WCAG do prezentacji: : Offline! też może być fajnie - jak budować prawdziwe więzi bez telefonu.
Slajd 1
Tekst: Offline! też może być fajnie - jak budować prawdziwe więzi bez telefonu.
Slajd 2
Tekst: W dzisiejszych czasach, gdzie technologia i media społecznościowe dominują nasze życie, warto pamiętać o znaczeniu czasu offline . Czas offline to czas, który spędzamy z bliskimi, przyjaciółmi poza ekranami komputerów, telefonów czy telewizorów. Jest to moment, w którym możemy skupić się na relacjach międzyludzkich, budować więzi i wspominać ważne chwile. Czas offline to więc nie tylko luksus, ale również konieczność w dzisiejszym pędzącym świecie.
Źródło
Slajd 3
Tekst:
“Wbrew obiegowej opinii, że z pokolenia na pokolenie dzieci dorastają szybciej, igen dorasta wolniej – osiemnastolatki zachowują się teraz tak jak kiedyś piętnastolatki, a trzynastolatki jak dziesięciolatki” – twierdzi Twenge. Po drugie, pozostają w internecie i korzystają z technologii mobilnych przeciętnie przez 5–6 godz. dziennie. Preferują kontakty wirtualne. W ostatnich 40 latach o 25% spadł odsetek nastolatków, którzy przynajmniej raz w miesiącu chodzą na imprezy, i tych, którzy regularnie spędzają czas twarzą w twarz z przyjaciółmi.
Źródło
Slajd 4
Tekst: Spada nawet skłonność do szwendania się po centrach handlowych. Wideochaty zastępują domową imprezę, a komunikatory – rozmowę przy wspólnie jedzonej pizzy. Według Twenge nie jest to zmiana technologiczna, ale psychologiczna. Epizodyczne interakcje pośrednie nie przynoszą tylu pozytywnych emocji, co tradycyjne spotkania. Prawdopodobieństwo, że piętnastolatkowie, którzy spędzają minimum dwie godziny dziennie w mediach społecznościowych, nie będą szczęśliwi, jest o 56% wyższe niż w wypadku nastolatków ograniczających korzystanie z tych platform. Igenersi nie wykazują też takiej pewności siebie jak generacja Y, są mniej narcystyczni, ale bardziej samotni, częściej mają poczucie wykluczenia – zwłaszcza dziewczęta, bardziej podatne na wpływ platform społecznościowych.
Źródło
Slajd 5
Tekst: Literatura w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie
- Tymon i emocje : historyjki społeczne o tym, jak się zachować w różnych sytuacjach życia codziennego / Magdalena Gut-Orłowska
- Komunikacja i porozumienie : sztuka bycia razem, tworzenia więzi i rozwiązywania konfliktów / Agnieszka Ogonowska.
- Komiks społeczny : 33 historyjki w formie ćwiczeń rozwijających umiejętności społeczne / Anna Jarosz.
- Słowa mogą ranić / Anna Jankowska ; ilustracje Natalia Berlik.
- Emocje, komunikacja, akceptacja : program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym : plecak szczęśliwego ucznia / Agnieszka Lasota, Dominika Jońca.
- Scenariusze zajęć z zakresu rozwoju kompetencji emocjonalnych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży w szkole podstawowej / Magdalena Wegner-Jezierska.
- Uczniowskie korzyści z funkcjonowania w rzeczywistości szkolnego pogranicza : między światami mediów online i offline / Tomasz Huk.
- Umiejętności społeczne : trening dla dzieci : 50 zabawnych ćwiczeń, dotyczących przyjaźni, prowadzenia rozmów i rozumienia reguł społecznych / Natasha Daniels ; ilustracje: Sarah Rebar ; przekład: Emilia Skowrońska.
- Rodzice offline? : jak nawiązać kontakt ze skomputeryzowanym dzieckiem? / Florian Huber, Christoph Neuschaffer ; [z niem. tł. Ryszard Turczyn].
Slajd 6
Tekst: Literatura w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie
- Złota rybka w szambie : jak pokonać uzależnienie od smartfona i internetu / Krzysztof Piersa.
- Niedojrzali emocjonalnie : jak wyznaczać granice i budować świadome relacje / Lindsay C. Gibson ; tłumaczenie Maria Moskal.
- Z nosem w smartfonie : co nasze dzieci robią w internecie i czy na pewno trzeba się tym martwić? / Karol Jachymek.
- Przyjaciele : o prawdziwej mocy naszych najważniejszych relacji / Robin Dunbar ; tłumaczenie Tadeusz Chawziuk.
- Moje przyjaźnie : nawiązywanie relacji / Eileen Kennedy-Moore, Christine McLaughlin ; ilustracje: Cathi Mingus ; przekład: Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska.
- Przyjaźń jako wartość w relacjach społecznych dzieci i młodzieży / Mariola Szczepańska, Elżbieta Gaweł-Luty.
- Od Facebooka do post-przyjaźni : współczesne przeobrażenia bliskich relacji / Piotr Szarota.
- Ja i moi przyjaciele : przewodnik po umiejętnościach społecznych dla dzieci / JoAnn Crohn ; ilustracje: Louie Chin ; przekład: Juliusz Okuniewski.
- Naucz mnie jak radzić sobie z emocjami, komunikować się, znaleźć przyjaciół / Sylwia Sitkowska, Maria Kocubowska, Damian Berent.
Slajd 7
Tekst: Artykuły z czasopism
- Emocje przeżywane przez dzieci w obliczu ekranów i wpływ ekranów na ich kompetencje emocjonalne / Katarzyna Nowak. - 2021.// Remedium. - 2021, nr 10, s. 10-12
- Nowe technologie jako substytut bliskości : problematyka korzystania ze smartfonów w perspektywie analizy transakcyjnej / Zbigniew Wieczorek.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2018, nr 8, s. 35-41
- Pokolenie ze spuszczoną głową / Magdalena Nowicka-Franczak. - 2020.// Wiedza i Życie. - 2020, nr 7, s. 66-69
- Smartfony, czaty, media społecznościowe - jak wpływają na nasze relacje z innymi? / Magdalena Goetz.// Głos Pedagogiczny. - 2019, nr 1, s. 29-32