Myślenie krytyczne w edukacji

Rzeszów


WCAG do prezentacji: Myślenie krytyczne w edukacji.

 

Slajd 1:

Tekst: Myślenie krytyczne w edukacji.

Slajd 2:

Tekst: Myślenie krytyczne w edukacji to kluczowy element, który odgrywa istotną rolę w rozwijaniu umiejętności analitycznych i oceny informacji. Myślenie krytyczne to proces myślowy, który polega na analizie, ocenie i syntezowaniu informacji w celu podejmowania świadomych decyzji i rozwiązywania problemów. Obejmuje ono umiejętność kwestionowania założeń, rozważania różnych perspektyw i formułowania logicznych argumentów.

Źródło

Slajd 3:

Tekst: Znaczenie w edukacji: myślenie krytyczne pozwala uczniom na lepsze zrozumienie złożonych problemów i tematów, co prowadzi do głębszego przyswajania wiedzy; uczniowie, którzy potrafią myśleć krytycznie, są lepiej przygotowani do wyzwań zawodowych; myślenie krytyczne umożliwia jednostkom ocenę informacji i podejmowanie przez nich świadomych decyzji jako obywateli.

Źródło

Slajd 4:

Tekst: Etapy nabywania umiejętności krytycznego myślenia: poddawanie w wątpliwość różnych spraw; samodzielne myślenie; ocenianie dowodów; logiczne i analityczne myślenie; stymulowanie procesów wpływających na rozwój krytycznego myślenia : zastosowanie teorii ograniczeń; ciągły rozwój.

Źródło : Umiejętność krytycznego myślenia / Aleksandra Kubala-Kulpińska.// Głos Pedagogiczny. - 2018, nr 11, s. 40-42


Slajd 5:

Tekst: Metody nabywania umiejętności krytycznego myślenia: Analiza przypadków: Uczniowie mogą uczyć się poprzez badanie rzeczywistych sytuacji, co pozwala na zastosowanie teorii w praktyce. Projekty i badania: Praca nad projektami badawczymi rozwija umiejętności krytycznej analizy danych i formułowania wniosków. Refleksja: Zachęcanie uczniów do refleksji nad własnym procesem myślowym, co pozwala im na identyfikację błędów w myśleniu i rozwijanie umiejętności.

Źródło

Slajd 6:

Wyzwania :Niedostateczne przygotowanie nauczycieli: Wiele programów nauczycielskich nie kładzie wystarczającego nacisku na rozwijanie myślenia krytycznego. System edukacji nastawiony na testy: Skupienie na wynikach testów standardowych może ograniczać zdolność uczniów do myślenia krytycznego, ponieważ koncentrują się oni na zapamiętywaniu faktów zamiast na analizie i krytyce.

Źródło

Slajd 7:

Podsumowanie: Myślenie krytyczne jest niezbędne w edukacji, aby przygotować uczniów do wyzwań współczesnego świata. Wprowadzenie metod rozwijających tę umiejętność w szkołach może znacząco wpłynąć na jakość kształcenia oraz przygotowanie młodych ludzi do aktywnego i świadomego uczestnictwa w społeczeństwie.

Źródło

Slajd 8:

Tekst: Propozycje książek dostępnych w PBW w Rzeszowie.

Okładki książek:

Myślenie krytyczne czyli Jak żyć mądrzej
Praktyczny przewodnik po myśleniu krytycznym w edukacji
Logika i argumentacja : praktyczny kurs krytycznego myślenia
Myślenie krytyczne w edukacji : metodyka kształcenia w szkole podstawowej


Slajd 9:

Tekst: Propozycje książek dostępnych w PBW w Rzeszowie.

Okładki książek:

Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej : uwarunkowania nieobecności
Myślenie krytyczne jako cel kształcenia : na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady
Kompetencje XXI wieku : kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, kooperacja
Świat opanowany przez demony : nauka jako światło w mroku


Slajd 10:

Tekst: Wybrane artykuły z czasopism:

Dlaczego trzeba rozwijać w uczniach krytyczne myślenie o mediach społecznościowych i jak to zrobić? : propozycje lekcji wychowawczych i ćwiczeń
Edukacja medialna i myślenie krytyczne wyzwaniem współczesnego nauczania TIK
Jak myślenie krytyczne wspiera rozwój ucznia na etapie edukacji wczesnoszkolnej
Krytyczne myślenie dla nauczycieli : obalamy mitologię fińską i rozliczamy trendy edukacyjne
Krytyczne myślenie przede wszystkim
Krytyczne myślenie pozwala lepiej zrozumieć świat
Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej : uwarunkowania nieobecności
Jak polubić krytyczne myślenie : lekcja 10

Autor: Ewa Chudzik, Barbara Uberman