Outdoor education = pedagogika przyrody. Zestawienie bibliograficzne w wyborze

Zestawienia bibliograficzne

Outdoor education (OE) to dziedzina pedagogiki szalenie popularna m. in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech czy USA. Nie ma swojego bezpośredniego odpowiednika w Polsce. W samej literaturze zachodniej istnieje kilka równoległych definicji tego nurtu. W praktyce, outdoor education oznacza zazwyczaj zorganizowany proces uczenia się poprzez samodzielne doświadczenie oraz eksperymentowanie. Działanie nastawione jest na poznanie (zdobywanie wiedzy i umiejętności) podczas zajęć w plenerze. Natura jest środkiem, tłem oraz pretekstem do uczenia się. Nauczyciel występuje zazwyczaj w roli towarzysza, mentora, trenera – a rzadziej osoby podającej wiedzę. Charakterystycznymi formami wykorzystywanymi w OE są gry zespołowe na świeżym powietrzu, wędrówki i ekspedycje, wspinaczka, zadania z wykorzystaniem lin, sporty wodne, łucznictwo, budowanie tratw, wyprawy z elementami survivalu. My nazywamy to pedagogiką przygody.[1]

Mimo problemów terminologicznych edukacja przyrodnicza w terenie znana było w polskiej pedagogice od dawna, czego przykładem jest wydany w 1890 podręcznik Maksymiliana Krawczyńskiego: Nauka geografii w polu w okolicy Lwowa” (dostępny w Bibliotece za pośrednictwem portalu Academica). Na łamach wydawanego od 1882  „Przeglądu bibliotecznego”, czasopisma poświęconego nauce i wychowaniu szkolnemu i domowemu, publikowano dodatek „Ogródek dziecięcy”, poświęcony grom i zabawom dziecięcym. Pomysły i inspiracje do organizacji zabaw zawierały także czasopisma dla młodszych i starszych dzieci: np. dostępne w Czytelni Czasopism i Zbiorów chronionych czasopismo „Mały światek”, czy dostępne za pośrednictwem portalu Academica „Moje Pisemko”.

Rozwinięciem działalności pedagogicznej w terenie zajęło się Harcerstwo Polskie, będące częścią ruchu skautowego. Ponadto, wielu pedagogów zalecało kształtowanie postaw i umiejętności młodzieży podczas obozów wędrownych, żaglowych, wypraw turystycznych czy wycieczek.[2]

Zachęcamy nauczycieli różnych specjalności i etapów edukacyjnych do przejrzenia zestawienia bibliograficznego oraz wypożyczania książek i zamawiania skanów w celu znalezienia inspiracji w urozmaiceniu działalności edukacyjnej i wychowawczej o elementy outdoor education.

Outdoor education = pedagogika przyrody. Zestawienie bibliograficzne w wyborze. 

Książki:

  1. Gry i zabawy na świeżym powietrzu : wyjdźcie z domu! / Katrin Hecker, Frank Hecker ; tł. Marian Leon Kalinowski. - Warszawa : Bellona, cop. 2017.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 245877
    Filia Leżajsk
    Sygnatura: BLżWy 35389
  2. Gry i zabawy w lesie / Hanna Będkowska. - Warszawa : Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, 2006.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: CzytR 234081
  3. Interpretacja przyrody : scenariusze zajęć do realizacji w ramach "Zielonej szkoły". Cz. 1 / materiały zebr. i oprac. Agnieszka Edyta Dąbrowska. - Skierniewice : ODN, 2000.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: CzytR 35664 B
  4. Jak wykorzystać potencjał edukacji pozaszkolnej w Polsce / red. Piotr Zbieranek. - Gdańsk : Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, 2011.
    Filia Mielec
    Sygnatura: BMWyp 61827
  5. Jak zainteresować uczniów astronomią w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej? : poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej , przyrody, fizyki i geografii / Krzysztof Gołębiowski [i in.]. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 239613, WypRz 239614, CzytR 239612
    Filia Kolbuszowa
    Sygnatura: BKWyp 48852, BKWyp 48850, BKWyp 48851
    Filia Leżajsk
    Sygnatura: BLżWy 33949,  BLżWy 33950, BLżWy 33951
    Filia Łańcut
    Sygnatura: BŁWyp 37363, BŁWyp 37364
    Filia Mielec
    Sygnatura: BMWyp 61270, BMWyp 61271, BMWyp 61272,  BMWyp 61273
    Filia Strzyżów
    Sygnatura: BStWy 36033, BStWy 36034, BStWy 36035, BStWy 36036, BStWy 36037
    Filia Sędziszów
    Sygnatura: BSdzW 41842, BSdzW 41843, BSdzW 41844, BSdzW 41845, BSdzW 41846
  6. Kreatywny nauczyciel - wskazówki i rozwiązania : biologia i przyroda / pod red. Katarzyny Potyrały. - Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2011.
    Filia Mielec
    Sygnatura: BMWyp 60277
  7. Kształtowanie postaw i zainteresowań młodzieży na zajęciach pozalekcyjnych z biologii : wybór materiałów dla nauczycieli, opiekunów koła biologicznego, Ligi Ochrony Przyrody / Danuta Połomska, Wiesława Sternowska, Sławomir Połomski. - Koszalin : Instytut Kształcenia Nauczycieli, 1985.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 196043
  8. (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym / Renata Michalak, Teresa Parczewska. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2019.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: CzytR 248501
  9. Ogrodoterapia : scenariusze zajęć i zabaw dla przedszkolaków, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i autyzmem / Maria Kuleczka-Raszewska. - Warszawa : "Difin", 2019.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: CzytR 248118
    Filia Łańcut
    Sygnatura: BŁWyp 38148
  10. Ostatnie dziecko lasu : jak ocalić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury / Richard Louv ; [tł. Anna Rogozińska]. - Warszawa : "Relacja", 2014.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 242051
  11. Pedagogika przeżyć / Werner Michl ; przekł. Dariusz Kozieł. - Kraków : "WAM", 2011.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 237374
    Filia Mielec
    Sygnatura: BMWyp 61306
    Filia Sędziszów
    Sygnatura: BSdzW 42123
    Filia Strzyżów
    Sygnatura: BStWy 35155
  12. Pedagogika przeżyć praktycznie : o innej metodzie pracy grupowej / Rafał Ryszka. - Kraków : "Impuls", 2016.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 245391, CzytR 245390
    Filia Kolbuszowa
    Sygnatura: BKWyp 49896
  13. Pedagogika przygody a harcerstwo : studium teoretyczne / Ewa Palamer-Kabacińska. - Wydanie 1. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021.
    Filia Kolbuszowa
    Sygnatura: BKWyp 50802
  14. Poza ławką szkolną / Kazimierz Denek ; Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. - Wyd. 2. - Żary : Łużycka Wyższa Szkoła Humanistycznej im. J. B. Solfy, 2008.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 247216
  15. Przedszkolna i wczesnoszkolna edukacja przyrodnicza we wszechstronnym rozwoju dziecka młodszego. Z. 1, Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko naturalne w przedszkolnej edukacji przyrodniczej / Kinga Pietrasik-Kulińska, Dorota Szuba. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 248276, CzytR 248275
    Filia Leżajsk
    Sygnatura: BLżWy 36379
  16. Sprawdź się w nowej roli : zabawy w plenerze dla dzieci i młodzieży / Jurgen Fritz, Elisabeth Holfter ; przekł. Magdalena Jałowiec. - Kielce : "Jedność", 2004.
    Filia Mielec
    Sygnatura: BMWyp 60978 
  17. W dziką stronę : rozmowy o edukacji w przyrodzie / [red. Agnieszka Gaszyńska, Gosia Świderek]. - Łódź : Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła", 2016.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 245790
  18. Wychowanie fizyczne dla zdrowia : aktywność fizyczna w plenerze wobec zdrowotnych potrzeb człowieka cywilizacji konsumpcyjnej / Władysław Pańczyk. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2012.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: CzytR 240661
  19. Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej i środowiskowej / pod red. Katarzyny Potyrały. - Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2011.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 238835
    Filia Sędziszów
    Sygnatura: BSdzW 41066
  20. Wykorzystanie potencjału otoczenia placówki w edukacji przyrodniczej. Z. 1, Style uczenia się a koncepcja outdoor education w kształceniu przedszkolnym / Zyta Sendecka. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 248340; CzytR 248339
    Filia Leżajsk
    Sygnatura: BLżWy 36411
  21. Zabawy tropiące w edukacji przedszkolnej / Bożena Muchacka, Irena Suchanek. - Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2000.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 223681, WypRz 224453, CzytR 223680
  22. Zajęcia terenowe z przedmiotów przyrodniczych : zestaw kart pracy do zajęć terenowych z biologii, chemii i geografii / Małgorzata Lis, Patryn Alicja, Martyna Raczoń. - Strzyżów : [b. w.], 2002.
    Filia Strzyżów
    Sygnatura: BStWy 33065 

Artykuły z czasopism: 

  1. A może gry terenowe? : rozrywka, dzięki której nasi podopieczni przeżyją przygodę i czegoś się nauczą / Magdalena Goetz.// Głos Nauczycielski. - 2013, nr 26, s. 11.
  2. A może jednak harcerstwo? / Bożena Czarnecka-Akus. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 44-47.
  3. A to historia! : nauczanie historii w plenerze / Iwona Olejniczak. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 35-38.
  4. Air soft gun - alternatywa zajęć rekreacyjnych w terenie / Marek Kulig.// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2010, nr 6, s. 37-40.
  5. Atletyka terenowa : konspekt zajęć kształtujących wszechstronną sprawność / Wojciech Błachnio. - 2021.// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2021, nr 6, s. 12-14.
  6. Autorski wybór źródeł informacji na temat nauczania i uczenia się na wolnym powietrzu / Iwona Moczydłowska. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 71-77.
  7. Badamy świat wokół nas / Magdalena Ankiewicz-Kopicka, Monika Kulesza-Cisiak.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2008, nr 4, s. 102-108.
  8. Badania klimatyczne w Jaskini Łokietka w Ojcowie : zajęcia terenowe z meteorologii i klimatologii w LO / Anna Smolec, Romana Adamczyk.// Geografia w Szkole. - 2007, nr 3, s. 47-50.
  9. Badanie stanu środowiska : program zajęć dodatkowych / Danuta Maćkowiak.// Geografia w Szkole. - 2016, nr 2, s. 34-41.
  10. Bieg terenowy - bioróżnorodność / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2010, nr 7, dodatek Biuletyn Eko-Edukacyjny, s. 2-4.
  11. Biologia na zielonej szkole / Stanisław Makara.// Biologia w Szkole. - 2014, nr 5, s. 29-37.
  12. Biwaki dla przedszkolaków / Joanna Lesińska.// Monitor Dyrektora Przedszkola. - 2016, nr 5, s. 41-44.
  13. Chodźmy do ogrodu - edukacja na świeżym powietrzu / Kinga Nowak-Dyjeta, Katarzyna Broniewska.// Biologia w Szkole. - 2014, nr 6, s. 19-21.
  14. Co się zdarzyło na Próżnej? : (scenariusz gry miejskiej - śladami I. B. Singera) / Katarzyna Grubek.// Polonistyka. - 2010, nr 6, s. 31-36.
  15. Co w lesie piszczy? : o leśnych przedszkolach na świecie i w Polsce / Magdalena Christ. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 20-27.
  16. Czy grzyby rosną w lasach dla człowieka? / Hanna Będkowska. - 2021.// Przyroda Polska. - 2021, nr 6, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 6, s. 2-3.
  17. Czy można zajęcia terenowe zrealizować w trybie zdalnym? (tryptyk) / Iwona Szumacher, Agnieszka Sosnowska, Marcin Wojciech Solarz, Maciej Lenartowicz. - 2021. // Meritum. -2021, nr 2, s. 110-115.
  18. Czy na podstawie słojów rocznych można określić kierunki geograficzne? / Hanna Będkowska. - 2021.// Przyroda Polska. - 2021, nr 2, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 2, s. 2-3.
  19. Czy w lasach rosną choinki? / Hanna Będkowska. - 2020.// Przyroda Polska. - 2020, nr 12, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 12, s. 2-3.
  20. Czy w lesie są schematy, czyli czy można przyporządkowywać zwierzęta do poszczególnych warstw? / Hanna Będkowska. - 2021.// Przyroda Polska. - 2021, nr 5, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 5, s. 2-3.
  21. Czy w przyrodzie jest lato? / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2016, nr 6, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3.
  22. Dlaczego nauka powinna iść w las? / Łukasz Mędrzycki, Agnieszka Suszczyńska. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 65-70
  23. Dzieci poznają las / Hanna Będkowska. - 2020.// Przyroda Polska. - 2020, nr 6, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 6, s. 2-3.
  24. Domowe herbarium / Renata Szymańska. - 2021.// Wiedza i Życie. - 2021, nr 8, s. 74-75.
  25. Drzewa nie umierają : rozwój dziecka w kontakcie z przyrodą przynosi wartości niemogące powstać w żaden inny sposób / Alina Jakubowska.// Życie Szkoły. - 2015, nr 9, s. 36-40.
  26. Edukacja globalna - czym skorupka za młodu... : pożytki edukacyjne i wychowawcze akcji "Sprzątanie świata" / Joanna Obuchowska. - 2020.// Życie Szkoły. - 2020, nr 7, s. 46-50.
  27. Edukacja outdoorowa w polskiej szkole w świetle danych empirycznych / Renata Michalak. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 11-19.
  28. Edukacja przygodowa z perspektywy krajów o bogatej tradycji outdoor & adventure education / Agnieszka Koszałka-Silska. - 2019.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 4, s. 170-182.
  29. Edukacyjna rola parków narodowych i krajobrazowych / Waldemar Kozaczyński.// W: Turystyka w parkach krajobrazowych. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2009. - S. 65-74, bibliogr.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 234744, WypRz 234745, CzytR 234743
    Filia Kolbuszowa
    Sygnatura: BKWyp 48026
    Filia Leżajsk
    Sygnatura: BLżWy 32424
    Filia Łańcut
    Sygnatura: BŁWyp 35275
    Filia Mielec
    Sygnatura: BMWyp 59253
    Filia Strzyżów
    Sygnatura: BStWy 34177
    Filia Sędziszów
    Sygnatura: BSdzW 39082
  30. Efektywność zajęć terenowych a kształtowanie umiejętności jako przyczynek do dyskusji na temat poziomu nauczania w warunkach wzrastających oczekiwań społecznych / Małgorzata Cichoń.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2011, nr 4, s. 121-134.
  31. Ekosystem łąki - scenariusz zajęć terenowych / Elżbieta Buchcic, Mirosława Parlak, Ilona Żeber-Dzikowska.// Nauczanie Początkowe. - 2014/2015, nr 1, s. 77-87.
  32. Eksperymenty dla maluchów : drugie spotkanie w ramach Akademii Małego Studenta / pb [Paweł Bugira] ; fot. Paweł Bugira ; fot. Paweł Bugira.// Życie Podkarpackie. - 2011, nr 44 (2269) 2 listopad, s. 20.
  33. Geocaching - pomysł na aktywne wakacje / Paweł Marchel. - 2022.// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2022, nr 4, s. 5-8.
  34. Geocaching, czyli od pasji do edukacji / Marta Abramczyk. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 78-81.
  35. Gra terenowa geocaching - z GPS po skarby / Ryszard Lech Dąbrowski.// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2013, nr 6, s. 25-28.
  36. Gry i zabawy w parku : propozycja dla przedszkolaków / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2013, nr 9, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 9, s. 2-3.
  37. Gry i zabawy ruchowe w terenie leśnym. Część 1 / Adam Jurczak, Paulina Janowiec.// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2009, nr 6, s. 10-19.
  38. Gry i zabawy ruchowe w terenie leśnym. Część 2 / Adam Jurczak.// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2009, nr 7, s. 62-66.
  39. Gry i zabawy ruchowe w terenie leśnym. Część 3 / Adam Jurczak, Paulina Janowiec.// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2010, nr 6, s. 10-14.
  40. Gry i zabawy terenowe pierwszym krokiem do surwiwalu / Filip Korpak, Joanna Baj-Korpak.// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2009, nr 6, s. 26-29.
  41. Gry i zabawy terenowe w lesie / Małgorzata Szewczyk. - 2021.// Remedium. - 2021, nr 7-8, s. 34-36.
  42. Harry Potter i szkolna biblioteka : scenariusz literackiej gry terenowej / Beata Janik.// Biblioteka w Szkole. - 2019, nr 7-8, s. 37-40.
  43. Hodowle roślin i zwierząt / Hanna Będkowska. - 2020.// Przyroda Polska. - 2020, nr 2, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 2, s. 2-3.
  44. Hortiterapia i inne formy kontaktu z przyrodą jako wsparcie wychowawcze w pandemijnych (i nie tylko) czasach / Ewa Rojewska. - 2022. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 4, s. 47-58.
  45. Hydrologia w praktyce : przykładowe zajęcia terenowe / Romana Adamczyk.// Geografia w Szkole. - 2017, nr 1, s. 27-29.
  46. Im dalej w las, tym więcej drzew - zajęcia terenowe / Katarzyna Kubaś.// Biologia w Szkole. - 2014, nr 2, s. 32-39.
  47. Jak lepiej uczyć przyrody? / Julian Piotr Sawiński.// Geografia w Szkole. - 2013, nr 6, s. 34-35.
  48. Jak przewietrzyć muzykę? / Katarzyna Forecka-Waśko. - 2021.// Wychowanie w Przedszkolu. - 2021, nr 6, s. 47-50.
  49. Jak przygotować zajęcia terenowe? - od założeń norweskich do polskiej praktyki szkolnej / Anna Witkowska-Tomaszewska.// Nauczanie Początkowe. - 2016/2017, nr 4, s. 56-63.
  50. Jak zamienić salę matematyczną na boisko szkolne lub zakątki mojej miejscowości? / Katarzyna Chmielewska. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 39-43.
  51. Jakie warstwy roślin wyróżnić w lesie? / Hanna Będkowska. - 2021.// Przyroda Polska. - 2021, nr 3, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 3, s. 2-3.
  52. Jesienna wycieczka do parku narodowego// Życie Szkoły. - 2016, nr 8, s. 33-37.
  53. Jesienne liście / Hanna Będkowska. - 2019.// Przyroda Polska. - 2019, nr 10, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 10, s. 2-3.
  54. Kółko przyrodnicze : hodowla zwierząt / Hanna Będkowska. - 2022.// Przyroda Polska. - 2022, nr 1, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 1, s. 2-3.
  55. Kształcenie kompetencji kluczowych - zajęcia terenowe na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej : scenariusz z geografii dla klasy VII / Zofia Szmidt, Barbara Szeptalin.// Geografia w Szkole. - 2019, nr 1, s. 26-33.
  56. Kwiecień kwieci / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2016, nr 4, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, s. 2-3.
  57. Lekcja geografii w "Rajskim ogrodzie" / Aleksandra Vierek.// Geografia w Szkole. - 2010, nr 3, s. 35-39.
  58. Lekcja w tramwaju / Bolesław Stefaniak.// Życie Szkoły. - 2010, nr 8, s. 39-42.
  59. Lekcja w tramwaju / Elżbieta Kawecka.// EduFakty - Uczę Nowocześnie. - 2014, nr 28, s. 28-31.
  60. Lekcja wychowania fizycznego na świeżym powietrzu z propozycjami ciekawych gier i zabaw / Bartosz Urbański. - 2022.// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2022, nr 5, s. 20-23
  61. Lekcje języka francuskiego pod chmurką / Joanna Częścik. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 61-64.
  62. Lekcje poza klasą - propozycje na każdą porę roku / Jolanta Okuniewska. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 56-60.
  63. Leśny ekosystem : zajęcia terenowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2013, nr 6, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 6, s. 2-4.
  64. Lubelskie ślady Henryka Wieniawskiego - scenariusz wycieczki w formie "questingu" / Dorota Bujnowska.// Wychowanie Muzyczne. - 2011, nr 3, s. 40-44, bibliogr.
  65. Łąka - królestwo ziół / Katarzyna Ślęzak.// Życie Szkoły. - 2009, nr 5, s. 31-36.
  66. "Łukasiewicz" : gra historyczno-literacka w Rzeszowie / Monika Patronik-Wajcowicz, Marta Biały. - 2023. // Poradnik Bibliotekarza. - 2023, nr 2, s. 31-32.
  67. Majowe zajęcia terenowe / Alina Jakubowska.// Biologia w Szkole. - 2017, nr 3, s. 48-51.
  68. Miejska gra fabularna - sposób na interaktywną edukację regionalną / Julia Możdżeń.// Wiadomości Historyczne. - 2010, nr 5, s. 42-45.
  69. Mobilne laboratorium przyrodnicze / Elżbieta Kawecka.// Meritum. - 2013, nr 4, s. 52-55.
  70. Na jesiennym biwaku - gry i zabawy ruchowe w terenie leśnym IV / Adam Jurczak, Paulina Janowiec.// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2010, nr 10, s. 37-40.
  71. Na planszy miasta (edukacyjny potencjał gier terenowych) / Katarzyna Grubek.// Polonistyka. - 2010, nr 6, s. 28-30.
  72. Na tropach bohaterów powieści Katarzyny Enerlich : scenariusz gry terenowej / Monika Labusch-Kaliszewska, Anna Ziółkowska. - 2020. // Biblioteka w Szkole. - 2020, nr 3, s. 30-32.
  73. Na tropie skarbu - podchody w przedszkolu w detektywistycznym klimacie / Monika Litwinow. - 2021.// Wychowanie w Przedszkolu. - 2021, nr 5, s. 26-32.
  74. Nordic walking dla przedszkolaka : scenariusz zajęć w terenie / Wiesława Mądrowska.// Doradca Nauczyciela Przedszkola. - 2014, nr 9, s. 37.
  75. O zachowaniu na łonie natury : zajęcia terenowe dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2013, nr 5, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 5, s. 2-3.
  76. Oby nie wykład...(marzenie ucznia) : gry terenowe / Joanna Wodowska.// Meritum. - 2017, nr 3, s. 62-67.
  77. Ogrody zdrowia / Bożena Szewczyk-Taranek.// Aura. - 2013, nr 6, s. 11-14.
  78. Olimpiada Geograficzna - zajęcia terenowe w nowej formule / Jakub Szmyd, Artur Malantowicz.// Geografia w Szkole. - 2013, nr 1, s. 34-37.
  79. Outdoor English / Magdalena Kaleta-Kuzińska. - 2023.// Get Creative!. - 2023, nr 3, s. 26-28.
  80. Outdoor learning czyli nauka w plenerze / Sylwia Ernstzen.// Wszystko dla Szkoły. - 2012, nr 6, s. 13.
  81. "Outdoor education" jako innowacyjne podejście w edukacji przyrodniczo-ekologicznej / Aleksandra Suska, Milena Stolarczyk.// Nauczanie Początkowe. - 2016/2017, nr 4, s. 22-29.
  82. "Outdoor Education PO POLSKU" / Katarzyna Jämsä, Natalia Jędrzejczak. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 28-34.
  83. Outdoor education : dlaczego warto zmienić przestrzeń edukacyjną i wprowadzać kontakt z przyrodą na zajęciach z dziećmi / Maciej Mrozowski. - 2023. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 8, s. 7-11.
  84. "Outdoor Education PO POLSKU" / Katarzyna Jämsä, Natalia Jędrzejczak. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 28-34Pedagogika przeżyć / Rafał Ryszka. - 2021.// Wychowawca. - 2021, nr 10, s. 5-8.
  85. Pedagogika przeżyć jako alternatywa dla wirtualnego dzieciństwa / Katarzyna Kąkol.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2013, nr 4, s. 47-59.
  86. Pedagogika przygody - uczenie się bycia razem, uczenie się wspólnego działania / Ewa Palamer-Kabacińska. - 2020.// Kultura i Edukacja. - 2020, nr 1, s. 69-90.
  87. Pedagogika przygody w harcerstwie w opiniach instruktorów harcerskich / Ewa Palamer-Kabacińska. - 2022. // Kwartalnik Pedagogiczny. - 2022, nr 1, s. 71-91.
  88. Piknik naukowy / Edyta Roszyńska, Jan Amos Jelinek.// Wychowanie w Przedszkolu. - 2010, nr 10, s. 50-56, bibliogr.
  89. Powietrze wokół nas / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2015, nr 2, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 2, s. 2-3.
  90. Poznawać inaczej : scenariusz zajęć terenowych w formie wycieczki krajoznawczej dla uczniów gimnazjum / Maria Figa.// Geografia w Szkole. - 2010, nr 1, s. 36-40.
  91. Poznań - miasto terenowych doznań / Katarzyna Kubaś.// Biologia w Szkole. - 2014, nr 4, s. 33-39.
  92. Procedura bezpieczeństwa zajęć terenowych / Lidia Kołodziejska.// Doradca Dyrektora Przedszkola. - 2013, nr 10, s. 24.
  93. Projekt : "Drzewa iglaste" / Beata Kozłowska. - 2022. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 10, s. 33-39.
  94. Projekt "Las i jego mieszkańcy" / oprac. Anna Nieciecka.// Przyroda Polska. - 2010, nr 5, Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 5, s. 4, 9-11.
  95. Projekt " Miniszklarnia" / Beata Kozłowska. - 2023.// Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 1, s. 32-37.
  96. Projekt zajęć terenowych dla uczniów klasy III - "Jesteśmy gośćmi w lesie" / Mirosława Parlak.// Nauczanie Początkowe. - 2016/2017, nr 4, s. 64-69.
  97. Projekty edukacyjne - przykłady zajęć o tematyce środowiskowo-ekologicznej w Świętokrzyskim Parku Narodowym : projekt edukacyjny - szkoła podstawowa: "Jestem strażnikiem przyrody" - zajęcia terenowe w Ś. P. N. / Ilona Żeber-Dzikowska.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2012, nr 3, s. 94-106.
  98. Proste pomiary i obserwacje terenowe w nauczaniu przyrody / Zofia Szmidt.// Geografia w Szkole. - 2016, nr 4, s. 25-29.
  99. Przedszkolaki do lasu / Agata Preuss. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 48-55.
  100. Przestrzeń zabaw ryzykownych w przedszkolu leśnym / Patrycja Brudzińska. - 2022.// Problemy Wczesnej Edukacji. - 2022, nr 1, s. 120-134.
  101. Przeworsk wyzwolony z rąk zaborcy : Gra miejska "Wódz u bram" / Piotr Saczek.// Wiadomości Samorządowe Przeworska. - 2012, nr 4, s. 9.
  102. Przyroda w służbie terapii / Aleksandra Kubala-Kulpińska.// Głos Pedagogiczny. - 2016, nr 11, s. 60-64.
  103. Przyrodo witaj! / Hanna Będkowska. - 2020.// Przyroda Polska. - 2020, nr 9, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 9, s. 2-3.
  104. Lekcje w terenie / Renata Poreda.// Gazeta Szkolna. - 2011, nr 13/14, s. 8.
  105. Rozpoznajemy klony / Beata Janczak.// Biologia w Szkole. - 2009, nr 5, s. 54-59.
  106. Rozpoznawanie drzew / Hanna Będkowska. - 2020.// Przyroda Polska. - 2020, nr 5, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 5, s. 2-3.
  107. Rozpoznawanie drzew po pędach nieulistnionych : zimowa lekcja / Kinga Nowak-Dyjeta.// Biologia w Szkole. - 2015, nr 3 [właśc. nr 1], s. 29-32.
  108. Rozsiewanie nasion : propozycja dla gimnazjalistów / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2013, nr 10, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 10, s. 2-4.
  109. Rozwojowe gry plenerowe z różnych stron świata : zabawa i nauka na świeżym powietrzu / Grzegorz Więcław.// Magazyn Trenera. - 2016, nr 46, s. 49-52.
  110. Scenariusz zajęć terenowych w szkole podstawowej "Poznajemy ekosystem łąki" / Elżbieta Buchcic, Danuta Rozpara.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2005, nr 3, s. 74-80.
  111. Sekretne życie owadów w naszych szkolnych ogrodach, czyli o pszczołach, motylach i innych stawonogach / Tomasz Ordza.// Biologia w Szkole. - 2019, nr 2, s. 43-45.
  112. Six waves of outdoor education and still in a state of confusion: Dominant thinking and category mistakes / Allison, Pete.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2016. R. 61, nr 2 (2016), s. 176-184.
  113. Spacery i wycieczki jako niezbędny element rozwoju aktywności dziecięcej / Anna Szkolak.//W: Dziecko sześcioletnie w szkole. - Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2009. - S. 95-103.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 240921, CzytR 234826
    Filia Leżajsk
    Sygnatura: BLżWy 32837
    Filia Mielec
    Sygnatura: BMWyp 59147, BMWyp 59482
  114. Sprawdzone patenty na szkolne eksperymenty / Katarzyna Nowicka. - 2022.// Głos Nauczycielski. - 2022, nr 20, s. 10.
  115. Spring time - outdoor time! / Monika Niedźwiedzka. - 2019. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2019, nr 3, s. 56-59.
  116. Stanisław Moniuszko - muzyczna wędrówka śladami kompozytora / Dorota Bujnowska.// Wychowanie Muzyczne. - 2012, nr 3, s. 16-28, bibliogr.
  117. Szkolenie outdoor a edukacja przez przygodę / Jacek Woźniak.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2016, nr 2, s. 160-175.
  118. Szkolna gra terenowa : uniwersalny przepis krok po kroku / Elżbieta Rafińska. - 2020.// Biblioteka w Szkole. - 2020, nr 7-8, s. 43-49.
  119. Szkolne zajęcia terenowe w styczniu / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 1, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 1, s. 2-3.
  120. Szkolny rezerwat przyrody / Hanna Będkowska. - 2020.// Przyroda Polska. - 2020, nr 4, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 4, s. 2-3.
  121. Ścieżka dydaktyczna - historia, cele i założenia organizacyjne / Przemysław Krzemiński.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2010, nr 3, s. 76-84, bibliogr.
  122. Ścieżki dydaktyczne - poznajemy uroki polskiej przyrody / Sylwia Budasz.// Życie Szkoły. - 2015, nr 6, s. 33-34.
  123. Ścieżki edukacyjne / Agnieszka Olczak.// Życie Szkoły. - 2010, nr 5, s. 14-16.
  124. Ślady człowieka w lesie : propozycja dla uczniów szkoły podstawowej (klasy IV-VI) / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2013, nr 12, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 12, s. 2-4.
  125. Święto lasu : doskonała okazja do edukacji przyrodniczej w terenie / Agnieszka Bukowińska.// Wychowanie w Przedszkolu. - 2019, nr 3, s. 26-30.
  126. Tajemnica i magia a edukacja najmłodszych w systemie zintegrowanym / Małgorzata Falencka-Jabłońska, Piotr Dzwoniarek.// Aura. - 2014, nr 5, dod. Dodatek ekologiczny dla szkół, nr 236, s. 3-6.
  127. Tak! dla zielonej szkoły / Ewa Kędra.// Biologia w Szkole. - 2009, nr 2, s. 57-62.
  128. Teren przyszkolny jako miejsce oswajania przyrody / Iwona Majcher.//W: Pedagogika wczesnej edukacji : dyskursy, problemy, otwarcia. - Warszawa : "Żak", 2011. - S. 635-640, bibliogr.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: CzytR 239652
    Filia Mielec
    Sygnatura: BMCzy 61549
    Filia Strzyżów
    Sygnatura: BStCz 36126
  1. Trochę Zielona Szkoła : pomysł na powtórzenie w terenie / Alina Jakubowska.// Biologia w Szkole. - 2016, nr 5, s. 50-55.
  2. Temat lekcji: Granice miasta - granice w mieście : scenariusz zajęć terenowych dla uczniów gimnazjum / Joanna Angiel.// Geografia w Szkole. - 2009, nr 2, s. 33-37.
  3. Typologia działań edukacyjnych przez przygodę / Jacek Woźniak.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2016, nr 2, s. 115-133.
  4. Uczenie, rozwój czy wychowanie plenerowe? : niuanse koncepcji outdoor education / Agnieszka Leśny. - 2023. // Meritum. - 2023, nr 2, s. 2-10.
  5. Uczniowskie doświadczenia : propozycja dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2013, nr 7, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 7, s. 2-3.
  6. Użytek ekologiczny jako forma zachowania różnorodności krajobrazów rolniczych / Stanisław Makara.// Biologia w Szkole. - 2012, nr 4, s. 35-41, bibliogr.
  7. Wakacje to dobra pora na ekologiczną edukację / Kazimierz Netka.// Środowisko. - 2009, nr 13/14, s. 38-41.
  8. Warstwy lasu : zajęcia terenowe dla uczniów szkoły podstawowej (klasy IV-VI) w kwietniu / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2013, nr 4, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny nr 4, s. 2-3.
  9. Wędrówki ptaków / Hanna Będkowska. - 2020.// Przyroda Polska. - 2020, nr 8, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 8, s. 2-3.
  10. "Wędrówki" roślin / Hanna Będkowska. - 2020.// Przyroda Polska. - 2020, nr 10, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 10, s. 2-3.
  11. Wiosenne obserwacje przyrodnicze / Elżbieta Tyralska-Wojtycza.// Aura. - 2011, nr 5, Dodatek ekologiczny dla szkół, nr 200, s. 1-5, bibliogr.
  12. Wrzosy : propozycja jesiennego projektu / Beata Kozłowska. - 2023. // Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 8, s. 12-17.
  13. Wycieczka z zabawą w tle / Dominika Borgieł.// Przedszkolne ABC : magazyn dla wychowawców i rodziców. - 2017, nr 4, s. 32-33.
  14. Wycieczki dydaktyczno-wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej / Sławomira Pusz. - 2020. // Kwartalnik Edukacyjny. - 2020, nr 2-3, s. 89-100.
  15. Wyjdźmy poza mury szkoły, czyli o edukacji ekologicznej / Michał Brennek ; rozm. przepr. Beata Igielska.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2010, nr 7, s. 13-17.
  16. Wykorzystanie koncepcji "outdoor education" we współczesnej szkole (na podstawie doświadczeń zdobytych podczas pobytu w Hiszpanii i Danii) / Aleksandra Suska, Milena Stolarczyk.// Nauczanie Początkowe. - 2016/2017, nr 4, s. 45-50.
  17. Wykorzystanie okazów naturalnych i terenu przyszkolnego w kształceniu przyrodniczym / Małgorzata Kuzaka.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2008, nr 4, s. 87-101.
  18. Wyprawa przyrodnicza - jak poprowadzić ją ciekawie? / Dawid Kilon.// Biologia w Szkole. - 2015, nr 2, s. 4-7.
  19. Z głową w chmurach : przedszkolne inspiracje dla dzieci młodszych na marzec / Anna Gaża. - 2023. // Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 2, s. 52-65.
  20. Z wizytą w ogródku Friedricha Froebla : gry i zabawy ruchowe na otwartym powietrzu / Piotr Winczewski.// Wychowanie w Przedszkolu. - 2015, nr 5, s. 55-57.
  21. "Za progiem" : wartości edukacyjne uczenia się dzieci w plenerze / Jolanta Andrzejewska. - 2020. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2020, nr 2, s. 42-53.
  22. Zabawy i gry ruchowe w terenie leśnym : sposób na zdrowe i atrakcyjne lekcje wychowania fizycznego. Cz. 1 / Adam Jurczak [i in.].// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2017, nr 6, s. 53-55.
  23. Zabawy i gry ruchowe w terenie leśnym : szansa na lekcje wychowania fizycznego w terenie o walorach zdrowotnych. Cz. 2 / Mariusz Ozimek [i in.].// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2018, nr 1, s. 61-64.
  24. Zabawy i gry ruchowe w terenie leśnym, formą programowania treningu zdrowotnego. Cz. 3 / Adam Jurczak [i in.].// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2018, nr 2, s. 66-70.
  25. Zabawy i gry ruchowe w terenie leśnym, pomysłem na lekcje wychowania fizycznego w terenie naturalnym. Cz. 4 / Mariusz Ozimek, Adam Jurczak, Piotr Dobosz.// Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2018, nr 3, s. 52-59.
  26. Zabawy ruchowe w ogrodzie : scenariusz zajęć dla przedszkolaków / Jadwiga Daniek-Salawa. - 2023. // Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 10, s. 22-23.
  27. Zajęcia szkolne w terenie - inspiracje z Rzymu / Justyna Adamowicz.// Nowa Szkoła. - 2014, nr 7, s. 45-49.
  28. Zajęcia terenowe dla gimnazjalistów w marcu : ekosystem leśny / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2013, nr 3, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 3, s. 2-3.
  29. Zajęcia terenowe dla gimnazjalistów w styczniu : jakie to drzewo? / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2013, nr 1, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 1, s. 2-3.
  30. Zajęcia terenowe dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych : obserwujemy porosty / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2013, nr 2, dodatek Biuletyn Eko-Edukacyjny, nr 2, s. 2-3.
  31. Zajęcia terenowe na lekcjach przyrody / Joanna Polley.// Wszystko dla Szkoły. - 2009, nr 3, s. 19.
  32. Zajęcia terenowe na ścieżce edukacyjnej "Z Łopusznej na Jankówki" w Gorczyńskim Parku Narodowym / Paweł Góralczyk, Izabela Szot.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2012, nr 1, s. 76-86.
  33. Zajęcia terenowe prowadzone na lekcji biologii lub na zajęciach koła biologicznego / Mariola Kobylska, Joanna Niewiadoma.// Aura. - 2002, nr 9, Dodatek ekologiczny dla szkół nr 96, s. 1-3.
  34. Zajęcia terenowe w czerwcu / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 6, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 6, s. 2-3.
  35. Zajęcia terenowe w grudniu / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 12, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 12, s. 2-3.
  36. Zajęcia terenowe w kwietniu / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 4, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 4, s. 2-3.
  37. Zajęcia terenowe w lipcu / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 7, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 7, s. 2-3.
  38. Zajęcia terenowe w listopadzie / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 11, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 11, s. 2-3.
  39. Zajęcia terenowe w lutym / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 2, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 2, s. 2-3.
  40. Zajęcia terenowe w maju / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 5, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 5, s. 2-3.
  41. Zajęcia terenowe w marcu / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 3, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 3, s. 2-3.
  42. Zajęcia terenowe w październiku / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 10, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 10, s. 2-3.
  43. Zajęcia terenowe w sierpniu / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 8, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 8, s. 2-3.
  44. Zajęcia terenowe w grudniu / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 12, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 12, s. 2-3.
  45. Zajęcia terenowe w kwietniu / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 4, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 4, s. 2-3.
  46. Zajęcia terenowe w lipcu / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 7, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 7, s. 2-3.
  47. Zajęcia terenowe w listopadzie / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 11, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 11, s. 2-3.
  48. Zajęcia terenowe w lutym / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 2, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 2, s. 2-3.
  49. Zajęcia terenowe w maju / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 5, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 5, s. 2-3.
  50. Zajęcia terenowe w marcu / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 3, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 3, s. 2-3.
  51. Zajęcia terenowe w październiku / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 10, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 10, s. 2-3.
  52. Zajęcia terenowe w praktyce szkolnej / Marta Czerniak-Czyżniak.// Geografia w Szkole. - 2015, nr 4, s. 30-34.
  53. Zajęcia terenowe w sierpniu / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2012, nr 8, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 8, s. 2-3.
  54. Zajęcia w lesie - realizowanie przez nauczyciela / Łukasz Tyburski.// Biologia w Szkole. - 2016, nr 5, s. 46-49.
  55. Zajęcia w terenie jako skuteczna forma kształcenia i wychowania w szkole / Maria Stachowicz-Polak.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. - 2011, nr 1, s. 77-84, bibliogr.
  56. Zakładamy ogródek / Dagmara Czyż. - 2021. // Bliżej Przedszkola. - 2021, nr 2, s. 80-81.
  57. Zamiast przewodnika : zintegrowane zajęcia terenowe na Starym Mieście w Toruniu / Aleksandra Zaparucha.// Geografia w Szkole. - 2009, nr 1, s. 35-45.
  58. Zaproszenie do lasu / Tadeusz Chrzanowski.// Przyroda Polska. - 2009, nr 8, s. 6-7.
  59. Zimowa wycieczka do parku. Cz. 1 ; Rośliny / Joanna Winiecka-Nowak.// Biologia w Szkole. - 2014, nr 6, s. 36-41.
  60. Zimowa wycieczka do parku z młodszymi uczniami. Cz. 2 ; Zwierzęta / Joanna Winiecka-Nowak.// Biologia w Szkole. - 2015, nr 3 [właśc. nr 1], s. 14-19.
  61. Zimowe niespodzianki. [Cz. 1] / Maria Rojek.// Aura. - 2008, nr 12, Dodatek ekologiczny dla szkół, nr 172, s. 7-8.
  62. Zimowe niespodzianki (2) / Maria Rojek.// Aura. - 2009, nr 1, Dodatek ekologiczny dla szkół, nr 173, s. 6-7, bibliogr.
  63. Zielnik - źródło wiedzy, o tym, co nas otacza i świetna zabawa / Justyna Kownacka. - 2021.// Przyroda Polska. - 2021, nr 3, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 3, s. 10-11.
  64. Zmysły w poznawaniu przyrody : propozycja dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej / Hanna Będkowska.// Przyroda Polska. - 2013, nr 8, dod. Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 7, s. 2-3. 

Książki i artykuły dostępne za pośrednictwem dostępnego w bibliotece portalu Academica: 

  1. Biblioteczna lekcja w środku lasu / Wituś, Katarzyna.//Biblioteka Publiczna. - 2019, nr 9, s. 42.
  2. Bogactwo i bioróżnorodność flory krakowskiego Ogrodu Botanicznego - konspekt zajęć terenowych w LO / Walosik Alicja, Saja Diana.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa : innowacje, inspiracje. - 2008, nr 4, s. 78-86.
  3. Choinka dla zwierząt : zajęcia otwarte oraz integrujące dla uczniów klas II szkoły podstawowej : (lekcja w terenie) / Bujanowska Dorota, Tomczuk-Zając Jolanta.// Wychowawca (Kraków). - 2011, nr 2, s. 24-25.
  4. Competences and qualifications in outdoor education / Kida Paulina.// Journal of Education Culture and Society. - 2019, iss. 1, s. 79-92.
  5. Czy warto organizować zajęcia poza salą lekcyjną? / Świątek Barbara, Wołos Beata.//
  6. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa : innowacje, inspiracje. - 2014, nr 1/4, s. 113-119.
  7. Drzewa i ich tajemnice w pigułce zajęć terenowych / Falencka-Jabłońska Małgorzata (1953-) .// Aura (Warszawa). - 2008, nr 12, dod. Dodatek Ekologiczny dla Szkół nr 172, s. 4-5.
  8. Edukacja na zewnątrz : wielość perspektyw, podejść, głosów / Parczewska Teresa.// Roczniki Pedagogiczne. – 2028, T. 10, nr 2 (2018), s. 131-145.
  9. Edukacja przygodowa z perspektywy krajów o bogatej tradycji outdoor & adventure education / Koszałka-Silska Agnieszka.// Kwartalnik Pedagogiczny. - 2019, nr 4, s. 170-182.
  10. Edukacyjne walory zajęć prowadzonych w lesie / Baranowska Aneta Sylwia.// Wychowawca (Kraków). - 2016, nr 4, s. 10-11.
  11. Efektywność zajęć terenowych a kształtowanie umiejętności jako przyczynek do dyskusji na temat poziomu nauczania w warunkach wzrastających oczekiwań społecznych / Cichoń Małgorzata.// Kwartalnik Pedagogiczny. – 2011, R. 56, nr 4 (2011), s. 121-134.
  12. Funkcjonowanie leśnych przedszkoli - "Waldkindergaerten" - w Niemczech a obraz dzieciństwa we współczesnym świecie / Pieprzyk Maria.// Kultura, Społeczeństwo, Edukacja. - 2015, nr 1, s. 121-134.
  13. Kształtowanie kompetencji menedżerskich na obozach wędrownych / Ryszkowska Ewa, Ryszkowski Wojciech (1949- ).// Rocznik Naukowy - Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku. - 2006, T. 16 (2006), s. 153-157.
  14. Kształtowanie postaw uczniów w czasie realizacji zajęć terenowych z przyrody / Gwardys-Szczęsna Sylwia / Edukacja Biologiczna i Środowiskowa : innowacje, inspiracje.// - 2004, nr 2/3, s. 130-136.
  15. Koncepcja nauczania o własnym regionie w przestrzeni miejskiej / Cichoń Małgorzata, Dybska-Jakóbkiewicz Irena.//Prace i Studia Geograficzne. - 2008, T. 39 (2008), s. 43-50.
  16. Metoda badawcza i uwrażliwienie na stan środowiska : propozycja zajęć terenowych / Kubica Aleksander, Poziomek Urszula, Sobczyk Wiktoria (1957- ).//Edukacja Biologiczna i Środowiskowa : innowacje, inspiracje. - 2014, nr 1/4, s. 73-79.
  17. Metodyczne aspekty oceny potencjału poznawczo-edukacyjnego krajobrazu / Mocior Ewelina.// Edukacja (Warszawa). - 2014, nr 4, s. 80-95.
  18. Miasto jako obszar możliwy do wykorzystania w nauczaniu geografii Polski / Markowska Agata Karolina.//Prace i Studia Geograficzne. - 2008, T. 39 (2008), s. 69-74.
  19. Miejska gra fabularna : sposób na interaktywną edukację regionalną / Możdżeń Julia (1985- ).// Wiadomości Historyczne : czasopismo dla nauczycieli. – 2010, [R.] 53, nr 5 (2010), s. 42-45.
  20. Nauka idzie w ogród / Musiatowicz Kamila.// Aura (Warszawa). - 2017, nr 12, dod. Dodatek Ekologiczny dla Szkół nr 277, s. 7-8.
  21. Nowe zadania PPP / Pukocz Adam, Hałaczek Jagna, Musialik Małgorzata, Bartol-Baszczyńska Justyna, Jedynak Paweł, Czerwiński Michał.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa : innowacje, inspiracje. - 2014, nr 1/4, s. 100-107.
  22. O relacji człowiek-przestrzeń-natura-sztuka, czyli pedagogika przeżyć i arteterapia jako źródło inspiracji edukacyjnych / Godawa, Joanna (pedagog).// Studia Ecologiae et Bioethicae. – 2019, [T.] 17, [nr] 4 (2019), s. 15-21.
  23. Obiekty edukacyjne na terenach leśnych kompleksów promocyjnych / Krzemiński Przemysław.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa : innowacje, inspiracje. - 2008, nr 3, s. 71-74.
  24. Od gier terenowych do larpy, czyli Pedagogika przygody w procesie edukacji i socjalizacji odbiorców w różnych grupach wiekowych = From outdoor games to live action role-playning - the pedagogy of adventure in an educational and socialization process undergone by participants from different age groups / Chris, Magdalena, Szmigiel Marta.// Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce : kwartalnik dla nauczycieli. 1896-2327. Vol. 11, nr 4 (2016), s. 81-98.
  25. Outdoor activities, green education and landscaping / Eichberg Henning (1942- ).// Idō-Ruch dla Kultury : rocznik naukowy. - 2007, T. 7 (2007), s. 132-142.
  26. Outdoor education wzmocnieniem realizacji zrównoważonego rozwoju / Jagodzińska, Małgorzata, Strumińska-Doktór, Anna.// Studia Ecologiae et Bioethicae. - 2019, [T.] 17, [nr] 4 (2019), s. 55-67.
  27. Outdoor school : a unique element of school socialization / Smetáčková, Irena (1976- ) Viktorová, Ida (1959- ).// Education : Opole University annual. -2015, Vol. 1 (2015), s. 153-170.
  28. Parki linowe w edukacji : możliwości budowania kapitału społecznego w lesie / Leśny Agnieszka.// Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej. - 2013, R. 15, z. 1 (2013), s. 65-73.
  29. Pedagogika przygody, a efektywność zajęć terenowych w zakresie wartości poznawczych historii, kultury i tradycji obszaru rewitalizacji na przykładzie Włocławka = The pedagogy of adventure and the effectiveness of field classes in terms of the cognitive values of history, culture and tradition of the revitalization area on the example of Włocławek city / Moraczewska Barbara.// Społeczeństwo, Edukacja, Język : zeszyty naukowe PWSZ w Płocku. – 2021, T. 14, [cz.] 2 (2021), s. 151-165.
  30. Postrzeganie krajobrazu na geograficznych ścieżkach dydaktycznych / Cichoń Małgorzata.// Przegląd Geograficzny : organ Polskiego Towarzystwa Geograficznego. -2008, 80, z. 3 (2008), s. 443-459.
  31. Psychological implications of outdoor adventure model of education / Kida Paulina.// Journal of Education Culture and Society. - 2017, nr 1, s. 209-222.
  32. Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności na terenach leśnych / Gołoś Grzegorz (1976- ).// Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej. - 2013, . R. 15, z. 1 (2013), s. 74-82.
  33. Rola wycieczek - lekcji w terenie w procesie nauczania i uczenia geografii Polski w liceum w świetle badań ankietowych / Osowska Grażyna.// Prace i Studia Geograficzne. - 2008, 39 (2008), s. 83-85.
  34. Roślinność najbliższego otoczenia szkoły w edukacji zdrowotnej / Nowak Anna (biolog).// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa : innowacje, inspiracje. - 2014, nr 1/4, s. 134-138.
  35. Scenariusz zajęć terenowych w szkole podstawowej "Poznajemy ekosystem łąki" / Buchcic Elżbieta, Rozpara Danuta.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa : innowacje, inspiracje. - 2005, nr 3, s. 74-80.
  36. Scenariusz zajęć terenowych w szkole podstawowej "Poznajemy ekosystem pola" / Buchcic Elżbieta, Rozpar, Danuta.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa : innowacje, inspiracje. - 2005, nr 3, s. 81-88.
  37. School tourism and physical education in natural settings based on the principles and practices of outdoor education / Tomik Rajmund, Mynarski Władysław.// Studies in Physical Culture and Tourism. – 2009, Vol. 16, nr 4 (2009), s. 421-430.
  38. Spotkanie z przyrodą "Płynie, wije się rzeczka" : konspekt zajęć terenowych dla klasy czwartej szkoły podstawowej / Pietrucin Hanna (1957- ).// Aura (Warszawa). - 2005, nr 12, dod. Dodatek Ekologiczny dla Szkół nr 135, s. 6-8.
  39. Wariant D : czy edukacja out-door ma zastosowanie w szkole? / Ryszka Rafał (1975- ).// Wychowawca (Kraków). - 2020, nr 10, s. 15-17.
  40. Wielkopolski Park Narodowy jako atrakcyjny obszar do organizowania ścieżek dydaktycznych dla młodzieży szkolnej / Szczepkowska, Anna.// Badania Fizjograficzne nad Polską Zachodnią. Seria A, Geografia Fizyczna. -2004, T. 55 (2004), s. 103-111.
  41. Wokół podstawowych dylematów bezpieczeństwa uczestników edukacji na obszarach leśnych / Czapracki Mirosław, Kusztelak Andrzej.// Zeszyt Naukowy - Wyższa Szkoła Handlu i Usług w Poznaniu. - 2010,  Nr 18 (2010), s. 199-214.
  42. Wycieczka dydaktyczna alternatywą dla edukacji transmisyjnej / Janukowicz, Maria.// Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. - 2015 T. 24 (2015), s. 253-264.
  43. Wykorzystanie terenów zalewowych a ścieżki dydaktyczne / Medwecka-Szklanna Magdalena, Dzikowska Anna.//Architektura Krajobrazu : studia i prezentacje. - 2008, nr 2, s. 41-53.
  44. Wyniki wstępnych badań nad edukacją w leśnych kompleksach promocyjnych / Krzemiński Przemysław.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa : innowacje, inspiracje. - 2009, nr 3, s. 21-28.
  45. Zajęcia terenowe w nauczaniu biologii w LO / Mika, Halina.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa : innowacje, inspiracje. - 2002, nr 3/4, s. 118-121.
  46. Zajęcia terenowe w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych / Chmielewska Maria.// Edukacja Otwarta. - 2015, nr 2, s. 35-52.
  47. Zajęcia terenowe z dziećmi jako metoda realizacji programu "Przygoda z klasą" / Dereń Anna.// Edukacja. - 2002, nr 3, dod. s. 24-27.
  48. Zajęcia terenowe "Brzeg twojej rzeki" / Olak Barbara.//Aura. - 2004, nr 6, dod. Dodatek Ekologiczny dla Szkół nr 117, s. 3-4.
  49. Zajęcia w terenie jako skuteczna forma kształcenia i wychowania w szkole / Stachowicz-Polak Maria.// Edukacja Biologiczna i Środowiskowa : innowacje, inspiracje. - 2011, nr 1, s. 77-84.
  50. Znajdź białego kruka, innowacyjna gra miejska / Błaszczak-Modzelewska Karolina, Hubar Patryk.// Biblioteka Publiczna. - 2017, nr 8, s. 20-22.

[1] Op. Cit. https://naukaprzygoda.edu.pl/outdoor-education-nauka-w-terenie/ [dostęp 20.02.2024]

[2] M. in. Prof. Kazimierz Denek.

Autor: Małgorzata Mika-Zarębska