkoła Inżynieryjno-Ekonomiczna, 2013.
Biblioteka Krosno Sygnatura: M 136008
Artykuły:
- Akcja integracja, czyli jak zintegrować ucznia z Ukrainy z zespołem klasowym / Werona Król-Gierat, Katarzyna Nosidlak. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 73-84.
- Biblioteka - tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 10-11.
- Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem : scenariusz lekcji dla klas VI-VIII / Anna Klimowicz. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 78-80.
- Co rośnie na łące w Polsce, czyli nauczanie cudzoziemców polszczyzny za pomocą treści przedmiotowych / Ewa Moszczyńska. - 2023. // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 1, s. 43-49.
- Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczeniem uchodźstwa? / Anna Józefowicz.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 1, s. 113-125.
- Czego potrzebują dzieci z Ukrainy : (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado. - 2022.// Wychowawca. - 2022, nr 6, s. 26-27.
- Czy nauczyciele języka obcego potrafią pracować z uczniami wielojęzycznymi? / Joanna Rokita-Jaśkow. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 39-45.
- Dobryj deń! Dzień dobry! Czyli rozmówki polsko-ukraińskie w bibliotece / Barbara Sikora. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 52, s. 3-5.
- Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji / Beata Katarzyna Jędryka. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 29-46.
- Działamy, wspieramy, integrujemy - głos dyrektora społecznika / Krzysztof Lechmański. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 59-61.
- Działamy, wspieramy, integrujemy - mamy doświadczenie w pomaganiu / z Agatą Pallasch, Moniką Maślaną oraz Aleksandrą Machurą o ich doświadczeniach w pracy z dziećmi cudzoziemskimi rozmawia Barbara Giża. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 53-58.
- Działamy, wspieramy, integrujemy : Trzy razy N. Nowa sytuacja, nowe wyzwania i nowe możliwości w polskiej edukacji / z Kingą Białek rozmawia Hanna Drzewiecka-Krawczyk. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 62-68.
- Dzieci migrantów w polskim systemie edukacji. Problemy w diagnozowaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Barbara Ostafińska-Molik, Joanna Olszewska-Gniadek. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 3, s. 135-153
- Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska. - 2022.// Wiadomości Historyczne. - 2022, nr 3, s. 41-44.
- Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. - 2022. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 5, s. 6-11.
- Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 4-8.
- Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole podstawowej : studium przypadku / Aneta Sylwia Baranowska. - 2023. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 1, s. 42-52.
- Dziecko w sytuacji kryzysowej : jak wesprzeć przedszkolaka z doświadczeniem traumy wojennej? / Hanna M. Górna. - 2022. // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 9, s. 2-4.
- Dzień Kobiet : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 147-150.
- Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik. - 2022. // Dyrektor Szkoły . - 2022, nr 5, s. 20-23.
- Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole : problemy i wyzwania / Krystyna Kamińska. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 18-28.
- Edukacja w warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności - jak ją skutecznie wdrażać? / Adriana Kloskowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 16-19.
- Experiencing Migration : A Child in a New Socio-Cultural Environment / Anna Młynarczuk-Sokołowska. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 4, s. 138-158.
- Explanatory potential of the concepts of transculturation/transculturality in intercultural education / Jadwiga Romanowska. - 2021.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2021, nr 2, s. 92-103.
- Film jako tekst kultury na zajęciach z języka polskiego jako obcego. Na przykładzie filmu "Ostatnia rodzina" / Agnieszka Potyrańska. - 2021. // Języki Obce w Szkole. - 2021, nr 3, s. 105-117.
- Grzeczność i gościnność w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza : scenariusz zajęć dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 42-44.
- Indywidualna diagnoza ucznia cudzoziemskiego / Dorota Zając. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 42-44.
- Integracyjne zabawy dla dzieci / Urszula Czyżewska. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 72-75.
- Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym - poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik. - 2022. // Polonistyka. - 2022, nr 3, s. 15-19.
- Jak kształtować umiejętności językowe u podopiecznych wielojęzycznych? praktyczne wskazówki / Joanna Czapla.// Forum Logopedy. - 2022, nr 50, s. 5-10.
- Jak oswoić "Obcego na mojej kanapie"? / Justyna Hanna Budzik. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 32-35.
- Jak rozmawiać o migracjach na godzinach wychowawczych? / Centrum Edukacji Obywatelskiej. - 2022.// Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 133, s. 58-59.
- Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? : wykorzystanie literatury do prowadzenia trudnych rozmów / Małgorzata Swędrowska. - 2022.// Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 131, s. 41-43.
- Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? / Marcelina Wnęk. - 2022.// Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 12-15.
- Klub Dyskusyjny "W mieście" : konspekt zajęć języka polskiego jako obcego dla uczniów rosyjsko- i ukraińskojęzycznych / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 40-41.
- Komunikacja ukierunkowana na ucznia : formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej / Monika Żelazna.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 103-111.
- Kreatywność dla każdego dziecka, nieważne jakiej narodowości / Małgorzata Kowalak, Wiktoria Zubarewa. - 2023.// Meritum. - 2023, nr 1, s. 55-60.
- Książki nas łączą : tydzień ukraiński w bibliotece / Magdalena Krawczyk. - 2023. // Biblioteka w Szkole. - 2023, nr 2, s. 21-23.
- Książki, które można czytać językiem serca : inspiracje praktyczne / Małgorzata Swędrowska. - 2023.// Edukacja Wczesnoszkolna. - 2022/2023, nr 2, s. 111-115.
- Mądry przewodnik. Rola nauczyciela w trudnych czasach / z Dominiką Izdebską-Długosz rozmawiała Monika Rosmanowska. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 25-27.
- Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8 / Małgorzata Gębka-Wolak. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 68-84.
- Model integracji edukacyjnej / Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Jędrzej Witkowski. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 73-77.
- Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej : sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 7-22
- Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci imigrantów / Anita Famuła-Jurczak, Małgorzata Lipińska. - 2021.// W: Poszukiwanie sojuszników i źródeł inspiracji w pedagogice dziecka. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. - S. 199-214.
Filia Lesko Sygnatura: LM 31536 - Nauka języka polskiego jako obcego / Dorota Janczak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 9, s. 42-44.
- Nauka języka polskiego jako obcego / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 82-85.
- Nauka poprzez zabawę : metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole podstawowej / Anita Skóra. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 93-106.
- Nowoczesne metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole ponadpodstawowej / Anita Skóra. - 2021. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 53-67.
- O wojnie w Ukrainie w edukacji filmowej / Anna Równy. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 79-80.
- Od bycia obok do bycia razem : dlaczego warto doskonalić u uczniów kompetencje wielokulturowe?/ Łukasz Szeliga. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 20-24.
- Optymizm czy pesymizm? : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 141-146.
- Organizacja nauki uczniów z Ukrainy : sytuacja w polskich szkołach i przedszkolach / Jakub Tylman. - 2023.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2023, nr 3, s. 39-43.
- Po nitce do kłębka, czyli jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi) / Joanna Gałwiaczek.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 11-15.
- "Pod wspólnym dachem". Adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w Polsce : studium przypadku / Kinga Lisowska, Majka Łojko. - 2022.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 9, s. 58-67.
- Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 82-85.
- Poznajmy się : scenariusz zajęć dla dziecka dwujęzycznego w wieku od 7 lat / Justyna Reneteau. - 2022.// Forum Logopedy. - 2022, nr 50, s. 63-65.
- Poznajmy się: zajęcia integracyjne dla uczniów polskich i ukraińskich - scenariusz / Anna Kiełczewska. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 52, s. 6-7.
- Praca z obcokrajowcem / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz. - 2021.// Życie Szkoły. - 2021, nr 2-3, s. 59-63.
- Praca z uczniami dotkniętymi wojną / Martyna Nowak, Ignacy Maliszewski. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 10, s. 52-56.
- Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska. - 2022. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 41-46 .
- Rekomendacje dla dyrektorów szkół, pedagogów szkolnych, nauczycieli oraz pozostałych specjalistów wspierających uczniów cudzoziemskich w szkole / Małgorzata Pruś. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 35-38.
- Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym / Katarzyna Stankiewicz, Anna Żurek. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 42-53.
- Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej : propozycja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2 / Monika Żelazna. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 67-77.
- Scenariusz: Uczeń z doświadczeniem migracji - blaski i cienie życia na obczyźnie / Aleksandra Stolarczyk, Ivanna Bachynska. - 2022.// Remedium. - 2022, nr 12, s. 14-17.
- Szkoła wielokulturowa w Polsce? Zacznijmy od zmiany sposobu myślenia / rozmowa z dr Izabelą Czerniejewską ; rozmawiał Maciej Dobrowolski. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 5-8.
- Szkoła wobec kryzysu humanitarnego / Magdalena Tędziagolska, Bartłomiej Walczak. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 66-69.
- Światowy Dzień Uchodźcy (20 czerwca) - scenariusz / Anna Kiełczewska. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 54, s. 9-10.
- Techniki mediacyjne w rozwiązywaniu konfliktów jako narzędzi wsparcia w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźctwa / Małgorzata Pruś. - 2022.// Monitor Dyrektora Szkoły. - 2022, nr 4, s. 42-50.
- Temat lekcji : współczesne migracje / Julia Godorowska, Patrycja Kopcińska. - 2020. // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 10, s. 80-85.
- Typowe błędy osób rosyjsko- i ukraińskojęzycznych w nauce języka polskiego jako obcego - jak ich unikać? / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 25-28.
- Uczeń wschodniosłowiański w polskiej w szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 113-128.
- Ukraińska lekcja / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023.// Dyrektor Szkoły. - 2023, s. 64
- Wariacje frazeologiczne: jak nie kiwnąć palcem w bucie i mieć olej w głowie : scenariusz lekcji dotyczącej frazeologii dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 45-47.
- Widziane z różnych perspektyw / z uczniami polskimi i ukraińskimi rozmawia Monika Morel, komentują Katarzyna Gromek-Kulasza i Alina Karaśkiwicz. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 31-36.
- Wyciszanki-pocieszanki / Małgorzata Chudzik-Zawisza. - 2022. // Biblioteka w Szkole. - 2022, [nr] 5, s. 30-31.
- Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego : (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy) / Katarzyna Włodekowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 29-31.
- Wykorzystanie multimedialnych kart pracy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Mariusz Wysocki.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 73-87.
- Wykorzystanie technik mediacyjnych jako narzędzi wspierających w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźstwa i w rozwiązywaniu konfliktów / Małgorzata Pruś. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 30-33.
- Zacznij od A. Wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi / Aleksandra Dobke. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 48-52.
- Zmora lektora, czyli jak kształcić kompetencje językowe u uczniów o zróżnicowanym poziomie językowym / Dorota Połatyńska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 54-57.
- Zadania pedagoga w budowaniu komunikacji i relacji z uczniami z Ukrainy i ich rodzinami / Dorota Zając. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 45-51.
Dokumenty audiowizualne:
- Być uchodźcą [Film] / reż., zdj., montaż Marcin Wołkowicz. - Piaseczno : Tutto Arts & Media, 2014.
Biblioteka Krosno Sygnatura: CzM 2175
Polecamy również zestawienie bibliograficzne „Dzieci migrujące” (2010-2022) autorstwa Krystyny Biernackiej
https://krosno.pbw.org.pl/zestawienia-bibliograficzne-2,76/dzieci-migrujace-2010-2022,14027
- Zasoby Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Przemyślu
Książki:
- 68 pomysłów na lekcje polskiego / Joanna Pasek. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Szkoła Języka Polskiego Glossa, 2022.
Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 15980/b
Filia Lubaczów Sygnatura: WL 52441
Filia Przeworsk Sygnatura: WK 54997
- Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy : o glottodydaktycznych aspektach relacji język a kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Anna B. Burzyńska. - Wrocław : Uniwersytet Wrocławski, 2002.
Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 88797
- Kompendium wiedzy o obywatelach Ukrainy w polskiej oświacie : przepisy prawne, wymagania, wytyczne, rekrutacja i zatrudnianie, postępowanie krok po kroku, scenariusze i karty pracy, dokumenty w języku polskim i ukraińskim. - Stan prawny: maj 2022 r. - Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o., 2022.
Filia Jarosław Sygnatura: WJ 58468
- Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego / Ewa Lipińska. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", copyright 2023.
Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 118791
- Lektura wobec wyzwań współczesności / pod redakcją Doroty Karkut, Agaty Kucharskiej-Babuli. - Wydanie I. - Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020.
Filia Przeworsk Sygnatura: WK 54651
- Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego : wybór artykułów / pod red. Jana Lewandowskiego. - Wyd. 2. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 56722 WP
Filia Przeworsk Sygnatura: WK 23716
- Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / pod red. Karoliny Bireckiej, Katarzyny Taczyńskiej. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2010.
Przemyśl Sygnatura: WP 104147
- Po polsku po Polsce : podręcznik do nauczania języka polskiego jako obcego oraz kultury polskiej dla początkujących / Adriana Prizel-Kania, Dominika Bucko, Urszula Majcher-Legawiec, Katarzyna Sowa ; ilustracje Maja Wierzchowska, Katarzyna Wójtowicz. - Kraków : Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie Uniwersytetu Jagiellońskiego, [2016].
Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 116566
Filia Jarosław Sygnatura: WJ 58275
Filia Lubaczów Sygnatura: WL 52221
Filia Przeworsk Sygnatura: WK 54762
- Polonistyczna glottodydaktyka kulturowa : interdyscyplinarność i modele przestrzenne / Piotr Garncarek. - Wydanie 1. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2022.
Filia Jarosław Sygnatura: WJ 58685
- Polski krok po kroku : junior : seria podręczników do nauki języka polskiego jako obcego : podręcznik nauczyciela. 1 / Paulina Kuc, Iwona Stempek. - Kraków : Glossa, Polish Language School - Polish-courses.com, 2018.
Przeworsk Sygnatura: WK 54853
- Teraz tu jest nasz dom = Teper naš dìm tut [wersja polsko-ukraińska] / Barbara Gawryluk ; ilustracje Maciej Szymanowicz ; [tłumaczenie Iryna Kotlarska-Fesiuk]. - Wydanie I w tej edycji. - Łódź : Wydawnictwo Literatura, 2022.
Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 116818, WP 117000
- Uczniowie z różnych kultur w szkole / Ministerstwo Edukacji Narodowej ; Ośrodek Rozwoju Edukacji ; [red. Bogumiła Lachowicz]. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015.
Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 109643
Filia Jarosław Sygnatura: WJ 1562/br
Filia Lubaczów Sygnatura: WL 2055 B
Filia Przeworsk Sygnatura: WK 4159 B
Artykuły:
- Akcja integracja, czyli jak zintegrować ucznia z Ukrainy z zespołem klasowym / Werona Król-Gierat, Katarzyna Nosidlak. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 73-84.
- Biblioteka - tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 10-11.
- Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem : scenariusz lekcji dla klas VI-VIII / Anna Klimowicz. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 78-80.
- Co rośnie na łące w Polsce, czyli nauczanie cudzoziemców polszczyzny za pomocą treści przedmiotowych / Ewa Moszczyńska. - 2023. // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 1, s. 43-49.
- Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczeniem uchodźstwa? / Anna Józefowicz.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 1, s. 113-125.
- Czego potrzebują dzieci z Ukrainy : (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado. - 2022.// Wychowawca. - 2022, nr 6, s. 26-27
- Czeka nas przewrót w edukacji? / Katarzyna Piotrowiak. - 2022. // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 36, s. 14.
- Czy nauczyciele języka obcego potrafią pracować z uczniami wielojęzycznymi? / Joanna Rokita-Jaśkow. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 39-45
- Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji / Beata Katarzyna Jędryka. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 29-46.
- Działamy, wspieramy, integrujemy - głos dyrektora społecznika / Krzysztof Lechmański. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 59-61.
- Działamy, wspieramy, integrujemy - mamy doświadczenie w pomaganiu / z Agatą Pallasch, Moniką Maślaną oraz Aleksandrą Machurą o ich doświadczeniach w pracy z dziećmi cudzoziemskimi rozmawia Barbara Giża. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 53-58.
- Działamy, wspieramy, integrujemy : Trzy razy N. Nowa sytuacja, nowe wyzwania i nowe możliwości w polskiej edukacji / z Kingą Białek rozmawia Hanna Drzewiecka-Krawczyk. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 62-68.
- Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska. - 2022.// Wiadomości Historyczne. - 2022, nr 3, s. 41-44.
- Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. - 2022. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 5, s. 6-11.
- Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 4-8.
- Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole podstawowej : studium przypadku / Aneta Sylwia Baranowska. - 2023. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 1, s. 42-52.
- Dziecko w sytuacji kryzysowej : jak wesprzeć przedszkolaka z doświadczeniem traumy wojennej? / Hanna M. Górna. - 2022. // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 9, s. 2-4.
- Dzień Kobiet : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 147-150.
- Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik. - 2022. // Dyrektor Szkoły . - 2022, nr 5, s. 20-23.
- Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole : problemy i wyzwania / Krystyna Kamińska. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 18-28.
- Edukacja w warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności - jak ją skutecznie wdrażać? / Adriana Kloskowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 16-19.
- Explanatory potential of the concepts of transculturation/transculturality in intercultural education / Jadwiga Romanowska. - 2021.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2021, nr 2, s. 92-103.
- Film jako tekst kultury na zajęciach z języka polskiego jako obcego. Na przykładzie filmu "Ostatnia rodzina" / Agnieszka Potyrańska. - 2021. // Języki Obce w Szkole. - 2021, nr 3, s. 105-117.
- Grzeczność i gościnność w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza : scenariusz zajęć dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 42-44.
- Integracyjne zabawy dla dzieci / Urszula Czyżewska. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 72-75.
- Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym - poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik. - 2022. // Polonistyka. - 2022, nr 3, s. 15-19.
- Jak oswoić "Obcego na mojej kanapie"? / Justyna Hanna Budzik. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 32-35.
- Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? / Marcelina Wnęk. - 2022.// Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 12-15.
- Jakie wsparcie można uzyskać? / Piotr Skura. - 6 IV 2022. // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 14, s. 6.
- Klub Dyskusyjny "W mieście" : konspekt zajęć języka polskiego jako obcego dla uczniów rosyjsko- i ukraińskojęzycznych / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 40-41.
- Komunikacja ukierunkowana na ucznia : formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej / Monika Żelazna.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 103-111.
- Kontrowersje przed wrześniem / Piotr Skura. - 2022. // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 33/34, s. 22.
- Kreatywność dla każdego dziecka, nieważne jakiej narodowości / Małgorzata Kowalak, Wiktoria Zubarewa. - 2023.// Meritum. - 2023, nr 1, s. 55-60.
- Książki nas łączą : tydzień ukraiński w bibliotece / Magdalena Krawczyk. - 2023. // Biblioteka w Szkole. - 2023, nr 2, s. 21-23.
- Książki, które można czytać językiem serca : inspiracje praktyczne / Małgorzata Swędrowska. - 2023.// Edukacja Wczesnoszkolna. - 2022/2023, nr 2, s. 111-115.
- Mądry przewodnik. Rola nauczyciela w trudnych czasach / z Dominiką Izdebską-Długosz rozmawiała Monika Rosmanowska. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 25-27.
- Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8 / Małgorzata Gębka-Wolak. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 68-84.
- Model integracji edukacyjnej / Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Jędrzej Witkowski. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 73-77.
- Multikulturowość to fakt : uczeń z doświadczeniem migracyjnym - wyzwanie naszych czasów / Halina Drachal.// Głos Nauczycielski. - 2018, nr 1-2, s. 16
- Nasza solidarność i wsparcie / Jarosław Karpiński. - 9 III 2022. // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 10, s. 3.
- Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej : sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 7-22.
- Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci imigrantów / Anita Famuła-Jurczak, Małgorzata Lipińska. - 2021.// W: Poszukiwanie sojuszników i źródeł inspiracji w pedagogice dziecka. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. - S. 199-214
Filia Lubaczów Sygnatura: WL 52082 - Nauczyciel ponadwymiarowy / Piotr Skura. - 2022. // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 25/26, s. 13.
- Nauczyć dzieci jak najwięcej / z Iloną Perun, nauczycielką języka polskiego w Winnicy w Ukrainie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak. - 2022. // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 43/44, s. 18.
- Nauka języka polskiego jako obcego / Dorota Janczak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 9, s. 42-44.
- Nauka języka polskiego jako obcego / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 82-85.
- Nauka poprzez zabawę : metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole podstawowej / Anita Skóra. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 93-106.
- Nowoczesne metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole ponadpodstawowej / Anita Skóra. - 2021. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 53-67.
- O wojnie w Ukrainie w edukacji filmowej / Anna Równy. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 79-80.
- Od bycia obok do bycia razem : dlaczego warto doskonalić u uczniów kompetencje wielokulturowe?/ Łukasz Szeliga. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 20-24.
- Optymizm czy pesymizm? : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 141-146.
- Organizacja nauki uczniów z Ukrainy : sytuacja w polskich szkołach i przedszkolach / Jakub Tylman. - 2023.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2023, nr 3, s. 39-43.
- Po nitce do kłębka, czyli jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi) / Joanna Gałwiaczek.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 11-15.
- "Pod wspólnym dachem". Adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w Polsce : studium przypadku / Kinga Lisowska, Majka Łojko. - 2022.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 9, s. 58-67.
- Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 82-85.
- Praca z obcokrajowcem / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz. - 2021.// Życie Szkoły. - 2021, nr 2-3, s. 59-63.
- Praca z uczniami dotkniętymi wojną / Martyna Nowak, Ignacy Maliszewski. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 10, s. 52-56.
- Próba dla nauczycieli : jak rozmawiać o kryzysie imigracyjnym w szkole? / Piotr Kozak.// Głos Nauczycielski. - 2015, nr 39, s. 8.
- Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska. - 2022. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 41-46.
- Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym / Katarzyna Stankiewicz, Anna Żurek. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 42-53.
- Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej : propozycja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2 / Monika Żelazna. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 67-77.
- Scenariusz: Uczeń z doświadczeniem migracji - blaski i cienie życia na obczyźnie / Aleksandra Stolarczyk, Ivanna Bachynska. - 2022.// Remedium. - 2022, nr 12, s. 14-17.
- Szkoła wielokulturowa w Polsce? Zacznijmy od zmiany sposobu myślenia / rozmowa z dr Izabelą Czerniejewską ; rozmawiał Maciej Dobrowolski. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 5-8.
- Szkoła wobec kryzysu humanitarnego / Magdalena Tędziagolska, Bartłomiej Walczak. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 66-69.
- Techniki mediacyjne w rozwiązywaniu konfliktów jako narzędzi wsparcia w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźctwa / Małgorzata Pruś. - 2022.// Monitor Dyrektora Szkoły. - 2022, nr 4, s. 42-50.
- Temat lekcji : współczesne migracje / Julia Godorowska, Patrycja Kopcińska. - 2020. // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 10, s. 80-85.
- Typowe błędy osób rosyjsko- i ukraińskojęzycznych w nauce języka polskiego jako obcego - jak ich unikać? / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 25-28.
- Uczeń wschodniosłowiański w polskiej w szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 113-128.
- Ukraińska lekcja / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023.// Dyrektor Szkoły. - 2023, s. 64
- Wariacje frazeologiczne: jak nie kiwnąć palcem w bucie i mieć olej w głowie : scenariusz lekcji dotyczącej frazeologii dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 45-47.
- Widziane z różnych perspektyw / z uczniami polskimi i ukraińskimi rozmawia Monika Morel, komentują Katarzyna Gromek-Kulasza i Alina Karaśkiwicz. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 31-36.
- Wyciszanki-pocieszanki / Małgorzata Chudzik-Zawisza. - 2022. // Biblioteka w Szkole. - 2022, [nr] 5, s. 30-31.
- Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego : (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy) / Katarzyna Włodekowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 29-31.
- Wykorzystanie multimedialnych kart pracy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Mariusz Wysocki.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 73-87.
- Zacznij od A. Wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi / Aleksandra Dobke. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 48-52.
- Zmora lektora, czyli jak kształcić kompetencje językowe u uczniów o zróżnicowanym poziomie językowym / Dorota Połatyńska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 54-57.
Dokumenty dźwiękowe:
- 40 koncepcji dobrych lekcji [Dokument dźwiękowy] / red. Agnieszka Rabiej, Hanna Marczyńska, Beata Zaręba. - Kraków : "Universitas", 2011.
Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 333/E/ae
- Zasoby Pedagogicznej Biblioteki w Tarnobrzegu
Książki:
- 68 pomysłów na lekcje polskiego / Joanna Pasek. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Szkoła Języka Polskiego Glossa, 2022.
Filia Stal.Wola Sygnatura: SG 63441
- ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego / Anna Seretny, Ewa Lipińska. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
Biblioteka Tarnobrzeg Sygnatura: TG 87621
- Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego / Przemysław E. Gębal, Władysław T. Miodunka. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
Biblioteka Tarnobrzeg Sygnatura: TG 113386
Filia Stal.Wola Sygnatura: SG 62829
- Edukacja polonistyczna w obliczu przemian kulturowych Europy dawniej i dziś / pod red. Władysława Sawryckiego, Elżbiety Kruszyńskiej, Macieja Wróblewskiego. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2009.
Tarnobrzeg Sygnatura: TG 96543
- Gry i zabawy językowe : język polski jako obcy / Ewa Kołaczek. - Kraków : Prolog Szkoła Języków Obcych, 2019.
Filia Stal.Wola Sygnatura: SG 63924, NG 33982, NG 33983
- Inne optyki : nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego / pod red. Romualda Cudaka i Jolanty Tambor. - Katowice : Uniwersytet Śląski, 2001.
Biblioteka Tarnobrzeg Sygnatura: TG 83528
- Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego : wybór artykułów / pod red. Jana Lewandowskiego. - Wyd. 2. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
Filia Nisko Sygnatura: NG 33948
- Po polsku po Polsce : podręcznik do nauczania języka polskiego jako obcego oraz kultury polskiej dla początkujących / Adriana Prizel-Kania, Dominika Bucko, Urszula Majcher-Legawiec, Katarzyna Sowa ; ilustracje Maja Wierzchowska, Katarzyna Wójtowicz. - Kraków : Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie Uniwersytetu Jagiellońskiego, [2016].
Filia Stal.Wola Sygnatura: SG 62409
- Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych : na przykładzie języka polskiego jako obcego / Iwona Janowska. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, cop. 2011.
Filia Nisko Sygnatura: NG 58137
- Przewodnik po egzaminach certyfikatowych : certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego / red. i oprac. Anna Seretny, Ewa Lipińska ; Katedra Języka Polskiego jako Obcego Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
Biblioteka Tarnobrzeg Sygnatura: TG 91113 - Sąsiedzi : Polacy i Ukraińcy w nowej Europie : scenariusze lekcji / Rafał Kunaszyk [i in.]. - Warszawa : Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2000.
Biblioteka Tarnobrzeg Sygnatura: TG 81676
Artykuły:
- Akcja integracja, czyli jak zintegrować ucznia z Ukrainy z zespołem klasowym / Werona Król-Gierat, Katarzyna Nosidlak. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 73-84.
- Biblioteka - tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 10-11.
- Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem : scenariusz lekcji dla klas VI-VIII / Anna Klimowicz. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 78-80.
- Co rośnie na łące w Polsce, czyli nauczanie cudzoziemców polszczyzny za pomocą treści przedmiotowych / Ewa Moszczyńska. - 2023. // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 1, s. 43-49.
- Czego potrzebują dzieci z Ukrainy : (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado. - 2022.// Wychowawca. - 2022, nr 6, s. 26-27.
- Czy nauczyciele języka obcego potrafią pracować z uczniami wielojęzycznymi? / Joanna Rokita-Jaśkow. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 39-45
- Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji / Beata Katarzyna Jędryka. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 29-46.
- Działamy, wspieramy, integrujemy - głos dyrektora społecznika / Krzysztof Lechmański. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 59-61.
- Działamy, wspieramy, integrujemy - mamy doświadczenie w pomaganiu / z Agatą Pallasch, Moniką Maślaną oraz Aleksandrą Machurą o ich doświadczeniach w pracy z dziećmi cudzoziemskimi rozmawia Barbara Giża. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 53-58.
- Działamy, wspieramy, integrujemy : Trzy razy N. Nowa sytuacja, nowe wyzwania i nowe możliwości w polskiej edukacji / z Kingą Białek rozmawia Hanna Drzewiecka-Krawczyk. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 62-68.
- Dzieci migrantów w polskim systemie edukacji. Problemy w diagnozowaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Barbara Ostafińska-Molik, Joanna Olszewska-Gniadek. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 3, s. 135-153
- Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska. - 2022.// Wiadomości Historyczne. - 2022, nr 3, s. 41-44.
- Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. - 2022. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 5, s. 6-11
- Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 4-8.
- Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole podstawowej : studium przypadku / Aneta Sylwia Baranowska. - 2023. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 1, s. 42-52.
- Dziecko w sytuacji kryzysowej : jak wesprzeć przedszkolaka z doświadczeniem traumy wojennej? / Hanna M. Górna. - 2022. // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 9, s. 2-4.
- Dzień Kobiet : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 147-150
- Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik. - 2022. // Dyrektor Szkoły . - 2022, nr 5, s. 20-23.
- Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole : problemy i wyzwania / Krystyna Kamińska. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 18-28.
- Edukacja w warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności - jak ją skutecznie wdrażać? / Adriana Kloskowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 16-19.
- Experiencing Migration : A Child in a New Socio-Cultural Environment / Anna Młynarczuk-Sokołowska. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 4, s. 138-158.
- Film jako tekst kultury na zajęciach z języka polskiego jako obcego. Na przykładzie filmu "Ostatnia rodzina" / Agnieszka Potyrańska. - 2021. // Języki Obce w Szkole. - 2021, nr 3, s. 105-117.
- Grzeczność i gościnność w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza : scenariusz zajęć dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 42-44.
- Integracyjne zabawy dla dzieci / Urszula Czyżewska. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 72-75.
- Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym - poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik. - 2022. // Polonistyka. - 2022, nr 3, s. 15-19
- Jak oswoić "Obcego na mojej kanapie"? / Justyna Hanna Budzik. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 32-35.
- Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? / Marcelina Wnęk. - 2022.// Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 12-15.
- Klub Dyskusyjny "W mieście" : konspekt zajęć języka polskiego jako obcego dla uczniów rosyjsko- i ukraińskojęzycznych / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 40-41.
- Komunikacja ukierunkowana na ucznia : formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej / Monika Żelazna.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 103-111.
- Kreatywność dla każdego dziecka, nieważne jakiej narodowości / Małgorzata Kowalak, Wiktoria Zubarewa. - 2023.// Meritum. - 2023, nr 1, s. 55-60.
- Książki nas łączą : tydzień ukraiński w bibliotece / Magdalena Krawczyk. - 2023. // Biblioteka w Szkole. - 2023, nr 2, s. 21-23.
- Książki, które można czytać językiem serca : inspiracje praktyczne / Małgorzata Swędrowska. - 2023.// Edukacja Wczesnoszkolna. - 2022/2023, nr 2, s. 111-115.
- Mądry przewodnik. Rola nauczyciela w trudnych czasach / z Dominiką Izdebską-Długosz rozmawiała Monika Rosmanowska. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 25-27.
- Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8 / Małgorzata Gębka-Wolak. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 68-84.
- Model integracji edukacyjnej / Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Jędrzej Witkowski. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 73-77.
- Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej : sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 7-22
- Nauka języka polskiego jako obcego / Dorota Janczak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 9, s. 42-44.
- Nauka języka polskiego jako obcego / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 82-85.
- Nauka poprzez zabawę : metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole podstawowej / Anita Skóra. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 93-106.
- Nowoczesne metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole ponadpodstawowej / Anita Skóra. - 2021. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 53-67.
- O wojnie w Ukrainie w edukacji filmowej / Anna Równy. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 79-80.
- Od bycia obok do bycia razem : dlaczego warto doskonalić u uczniów kompetencje wielokulturowe?/ Łukasz Szeliga. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 20-24.
- Optymizm czy pesymizm? : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 141-146.
- Organizacja nauki uczniów z Ukrainy : sytuacja w polskich szkołach i przedszkolach / Jakub Tylman. - 2023.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2023, nr 3, s. 39-43.
- Po nitce do kłębka, czyli jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi) / Joanna Gałwiaczek.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 11-15.
- "Pod wspólnym dachem". Adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w Polsce : studium przypadku / Kinga Lisowska, Majka Łojko. - 2022.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 9, s. 58-67.
- Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 82-85.
- Praca z obcokrajowcem / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz. - 2021.// Życie Szkoły. - 2021, nr 2-3, s. 59-63.
- Praca z uczniami dotkniętymi wojną / Martyna Nowak, Ignacy Maliszewski. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 10, s. 52-56
- Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska. - 2022. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 41-46. .
- Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym / Katarzyna Stankiewicz, Anna Żurek. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 42-53.
- Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej : propozycja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2 / Monika Żelazna. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 67-77.
- Scenariusz: Uczeń z doświadczeniem migracji - blaski i cienie życia na obczyźnie / Aleksandra Stolarczyk, Ivanna Bachynska. - 2022.// Remedium. - 2022, nr 12, s. 14-17.
- Szkoła wielokulturowa w Polsce? Zacznijmy od zmiany sposobu myślenia / rozmowa z dr Izabelą Czerniejewską ; rozmawiał Maciej Dobrowolski. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 5-8.
- Szkoła wobec kryzysu humanitarnego / Magdalena Tędziagolska, Bartłomiej Walczak. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 66-69.
- Techniki mediacyjne w rozwiązywaniu konfliktów jako narzędzi wsparcia w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźctwa / Małgorzata Pruś. - 2022.// Monitor Dyrektora Szkoły. - 2022, nr 4, s. 42-50.
- Temat lekcji : współczesne migracje / Julia Godorowska, Patrycja Kopcińska. - 2020. // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 10, s. 80-85.
- Typowe błędy osób rosyjsko- i ukraińskojęzycznych w nauce języka polskiego jako obcego - jak ich unikać? / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 25-28.
- Uczeń wschodniosłowiański w polskiej w szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 113-128.
- Ukraińska lekcja / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023.// Dyrektor Szkoły. - 2023, s. 64
- Wariacje frazeologiczne: jak nie kiwnąć palcem w bucie i mieć olej w głowie : scenariusz lekcji dotyczącej frazeologii dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 45-47.
- Widziane z różnych perspektyw / z uczniami polskimi i ukraińskimi rozmawia Monika Morel, komentują Katarzyna Gromek-Kulasza i Alina Karaśkiwicz. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 31-36.
- Wyciszanki-pocieszanki / Małgorzata Chudzik-Zawisza. - 2022. // Biblioteka w Szkole. - 2022, [nr] 5, s. 30-31.
- Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego : (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy) / Katarzyna Włodekowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 29-31.
- Wykorzystanie multimedialnych kart pracy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Mariusz Wysocki.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 73-87.
- Zacznij od A. Wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi / Aleksandra Dobke. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 48-52
- Zmora lektora, czyli jak kształcić kompetencje językowe u uczniów o zróżnicowanym poziomie językowym / Dorota Połatyńska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 54-57.
Dokumenty dźwiękowe:
- 40 koncepcji dobrych lekcji [Dokument dźwiękowy] / red. Agnieszka Rabiej, Hanna Marczyńska, Beata Zaręba. - Kraków : "Universitas", 2011.
Biblioteka Tarnobrzeg Sygnatura: TPŁC 240
- Zasoby internetowe / Netografia:
- Cały numer czasopisma „Relacje Międzykulturowe - Intercultural Relations” wydawanego przez Instytut Studiów Międzykulturowych UJ. Numer 1 (13) / 2023
Kulturowe aspekty wojny / Człowiek. Dziecko z doświadczeniem migracji. [dostęp 23.07.2024]
https://ruj.uj.edu.pl/collections/70ef71f1-1a06-483a-b3d0-996f6a68cb3a
- Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji / Ośrodek Rozwoju Edukacji. [dostęp 23.07.2024]
https://www.ore.edu.pl/2015/03/wielokulturowosc-w-szkole-uczen-cudzoziemski/ - Materiały dydaktyczne dotyczące nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego / Centrum Edukacji Obywatelskiej. [dostęp 23.07.2024]
https://globalna.ceo.org.pl/material/nauczanie-jezyka-polskiego-jako-obcego-i-drugiego/ - Materiały dydaktyczne dotyczące nauczania języka polskiego jako obcego. Projekt „W polskiej szkole” współfinansowany przez MEN / Fundacja im. Mikołaja Reja. [dostęp 23.07.2024]
https://fundacjareja.eu/w-polskiej-szkole/ - Materiały dydaktyczne online dla nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracyjnym / Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. [dostęp 23.07.2024]
https://um.warszawa.pl/documents/21449838/32964679/1_Materia%C5%82y+dydaktyczne+online%2C+dla+nauczycieli+pracuj%C4%85cych+z+uczniami+z+do%C5%9Bwiadczeniem+migracyjnym.pdf/44180518-cece-37c6-d7fa-cee03ccd14e6?t=1648808334483 - Materiały edukacyjne dotyczące tematu wojny na Ukrainie oraz pracy metodycznej z uczniami / Centrum Edukacji Obywatelskiej. [dostęp 23.07.2024]
https://biblioteka.ceo.org.pl/edukacja-dzieci-uchodzczych/ - Materiały do nauki języka polskiego / Urząd do spraw Cudzoziemców. [dostęp 23.07.2024]
https://www.gov.pl/web/udsc/materialy-dydaktyczne-do-nauki-jezyka-polskiego---dla-doroslych - Ogólnodostępne materiały do nauki polskiego jako obcego / Fundacja Ocalenie. [dostęp 23.07.2024]
https://ocalenie.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/Ogolnodostepne-materialy-do-nauki-polskiego-jako-obcego.pdf - Podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci i młodzieży rozpoczynających naukę w polskiej szkole small oraz poradnik metodyczny small / Urząd do Spraw Cudzoziemców. Portal Gov.pl [dostęp 23.07.2024]
https://www.gov.pl/web/udsc/materialy-dydaktyczne-do-nauki-jezyka-polskiego---dla-dzieci - Podręcznik do nauki języka polskiego dla ukraińskich dzieci / Fundacja Wolność i Demokracja. [dostęp 23.07.2024]
https://wid.org.pl/podrecznik/ - Raport Jesteśmy tutaj razem. Uczniowie i uczennice z Ukrainy w polskich szkołach / Amnesty International. [dostęp 23.07.2024]
- Scenariusze zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych dla nauczycieli na temat migracji i międzykulturowości / Fundacja EMIC. [dostęp 23.07.2024]
https://emic.com.pl/edukacja/scenariusze-lekcji/ - Ukraińscy uczniowie w naszej klasie – poradnik dla nauczycieli - język polski / Szkoła Edukacji. [dostęp 17.08.2023]
https://szkolaedukacji.pl/wp-content/uploads/2022/03/Ukrainscy-uczniowie-i-uczennice-w-naszej-klasie-poradnik-przedmiotowy-jezyk-polski.pdf - Praca z grupą w kryzysie / Fundacja Fine. Zintegrowana Platforma Edukacyjna. [dostęp 23.07.2024]
https://zpe.gov.pl/a/wbinary---strefa-dobrych-emocji-fundacja-fine/D7imwmXrj?prevProjects=P189eDD2d - Wielokulturowość w szkole/uczeń cudzoziemski / Ośrodek Rozwoju Edukacji. [dostęp 23.07.2024]
https://www.ore.edu.pl/2015/03/wielokulturowosc-w-szkole-uczen-cudzoziemski/ - Wojna w Ukrainie. Emocje – fakty – wartości – działania (klasy IV-VIII Szkoły Podstawowej) [Materiały edukacyjne] / Centrum Edukacji Obywatelskiej. [dostęp 23.07.2024]
https://globalna.ceo.org.pl/material/wojna-w-ukrainie-emocje-fakty-wartosci-dzialania/ - Wojna w Ukrainie. Emocje – fakty – wartości – działania (szkoły ponadpodstawowe) [Materiały edukacyjne] / Centrum Edukacji Obywatelskiej. [dostęp 23.07.2024]
https://globalna.ceo.org.pl/material/wojna-w-ukrainie-emocje-fakty-wartosci-dzialania-szkoly-ponadpodstawowe/ - Wybrane zasoby do wykorzystania w ramach pomocy psychologicznej kierowanej do dzieci i młodzieży oraz ich rodzin przybyłych do Polski z terenów objętej wojną Ukrainy / Zintegrowana Platforma Edukacyjna. [dostęp 23.07.2024]
https://zpe.gov.pl/a/wybrane-zasoby-do-wykorzystania-w-ramach-pomocy-psychologicznej-kierowanej-do-dzieci-i-mlodziezy-oraz-ich-rodzin-przybylych-do-polski-z-terenow-objetej-wojna-ukrainy/DobRaQOrH
Oprac. M. Mika-Zarębska 23.07.2024