WCAG do prezentacji:
Slajd 1
Tekst: Wrażliwość na potrzeby innych: dlaczego empatia jest tak ważna?
Slajd 2
Tekst: Empatia i wrażliwość to kluczowe umiejętności społeczne, które mają ogromne znaczenie w życiu każdego człowieka. W dzisiejszym świecie, pełnym wyzwań i dynamicznych zmian, umiejętność rozumienia emocji innych osób i reagowania na nie z empatią staje się nieoceniona. To właśnie te cechy pomagają budować trwałe relacje, rozwiązywać konflikty i tworzyć pozytywną atmosferę w klasie.
Źródło
Na zdjęciu dwie okładki książek:
„ABC empatii, bo wszyscy jesteśmy tacy sami” / Wiktor Czepczyński, Żaneta Kupczyk, Katarzyna Muzyka-Jacheć ; ilustracje: Paulina Miracka.
„Moc empatii : proste i skuteczne ćwiczenia dla osób wysoko wrażliwych, które zbudują pewność siebie, ochronią przed negatywnymi wpływami - osobistymi i zawodowymi” / Krista Carpenter ; [tłumaczenie: Kamila Roszkowska].
Slajd 3
Tekst: Co to jest Empatia i Wrażliwość?
Słownik języka polskiego definiuje empatię krótko: umiejętność wczuwania się w stan wewnętrzny drugiej osoby. Rozumiemy ją jako umiejętność zrozumienia i odczuwania emocji oraz perspektyw innych ludzi. Oznacza to, że potrafimy „wejść w czyjeś buty”, odczuć to, co druga osoba przeżywa, i odpowiednio na to zareagować. Empatia pozwala na budowanie głębszych relacji międzyludzkich, a także na rozwiązywanie konfliktów i wspieranie innych w trudnych sytuacjach.
Źródło
Na zdjęciu dwie okładki książek:
„Alfabet empatii: żyj w zgodzie ze sobą i innymi: porozumienie bez przemocy w praktyce”/ Vesna Lorenc, Joanna Berendt.
„Wysoko wrażliwi w toksycznej relacji: wykorzystaj techniki CBT i DBT, aby stawiać zdrowe granice, radzić sobie z manipulacją i zadbać o swoją wyjątkowość”/ Shahida Arabi; przekład: Ilona Jurkiewicz-Buchała.
Slajd 4
Tekst: Wrażliwość można postrzegać z różnych perspektyw: jako cechę osobowości, jako cechę temperamentu lub umiejętność, którą nabywamy. Może być wyraźnie widoczna w naszym zachowaniu lub przejawiać się jedynie w naszym wnętrzu. Wrażliwość odnosi się do zdolności dostrzegania i reagowania na emocje, potrzeby oraz nastroje innych osób i otaczającego świata. Oznacza bycie otwartym na odczucia, delikatnym w kontaktach z innymi, a także umiejętność zauważania subtelnych sygnałów w komunikacji międzyludzkiej.
Źródło
“Prawdziwą siłą człowieka jest jego wrażliwość.” Bruno Ferrero
Na zdjęciu dwie okładki książek:
„Dziecko orchidea czy mlecz : jak wspierać wrażliwe dzieci” / dr W. Thomas Boyce ; przekład: Magdalena Słysz.
„Moc twojej wrażliwości : dla osób emocjonalnych, empatycznych i wysoko wrażliwych” / Imi Lo ; przekład Aleksandra Haduła.
Slajd 5
Tekst: Dlaczego To Ważne?
Empatia i wrażliwość to nie tylko umiejętności potrzebne w szkole, ale także kluczowe cechy, które kształtują nasze życie społeczne i zawodowe. Wspieranie uczniów w rozwijaniu tych cech od najmłodszych lat to inwestycja w ich przyszłość – w przyszłość, w której będą umieli lepiej rozumieć innych, współpracować i budować pozytywne relacje.
Na zdjęciu dwie okładki książek:
„Rozwój emocjonalny od niemowlęctwa do dorastania : kierunki rozwoju kompetencji emocjonalnych i problemów emocjonalnych” / Dale F. Hay ; przekład Mateusz Jastrzębski.
„Opowieści o Czujątkach : ćwiczenia z empatii dla dzieci i ... dorosłych” / Joanna Bogudał-Borkowska.
Slajd 6
Tekst: Rola Nauczycieli w Rozwijaniu Empatii i Wrażliwości
Szkoła jest miejscem, w którym młodzi ludzie spędzają dużą część życia. To tutaj zdobywają wiedzę, uczą się samodzielności, nawiązują i budują różnorodne relacje. Okres nauki szkolnej stawia przed uczniami wiele wyzwań - a przebywanie w bezpiecznym środowisku, wśród osób wrażliwych na cudze emocje i gotowych do pomocy, pomaga stawiać im czoła.
Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu umiejętności społecznych uczniów. To oni, poprzez swoje podejście, metody nauczania i codzienne interakcje, mogą inspirować młodych ludzi do bycia bardziej empatycznymi i wrażliwymi na potrzeby innych. Wspierając nauczycieli w rozwijaniu tych umiejętności u uczniów, możemy wspólnie tworzyć bardziej przyjazne i zrozumiałe środowisko edukacyjne.
Źródło
Na zdjęciu dwie okładki książek:
„Uczę się rozumieć innych : historyjki mentalistyczne dla dzieci ze spektrum autyzmu” / Beata Blok, Zofia Brzeska, Małgorzata Marszałek, Katarzyna Radtke-Michalewska ; [ilustracje: Maria Pelc].
„Empatia : 48 ćwiczeń, które nauczą dziecko wyrażać swoje emocje, rozumieć innych oraz dbać o relacje” / Hiedi France ; ilustracje: Sarah Rebar ; przekład Anna Sawicka-Chrapkiewicz.
Slajd 7
Tekst: JAK WSPIERAMY NAUCZYCIELI?
Książki - zamów i wypożycz
- ABC empatii, bo wszyscy jesteśmy tacy sami
- Moc empatii : proste i skuteczne ćwiczenia dla osób wysoko wrażliwych, które zbudują pewność siebie, ochronią przed negatywnymi wpływami - osobistymi i zawodowymi
- Alfabet empatii : żyj w zgodzie ze sobą i innymi : porozumienie bez przemocy w praktyce
- Wysoko wrażliwi w toksycznej relacji : wykorzystaj techniki CBT i DBT, aby stawiać zdrowe granice, radzić sobie z manipulacją i zadbać o swoją wyjątkowość
- Dziecko orchidea czy mlecz : jak wspierać wrażliwe dzieci
- Moc twojej wrażliwości : dla osób emocjonalnych, empatycznych i wysoko wrażliwych
- Opowieści o Czujątkach : ćwiczenia z empatii dla dzieci i ... dorosłych
- Rozwój emocjonalny od niemowlęctwa do dorastania : kierunki rozwoju kompetencji emocjonalnych i problemów emocjonalnych
- Uczę się rozumieć innych : historyjki mentalistyczne dla dzieci ze spektrum autyzmu
- Empatia : 48 ćwiczeń, które nauczą dziecko wyrażać swoje emocje, rozumieć innych oraz dbać o relacje
- Moc wysokiej wrażliwości : wykorzystaj swój ukryty potencjał
- Pomóż dziecku mniej myśleć : o wrażliwych dzieciach, które za bardzo się przejmują
- Hiperempatia
Slajd 8
Tekst: JAK WSPIERAMY NAUCZYCIELI?
Artykuły z czasopism - zamów skan
- Empatia w epoce niedoczasu
- Sytuacje edukacyjne budujące wrażliwość przedszkolaka
- Empatia - wrodzona czy wyuczona?
- Praktyczne ćwiczenia w rozwijaniu empatii
- Moc emocji : jak powstają i jaki mają wpływ na nasze życie
- Pies Plamek w świecie emocji : rozwijanie empatii wobec zwierząt jako istot emocjonalnych
- Kształtowanie asertywności i rozwijanie empatii w komunikacji między uczniami - wskazówki do budowania dobrych relacji koleżeńskich
- Wysoko wrażliwe kontrowersje, czyli czym jest, a czym nie jest wysoka wrażliwość?
- Wrażliwcy w naszej klasie
- Wrażliwość empatyczna dzieci z oddziałów integracyjnych
- Dziecko nadmiernie wrażliwe
- Obudzić wrażliwość na duchowny świat
- Wysoko wrażliwe dzieci
- Uczeń zmartwiony i nadmiernie analizujący. Jak można go wspierać?
- Wysoko wrażliwy uczeń w klasie jak najskuteczniej wesprzec jego funkcjonowanie i rozwój?