Nauka przez zabawę

Rodziców

 

777 pomysłów na zabawy z książką : dla rodziców, bibliotekarzy i edukatorów, którzy chcą rozkochać dzieci w książkach” Małgorzata Swędrowska

”Czytanie książek rozwija wyobraźnię, bogate słownictwo, wspiera równowagę emocjonalną i ułatwia naukę w szkole.

Nic dziwnego, że rodzicom, bibliotekarzom i nauczycielom zależy, aby dzieci już od najmłodszych lat zakochały się w książkach, a później samodzielnie po nie sięgały.

Ale jak to osiągnąć? Małgorzata Swędrowska, ekspertka z wieloletnim doświadczeniem w popularyzacji czytelnictwa i twórczyni koncepcji czytania wrażeniowego, dzieli się sposobami na:

- wprowadzenie książek do codziennego życia dziecka,

- odkrywanie wielowymiarowości tekstu i ilustracji,

- niezliczone zabawy (również ruchowe!) z książką,

- aktywności związane z literaturą,

- rozwój kompetencji potrzebnych do nauki czytania,

- przebrnięcie przez szkolne lektury.

„777 pomysłów na zabawy z książką” pomoże rodzicom i nauczycielom w wychowaniu dzieci, które pokochają czytanie. Zapraszamy do zabawy, która uczy!”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: 777 pomysłów na zabawy z książką

Baw się z nami literami : zabawy ułatwiające naukę czytania” Ewa Kujawińska

„Zbiór ponad 170 zabaw i ćwiczeń wspomagających naukę czytania.

Książka Baw się z nami literami, została podzielona na rozdziały, według stopnia trudności zabaw.

Podczas zabaw z własną wizytówką, dziecko najpierw rozpoznaje litery z własnego imienia. Następnie dzieci bawią się wszystkimi wizytówkami dostępnymi w grupie. Wtedy poznają i utrwalają wszystkie litery alfabetu i zaczynają bawić się sylabami. Ostatnie rozdziały skupiają się na układaniu i odczytywaniu wyrazów, a następnie całych zdań.

Wizytówki stanowią doskonałą bazę do nauki czytania. Zabawy z wizytówkami integrują grupę i dają każdemu dziecku poczucie bycia pełnoprawnym jej członkiem. Wykorzystanie wizytówek może pomóc również w procesie adaptacji dzieci do przedszkola.

Wizytówki można wprowadzić w każdej grupie wiekowej, poczynając od trzylatków, a kończąc na zerówce. Znajdą również zastosowanie w żłobku, w grupach świetlicowych lub wyrównawczych.

Zabawy wizytówkami i na bazie wizytówek sprawdzą się również w grupach mieszanych wiekowo. Dziecko niezależnie od stopnia umiejętności może uczestniczyć w zabawach i odnieść sukces.”

Źródło: Edukacyjna
Zamów i wypożycz: Baw się z nami literami

Michał idzie do szkoły : opowiadania z propozycjami zabaw przygotowujących do czytania i pisania” Jolanta Klat

„Posyłając dziecko do szkoły, chcemy, aby uczęszczało ono do niej z radością i odnosiło sukcesy. Czasem wymaga to dodatkowych ćwiczeń, które utrwalą wiadomości i umiejętności nabywane w przedszkolu czy w początkowym okresie nauki szkolnej.

W trakcie uważnego czytania przygód Michała znajdziecie Państwo wiele podpowiedzi, jak podążając za dzieckiem w codziennych sytuacjach, można pomóc mu przygotować się do czytania i pisania. Każdy rozdział jest propozycją do nabywania nowej umiejętności i utrwalania poprzedniej.

Jeśli dzieciom spodobają się przygody ich rówieśnika, to możecie Państwo zaproponować im kontynuowanie zabawy, ponieważ pod każdym rozdziałem znajduje się krótkie omówienie przedstawionego w nim ćwiczenia. Ponadto umieszczono tam również propozycje podobnych zadań w celu urozmaicenia nauki. Ćwiczenia można dzielić na etapy oraz powracać do nich w zależności od gotowości dziecka do podjęcia kolejnego zadania lub tempa nabywania ćwiczonej umiejętności.

Ćwiczenia zostały wybrane i sprawdzone przez autorkę na prowadzonych przez nią zajęciach terapeutycznych (grupowych i indywidualnych), które odbywały się w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Z informacji przekazywanych przez rodziców, którzy podejmowali ze swoimi dziećmi proponowane w opowiadaniu ćwiczenia, wiadomo, że są one dla dzieci atrakcyjne i chętnie do nich powracają. Przynoszą przede wszystkim oczekiwane efekty w postaci nabywanych umiejętności.”

Źródło: Impuls
Zamów i wypożycz: Michał idzie do szkoły

Montessori : 80 zabaw z dziećmi” Beatriz Munio Muñoz, Nitdia Aznárez

„Książka zachęca rodziców do poznawania razem z dziećmi świata przyrody, nie tylko podczas czasu spędzonego na łonie natury, lecz także w domu. Autorki przedstawiają aktywności,  które  pomogą  stymulować  zmysły,  wspierać  rozwój  praktycznych umiejętności życiowych, poszerzać wiedzę matematyczną oraz poznawać język, nauki przyrodnicze i sztukę.

Zabawy warto potraktować jako narzędzia, które rozbudzą wrodzoną ciekawość dziecka i ułatwią mu samodzielną naukę. Nie trzeba wykonywać ich wszystkich ani przestrzegać kolejności. Niech mały człowiek ma szansę przejrzeć strony tej książki, aby mógł odkryć, co przykuwa jego uwagę i co go interesuje. Rodzice i opiekunowie poznają w ten sposób nowe strategie towarzyszenia dziecku w zabawie i dowiedzą się, jak tworzyć relacje z samym sobą i z dzieckiem, którym sami zawsze pozostaną.

Książka zawiera materiały do wycięcia oraz zestaw wielu pomocy do pobrania i wydrukowania!”

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

Zamów i wypożycz: Montessori

Play therapy : 101 zabaw terapeutycznych wspierających rozwiązywanie problemów z zachowaniem i wzmacniających relację” Melissa LaVigne

„Wykorzystaj moc zabawy – 101 kreatywnych pomysłów na nawiązanie więzi, rozładowanie napięcia, oswajanie lęków i nie tylko!

Jaki jest najlepszy sposób, aby dzieci budowały relacje z innymi ludźmi i światem wokół siebie? Zabawa! W tej książce znajdziesz inspirujące przykłady aktywności, które pozwolą rodzicom dzieci w wieku od 3 do 9 lat odblokować terapeutyczne korzyści płynące z zabawy.

Od wzmacniania więzi po zmniejszanie uzależnienia od ekranu – Play therapy oferuje szereg prostych i skutecznych działań, które pomogą poprawić zachowanie dziecka, kontrolę impulsów, samoświadomość i wiele innych obszarów jego funkcjonowania.

Ten przyjazny dla rodziców przewodnik zawiera również wprowadzenie do świata zabaw terapeutycznych, a także porady, dzięki którym ty i twoje dziecko w pełni wykorzystacie wspólne doświadczenia.

Play therapy. 101 zabaw terapeutycznych zapewnia:

Zestaw narzędzi do terapii zabawą – dowiedz się, jak możesz pomóc swojemu dziecku doskonalić określone umiejętności i zachowania m.in. za pomocą prac plastycznych i majsterkowania, ćwiczeń relaksacyjnych i oddechowych,

101 przykładowych zabaw – taniec, tworzenie historii, zabawy na świeżym powietrzu – oraz wskazówki do wymyślania własnych, w zależności od poziomu nastroju dziecka i rodzaju jego trudności,

Zasady terapii zabawą – dowiedz się, jak i dlaczego terapia zabawą jest tak skuteczna, a także w jaki sposób te zajęcia mogą uzupełniać inne działania terapeutyczne.

O metodzie Play Therapy: podejście do terapii wykorzystujące podstawowy wzorzec aktywności dziecka, czyli zabawę. Stymuluje rozwój poznawczy dziecka, pomaga mu rozpoznać jego uczucia i kładzie ogromny nacisk na stworzenie relacji opartej na zaufaniu.”

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

Zamów i wypożycz: Play therapy

Przedszkolaki na świeżym powietrzu : propozycje zabaw i aktywności służących rozwojowi dziecka” Dorota Smoleń, Katarzyna Klimek-Michno

„Propozycje na cały rok przedszkolny i na każdą pogodę. To także dobry wybór na czas dyżuru wakacyjnego i urlopu spędzanego z dziećmi na wyjazdach.

Publikacja skierowana jest do nauczycieli oraz rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, przedstawione w książce propozycje można jednak śmiało wykorzystać również wśród dzieci z klas I–III.

Prawdziwa skarbnica pomysłów

- 194 propozycje aktywności na świeżym powietrzu m.in. opisy zabaw:

ruchowych,

przyrodniczych,

plastycznych,

językowych,

wspierających koncentrację i spostrzegawczość,

rozwijających zdolności matematyczne,

związanych z literaturą dziecięcą.

Dzieci potrzebują ruchu na powietrzu

To prawda powszechnie znana, oczywista i – wydawałoby się – prosta do zrealizowania, ale czy rzeczywiście niespieszne spacery albo zabawy podwórkowe są tak częstym elementem codzienności?

Inspiracji do powstania tej książki dostarczyły m.in. rozmowy z edukatorami i przyrodnikami (Agnieszką Kuźbą, Marią Maziarek, dr Joanną Kajzer-Bonk), których zapis także został w niej zamieszczony.

Ale przede wszystkim znalazły się tu propozycje zabaw oparte na doświadczeniu i przekonaniu Autorek, że na świeżym powietrzu można świetnie się bawić, uczyć i rozwijać, jednocześnie integrując się z grupą rówieśniczą i rodziną oraz przeżywając wspaniałe przygody. A przy tym nabierać odporności i tężyzny fizycznej – wszak dotleniony umysł pracuje wydajniej oraz lepiej się wycisza, gdy nadejdzie już czas nocnego odpoczynku.”

Źródło: Edukacyjna
Zamów i wypożycz: Przedszkolaki na świeżym powietrzu

Z emocjami mi do twarzy : propozycje wierszowanych zabaw pomagających zrozumieć uczucia i radzić sobie z nimi” Renata Midura

„Publikacja zawiera propozycje wierszowanych zabaw pomagających rozumieć uczucia i radzić sobie z nimi.

Emocje i uczucia to bardzo ważny temat. Nauczyciel spotyka się z nimi w swojej pracy na co dzień, pojawiają się jednak pytania: Jak sobie z nimi radzić? Jak pomóc dzieciom dobrze je przeżywać? A przede wszystkim – jak mądrze wprowadzać dzieci w ich świat?

Kiedy przedszkolaka dopadną smuteczki, kiedy rozpierać go będzie radosna energia, gdy w grupie pojawi się konflikt lub padną słowa, których nie można cofnąć – warto sięgnąć po tę książkę.

Zawarte w niej krótkie wierszowane formy, połączone z wykonywaniem gestów oraz ruchów, są świetną formą nauki przez zabawę – sprawiają, że przedstawiane treści łatwo zapadają dzieciom w pamięć.

Zaproponowane tu wierszyki-zabawy są wsparciem dla nauczycieli, którzy będą mogli korzystać z nich nie tylko w trakcie realizowania zajęć tematycznych o emocjach, lecz także na co dzień.

W książce zamieszczonych zostało ponad 60 propozycji, które podzielone są na cztery części:

- Powitania na dobry dzień – ponieważ to ważne, by już z samego rana przywitać się z dziećmi z radością i by dobrze zacząć nowy dzień.

- Czuję emocje – znajdują się tu wierszyki, które wprowadzą grupę w świat emocji oraz takie, które dotyczą przeżywania poszczególnych uczuć.

- Wierszyki motywujące – zamieszczono tu wierszyki o pozytywnym przesłaniu do powtarzania z dziećmi – takie, które pozwolą im uwierzyć w siebie i swoje możliwości.

- Na poprawę humoru – ruszaj się! – w tej części nauczyciel odkryje propozycje wierszyków na dobry humor, które opierają się na ruchu.”

Źródło: Edukacyjna
Zamów i wypożycz: Z emocjami mi do twarzy

Zabawa w czytanie” Ewa Klima

„Pytając, czym jest czytanie i pisanie dla dziecka, pytamy o to, „(...) jak możemy pomóc dziecku jak najszybciej i najefektywniej czerpać z kultury, z całego dorobku ludzkości, z wiedzy o świecie, ze wszystkich dotąd zgromadzonych doświadczeń. Jednocześnie jest to podjęcie całkowicie odmiennego sposobu poznania świata”. Czytanie i pisanie to procesy porozumiewania językowego, silnie ze sobą po­wiązane, które umożliwiają pełną komunikację werbalną. Kształtowane są one systemowo przy zastosowaniu okre­ślonych form i metod pracy przewidzianych przez meto­dykę nauczania wczesnoszkolnego. Dziecko, podejmując trud nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej, jest lub powinno być „wyposażone” w umiejętności i kompetencje umożliwiające podjęcie nauki czytania i pisania. Zatem podstawowym zadaniem nauczyciela w edukacji elementarnej jest znaleźć optymalną dla każdego dziecka drogę do poznania świata liter, ich znaczenia i przydatności. Dlatego sposób wprowadzania dziecka w świat liter, wyrazów i zdań, a w końcu w świat literatury, trzeba zin­dywidualizować prawidłowo, rozumieć znaczenie znaków graficznych, musi uczyć się na materiale „coś oznaczają­cym”, a nie na materiale bezsensownym, tzn. takim, którego nie rozumie, który nic dla niego nie oznacza. Uczenie się czytania i pisania to w istocie uczenie się nowego języ­ka. Czytanie jest zatem zjawiskiem wieloetapowym, rozłożonym w czasie, angażującym sferę psychomotoryczną dziecka, poznawczą i emocjonalno-motywacyjną.”

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

Zamów i wypożycz: Zabawa w czytanie

Zabawy słowno-ruchowe z trzylatkami : rymy na cztery pory roku” Grażyna Wasilewicz

„Zabawy słowno-ruchowe z trzylatkami. Na cztery pory roku to kontynuacja zabaw zawartych w publikacjach Zabawy słowno-ruchowe z niemowlakami, Nowe zabawy słowno-ruchowe z niemowlakami i Zabawy słowno-ruchowe z dwu- i trzylatkami. Świat maluszka. Wierszyki są świetnym sposobem na wsparcie rozwoju malucha na różnych płaszczyznach. Poprzez rytm, rym, intonację kształcą świadomość dźwiękową mowy, wspomagają rozwój mowy czynnej i biernej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, naśladownictwa ruchów innej osoby. Rymowanki kształtują umiejętność obdarzania drugiej osoby uwagą, pozwalają rozwijać orientację przestrzenną w schemacie ciała oraz w przestrzeni, doskonalą pamięć wzrokową i słuchową, pomagają w nawiązywaniu kontaktu z drugą osobą, ułatwiają przełamanie nieśmiałości, rozwijają inwencję twórczą, respektują naturalną potrzebę ruchu dziecka, dostarczają przy tym dużo radości i śmiechu, wprawiając dziecko w pogodny nastrój.”

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

Zamów i wypożycz: Zabawy słowno-ruchowe z trzylatkami

Zabawy słowno-ruchowe z dwu- i trzylatkami : świat maluszka” Grażyna Wasilewicz

W książce znalazły się rymowanki z przykładowymi ruchami, które maluszek jest w stanie wykonać sam. Wierszyki są świetnym sposobem na wsparcie rozwoju malucha. Poprzez rytm, rym i intonację kształcą świadomość dźwiękową mowy, wspomagają rozwój mowy czynnej i biernej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, naśladownictwa ruchów innej osoby. Rymowanki kształtują umiejętność obdarzania drugiej osoby uwagą, pozwalają rozwijać orientację przestrzenną w schemacie ciała oraz w przestrzeni, doskonalą pamięć wzrokową i słuchową, pomagają w nawiązywaniu kontaktu z drugą osobą, ułatwiają przełamanie nieśmiałości, rozwijają inwencję twórczą, respektują naturalną potrzebę ruchu dziecka, dostarczając przy tym dużo radości i śmiechu, wprawiając dziecko w pogodny nastrój.”

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

Zamów i wypożycz: Zabawy słowno-ruchowe z dwu- i trzylatkami

 

Autor: Paulina Kusiak