WCAG do prezentacji: Myślenie krytyczne w edukacji.
Slajd 1:
Tekst: Myślenie krytyczne w edukacji.
Slajd 2:
Tekst: Myślenie krytyczne w edukacji to kluczowy element, który odgrywa istotną rolę w rozwijaniu umiejętności analitycznych i oceny informacji. Myślenie krytyczne to proces myślowy, który polega na analizie, ocenie i syntezowaniu informacji w celu podejmowania świadomych decyzji i rozwiązywania problemów. Obejmuje ono umiejętność kwestionowania założeń, rozważania różnych perspektyw i formułowania logicznych argumentów.
Slajd 3:
Tekst: Znaczenie w edukacji: myślenie krytyczne pozwala uczniom na lepsze zrozumienie złożonych problemów i tematów, co prowadzi do głębszego przyswajania wiedzy; uczniowie, którzy potrafią myśleć krytycznie, są lepiej przygotowani do wyzwań zawodowych; myślenie krytyczne umożliwia jednostkom ocenę informacji i podejmowanie przez nich świadomych decyzji jako obywateli.
Slajd 4:
Tekst: Etapy nabywania umiejętności krytycznego myślenia: poddawanie w wątpliwość różnych spraw; samodzielne myślenie; ocenianie dowodów; logiczne i analityczne myślenie; stymulowanie procesów wpływających na rozwój krytycznego myślenia : zastosowanie teorii ograniczeń; ciągły rozwój.
Źródło : Umiejętność krytycznego myślenia / Aleksandra Kubala-Kulpińska.// Głos Pedagogiczny. - 2018, nr 11, s. 40-42
Slajd 5:
Tekst: Metody nabywania umiejętności krytycznego myślenia: Analiza przypadków: Uczniowie mogą uczyć się poprzez badanie rzeczywistych sytuacji, co pozwala na zastosowanie teorii w praktyce. Projekty i badania: Praca nad projektami badawczymi rozwija umiejętności krytycznej analizy danych i formułowania wniosków. Refleksja: Zachęcanie uczniów do refleksji nad własnym procesem myślowym, co pozwala im na identyfikację błędów w myśleniu i rozwijanie umiejętności.
Slajd 6:
Wyzwania :Niedostateczne przygotowanie nauczycieli: Wiele programów nauczycielskich nie kładzie wystarczającego nacisku na rozwijanie myślenia krytycznego. System edukacji nastawiony na testy: Skupienie na wynikach testów standardowych może ograniczać zdolność uczniów do myślenia krytycznego, ponieważ koncentrują się oni na zapamiętywaniu faktów zamiast na analizie i krytyce.
Slajd 7:
Podsumowanie: Myślenie krytyczne jest niezbędne w edukacji, aby przygotować uczniów do wyzwań współczesnego świata. Wprowadzenie metod rozwijających tę umiejętność w szkołach może znacząco wpłynąć na jakość kształcenia oraz przygotowanie młodych ludzi do aktywnego i świadomego uczestnictwa w społeczeństwie.
Slajd 8:
Tekst: Propozycje książek dostępnych w PBW w Rzeszowie.
Okładki książek:
Myślenie krytyczne czyli Jak żyć mądrzej
Praktyczny przewodnik po myśleniu krytycznym w edukacji
Logika i argumentacja : praktyczny kurs krytycznego myślenia
Myślenie krytyczne w edukacji : metodyka kształcenia w szkole podstawowej
Slajd 9:
Tekst: Propozycje książek dostępnych w PBW w Rzeszowie.
Okładki książek:
Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej : uwarunkowania nieobecności
Myślenie krytyczne jako cel kształcenia : na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady
Kompetencje XXI wieku : kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, kooperacja
Świat opanowany przez demony : nauka jako światło w mroku
Slajd 10:
Tekst: Wybrane artykuły z czasopism:
Dlaczego trzeba rozwijać w uczniach krytyczne myślenie o mediach społecznościowych i jak to zrobić? : propozycje lekcji wychowawczych i ćwiczeń
Edukacja medialna i myślenie krytyczne wyzwaniem współczesnego nauczania TIK
Jak myślenie krytyczne wspiera rozwój ucznia na etapie edukacji wczesnoszkolnej
Krytyczne myślenie dla nauczycieli : obalamy mitologię fińską i rozliczamy trendy edukacyjne
Krytyczne myślenie przede wszystkim
Krytyczne myślenie pozwala lepiej zrozumieć świat
Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej : uwarunkowania nieobecności
Jak polubić krytyczne myślenie : lekcja 10