WCAG do prezentacji
Slajd 1.
Tekst: Myślenie krytyczne w szkolnej edukacji
Obraz przedstawia głowę człowieka i zamek do klucza na niebieskim tle.
Slajd. 2
Tekst: Myślenie krytyczne - co to znaczy?
Przymiotnik „krytyczny” wywodzi się z greckiego słowa „kritikos”, oznaczającego zdolność dostrzegania różnic, wydawania sprawiedliwych sądów i podejmowania decyzji.
Wyjaśnienie to stanowi definicję omawianego terminu. Celem krytycznego myślenia jest rzetelna, realistyczna ocena poszczególnych aspektów aktywności intelektualnej człowieka. źródło: edumaster.pl
Grafika przedstawia mapę myśli do uzupełnienia.
Slajd 3.
Tekst: Myślenie krytyczne - wybrane definicje
Krytyczne myślenie jest wprawną i aktywną interpretacją i ewaluacją tego, co obserwujemy, komunikatów, informacji i argumentów.(Michael Scriven)
Refleksyjne myślenie jest czynnym, wytrwałym i uważnym rozważaniem jakiegoś przekonania lub przypuszczalnej formy wiedzy – ze względu na podstawy, na których się opiera, oraz dalszych wniosków, do których doprowadza. (John Dewey)
źródło: toc.edu.pl
Grafika przedstawia grafikę książki z literami A – Z i widocznymi zakładkami.
Slajd 4.
Tekst: Czym jest w praktyce myślenie krytyczne ?
Jest działaniem w kierunku zrozumienia refleksji, uświadomienia sobie wszystkich danych, okoliczności a nawet emocji związanych z obserwowaną, analizowaną sytuacją, informacją.
Myślę krytycznie po to, aby wyciągnąć wnioski, na podstawie których podejmę najlepszą, możliwą w tej sytuacji (chwili), decyzję (opinię) – będąc świadomym jej możliwych konsekwencji.
źródło: Instytut Krytycznego Myślenia
Slajd 5.
Tekst: Krytyczne myślenie jako kompetencja kluczowa
Świat zmienia się w błyskawicznym tempie, a młodzi ludzie podczas nauki szkolnej i pierwszych kroków w dorosłość mierzą się z wyzwaniami, które jeszcze w poprzednich pokoleniach nie miały miejsca.
Aby dostosować do nich współczesne programy nauczania, w 2018 r. Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej przygotowały projekt definiujący
8 kompetencji kluczowych, których nauczanie ma znajdować się w podstawach programowych szkół wszystkich stopni.
Poprzez kompetencje kluczowe, rozumiane są tu umiejętności niezbędne każdemu człowiekowi do samorealizacji, osiągnięcia stabilnej pozycji zawodowej oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, bez względu na zachodzące zmiany cywilizacyjne, postęp technologiczny czy charakter wykonywanej pracy.
źródło: Instytut Krytycznego Myślenia
Slajd 6.
Tekst: Myślenie krytyczne w Podstawie programowej
Pierwsza ze zdefiniowanych kompetencji kluczowych – kompetencji w zakresie rozumienia i tworzenia informacji – obejmuje między innymi właśnie umiejętność krytycznego myślenia, a także umiejętności przetwarzania informacji oraz formułowania czytelnych argumentów w mowie i piśmie.
Zgodnie z unijnymi regulacjami kompetencja ta jest także ujęta w podstawie programowej jako rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Nauczanie krytycznego myślenia obowiązuje od pierwszego etapu kształcenia.
źródło: edumaster
Slajd 7.
Tekst: Jak uczyć myślenia krytycznego w szkole? Odpowiedzi na pytanie, dostarczy literatura dostępna w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie i Filiach, prezentowana w wyborze.
Grafika przedstawia 3 kolorowe książki oraz napis (tytuł ) KSIĄŻKI na granatowym tle.
- Myślenie kreatywne czyli Coś z niczego / Michał Jasieński. Wydanie pierwsze. Kraków : Impuls, 2024.
- Trening superkreatywności dla dzieci / Paulina Mechło i Olga Geppert. Gliwice : Helion S.A., copyright 2022.
- Szkoła przyjazna kreatywności : czynniki sukcesu /Jan Fazlagić. Wydanie pierwsze. Warszawa : Difin, 2023.
- Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej : uwarunkowania nieobecności / Iwona Czaja-Chudyba. Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2013.
- Kompetencje XXI wieku : kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, kooperacja Jérémy Lamri ; [tłumaczenie: Agnieszka Zręda]. Warszawa : Wolters Kluwer, 2021.
Slajd 8. Grafika przedstawia rozłożone czasopismo z dłonią oraz napis( tytuł slajdu) Artykuły z Czasopism
Slajd 9.
Tekst: Grafika przedstawia rozłożone czasopismo z dłonią oraz napis( tytuł slajdu) Artykuły z Czasopism.
- Problemowe zadania edukacyjne rozwijające myślenie krytyczne dzieci w wieku wczesnoszkolnym / Katarzyna Pluta. - 2021.// Edukacja Wczesnoszkolna. - 2021/2022, nr 1, s. 65-83.
- Przy lekturach bez myślenia krytycznego ani rusz! / Iwona Gralec. - 2021.// Język Polski w Szkole Podstawowej. - 2020/2021, nr 2, s. 135-139.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych sposobem na rozwijanie myślenia krytycznego uczniów klas początkowych / Katarzyna Pluta. - 2021.// Edukacja Wczesnoszkolna. - 2021/2022, nr 1, s. 105-125.
- Scenariusz lekcji języka polskiego do utworu "Lalka" z wykorzystaniem elementów krytycznego myślenia i retoryki / Joanna Krzemińska. - 2021.// Polonistyka. - 2021, nr 3, s. 48-50.
- Uczymy myśleć krytycznie i logicznie - pytania o pytania / Magdalena Brewczyńska. - 2020.// Biblioteka w Szkole. - 2020, nr 4-6, wkładka: Biblioteka Centrum Informacji, nr 2, s. 3-5.
- Umiejętność krytycznego myślenia / Aleksandra Kubala-Kulpińska.// Głos Pedagogiczny. - 2018, nr 11, s. 40-42.
- W drodze do samodzielności z wykorzystaniem rutyn myślenia krytycznego / Ewa Felczak, Edyta Kalinowska, Elżbieta Kubicka. - 2021.// Edukacja Wczesnoszkolna. - 2021/2022, nr 1, s. 85-104.