Wrażliwość na potrzeby innych: dlaczego empatia jest tak ważna?

Rzeszów


WCAG do prezentacji:

Slajd 1

Tekst: Wrażliwość na potrzeby innych: dlaczego empatia jest tak ważna?

Slajd 2

Tekst: Empatia i wrażliwość to kluczowe umiejętności społeczne, które mają ogromne znaczenie w życiu każdego człowieka. W dzisiejszym świecie, pełnym wyzwań i dynamicznych zmian, umiejętność rozumienia emocji innych osób i reagowania na nie z empatią staje się nieoceniona. To właśnie te cechy pomagają budować trwałe relacje, rozwiązywać konflikty i tworzyć pozytywną atmosferę w klasie.

Źródło

Na zdjęciu dwie okładki książek:

„ABC empatii, bo wszyscy jesteśmy tacy sami” / Wiktor Czepczyński, Żaneta Kupczyk, Katarzyna Muzyka-Jacheć ; ilustracje: Paulina Miracka.

„Moc empatii : proste i skuteczne ćwiczenia dla osób wysoko wrażliwych, które zbudują pewność siebie, ochronią przed negatywnymi wpływami - osobistymi i zawodowymi” / Krista Carpenter ; [tłumaczenie: Kamila Roszkowska].

Slajd 3

Tekst: Co to jest Empatia i Wrażliwość?

Słownik języka polskiego definiuje empatię krótko: umiejętność wczuwania się w stan wewnętrzny drugiej osoby. Rozumiemy ją jako umiejętność zrozumienia i odczuwania emocji oraz perspektyw innych ludzi. Oznacza to, że potrafimy „wejść w czyjeś buty”, odczuć to, co druga osoba przeżywa, i odpowiednio na to zareagować. Empatia pozwala na budowanie głębszych relacji międzyludzkich, a także na rozwiązywanie konfliktów i wspieranie innych w trudnych sytuacjach. 

Źródło

Na zdjęciu dwie okładki książek:

„Alfabet empatii: żyj w zgodzie ze sobą i innymi: porozumienie bez przemocy w praktyce”/ Vesna Lorenc, Joanna Berendt.

„Wysoko wrażliwi w toksycznej relacji: wykorzystaj techniki CBT i DBT, aby stawiać zdrowe granice, radzić sobie z manipulacją i zadbać o swoją wyjątkowość”/ Shahida Arabi; przekład: Ilona Jurkiewicz-Buchała.

Slajd 4

Tekst: Wrażliwość można postrzegać z różnych perspektyw: jako cechę osobowości, jako cechę temperamentu lub umiejętność, którą nabywamy. Może być wyraźnie widoczna w naszym zachowaniu lub przejawiać się jedynie w naszym wnętrzu. Wrażliwość odnosi się do zdolności dostrzegania i reagowania na emocje, potrzeby oraz nastroje innych osób i otaczającego świata. Oznacza bycie otwartym na odczucia, delikatnym w kontaktach z innymi, a także umiejętność zauważania subtelnych sygnałów w komunikacji międzyludzkiej.

Źródło

“Prawdziwą siłą człowieka jest jego wrażliwość.” Bruno Ferrero

Na zdjęciu dwie okładki książek:

„Dziecko orchidea czy mlecz : jak wspierać wrażliwe dzieci” / dr W. Thomas Boyce ; przekład: Magdalena Słysz.

„Moc twojej wrażliwości : dla osób emocjonalnych, empatycznych i wysoko wrażliwych” / Imi Lo ; przekład Aleksandra Haduła.

Slajd 5

Tekst: Dlaczego To Ważne?

Empatia i wrażliwość to nie tylko umiejętności potrzebne w szkole, ale także kluczowe cechy, które kształtują nasze życie społeczne i zawodowe. Wspieranie uczniów w rozwijaniu tych cech od najmłodszych lat to inwestycja w ich przyszłość – w przyszłość, w której będą umieli lepiej rozumieć innych, współpracować i budować pozytywne relacje.

Na zdjęciu dwie okładki książek:

„Rozwój emocjonalny od niemowlęctwa do dorastania : kierunki rozwoju kompetencji emocjonalnych i problemów emocjonalnych” / Dale F. Hay ; przekład Mateusz Jastrzębski.

„Opowieści o Czujątkach : ćwiczenia z empatii dla dzieci i ... dorosłych” / Joanna Bogudał-Borkowska.

Slajd 6

Tekst: Rola Nauczycieli w Rozwijaniu Empatii i Wrażliwości

Szkoła jest miejscem, w którym młodzi ludzie spędzają dużą część życia. To tutaj zdobywają wiedzę, uczą się samodzielności, nawiązują i budują różnorodne relacje. Okres nauki szkolnej stawia przed uczniami wiele wyzwań - a przebywanie w bezpiecznym środowisku, wśród osób wrażliwych na cudze emocje i gotowych do pomocy, pomaga stawiać im czoła.

Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu umiejętności społecznych uczniów. To oni, poprzez swoje podejście, metody nauczania i codzienne interakcje, mogą inspirować młodych ludzi do bycia bardziej empatycznymi i wrażliwymi na potrzeby innych. Wspierając nauczycieli w rozwijaniu tych umiejętności u uczniów, możemy wspólnie tworzyć bardziej przyjazne i zrozumiałe środowisko edukacyjne.

Źródło

Na zdjęciu dwie okładki książek:

„Uczę się rozumieć innych : historyjki mentalistyczne dla dzieci ze spektrum autyzmu” / Beata Blok, Zofia Brzeska, Małgorzata Marszałek, Katarzyna Radtke-Michalewska ; [ilustracje: Maria Pelc].

„Empatia : 48 ćwiczeń, które nauczą dziecko wyrażać swoje emocje, rozumieć innych oraz dbać o relacje” / Hiedi France ; ilustracje: Sarah Rebar ; przekład Anna Sawicka-Chrapkiewicz.

Slajd 7

Tekst: JAK WSPIERAMY NAUCZYCIELI?

Książki - zamów i wypożycz


Slajd 8

Tekst: JAK WSPIERAMY NAUCZYCIELI?

Artykuły z  czasopism - zamów skan

 

Autor: Anna Majkut, Alicja Czucha