Gry fabularne (RPG – role-playing game) i  Larpy (LARP – Life action role-playing) w edukacji

Zestawienia bibliograficzne

Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry. Oprócz tradycyjnych gier fabularnych, tzw. „pen and paper”, istnieją też ich elektroniczne odpowiedniki – komputerowe gry fabularne. [Cytat za: Wikipedia].
LARP (ang. live action role-playing) – aktywność na pograniczu gry i sztuki, podczas której uczestnicy wspólnie tworzą i przeżywają opowieść, odgrywając role podobnie do improwizowanego teatru. Akcja larpa może być osadzona zarówno w świecie rzeczywistym, jak i fikcyjnym. [Cytat za: Wikipedia]. 

Książki:

  1. Dziecko w świecie obrazów / Serge Tisseron ; pytania zadaje Brigitte Canuel ; przeł. [z fr.] Elżbieta Burakowska. - Warszawa : "Pax", 2006.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 242590
    Filia Strzyżów
    Sygnatura: BStWy 33676
    Filia Mielec
    Sygnatura: BMWyp 56201
  2. Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał, red. A. Surdyk, t. 1, Poznań 2007.
    Filia Leżajsk
    Sygnatura: BLżWy 32219
  3. Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał, red. A. Surdyk, t. 2, Poznań 2007.
    Filia Leżajsk
    Sygnatura: BLżWy 32220
  4. Literatura i media : po 1989 roku / Maryla Hopfinger. - Warszawa : Oficyna Naukowa, 2010.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 239536
    Filia Mielec
    Sygnatura: BMWyp 60026, 60886
    Filia Sędziszów
    Sygnatura: BSdzW 46987
  5. Role play / Gillian Porter Ladousse. - Oxford : Oxford University Press, 2005.
    Filia Mielec
    Sygnatura: BMWyp 65286, 65287, 65288
  6. Role play / Gillian Porter Ladousse. - Oxford : Oxford University Press, 2009.
    Filia Leżajsk
    Sygnatura: BLżWy 35916, 36017 

Artykuły:

  1. A gdyby jednak RPG? / Rozanna Bogacz.// Biblioteka w Szkole. - 2014, nr 7-8, wkł. Biblioteka Centrum Informacji, s. 26-27.
  2. Angażowanie się w gry narracyjne jako sposób na zmianę siebie / Anna Szymanik-Kostrzewska.// W: Zmiany w życiu współczesnych ludzi i ich konteksty. s. 324-332.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 245450, CzytR 245289
    Filia Łańcut
    Sygnatura: BŁWyp 37466
    Filia Sędziszów
    Sygnatura: BSdzW 46427
    Filia Strzyżów
    Sygnatura: BStWy 37780 
  3. Autonomizująca funkcja techniki gier fabularnych / Augustyn Surdyk.// Języki Obce w Szkole. - 2008, nr 6, s. 167-174.
  4. Cyfrowe antybaśnie / Rafał Kochanowicz.// Polonistyka. - 2012, nr 9, s. 26-30.
  5. Czy gry fabularne powinny być obecne w szkole? Dyskusja z Jerzym Szeją, autorem artykułu Nowe formy kształcenia: narracyjne gry fabularne / Kuciel Katarzyna [w:] Uwieść słowem , red. J. Z. Lichański, E. Lewandowska, Warszawa 2003, s. 133-146.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 227527
  6. Drama i jej znaczenie we współczesnej edukacji / Andrzej Kącki.//W: Wybrane aspekty procesu kształcenia w reformującej się szkole. - Opole : Uniwersytet Opolski : Wydawnictwo Nowik, 2011. - S. 211-214.
  7. Dzisiejszy homo player / Dominika Urbańska-Galanciak.// Polonistyka. - 2005, nr 3, s. 188-190.
  8. Gaming w bibliotekach - klasyczne "Role-Playing Games" a czytelnictwo / Magdalena Wójcik.// Przegląd Biblioteczny (Kraków) 2014, nr 1, s. 41-53.
  9. Gdy pisarzem jest grupa a pisaniem gra RPG jako model grupowej twórczości literackiej / Olga Dawidowicz.// Przegląd Humanistyczny 2001, nr 1 , s. 79-93.
  10. Gra w świat / Elżbieta Chmielnicka-Kuter. // Charaktery ‒ 2004, nr 1, s. 26-28.
  11. Gra w życie / Olga Dawidowicz-Chymkowska.// Charaktery. - 2006, nr 3, s. 31-33.Gry fabularne / Alicja Baluch.//Guliwer, 2000, nr 1, s. 5-8.
  12. Gry fabularne : mit a rzeczywistość : potencjalne wykorzystanie technik narracyjnych gier fabularnych w dydaktyce, pedagogice i terapii / Przemysław Panak, Olga Drzewiecka.// Szkoła Specjalna. - 2005, nr 1, s. 19-29, bibliogr.
  13. Gry fabularne jako forma profilaktyki i terapii patologicznego korzystania z mediów / Roman Solecki. - 2016.// W: Człowiek i medium : terapia, rozwój, (auto)narracja. - Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2016. - S. 71-81.
    Biblioteka Rzeszów Sygnatura:  WypRz 249308
    Filia Sędziszów Sygnatura: BSdzW 46388
  14. Gry komputerowe - szanse i zagrożenia / Kaja Chojnacka. - 2020.// Remedium. - 2020, nr 6, s. 11-13.
  15. Gry na lekcji historii i zajęciach pozalekcyjnych / Bogusław Kleszczyński.// Kwartalnik Edukacyjny. - 2013, nr 2, s. 54-65.
  16. Gry wyobraźni : refleksje z życia gracza i mistrza gry / Tomasz Świątkowski.// Arteterapia. - 2010, nr 1, s. 27-31.
  17. Internetowe eldorado / Richard Heeks.// Świat Nauki. - 2010, nr 2, s. 68-73.
  18. Komputerowe RPG w szkole / Paweł Sporek.// Polonistyka. - 2010, nr 5, s. 24-30.
  19. Literatura przedmiotu o rodzajach gier i ich wartościach / Elżbieta Szefler.// Język Polski w Szkole IV-VI. - 2016/2017, nr 2, s. 9-25.
  20. Miejska gra fabularna - sposób na interaktywną edukację regionalną / Julia Możdżeń.// Wiadomości Historyczne. - 2010, nr 5, s. 42-45.
  21. Naturalny wróg książki, czy mimowolny sprzymierzeniec? : o wadach i zaletach wykorzystania gier komputerowych w bibliotekach szkolnych / Kazimierz Szymeczko.//W: Internet w bibliotece dla dzieci i młodzieży. - Warszawa : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2009. - S. 89-104.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 234490, CzytR 234489
    Filia Leżajsk
    Sygnatura: BLżWy 33410 
  22. Nie tylko "Hobbit", czyli RPG tam i z powrotem : możliwości zastosowania gier fantasy w bibliotekach i centrach multimedialnych / Kazimierz Szymeczko.//W: Internet w bibliotece dla dzieci i młodzieży. - Warszawa : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2009. - S. 105-117.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: WypRz 234490, CzytR 234489
    Filia Leżajsk
    Sygnatura: BLżWy 33410 
  23. Nowe formy kształcenia: narracyjne gry fabularne / Jerzy Szeja.//Polonistyka” 2000, nr 7, s. 401- 406.
  24. Nowy Człowiek i Media - techniki Role Play jako sposób przeżywania rzeczywistości zapośredniczonej / Szymon Buda.//W: Wychowanie przez świat fikcyjny dla świata rzeczywistego. - Gdańsk : Uniwersytet Gdański, 2011. - S. 275-294.
    Biblioteka Rzeszów
    Sygnatura: CzytR 238837
  25. Razem na wroga! / David R. Ewoldsen.// Charaktery. - 2016, nr 10, s. 66-67.
  26. Role Playing Games w procesie edukacyjnym. Szanse i zagrożenia / Maciej Skrzypczak.//Remedium 2006, nr 7/8, s. 16-17.
  27. RPG jako narzędzie pomocnicze w procesie edukacyjnym / Maciej Skrzypczak.// Remedium. - 2006, nr 7/8, s. 16-17.
  28. Teatralna gra fabularna (LARP) / Jerzy Zygmunt Szeja.// Polonistyka. - 2011, nr 2, s. 54-60.
  29. Włączyć emocje - larp historyczny o 1733 roku / Łukasz Wrona.// Wiadomości Historyczne. - 2018, nr 2, s. 4-9.
  30. Wprowadzenie do larpów edukacyjnych / Michał Mochocki.// Meritum. - 2017, nr 3, s. 29-36.
  31. Wprowadzenie do literatury (roz)grywalnej / Agnieszka Przybyszewska.// Poradnik Bibliotekarza, 2015, nr. 3, s. s. 9-13.
  32. Wykorzystanie elementów RPG w pracy dydaktycznej / Magdalena Koreń.// Katecheta 2004, nr 4. s. s. 13-17.
  33. Wyobrażone postacie i ich autorzy : analiza wzajemnych odniesień na przykładzie zjawiska gier fabularnych / Elżbieta Chmielnicka-Kuter.// Przegląd Psychologiczny. - 2005, nr 1, s. 53-73, bibliogr.
  34. Zabawy w detektywów / Jarosław Cieśla.// Psychologia w Szkole. - 2015, nr 1, s. 124-125.

 Zasoby dostępnego w Bibliotece portalu Academica:

  1. Aksjologia "Role-Playing Games" na przykładzie wybranych scenariuszy / Pajączkowski, Olaf (1988- ).// Literatura Ludowa : dwumiesięcznik naukowo-literacki. - R. 58, nr 4/5 (2014), s. 77-86.
  2. Audiosfery lochów, poetyki krajobrazu : ślady estetyk romantyzmu w grach cRPG / Felczak, Mateusz.//Panopticum. - 2020, nr 24, s. 28-44.
  3. "Cybernetyczne doświadczenia" : fabularyzowane gry komputerowe w perspektywie hermeneutyki / Kochanowicz, Rafał.// Homo Ludens : czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier. - 2013, nr 1, s. 119-128.
  4. Element darmowy w RPG : zarys projektu przemiany gracza / Wałaszewski, Zbigniew.// Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna. - Nr 17 (2011), s. 59-68.
  5. Gry fabularne. Mit a rzeczywistość : potencjalne wykorzystanie technik narracyjnych gier fabularnych w dydaktyce, pedagogice i terapii / Panak, Przemysław.// Szkoła Specjalna. T. 66, nr 1 (2005), s. 19-29.
  6. Jak grać w naukę? : eksperymenty z wykorzystaniem gier na podstawie utworów braci Strugackich i nie tylko = How to play science? : experiments with the usage of games based on books by the Strugatsky brothers and others / Fedoseev, Aleksej Igorevič (1983- ).//Homo Ludens : czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier. - 2017, nr 1, s. 45-76.
  7. Od cRPG do gier logicznych : rozważania na temat użycia gier komputerowych w kontekście Glottodydaktycznym / Kotuła, Krzysztof.//Homo Ludens : czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier. 2013, nr 1, s. 129-137.
  8. Osobowość a uczestnictwo w grach fabularnych : o relacjach między tożsamością, myśleniem narracyjnym i stylem gry / Krawczyk Stanisław.// Homo Ludens : czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier. ‒ 2013, nr 1, s. 139-164.
  9. Pulp era w grach fabularnych / Smejlis, Tomasz.// Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna. - Nr 17 (2011), s. 45-57.
  10. Reflections of practitioners : students participating in school LARPs in 1999-2017 and their transformations in socio-cultural context / Szeja, Jerzy (1965- ).//Homo Ludens : czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier. - 2018, nr 1, s. 211-227.
  11. Retoryczne gry / Szeja, Jerzy (1965- ).// Homo Ludens : czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier. - 2013, nr 1, s. 307-311.
  12. Role playing games wobec tradycji : na przykładzie aktualizacji figur gotyckiej wyobraźni w serii gier komputerowych Diablo / Mazurkiewicz, Adam (filolog).// Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna. - Nr 17 (2011), s. 25-44.
  13. Time and temporality in live-action role-playing / Harviainen, J. T.//Homo Ludens : czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier. 2080-4555. 2018, nr 1, s. 13-24.
  14. Teatralne gry fabularne (LARP-y) w nauczaniu szkolnym / Mochocki, Michał.//Homo Ludens : czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier. - 2009, nr 1, s. 177-189.
  15. Teatralne i narracyjne gry fabularne jako aktywizujące metody nauczania / Szeja, Jerzy (1965- ).//Homo Ludens : czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier. - 2011, nr 1 (3), s. 215-235. 

Netografia:

Książki:

  1. Gry fabularne : kultura – praktyki – konteksty, pod red. Roberta Dudzińskiego i Anny Wróblewskiej. – Wrocław, 2016. [dostęp 15.02.2024]

Artykuły:

  1. Dlaczego RPG?/ Teresa Walas. // Dekada Literacka. ‒ 2003, nr 7/8, s. 3-5. [dostęp 15.02.2024]
  2. Galicyjskie Losy. Uwago o wartości larpów historycznych / Łukasz Wrona.// [w:] Konferencja Larpowa2015. Inside / Outside, Katowice, 2015. [dostęp 15.02.2024]
  3. Niebezpieczne rozrywki : motyw gry w zbiorze opowiadań "Sępy" Roberta Cichowlasa i Jacka M. Rostockiego / Instytut Neofilologii Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu // Acta Universitatis Wratislaviensis. Literatura i Kultura Popularna. ‒ Nr 17 (2011), s. 99-111. [dostęp 15.02.2024]
  4. Teatralne gry fabularne (LARP-y) w nauczaniu szkolnym / Michał Mochocki.// Homo Ludens : czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier. ‒ 2009, nr 1, s. 177-189. [dostęp 15.02.2024]

 Strony internetowe:

  1. Co to są gry fabularne i jak w nie grać. [dostęp 15.02.2024]
  2. Nauka poprzez zabawę. [dostęp 15.02.2024]
  3. Wczesnoszkolna przygoda z larp. [dostęp 15.02.2024]
  4. Zastosowanie larpów w polskiej edukacji. [dostęp 15.02.2024]

 

 

Autor: Małgorzata Mika-Zarębska