Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego. Zestawienie bibliograficzne w wyborze.

Zestawienia bibliograficzne

(Pkt. 7. Podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025)

 

  1. Zasoby Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie

 

Książki:

  1. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego / Anna Seretny, Ewa Lipińska. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 236025
  2. Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego / Przemysław E. Gębal, Władysław T. Miodunka. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250473
  3. Emocje - kultura - język : wyrażanie emocji negatywnych w polonistycznej praktyce glottodydaktycznej / Barbara Łukaszewicz. - Wydanie 1. - Warszawa : Polonicum : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2022.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250642
  4. Język ukraiński dla średniozaawansowanych / Bożena Zinkiewicz-Tomanek, Oksana Baraniwska. - Wydanie trzecie. - Kraków : Petrus, 2021.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250267
  5. Kompendium wiedzy o obywatelach Ukrainy w polskiej oświacie od września 2022 roku / [redaktor: Agnieszka Stebelska]. - Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o., copyright 2022.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250335
  6. Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego : stan obecny, programy nauczania, pomoce dydaktyczne / pod red. Władysława T. Miodunki. - Wyd. 2. - Kraków : "Universitas", cop. 2009.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 236075
  7. Ludyczność w (glotto)dydaktyce / pod redakcją Michaliny Biernackiej, Pauliny Kaźmierczak i Agnieszki Banach. - Wydanie I. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020.
    Biblioteka Rzeszów  Sygnatura: CzytR 249191
  8. Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego : wybór artykułów / pod red. Jana Lewandowskiego. - Wyd. 2. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 177166
    Filia Leżajsk Sygnatura: BLżWy 24909
    Filia Mielec Sygnatura: BMWyp 38257
    Filia Strzyżów Sygnatura: BStWy 20317
  9. Po polsku? Tak! : przewodnik dla nauczyciela / Aneta Lica i Zenon Lica ; opracowanie gier i zabaw Katarzyna Rukojć. - Wydanie II. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2022.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250033
  10. Polonistyczna glottodydaktyka kulturowa : interdyscyplinarność i modele przestrzenne / Piotr Garncarek. - Wydanie 1. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2022.
    Filia Sędziszów Sygnatura: BSdzW 49107
  11. Poznajmy się! = Davaj znajomytys’! / [tłumaczenie: Olena Zhernova ; opracowanie ilustracyjne, graficzne: Katarzyna Aziukiewicz ; opracowanie muzyczne: Grzegorz Dondziłło]. - Wydanie I. - Warszawa : Poltext, 2022.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 250347
  12. Przewodnik po egzaminach certyfikatowych : certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego / red. i oprac. Anna Seretny, Ewa Lipińska ; Katedra Języka Polskiego jako Obcego Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 229315
  13. Teraz tu jest nasz dom = Teper naš dìm tut [wersja polsko-ukraińska] / Barbara Gawryluk ; ilustracje Maciej Szymanowicz ; [tłumaczenie Iryna Kotlarska-Fesiuk]. - Wydanie I w tej edycji. - Łódź : Wydawnictwo Literatura, 2022.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 249922
  14. Trudne, małe wyrazy : materiały do nauki języka polskiego jako obcego / Magdalena Foland-Kugler. - Warszawa : "Wiedza Powszechna", 1997.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: WypRz 220073
  15. Uczniowie z różnych kultur w szkole / Ministerstwo Edukacji Narodowej ; Ośrodek Rozwoju Edukacji ; [red. Bogumiła Lachowicz]. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015.
    Filia Leżajsk Sygnatura: BLżWy 35891

Artykuły:

  1. Akcja integracja, czyli jak zintegrować ucznia z Ukrainy z zespołem klasowym / Werona Król-Gierat, Katarzyna Nosidlak. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 73-84.
  2. Biblioteka - tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 10-11.
  3. Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem : scenariusz lekcji dla klas VI-VIII / Anna Klimowicz. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 78-80.
  4. Co rośnie na łące w Polsce, czyli nauczanie cudzoziemców polszczyzny za pomocą treści przedmiotowych / Ewa Moszczyńska. - 2023. // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 1, s. 43-49.
  5. Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczeniem uchodźstwa? / Anna Józefowicz.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 1, s. 113-125.
  6. Czego potrzebują dzieci z Ukrainy : (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado. - 2022.// Wychowawca. - 2022, nr 6, s. 26-27.
  7. Czy nauczyciele języka obcego potrafią pracować z uczniami wielojęzycznymi? / Joanna Rokita-Jaśkow. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 39-45
  8. Dobryj deń! Dzień dobry! Czyli rozmówki polsko-ukraińskie w bibliotece / Barbara Sikora. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 52, s. 3-5.
  9. Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji / Beata Katarzyna Jędryka. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 29-46.
  10. Działamy, wspieramy, integrujemy - głos dyrektora społecznika / Krzysztof Lechmański. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 59-61.
  11. Działamy, wspieramy, integrujemy - mamy doświadczenie w pomaganiu / z Agatą Pallasch, Moniką Maślaną oraz Aleksandrą Machurą o ich doświadczeniach w pracy z dziećmi cudzoziemskimi rozmawia Barbara Giża. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 53-58.
  12. Działamy, wspieramy, integrujemy : Trzy razy N. Nowa sytuacja, nowe wyzwania i nowe możliwości w polskiej edukacji / z Kingą Białek rozmawia Hanna Drzewiecka-Krawczyk. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 62-68.
  13. Dzieci migrantów w polskim systemie edukacji. Problemy w diagnozowaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Barbara Ostafińska-Molik, Joanna Olszewska-Gniadek. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 3, s. 135-153.
  14. Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska. - 2022.// Wiadomości Historyczne. - 2022, nr 3, s. 41-44.
  15. Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. - 2022. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 5, s. 6-11.
  16. Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 4-8
  17. Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole podstawowej : studium przypadku / Aneta Sylwia Baranowska. - 2023. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 1, s. 42-52.
  18. Dziecko w sytuacji kryzysowej : jak wesprzeć przedszkolaka z doświadczeniem traumy wojennej? / Hanna M. Górna. - 2022. // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 9, s. 2-4.
  19. Dzień Kobiet : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 147-150.
  20. Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik. - 2022. // Dyrektor Szkoły . - 2022, nr 5, s. 20-23.
  21. Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole : problemy i wyzwania / Krystyna Kamińska. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 18-28.
  22. Edukacja polonistyczna a kompetencje międzykulturowe = Polish language education and intercultural competences / Marianna Szumal. - 2019.// W: Nauczyciel i uczeń w przestrzeni społecznej. - Kraków : Impuls, 2019. - S. 63-70
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 248892
    Filia Kolbuszowa Sygnatura: BKWyp 50676
    Filia Strzyżów Sygnatura: BStWy 38742
  1. Edukacja w warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności - jak ją skutecznie wdrażać? / Adriana Kloskowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 16-19.
  2. Experiencing Migration : A Child in a New Socio-Cultural Environment / Anna Młynarczuk-Sokołowska. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 4, s. 138-158.
  3. Explanatory potential of the concepts of transculturation/transculturality in intercultural education / Jadwiga Romanowska. - 2021.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2021, nr 2, s. 92-103.
  4. Film jako tekst kultury na zajęciach z języka polskiego jako obcego. Na przykładzie filmu "Ostatnia rodzina" / Agnieszka Potyrańska. - 2021. // Języki Obce w Szkole. - 2021, nr 3, s. 105-117.
  5. Grzeczność i gościnność w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza : scenariusz zajęć dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 42-44.
  6. Indywidualna diagnoza ucznia cudzoziemskiego / Dorota Zając. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 42-44.
  7. Integracyjne zabawy dla dzieci / Urszula Czyżewska. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 72-75.
  8. Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym - poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik. - 2022. // Polonistyka. - 2022, nr 3, s. 15-19.
  9. Jak kształtować umiejętności językowe u podopiecznych wielojęzycznych? praktyczne wskazówki / Joanna Czapla.// Forum Logopedy. - 2022, nr 50, s. 5-10
  10. Jak oswoić "Obcego na mojej kanapie"? / Justyna Hanna Budzik. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 32-35.
  11. Jak rozmawiać o migracjach na godzinach wychowawczych? / Centrum Edukacji Obywatelskiej. - 2022.// Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 133, s. 58-59
  12. Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? : wykorzystanie literatury do prowadzenia trudnych rozmów / Małgorzata Swędrowska. - 2022.// Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 131, s. 41-43.
  13. Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? / Marcelina Wnęk. - 2022.// Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 12-15.
  14. Klub Dyskusyjny "W mieście" : konspekt zajęć języka polskiego jako obcego dla uczniów rosyjsko- i ukraińskojęzycznych / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 40-41.
  15. Komunikacja ukierunkowana na ucznia : formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej / Monika Żelazna.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 103-111.
  16. Kreatywność dla każdego dziecka, nieważne jakiej narodowości / Małgorzata Kowalak, Wiktoria Zubarewa. - 2023.// Meritum. - 2023, nr 1, s. 55-60
  17. Książki nas łączą : tydzień ukraiński w bibliotece / Magdalena Krawczyk. - 2023. // Biblioteka w Szkole. - 2023, nr 2, s. 21-23.
  18. Książki, które można czytać językiem serca : inspiracje praktyczne / Małgorzata Swędrowska. - 2023.// Edukacja Wczesnoszkolna. - 2022/2023, nr 2, s. 111-115.
  19. Mądry przewodnik. Rola nauczyciela w trudnych czasach / z Dominiką Izdebską-Długosz rozmawiała Monika Rosmanowska. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 25-27.
  20. Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8 / Małgorzata Gębka-Wolak. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 68-84.
  21. Model integracji edukacyjnej / Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Jędrzej Witkowski. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 73-77.
  22. Na uchodźczej ścieżce. Doświadczenie przymusowej migracji w procesie edukacji formalnej / Anna Młynarczuk-Sokołowska. - 2020.// Forum Pedagogiczne. - 2020, nr 2, s. 147-163
  23. Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej : sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 7-22.
  24. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci imigrantów / Anita Famuła-Jurczak, Małgorzata Lipińska. - 2021.// W: Poszukiwanie sojuszników i źródeł inspiracji w pedagogice dziecka. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. - S. 199-214
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: CzytR 249431
    Filia Strzyżów Sygnatura: BStWy 388 U
  25. Nauka języka polskiego jako obcego / Dorota Janczak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 9, s. 42-44.
  26. Nauka języka polskiego jako obcego / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 82-85.
  27. Nauka poprzez zabawę : metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole podstawowej / Anita Skóra. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 93-106 .
  28. Nowoczesne metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole ponadpodstawowej / Anita Skóra. - 2021. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 53-67.
  29. O wojnie w Ukrainie w edukacji filmowej / Anna Równy. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 79-80.
  30. Od bycia obok do bycia razem : dlaczego warto doskonalić u uczniów kompetencje wielokulturowe?/ Łukasz Szeliga. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 20-24.
  31. Optymizm czy pesymizm? : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 141-146.
  32. Organizacja nauki uczniów z Ukrainy : sytuacja w polskich szkołach i przedszkolach / Jakub Tylman. - 2023.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2023, nr 3, s. 39-43.
  33. Po nitce do kłębka, czyli jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi) / Joanna Gałwiaczek.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 11-15
  34. "Pod wspólnym dachem". Adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w Polsce : studium przypadku / Kinga Lisowska, Majka Łojko. - 2022.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 9, s. 58-67.
  35. Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 82-85.
  36. Poznajmy się : scenariusz zajęć dla dziecka dwujęzycznego w wieku od 7 lat / Justyna Reneteau. - 2022.// Forum Logopedy. - 2022, nr 50, s. 63-65
  37. Poznajmy się: zajęcia integracyjne dla uczniów polskich i ukraińskich - scenariusz / Anna Kiełczewska. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 52, s. 6-7.
  38. Praca z obcokrajowcem / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz. - 2021.// Życie Szkoły. - 2021, nr 2-3, s. 59-63.
  39. Praca z uczniami dotkniętymi wojną / Martyna Nowak, Ignacy Maliszewski. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 10, s. 52-56
  40. Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska. - 2022. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 41-46 .
  41. Rekomendacje dla dyrektorów szkół, pedagogów szkolnych, nauczycieli oraz pozostałych specjalistów wspierających uczniów cudzoziemskich w szkole / Małgorzata Pruś. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 35-38.
  42. Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym / Katarzyna Stankiewicz, Anna Żurek. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 42-53.
  43. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej : propozycja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2 / Monika Żelazna. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 67-77.
  44. Scenariusz: Uczeń z doświadczeniem migracji - blaski i cienie życia na obczyźnie / Aleksandra Stolarczyk, Ivanna Bachynska. - 2022.// Remedium. - 2022, nr 12, s. 14-17.
  45. Szkoła wielokulturowa w Polsce? Zacznijmy od zmiany sposobu myślenia / rozmowa z dr Izabelą Czerniejewską ; rozmawiał Maciej Dobrowolski. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 5-8.
  46. Szkoła wobec kryzysu humanitarnego / Magdalena Tędziagolska, Bartłomiej Walczak. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 66-69.
  47. Światowy Dzień Uchodźcy (20 czerwca) - scenariusz / Anna Kiełczewska. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 54, s. 9-10.
  48. Techniki mediacyjne w rozwiązywaniu konfliktów jako narzędzi wsparcia w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźctwa / Małgorzata Pruś. - 2022.// Monitor Dyrektora Szkoły. - 2022, nr 4, s. 42-50.
  49. Temat lekcji : współczesne migracje / Julia Godorowska, Patrycja Kopcińska. - 2020. // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 10, s. 80-85 .
  50. Typowe błędy osób rosyjsko- i ukraińskojęzycznych w nauce języka polskiego jako obcego - jak ich unikać? / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 25-28.
  51. Uczeń wschodniosłowiański w polskiej w szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 113-128.
  52. Ukraińska lekcja / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023.// Dyrektor Szkoły. - 2023, s. 64
  53. Wariacje frazeologiczne: jak nie kiwnąć palcem w bucie i mieć olej w głowie : scenariusz lekcji dotyczącej frazeologii dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 45-47
  54. Widziane z różnych perspektyw / z uczniami polskimi i ukraińskimi rozmawia Monika Morel, komentują Katarzyna Gromek-Kulasza i Alina Karaśkiwicz. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 31-36.
  55. Wyciszanki-pocieszanki / Małgorzata Chudzik-Zawisza. - 2022. // Biblioteka w Szkole. - 2022, [nr] 5, s. 30-31
  56. Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego : (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy) / Katarzyna Włodekowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 29-31.
  57. Wykorzystanie multimedialnych kart pracy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Mariusz Wysocki.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 73-87.
  58. Wykorzystanie technik mediacyjnych jako narzędzi wspierających w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźstwa i w rozwiązywaniu konfliktów / Małgorzata Pruś. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 30-33.
  59. Zacznij od A. Wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi / Aleksandra Dobke. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 48-52.
  60. Zmora lektora, czyli jak kształcić kompetencje językowe u uczniów o zróżnicowanym poziomie językowym / Dorota Połatyńska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 54-57.
  61. Zadania pedagoga w budowaniu komunikacji i relacji z uczniami z Ukrainy i ich rodzinami / Dorota Zając. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 45-51.

Dokumenty audiowizualne:

  1. Być uchodźcą [Film] / reż., zdj., montaż Marcin Wołkowicz. - Piaseczno : Tutto Arts & Media, 2014.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura: AudRz 1981

Polecamy również zestawienie bibliograficzne „Uchodźcy” autorstwa Małgorzaty Malik: https://rzeszow.pbw.org.pl/zestawienia-bibliograficzne,348/uchodzcy-bibliografia-w-wyborze,15214

 

 

  1. Zasoby Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Krośnie

Książki:

  1. 68 pomysłów na lekcje polskiego / Joanna Pasek. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Szkoła Języka Polskiego Glossa, 2022.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: Cz 143589
  2. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego / Anna Seretny, Ewa Lipińska. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: M 119050
  3. Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego / Przemysław E. Gębal, Władysław T. Miodunka. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: M 142736
  4. Dydaktyka języka obcego w szkole średniej jako maksymalizacja uczenia się ze zrozumieniem / Waldemar Marton. - Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 1974.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: M 32040
  5. Dziecko wobec obcości kulturowej : [międzykulturowość] / Elżbieta Chromiec. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: M 131683
  6. Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego / Ewa Lipińska. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", copyright 2023.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: M 143323
  7. Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego : wybór artykułów / pod red. Jana Lewandowskiego. - Wyd. 2. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: M 59740
    Filia Brzozów Sygnatura: BM 24077
    Filia Jasło Sygnatura: JM 39136
    Filia Ustrzyki Dolne Sygnatura: UM 14301
  8. Od słowa do słowa : wybór tekstów do nauczania cudzoziemców języka polskiego / E. Gałdyn, H. Zwolski. - Warszawa : "Polonia", 1988.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: M 95908, M 95909
    Filia Brzozów Sygnatura: BM 31511
    Filia Jasło Sygnatura: JM 51515, JM 51174
    Filia Ustrzyki Dolne Sygnatura: UM 21722
  9. Planowanie lekcji języka obcego : podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych / Iwona Janowska. - Kraków : "Universitas", 2010.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: Cz 128982
    Filia Lesko Sygnatura: LM 29001
    Filia Ustrzyki Dolne Sygnatura: UM 26226
  10. Podstawy lingwistyki edukacyjnej : nabywanie i kształcenie języka / Teodozja Rittel. - Wyd. 2 poszerz. - Kraków : Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 1994.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: M 106138
  11. Przewodnik po egzaminach certyfikatowych : certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego / red. i oprac. Anna Seretny, Ewa Lipińska ; Katedra Języka Polskiego jako Obcego Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: M 118953
  12. Teraz tu jest nasz dom = Teper naš dìm tut [wersja polsko-ukraińska] / Barbara Gawryluk ; ilustracje Maciej Szymanowicz ; [tłumaczenie Iryna Kotlarska-Fesiuk]. - Wydanie I w tej edycji. - Łódź : Wydawnictwo Literatura, 2022.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: M 142460
  13. Wartości etyczne w pracy z uchodźcami = Eticke hodnoty pri praci s utecencami / red. nauk. Sylwia Pelc. - Rzeszów : Wyższa Szkoła Inżynieryjno-Ekonomiczna, 2013.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: M 136008

 

Artykuły:

  1. Akcja integracja, czyli jak zintegrować ucznia z Ukrainy z zespołem klasowym / Werona Król-Gierat, Katarzyna Nosidlak. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 73-84.
  2. Biblioteka - tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 10-11.
  3. Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem : scenariusz lekcji dla klas VI-VIII / Anna Klimowicz. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 78-80.
  4. Co rośnie na łące w Polsce, czyli nauczanie cudzoziemców polszczyzny za pomocą treści przedmiotowych / Ewa Moszczyńska. - 2023. // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 1, s. 43-49.
  5. Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczeniem uchodźstwa? / Anna Józefowicz.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 1, s. 113-125.
  6. Czego potrzebują dzieci z Ukrainy : (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado. - 2022.// Wychowawca. - 2022, nr 6, s. 26-27.
  7. Czy nauczyciele języka obcego potrafią pracować z uczniami wielojęzycznymi? / Joanna Rokita-Jaśkow. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 39-45.
  8. Dobryj deń! Dzień dobry! Czyli rozmówki polsko-ukraińskie w bibliotece / Barbara Sikora. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 52, s. 3-5.
  9. Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji / Beata Katarzyna Jędryka. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 29-46.
  10. Działamy, wspieramy, integrujemy - głos dyrektora społecznika / Krzysztof Lechmański. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 59-61.
  11. Działamy, wspieramy, integrujemy - mamy doświadczenie w pomaganiu / z Agatą Pallasch, Moniką Maślaną oraz Aleksandrą Machurą o ich doświadczeniach w pracy z dziećmi cudzoziemskimi rozmawia Barbara Giża. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 53-58.
  12. Działamy, wspieramy, integrujemy : Trzy razy N. Nowa sytuacja, nowe wyzwania i nowe możliwości w polskiej edukacji / z Kingą Białek rozmawia Hanna Drzewiecka-Krawczyk. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 62-68.
  13. Dzieci migrantów w polskim systemie edukacji. Problemy w diagnozowaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Barbara Ostafińska-Molik, Joanna Olszewska-Gniadek. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 3, s. 135-153
  14. Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska. - 2022.// Wiadomości Historyczne. - 2022, nr 3, s. 41-44.
  15. Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. - 2022. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 5, s. 6-11.
  16. Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 4-8.
  17. Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole podstawowej : studium przypadku / Aneta Sylwia Baranowska. - 2023. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 1, s. 42-52.
  18. Dziecko w sytuacji kryzysowej : jak wesprzeć przedszkolaka z doświadczeniem traumy wojennej? / Hanna M. Górna. - 2022. // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 9, s. 2-4.
  19. Dzień Kobiet : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 147-150.
  20. Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik. - 2022. // Dyrektor Szkoły . - 2022, nr 5, s. 20-23.
  21. Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole : problemy i wyzwania / Krystyna Kamińska. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 18-28.
  22. Edukacja w warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności - jak ją skutecznie wdrażać? / Adriana Kloskowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 16-19.
  23. Experiencing Migration : A Child in a New Socio-Cultural Environment / Anna Młynarczuk-Sokołowska. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 4, s. 138-158.
  24. Explanatory potential of the concepts of transculturation/transculturality in intercultural education / Jadwiga Romanowska. - 2021.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2021, nr 2, s. 92-103.
  25. Film jako tekst kultury na zajęciach z języka polskiego jako obcego. Na przykładzie filmu "Ostatnia rodzina" / Agnieszka Potyrańska. - 2021. // Języki Obce w Szkole. - 2021, nr 3, s. 105-117.
  26. Grzeczność i gościnność w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza : scenariusz zajęć dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 42-44.
  27. Indywidualna diagnoza ucznia cudzoziemskiego / Dorota Zając. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 42-44.
  28. Integracyjne zabawy dla dzieci / Urszula Czyżewska. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 72-75.
  29. Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym - poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik. - 2022. // Polonistyka. - 2022, nr 3, s. 15-19.
  30. Jak kształtować umiejętności językowe u podopiecznych wielojęzycznych? praktyczne wskazówki / Joanna Czapla.// Forum Logopedy. - 2022, nr 50, s. 5-10.
  31. Jak oswoić "Obcego na mojej kanapie"? / Justyna Hanna Budzik. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 32-35.
  32. Jak rozmawiać o migracjach na godzinach wychowawczych? / Centrum Edukacji Obywatelskiej. - 2022.// Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 133, s. 58-59.
  33. Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? : wykorzystanie literatury do prowadzenia trudnych rozmów / Małgorzata Swędrowska. - 2022.// Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 131, s. 41-43.
  34. Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? / Marcelina Wnęk. - 2022.// Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 12-15.
  35. Klub Dyskusyjny "W mieście" : konspekt zajęć języka polskiego jako obcego dla uczniów rosyjsko- i ukraińskojęzycznych / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 40-41.
  36. Komunikacja ukierunkowana na ucznia : formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej / Monika Żelazna.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 103-111.
  37. Kreatywność dla każdego dziecka, nieważne jakiej narodowości / Małgorzata Kowalak, Wiktoria Zubarewa. - 2023.// Meritum. - 2023, nr 1, s. 55-60.
  38. Książki nas łączą : tydzień ukraiński w bibliotece / Magdalena Krawczyk. - 2023. // Biblioteka w Szkole. - 2023, nr 2, s. 21-23.
  39. Książki, które można czytać językiem serca : inspiracje praktyczne / Małgorzata Swędrowska. - 2023.// Edukacja Wczesnoszkolna. - 2022/2023, nr 2, s. 111-115.
  40. Mądry przewodnik. Rola nauczyciela w trudnych czasach / z Dominiką Izdebską-Długosz rozmawiała Monika Rosmanowska. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 25-27.
  41. Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8 / Małgorzata Gębka-Wolak. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 68-84.
  42. Model integracji edukacyjnej / Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Jędrzej Witkowski. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 73-77.
  43. Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej : sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 7-22
  44. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci imigrantów / Anita Famuła-Jurczak, Małgorzata Lipińska. - 2021.// W: Poszukiwanie sojuszników i źródeł inspiracji w pedagogice dziecka. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. - S. 199-214.
    Filia Lesko Sygnatura: LM 31536
  45. Nauka języka polskiego jako obcego / Dorota Janczak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 9, s. 42-44.
  46. Nauka języka polskiego jako obcego / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 82-85.
  47. Nauka poprzez zabawę : metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole podstawowej / Anita Skóra. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 93-106.
  48. Nowoczesne metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole ponadpodstawowej / Anita Skóra. - 2021. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 53-67.
  49. O wojnie w Ukrainie w edukacji filmowej / Anna Równy. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 79-80.
  50. Od bycia obok do bycia razem : dlaczego warto doskonalić u uczniów kompetencje wielokulturowe?/ Łukasz Szeliga. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 20-24.
  51. Optymizm czy pesymizm? : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 141-146.
  52. Organizacja nauki uczniów z Ukrainy : sytuacja w polskich szkołach i przedszkolach / Jakub Tylman. - 2023.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2023, nr 3, s. 39-43.
  53. Po nitce do kłębka, czyli jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi) / Joanna Gałwiaczek.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 11-15.
  54. "Pod wspólnym dachem". Adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w Polsce : studium przypadku / Kinga Lisowska, Majka Łojko. - 2022.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 9, s. 58-67.
  55. Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 82-85.
  56. Poznajmy się : scenariusz zajęć dla dziecka dwujęzycznego w wieku od 7 lat / Justyna Reneteau. - 2022.// Forum Logopedy. - 2022, nr 50, s. 63-65.
  57. Poznajmy się: zajęcia integracyjne dla uczniów polskich i ukraińskich - scenariusz / Anna Kiełczewska. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 52, s. 6-7.
  58. Praca z obcokrajowcem / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz. - 2021.// Życie Szkoły. - 2021, nr 2-3, s. 59-63.
  59. Praca z uczniami dotkniętymi wojną / Martyna Nowak, Ignacy Maliszewski. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 10, s. 52-56.
  60. Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska. - 2022. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 41-46 .
  61. Rekomendacje dla dyrektorów szkół, pedagogów szkolnych, nauczycieli oraz pozostałych specjalistów wspierających uczniów cudzoziemskich w szkole / Małgorzata Pruś. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 35-38.
  62. Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym / Katarzyna Stankiewicz, Anna Żurek. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 42-53.
  63. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej : propozycja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2 / Monika Żelazna. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 67-77.
  64. Scenariusz: Uczeń z doświadczeniem migracji - blaski i cienie życia na obczyźnie / Aleksandra Stolarczyk, Ivanna Bachynska. - 2022.// Remedium. - 2022, nr 12, s. 14-17.
  65. Szkoła wielokulturowa w Polsce? Zacznijmy od zmiany sposobu myślenia / rozmowa z dr Izabelą Czerniejewską ; rozmawiał Maciej Dobrowolski. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 5-8.
  66. Szkoła wobec kryzysu humanitarnego / Magdalena Tędziagolska, Bartłomiej Walczak. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 66-69.
  67. Światowy Dzień Uchodźcy (20 czerwca) - scenariusz / Anna Kiełczewska. - 2022.// Nowoczesna Biblioteka 3.0 : prawo w praktyce, informatyzacja, promocja czytelnictwa, dofinansowanie, ochrona danych osobowych. - 2022, nr 54, s. 9-10.
  68. Techniki mediacyjne w rozwiązywaniu konfliktów jako narzędzi wsparcia w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźctwa / Małgorzata Pruś. - 2022.// Monitor Dyrektora Szkoły. - 2022, nr 4, s. 42-50.
  69. Temat lekcji : współczesne migracje / Julia Godorowska, Patrycja Kopcińska. - 2020. // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 10, s. 80-85.
  70. Typowe błędy osób rosyjsko- i ukraińskojęzycznych w nauce języka polskiego jako obcego - jak ich unikać? / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 25-28.
  71. Uczeń wschodniosłowiański w polskiej w szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 113-128.
  72. Ukraińska lekcja / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023.// Dyrektor Szkoły. - 2023, s. 64
  73. Wariacje frazeologiczne: jak nie kiwnąć palcem w bucie i mieć olej w głowie : scenariusz lekcji dotyczącej frazeologii dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 45-47.
  74. Widziane z różnych perspektyw / z uczniami polskimi i ukraińskimi rozmawia Monika Morel, komentują Katarzyna Gromek-Kulasza i Alina Karaśkiwicz. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 31-36.
  75. Wyciszanki-pocieszanki / Małgorzata Chudzik-Zawisza. - 2022. // Biblioteka w Szkole. - 2022, [nr] 5, s. 30-31.
  76. Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego : (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy) / Katarzyna Włodekowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 29-31.
  77. Wykorzystanie multimedialnych kart pracy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Mariusz Wysocki.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 73-87.
  78. Wykorzystanie technik mediacyjnych jako narzędzi wspierających w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźstwa i w rozwiązywaniu konfliktów / Małgorzata Pruś. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 30-33.
  79. Zacznij od A. Wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi / Aleksandra Dobke. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 48-52.
  80. Zmora lektora, czyli jak kształcić kompetencje językowe u uczniów o zróżnicowanym poziomie językowym / Dorota Połatyńska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 54-57.
  81. Zadania pedagoga w budowaniu komunikacji i relacji z uczniami z Ukrainy i ich rodzinami / Dorota Zając. - 2022. // Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 132, s. 45-51.

Dokumenty audiowizualne:

  1. Być uchodźcą [Film] / reż., zdj., montaż Marcin Wołkowicz. - Piaseczno : Tutto Arts & Media, 2014.
    Biblioteka Krosno Sygnatura: CzM 2175

Polecamy również zestawienie bibliograficzne „Dzieci migrujące” (2010-2022) autorstwa Krystyny Biernackiej

https://krosno.pbw.org.pl/zestawienia-bibliograficzne-2,76/dzieci-migrujace-2010-2022,14027

 

  1. Zasoby Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Przemyślu

Książki:

  1. 68 pomysłów na lekcje polskiego / Joanna Pasek. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Szkoła Języka Polskiego Glossa, 2022.
    Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 15980/b
    Filia Lubaczów Sygnatura: WL 52441
    Filia Przeworsk Sygnatura: WK 54997
  1. Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy : o glottodydaktycznych aspektach relacji język a kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Anna B. Burzyńska. - Wrocław : Uniwersytet Wrocławski, 2002.
    Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 88797
  1. Kompendium wiedzy o obywatelach Ukrainy w polskiej oświacie : przepisy prawne, wymagania, wytyczne, rekrutacja i zatrudnianie, postępowanie krok po kroku, scenariusze i karty pracy, dokumenty w języku polskim i ukraińskim. - Stan prawny: maj 2022 r. - Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o., 2022.
    Filia Jarosław Sygnatura: WJ 58468
  1. Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego / Ewa Lipińska. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", copyright 2023.
    Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 118791
  1. Lektura wobec wyzwań współczesności / pod redakcją Doroty Karkut, Agaty Kucharskiej-Babuli. - Wydanie I. - Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020.
    Filia Przeworsk Sygnatura: WK 54651
  1. Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego : wybór artykułów / pod red. Jana Lewandowskiego. - Wyd. 2. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
    Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 56722 WP
    Filia Przeworsk Sygnatura: WK 23716
  1. Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / pod red. Karoliny Bireckiej, Katarzyny Taczyńskiej. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2010.
    Przemyśl Sygnatura: WP 104147
  1. Po polsku po Polsce : podręcznik do nauczania języka polskiego jako obcego oraz kultury polskiej dla początkujących / Adriana Prizel-Kania, Dominika Bucko, Urszula Majcher-Legawiec, Katarzyna Sowa ; ilustracje Maja Wierzchowska, Katarzyna Wójtowicz. - Kraków : Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie Uniwersytetu Jagiellońskiego, [2016].
    Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 116566
    Filia Jarosław Sygnatura: WJ 58275
    Filia Lubaczów Sygnatura: WL 52221
    Filia Przeworsk Sygnatura: WK 54762 
  1. Polonistyczna glottodydaktyka kulturowa : interdyscyplinarność i modele przestrzenne / Piotr Garncarek. - Wydanie 1. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2022.
    Filia Jarosław Sygnatura: WJ 58685
  1. Polski krok po kroku : junior : seria podręczników do nauki języka polskiego jako obcego : podręcznik nauczyciela. 1 / Paulina Kuc, Iwona Stempek. - Kraków : Glossa, Polish Language School - Polish-courses.com, 2018.
    Przeworsk Sygnatura: WK 54853
  1. Teraz tu jest nasz dom = Teper naš dìm tut [wersja polsko-ukraińska] / Barbara Gawryluk ; ilustracje Maciej Szymanowicz ; [tłumaczenie Iryna Kotlarska-Fesiuk]. - Wydanie I w tej edycji. - Łódź : Wydawnictwo Literatura, 2022.
    Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 116818, WP 117000
  1. Uczniowie z różnych kultur w szkole / Ministerstwo Edukacji Narodowej ; Ośrodek Rozwoju Edukacji ; [red. Bogumiła Lachowicz]. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015.
    Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 109643
    Filia Jarosław Sygnatura: WJ 1562/br
    Filia Lubaczów Sygnatura: WL 2055 B
    Filia Przeworsk Sygnatura: WK 4159 B

 

Artykuły:

  1. Akcja integracja, czyli jak zintegrować ucznia z Ukrainy z zespołem klasowym / Werona Król-Gierat, Katarzyna Nosidlak. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 73-84.
  2. Biblioteka - tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 10-11.
  3. Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem : scenariusz lekcji dla klas VI-VIII / Anna Klimowicz. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 78-80.
  4. Co rośnie na łące w Polsce, czyli nauczanie cudzoziemców polszczyzny za pomocą treści przedmiotowych / Ewa Moszczyńska. - 2023. // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 1, s. 43-49.
  5. Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczeniem uchodźstwa? / Anna Józefowicz.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 1, s. 113-125.
  6. Czego potrzebują dzieci z Ukrainy : (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado. - 2022.// Wychowawca. - 2022, nr 6, s. 26-27
  7. Czeka nas przewrót w edukacji? / Katarzyna Piotrowiak. - 2022. // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 36, s. 14.
  8. Czy nauczyciele języka obcego potrafią pracować z uczniami wielojęzycznymi? / Joanna Rokita-Jaśkow. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 39-45
  9. Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji / Beata Katarzyna Jędryka. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 29-46.
  10. Działamy, wspieramy, integrujemy - głos dyrektora społecznika / Krzysztof Lechmański. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 59-61.
  11. Działamy, wspieramy, integrujemy - mamy doświadczenie w pomaganiu / z Agatą Pallasch, Moniką Maślaną oraz Aleksandrą Machurą o ich doświadczeniach w pracy z dziećmi cudzoziemskimi rozmawia Barbara Giża. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 53-58.
  12. Działamy, wspieramy, integrujemy : Trzy razy N. Nowa sytuacja, nowe wyzwania i nowe możliwości w polskiej edukacji / z Kingą Białek rozmawia Hanna Drzewiecka-Krawczyk. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 62-68.
  13. Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska. - 2022.// Wiadomości Historyczne. - 2022, nr 3, s. 41-44.
  14. Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. - 2022. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 5, s. 6-11.
  15. Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 4-8.
  16. Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole podstawowej : studium przypadku / Aneta Sylwia Baranowska. - 2023. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 1, s. 42-52.
  17. Dziecko w sytuacji kryzysowej : jak wesprzeć przedszkolaka z doświadczeniem traumy wojennej? / Hanna M. Górna. - 2022. // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 9, s. 2-4.
  18. Dzień Kobiet : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 147-150.
  19. Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik. - 2022. // Dyrektor Szkoły . - 2022, nr 5, s. 20-23.
  20. Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole : problemy i wyzwania / Krystyna Kamińska. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 18-28.
  21. Edukacja w warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności - jak ją skutecznie wdrażać? / Adriana Kloskowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 16-19.
  22. Explanatory potential of the concepts of transculturation/transculturality in intercultural education / Jadwiga Romanowska. - 2021.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2021, nr 2, s. 92-103.
  23. Film jako tekst kultury na zajęciach z języka polskiego jako obcego. Na przykładzie filmu "Ostatnia rodzina" / Agnieszka Potyrańska. - 2021. // Języki Obce w Szkole. - 2021, nr 3, s. 105-117.
  24. Grzeczność i gościnność w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza : scenariusz zajęć dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 42-44.
  25. Integracyjne zabawy dla dzieci / Urszula Czyżewska. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 72-75.
  26. Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym - poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik. - 2022. // Polonistyka. - 2022, nr 3, s. 15-19.
  27. Jak oswoić "Obcego na mojej kanapie"? / Justyna Hanna Budzik. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 32-35.
  28. Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? / Marcelina Wnęk. - 2022.// Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 12-15.
  29. Jakie wsparcie można uzyskać? / Piotr Skura. - 6 IV 2022. // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 14, s. 6.
  30. Klub Dyskusyjny "W mieście" : konspekt zajęć języka polskiego jako obcego dla uczniów rosyjsko- i ukraińskojęzycznych / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 40-41.
  31. Komunikacja ukierunkowana na ucznia : formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej / Monika Żelazna.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 103-111.
  32. Kontrowersje przed wrześniem / Piotr Skura. - 2022. // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 33/34, s. 22.
  33. Kreatywność dla każdego dziecka, nieważne jakiej narodowości / Małgorzata Kowalak, Wiktoria Zubarewa. - 2023.// Meritum. - 2023, nr 1, s. 55-60.
  34. Książki nas łączą : tydzień ukraiński w bibliotece / Magdalena Krawczyk. - 2023. // Biblioteka w Szkole. - 2023, nr 2, s. 21-23.
  35. Książki, które można czytać językiem serca : inspiracje praktyczne / Małgorzata Swędrowska. - 2023.// Edukacja Wczesnoszkolna. - 2022/2023, nr 2, s. 111-115.
  36. Mądry przewodnik. Rola nauczyciela w trudnych czasach / z Dominiką Izdebską-Długosz rozmawiała Monika Rosmanowska. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 25-27.
  37. Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8 / Małgorzata Gębka-Wolak. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 68-84.
  38. Model integracji edukacyjnej / Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Jędrzej Witkowski. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 73-77.
  39. Multikulturowość to fakt : uczeń z doświadczeniem migracyjnym - wyzwanie naszych czasów / Halina Drachal.// Głos Nauczycielski. - 2018, nr 1-2, s. 16
  40. Nasza solidarność i wsparcie / Jarosław Karpiński. - 9 III 2022. // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 10, s. 3.
  41. Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej : sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 7-22.
  42. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci imigrantów / Anita Famuła-Jurczak, Małgorzata Lipińska. - 2021.// W: Poszukiwanie sojuszników i źródeł inspiracji w pedagogice dziecka. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. - S. 199-214
    Filia Lubaczów Sygnatura: WL 52082 
  43. Nauczyciel ponadwymiarowy / Piotr Skura. - 2022. // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 25/26, s. 13.
  44. Nauczyć dzieci jak najwięcej / z Iloną Perun, nauczycielką języka polskiego w Winnicy w Ukrainie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak. - 2022. // Głos Nauczycielski. - 2022, nr 43/44, s. 18.
  45. Nauka języka polskiego jako obcego / Dorota Janczak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 9, s. 42-44.
  46. Nauka języka polskiego jako obcego / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 82-85.
  47. Nauka poprzez zabawę : metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole podstawowej / Anita Skóra. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 93-106.
  48. Nowoczesne metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole ponadpodstawowej / Anita Skóra. - 2021. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 53-67.
  49. O wojnie w Ukrainie w edukacji filmowej / Anna Równy. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 79-80.
  50. Od bycia obok do bycia razem : dlaczego warto doskonalić u uczniów kompetencje wielokulturowe?/ Łukasz Szeliga. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 20-24.
  51. Optymizm czy pesymizm? : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 141-146.
  52. Organizacja nauki uczniów z Ukrainy : sytuacja w polskich szkołach i przedszkolach / Jakub Tylman. - 2023.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2023, nr 3, s. 39-43.
  53. Po nitce do kłębka, czyli jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi) / Joanna Gałwiaczek.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 11-15.
  54. "Pod wspólnym dachem". Adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w Polsce : studium przypadku / Kinga Lisowska, Majka Łojko. - 2022.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 9, s. 58-67.
  55. Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 82-85.
  56. Praca z obcokrajowcem / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz. - 2021.// Życie Szkoły. - 2021, nr 2-3, s. 59-63.
  57. Praca z uczniami dotkniętymi wojną / Martyna Nowak, Ignacy Maliszewski. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 10, s. 52-56.
  58. Próba dla nauczycieli : jak rozmawiać o kryzysie imigracyjnym w szkole? / Piotr Kozak.// Głos Nauczycielski. - 2015, nr 39, s. 8.
  59. Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska. - 2022. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 41-46.
  60. Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym / Katarzyna Stankiewicz, Anna Żurek. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 42-53.
  61. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej : propozycja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2 / Monika Żelazna. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 67-77.
  62. Scenariusz: Uczeń z doświadczeniem migracji - blaski i cienie życia na obczyźnie / Aleksandra Stolarczyk, Ivanna Bachynska. - 2022.// Remedium. - 2022, nr 12, s. 14-17.
  63. Szkoła wielokulturowa w Polsce? Zacznijmy od zmiany sposobu myślenia / rozmowa z dr Izabelą Czerniejewską ; rozmawiał Maciej Dobrowolski. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 5-8.
  64. Szkoła wobec kryzysu humanitarnego / Magdalena Tędziagolska, Bartłomiej Walczak. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 66-69.
  65. Techniki mediacyjne w rozwiązywaniu konfliktów jako narzędzi wsparcia w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźctwa / Małgorzata Pruś. - 2022.// Monitor Dyrektora Szkoły. - 2022, nr 4, s. 42-50.
  66. Temat lekcji : współczesne migracje / Julia Godorowska, Patrycja Kopcińska. - 2020. // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 10, s. 80-85.
  67. Typowe błędy osób rosyjsko- i ukraińskojęzycznych w nauce języka polskiego jako obcego - jak ich unikać? / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 25-28.
  68. Uczeń wschodniosłowiański w polskiej w szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 113-128.
  69. Ukraińska lekcja / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023.// Dyrektor Szkoły. - 2023, s. 64
  70. Wariacje frazeologiczne: jak nie kiwnąć palcem w bucie i mieć olej w głowie : scenariusz lekcji dotyczącej frazeologii dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 45-47.
  71. Widziane z różnych perspektyw / z uczniami polskimi i ukraińskimi rozmawia Monika Morel, komentują Katarzyna Gromek-Kulasza i Alina Karaśkiwicz. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 31-36.
  72. Wyciszanki-pocieszanki / Małgorzata Chudzik-Zawisza. - 2022. // Biblioteka w Szkole. - 2022, [nr] 5, s. 30-31.
  73. Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego : (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy) / Katarzyna Włodekowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 29-31.
  74. Wykorzystanie multimedialnych kart pracy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Mariusz Wysocki.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 73-87.
  75. Zacznij od A. Wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi / Aleksandra Dobke. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 48-52.
  76. Zmora lektora, czyli jak kształcić kompetencje językowe u uczniów o zróżnicowanym poziomie językowym / Dorota Połatyńska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 54-57.

 

Dokumenty dźwiękowe:

  1. 40 koncepcji dobrych lekcji [Dokument dźwiękowy] / red. Agnieszka Rabiej, Hanna Marczyńska, Beata Zaręba. - Kraków : "Universitas", 2011.
    Biblioteka Przemyśl Sygnatura: WP 333/E/ae

 

  1. Zasoby Pedagogicznej Biblioteki w Tarnobrzegu

Książki:

  1. 68 pomysłów na lekcje polskiego / Joanna Pasek. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Szkoła Języka Polskiego Glossa, 2022.
    Filia Stal.Wola Sygnatura: SG 63441 
  1. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego / Anna Seretny, Ewa Lipińska. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
    Biblioteka Tarnobrzeg Sygnatura: TG 87621
  1. Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego / Przemysław E. Gębal, Władysław T. Miodunka. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
    Biblioteka Tarnobrzeg Sygnatura: TG 113386
    Filia Stal.Wola Sygnatura: SG 62829
  1. Edukacja polonistyczna w obliczu przemian kulturowych Europy dawniej i dziś / pod red. Władysława Sawryckiego, Elżbiety Kruszyńskiej, Macieja Wróblewskiego. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 2009.
    Tarnobrzeg Sygnatura: TG 96543 
  1. Gry i zabawy językowe : język polski jako obcy / Ewa Kołaczek. - Kraków : Prolog Szkoła Języków Obcych, 2019.
    Filia Stal.Wola Sygnatura: SG 63924, NG 33982, NG 33983
  1. Inne optyki : nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego / pod red. Romualda Cudaka i Jolanty Tambor. - Katowice : Uniwersytet Śląski, 2001.
    Biblioteka Tarnobrzeg Sygnatura: TG 83528
  1. Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego : wybór artykułów / pod red. Jana Lewandowskiego. - Wyd. 2. - Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980.
    Filia Nisko Sygnatura: NG 33948
  1. Po polsku po Polsce : podręcznik do nauczania języka polskiego jako obcego oraz kultury polskiej dla początkujących / Adriana Prizel-Kania, Dominika Bucko, Urszula Majcher-Legawiec, Katarzyna Sowa ; ilustracje Maja Wierzchowska, Katarzyna Wójtowicz. - Kraków : Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie Uniwersytetu Jagiellońskiego, [2016].
    Filia Stal.Wola Sygnatura: SG 62409
  1. Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych : na przykładzie języka polskiego jako obcego / Iwona Janowska. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, cop. 2011.
    Filia Nisko Sygnatura: NG 58137
  1. Przewodnik po egzaminach certyfikatowych : certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego / red. i oprac. Anna Seretny, Ewa Lipińska ; Katedra Języka Polskiego jako Obcego Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Kraków : "Universitas", cop. 2005.
    Biblioteka Tarnobrzeg Sygnatura: TG 91113
  2. Sąsiedzi : Polacy i Ukraińcy w nowej Europie : scenariusze lekcji / Rafał Kunaszyk [i in.]. - Warszawa : Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2000.
    Biblioteka Tarnobrzeg Sygnatura: TG 81676

Artykuły:

  1. Akcja integracja, czyli jak zintegrować ucznia z Ukrainy z zespołem klasowym / Werona Król-Gierat, Katarzyna Nosidlak. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 73-84.
  2. Biblioteka - tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 10-11.
  3. Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem : scenariusz lekcji dla klas VI-VIII / Anna Klimowicz. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 78-80.
  4. Co rośnie na łące w Polsce, czyli nauczanie cudzoziemców polszczyzny za pomocą treści przedmiotowych / Ewa Moszczyńska. - 2023. // Języki Obce w Szkole. - 2023, nr 1, s. 43-49.
  5. Czego potrzebują dzieci z Ukrainy : (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado. - 2022.// Wychowawca. - 2022, nr 6, s. 26-27.
  6. Czy nauczyciele języka obcego potrafią pracować z uczniami wielojęzycznymi? / Joanna Rokita-Jaśkow. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 39-45
  7. Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji / Beata Katarzyna Jędryka. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 29-46.
  8. Działamy, wspieramy, integrujemy - głos dyrektora społecznika / Krzysztof Lechmański. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 59-61.
  9. Działamy, wspieramy, integrujemy - mamy doświadczenie w pomaganiu / z Agatą Pallasch, Moniką Maślaną oraz Aleksandrą Machurą o ich doświadczeniach w pracy z dziećmi cudzoziemskimi rozmawia Barbara Giża. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 53-58.
  10. Działamy, wspieramy, integrujemy : Trzy razy N. Nowa sytuacja, nowe wyzwania i nowe możliwości w polskiej edukacji / z Kingą Białek rozmawia Hanna Drzewiecka-Krawczyk. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 62-68.
  11. Dzieci migrantów w polskim systemie edukacji. Problemy w diagnozowaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Barbara Ostafińska-Molik, Joanna Olszewska-Gniadek. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 3, s. 135-153
  12. Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Techmańska. - 2022.// Wiadomości Historyczne. - 2022, nr 3, s. 41-44.
  13. Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk. - 2022. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 5, s. 6-11
  14. Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kałużna.// Biblioteka w Szkole. - 2022, nr 4, s. 4-8.
  15. Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole podstawowej : studium przypadku / Aneta Sylwia Baranowska. - 2023. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 1, s. 42-52.
  16. Dziecko w sytuacji kryzysowej : jak wesprzeć przedszkolaka z doświadczeniem traumy wojennej? / Hanna M. Górna. - 2022. // Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 9, s. 2-4.
  17. Dzień Kobiet : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 147-150
  18. Edukacja dzieci ukraińskich / Karolina Cieślik. - 2022. // Dyrektor Szkoły . - 2022, nr 5, s. 20-23.
  19. Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole : problemy i wyzwania / Krystyna Kamińska. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 18-28.
  20. Edukacja w warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności - jak ją skutecznie wdrażać? / Adriana Kloskowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 16-19.
  21. Experiencing Migration : A Child in a New Socio-Cultural Environment / Anna Młynarczuk-Sokołowska. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 4, s. 138-158.
  22. Film jako tekst kultury na zajęciach z języka polskiego jako obcego. Na przykładzie filmu "Ostatnia rodzina" / Agnieszka Potyrańska. - 2021. // Języki Obce w Szkole. - 2021, nr 3, s. 105-117.
  23. Grzeczność i gościnność w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza : scenariusz zajęć dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 42-44.
  24. Integracyjne zabawy dla dzieci / Urszula Czyżewska. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 72-75.
  25. Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym - poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik. - 2022. // Polonistyka. - 2022, nr 3, s. 15-19
  26. Jak oswoić "Obcego na mojej kanapie"? / Justyna Hanna Budzik. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 32-35.
  27. Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? / Marcelina Wnęk. - 2022.// Życie Szkoły. - 2022, nr 6, s. 12-15.
  28. Klub Dyskusyjny "W mieście" : konspekt zajęć języka polskiego jako obcego dla uczniów rosyjsko- i ukraińskojęzycznych / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 40-41.
  29. Komunikacja ukierunkowana na ucznia : formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej / Monika Żelazna.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 103-111.
  30. Kreatywność dla każdego dziecka, nieważne jakiej narodowości / Małgorzata Kowalak, Wiktoria Zubarewa. - 2023.// Meritum. - 2023, nr 1, s. 55-60.
  31. Książki nas łączą : tydzień ukraiński w bibliotece / Magdalena Krawczyk. - 2023. // Biblioteka w Szkole. - 2023, nr 2, s. 21-23.
  32. Książki, które można czytać językiem serca : inspiracje praktyczne / Małgorzata Swędrowska. - 2023.// Edukacja Wczesnoszkolna. - 2022/2023, nr 2, s. 111-115.
  33. Mądry przewodnik. Rola nauczyciela w trudnych czasach / z Dominiką Izdebską-Długosz rozmawiała Monika Rosmanowska. - 2022.// Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 2, s. 25-27.
  34. Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4–8 / Małgorzata Gębka-Wolak. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 68-84.
  35. Model integracji edukacyjnej / Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Jędrzej Witkowski. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 73-77.
  36. Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej : sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 7-22
  37. Nauka języka polskiego jako obcego / Dorota Janczak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 9, s. 42-44.
  38. Nauka języka polskiego jako obcego / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 82-85.
  39. Nauka poprzez zabawę : metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole podstawowej / Anita Skóra. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 93-106.
  40. Nowoczesne metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole ponadpodstawowej / Anita Skóra. - 2021. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 53-67.
  41. O wojnie w Ukrainie w edukacji filmowej / Anna Równy. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 79-80.
  42. Od bycia obok do bycia razem : dlaczego warto doskonalić u uczniów kompetencje wielokulturowe?/ Łukasz Szeliga. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 20-24.
  43. Optymizm czy pesymizm? : konspekt / Katarzyna Ostrowska, Aneta Sarnowska-Frank. - 2021.// Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 141-146.
  44. Organizacja nauki uczniów z Ukrainy : sytuacja w polskich szkołach i przedszkolach / Jakub Tylman. - 2023.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2023, nr 3, s. 39-43.
  45. Po nitce do kłębka, czyli jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi) / Joanna Gałwiaczek.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 11-15.
  46. "Pod wspólnym dachem". Adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w Polsce : studium przypadku / Kinga Lisowska, Majka Łojko. - 2022.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 9, s. 58-67.
  47. Pomysły na integrację / Małgorzata Nowak. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 6, s. 82-85.
  48. Praca z obcokrajowcem / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz. - 2021.// Życie Szkoły. - 2021, nr 2-3, s. 59-63.
  49. Praca z uczniami dotkniętymi wojną / Martyna Nowak, Ignacy Maliszewski. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 10, s. 52-56
  50. Przyjęcie ucznia z Ukrainy do szkoły / Joanna Lesińska. - 2022. // Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 5, s. 41-46. .
  51. Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym / Katarzyna Stankiewicz, Anna Żurek. - 2019.// Edukacja. - 2019, nr 3, s. 42-53.
  52. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej : propozycja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2 / Monika Żelazna. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 67-77.
  53. Scenariusz: Uczeń z doświadczeniem migracji - blaski i cienie życia na obczyźnie / Aleksandra Stolarczyk, Ivanna Bachynska. - 2022.// Remedium. - 2022, nr 12, s. 14-17.
  54. Szkoła wielokulturowa w Polsce? Zacznijmy od zmiany sposobu myślenia / rozmowa z dr Izabelą Czerniejewską ; rozmawiał Maciej Dobrowolski. - 2022. // Języki Obce w Szkole. - 2022, nr 4, s. 5-8.
  55. Szkoła wobec kryzysu humanitarnego / Magdalena Tędziagolska, Bartłomiej Walczak. - 2023. // Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej. - 2023, nr 2, s. 66-69.
  56. Techniki mediacyjne w rozwiązywaniu konfliktów jako narzędzi wsparcia w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźctwa / Małgorzata Pruś. - 2022.// Monitor Dyrektora Szkoły. - 2022, nr 4, s. 42-50.
  57. Temat lekcji : współczesne migracje / Julia Godorowska, Patrycja Kopcińska. - 2020. // Dyrektor Szkoły. - 2020, nr 10, s. 80-85.
  58. Typowe błędy osób rosyjsko- i ukraińskojęzycznych w nauce języka polskiego jako obcego - jak ich unikać? / Dominika Lewandowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 25-28.
  59. Uczeń wschodniosłowiański w polskiej w szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne / Dominika Izdebska-Długosz. - 2021. // Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 1, s. 113-128.
  60. Ukraińska lekcja / Emilia Lipiec-Kuzańska. - 2023.// Dyrektor Szkoły. - 2023, s. 64
  61. Wariacje frazeologiczne: jak nie kiwnąć palcem w bucie i mieć olej w głowie : scenariusz lekcji dotyczącej frazeologii dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 45-47.
  62. Widziane z różnych perspektyw / z uczniami polskimi i ukraińskimi rozmawia Monika Morel, komentują Katarzyna Gromek-Kulasza i Alina Karaśkiwicz. - 2022.// Meritum. - 2022, nr 1, s. 31-36.
  63. Wyciszanki-pocieszanki / Małgorzata Chudzik-Zawisza. - 2022. // Biblioteka w Szkole. - 2022, [nr] 5, s. 30-31.
  64. Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego : (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy) / Katarzyna Włodekowska. - 2022.// Polonistyka - 2022, nr 4, s. 29-31.
  65. Wykorzystanie multimedialnych kart pracy w nauczaniu języka polskiego jako obcego / Mariusz Wysocki.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2021/2022, nr 2, s. 73-87.
  66. Zacznij od A. Wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi / Aleksandra Dobke. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 48-52
  67. Zmora lektora, czyli jak kształcić kompetencje językowe u uczniów o zróżnicowanym poziomie językowym / Dorota Połatyńska. - 2022.// Polonistyka. - 2022, nr 4, s. 54-57.

 

Dokumenty dźwiękowe:

  1. 40 koncepcji dobrych lekcji [Dokument dźwiękowy] / red. Agnieszka Rabiej, Hanna Marczyńska, Beata Zaręba. - Kraków : "Universitas", 2011.

Biblioteka Tarnobrzeg Sygnatura: TPŁC 240

  1. Zasoby internetowe / Netografia:

 

  1. Cały numer czasopisma „Relacje Międzykulturowe - Intercultural Relations” wydawanego przez Instytut Studiów Międzykulturowych UJ. Numer 1 (13) / 2023

Kulturowe aspekty wojny / Człowiek. Dziecko z doświadczeniem migracji. [dostęp 23.07.2024]

https://ruj.uj.edu.pl/collections/70ef71f1-1a06-483a-b3d0-996f6a68cb3a

  1. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji / Ośrodek Rozwoju Edukacji. [dostęp 23.07.2024]
    https://www.ore.edu.pl/2015/03/wielokulturowosc-w-szkole-uczen-cudzoziemski/
  2. Materiały dydaktyczne dotyczące nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego / Centrum Edukacji Obywatelskiej. [dostęp 23.07.2024]
    https://globalna.ceo.org.pl/material/nauczanie-jezyka-polskiego-jako-obcego-i-drugiego/
  3. Materiały dydaktyczne dotyczące nauczania języka polskiego jako obcego. Projekt „W polskiej szkole” współfinansowany przez MEN / Fundacja im. Mikołaja Reja. [dostęp 23.07.2024]
    https://fundacjareja.eu/w-polskiej-szkole/
  4. Materiały dydaktyczne online dla nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracyjnym / Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. [dostęp 23.07.2024]
    https://um.warszawa.pl/documents/21449838/32964679/1_Materia%C5%82y+dydaktyczne+online%2C+dla+nauczycieli+pracuj%C4%85cych+z+uczniami+z+do%C5%9Bwiadczeniem+migracyjnym.pdf/44180518-cece-37c6-d7fa-cee03ccd14e6?t=1648808334483
  5. Materiały edukacyjne dotyczące tematu wojny na Ukrainie oraz pracy metodycznej z uczniami / Centrum Edukacji Obywatelskiej. [dostęp 23.07.2024]
    https://biblioteka.ceo.org.pl/edukacja-dzieci-uchodzczych/
  6. Materiały do nauki języka polskiego / Urząd do spraw Cudzoziemców. [dostęp 23.07.2024]
    https://www.gov.pl/web/udsc/materialy-dydaktyczne-do-nauki-jezyka-polskiego---dla-doroslych
  7. Ogólnodostępne materiały do nauki polskiego jako obcego / Fundacja Ocalenie. [dostęp 23.07.2024]
    https://ocalenie.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/Ogolnodostepne-materialy-do-nauki-polskiego-jako-obcego.pdf
  8. Podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci i młodzieży rozpoczynających naukę w polskiej szkole small oraz poradnik metodyczny small / Urząd do Spraw Cudzoziemców. Portal Gov.pl [dostęp 23.07.2024]
    https://www.gov.pl/web/udsc/materialy-dydaktyczne-do-nauki-jezyka-polskiego---dla-dzieci
  9. Podręcznik do nauki języka polskiego dla ukraińskich dzieci / Fundacja Wolność i Demokracja. [dostęp 23.07.2024]
    https://wid.org.pl/podrecznik/
  10. Raport Jesteśmy tutaj razem. Uczniowie i uczennice z Ukrainy w polskich szkołach / Amnesty International. [dostęp 23.07.2024]

https://www.amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2023/02/Jestesmy-tutaj-razem.-Uczniowie-i-uczennice-z-Ukrainy-w-polskich-szkolach-2.pdf

  1. Scenariusze zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych dla nauczycieli na temat migracji i międzykulturowości / Fundacja EMIC. [dostęp 23.07.2024]
    https://emic.com.pl/edukacja/scenariusze-lekcji/
  2. Ukraińscy uczniowie w naszej klasie – poradnik dla nauczycieli - język polski / Szkoła Edukacji. [dostęp 17.08.2023]
    https://szkolaedukacji.pl/wp-content/uploads/2022/03/Ukrainscy-uczniowie-i-uczennice-w-naszej-klasie-poradnik-przedmiotowy-jezyk-polski.pdf
  3. Praca z grupą w kryzysie / Fundacja Fine. Zintegrowana Platforma Edukacyjna. [dostęp 23.07.2024]
    https://zpe.gov.pl/a/wbinary---strefa-dobrych-emocji-fundacja-fine/D7imwmXrj?prevProjects=P189eDD2d
  4. Wielokulturowość w szkole/uczeń cudzoziemski / Ośrodek Rozwoju Edukacji. [dostęp 23.07.2024]
    https://www.ore.edu.pl/2015/03/wielokulturowosc-w-szkole-uczen-cudzoziemski/
  5. Wojna w Ukrainie. Emocje – fakty – wartości – działania (klasy IV-VIII Szkoły Podstawowej) [Materiały edukacyjne] / Centrum Edukacji Obywatelskiej. [dostęp 23.07.2024]
    https://globalna.ceo.org.pl/material/wojna-w-ukrainie-emocje-fakty-wartosci-dzialania/
  6. Wojna w Ukrainie. Emocje – fakty – wartości – działania (szkoły ponadpodstawowe) [Materiały edukacyjne] / Centrum Edukacji Obywatelskiej. [dostęp 23.07.2024]
    https://globalna.ceo.org.pl/material/wojna-w-ukrainie-emocje-fakty-wartosci-dzialania-szkoly-ponadpodstawowe/
  7. Wybrane zasoby do wykorzystania w ramach pomocy psychologicznej kierowanej do dzieci i młodzieży oraz ich rodzin przybyłych do Polski z terenów objętej wojną Ukrainy / Zintegrowana Platforma Edukacyjna. [dostęp 23.07.2024]
    https://zpe.gov.pl/a/wybrane-zasoby-do-wykorzystania-w-ramach-pomocy-psychologicznej-kierowanej-do-dzieci-i-mlodziezy-oraz-ich-rodzin-przybylych-do-polski-z-terenow-objetej-wojna-ukrainy/DobRaQOrH

 

 

Oprac. M. Mika-Zarębska 23.07.2024

Autor: Małgorzata Mika Zarębska