Myślenie krytyczne w szkolnej edukacji

Rzeszów


WCAG do prezentacji


Slajd 1.

Tekst: Myślenie krytyczne w szkolnej edukacji

Obraz przedstawia głowę człowieka  i zamek do klucza na niebieskim tle.


Slajd. 2

Tekst: Myślenie krytyczne - co to znaczy?
Przymiotnik „krytyczny” wywodzi się z greckiego słowa „kritikos”, oznaczającego zdolność dostrzegania różnic, wydawania sprawiedliwych sądów i podejmowania decyzji.

Wyjaśnienie to stanowi definicję omawianego terminu. Celem krytycznego myślenia jest rzetelna, realistyczna ocena poszczególnych aspektów aktywności intelektualnej człowieka. źródło: edumaster.pl

Grafika przedstawia mapę myśli do uzupełnienia.


Slajd 3.

Tekst: Myślenie krytyczne - wybrane definicje

Krytyczne myślenie jest wprawną i aktywną interpretacją i ewaluacją tego, co obserwujemy, komunikatów, informacji i argumentów.(Michael Scriven)

Refleksyjne myślenie jest czynnym, wytrwałym i uważnym rozważaniem jakiegoś przekonania lub przypuszczalnej formy wiedzy – ze względu na podstawy, na których się opiera, oraz dalszych wniosków, do których doprowadza. (John Dewey)
źródło: toc.edu.pl

Grafika przedstawia grafikę książki z literami  A – Z i widocznymi zakładkami.


Slajd 4.

Tekst: Czym jest w praktyce myślenie krytyczne ?
Jest działaniem w kierunku zrozumienia refleksji, uświadomienia sobie wszystkich danych, okoliczności a nawet emocji związanych z obserwowaną, analizowaną sytuacją, informacją.

Myślę krytycznie po to, aby wyciągnąć wnioski, na podstawie których podejmę najlepszą, możliwą w tej sytuacji (chwili), decyzję (opinię) – będąc świadomym jej możliwych konsekwencji.  
źródło: Instytut Krytycznego Myślenia

Slajd 5.

Tekst: Krytyczne myślenie jako kompetencja kluczowa

Świat zmienia się w błyskawicznym tempie, a młodzi ludzie podczas nauki szkolnej i pierwszych kroków w dorosłość mierzą się z wyzwaniami, które jeszcze w poprzednich pokoleniach nie miały miejsca.

Aby dostosować do nich współczesne programy nauczania, w 2018 r. Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej przygotowały projekt definiujący

8 kompetencji kluczowych, których nauczanie ma znajdować się w podstawach programowych szkół wszystkich stopni.

Poprzez kompetencje kluczowe, rozumiane są tu umiejętności niezbędne każdemu człowiekowi do samorealizacji, osiągnięcia stabilnej pozycji zawodowej oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, bez względu na zachodzące zmiany cywilizacyjne, postęp technologiczny czy charakter wykonywanej pracy.

źródło: Instytut Krytycznego Myślenia

Slajd 6.

Tekst: Myślenie krytyczne w Podstawie programowej

Pierwsza ze zdefiniowanych kompetencji kluczowych – kompetencji w zakresie rozumienia i tworzenia informacji – obejmuje między innymi właśnie umiejętność krytycznego myślenia, a także umiejętności przetwarzania informacji oraz formułowania czytelnych argumentów w mowie i piśmie.

Zgodnie z unijnymi regulacjami kompetencja ta jest także ujęta w podstawie programowej jako rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Nauczanie krytycznego myślenia obowiązuje od pierwszego etapu kształcenia.
źródło: edumaster

Slajd 7.

Tekst: Jak uczyć myślenia krytycznego w szkole? Odpowiedzi na pytanie, dostarczy literatura dostępna w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie i Filiach, prezentowana w wyborze.

Grafika przedstawia 3 kolorowe książki  oraz napis (tytuł ) KSIĄŻKI na granatowym tle.


Slajd 8. Grafika przedstawia rozłożone czasopismo  z dłonią oraz napis( tytuł slajdu) Artykuły z Czasopism

Slajd 9.
Tekst: Grafika przedstawia rozłożone czasopismo  z dłonią oraz napis( tytuł slajdu) Artykuły z Czasopism.

 

Autor: Renata Bąk