WCAG do prezentacji: Logoterapia - dlaczego warto się jej uczyć?
Slajd 1:
Tekst: Logoterapia - dlaczego warto się jej uczyć?
Zdjęcie: Droga/Ścieżka – symbol sensu życia. Źródło
Slajd 2:
„Nie szukaj sensu w cierpieniu, ty sam nadaj mu sens” - Viktor E. Frankl
Współczesny świat ucieka od cierpienia, choć uciec od niego nie sposób. Nasza rzeczywistość, w porównaniu do przeszłości, nauczyła się jedynie sprawniej cierpienie ukrywać, przez co człowiek, który staje przed dylematem cierpienia, staje się jeszcze bardziej bezbronny. Człowiek współczesny – przedstawiciel prozac nation − nie ucieknie od cierpienia, może się jedynie oszukiwać, że ono nie istnieje. Autentyczną, przeżytą przez siebie samego, wciąż aktualną odpowiedź na pytanie o sens cierpienia daje więzień obozów koncentracyjnych Viktor E. Frankl w swojej terapii ukierunkowanej na sens.
Źródło
Zdjęcie: Viktor Emil Frankl - twórca logoterapii. Źródło
Slajd 3:
Twórca logoterapii, który sam doświadczył bezsensu cierpienia, jakie niósł pobyt w obozie koncentracyjnym, mówi o współczesnym „urzeczowieniu” osoby. Dokonuje się ono już nie rękoma oprawców w bezdusznych obozach, ale poprzez traktowanie siebie samego jako rzecz, dlatego celem terapii egzystencjalnej jest troska o przywrócenie człowiekowi zdolności przeżywania pełni życia, które cechuje wewnętrzna zgoda na nie. U podłoża logoterapii stoi pytanie o sens, pytanie o znaczenie tego, co człowiek przeżywa, ale także przede wszystkim o znaczenie samego życia.
Źródło
Zdjęcie: Drzewo życia – symbol sensu życia. Źródło
Slajd 4:
Odpowiedzią na potrzebę szukania sensu jest według Frankla analiza egzystencjalna i jej narzędzie - logoterapia. Powstały one w latach 30-stych i 40-stych XX wieku i od samego początku stanowiły znaczącą konkurencję wobec rozwijającej się w tym samym czasie myśli Freuda i Adlera. Wewnętrzna wolność od cierpienia jest połączona z próbą odpowiedzi na pytanie o to, jak pogodzić z nim słowo „sens”. Frankl nie dowartościowuje cierpienia jako takiego, nie widzi w nim sensu, wobec którego człowiek mógłby przyjąć jedynie postawę biernej zgody. Dla niego cierpienie, którego człowiek nie może uniknąć, nie niesie w sobie sensu, ale sam może mu go nadać.
Źródło
Zdjęcie: Latarnia morska – symbol sensu życia. Źródło
Slajd 5:
Ostateczną odpowiedzią człowieka cierpiącego jest uczynienie z cierpienia daru. Paradoks polegający na tym, że ten, który najbardziej potrzebuje, staje się dobroczyńcą − sprawia, że człowiek może poczuć się wolny, odzyskać swoją godność. Według Frankla tym, co najbardziej nadaje sens cierpieniu, jest ofiara, czyli usensownienie cierpienia poprzez nadanie mu intencji złożenia go w ofierze za kogoś lub za coś. Zdawałoby się, że do końca nie możemy pojąć sensu, on z samej swej istoty „zakorzeniony” jest ponad nami, ale to dzięki nam nabiera dla nas znaczenia. Tak jest i z naszym życiem, nikt samemu sobie nie może go dać i nikt za nikogo nie może go przeżyć. Jesteśmy sami, choć stajemy się nieustannie dzięki innym.
Źródło
Zdjęcie: Kompas – symbol sensu życia. Źródło
Slajd 6:
Logoterapia może być sposobem pielęgnowania sensu w zawodzie nauczyciela, który szczególnie w Polsce, bywa bardzo obciążający i społecznie krytykowany. Egzystencjalna odwaga podążania ku swoim wartościom, mimo przeciwności losu, wydaje się tutaj szczególnie potrzebna. Nauczyciele dysponują też wyjątkową okazją do pokazywania dzieciom, a szczególnie nastolatkom, świata wartości. Już tak młodemu człowiekowi należy wskazywać, że życie nie musi polegać na osiąganiu kolejnych celów lub ciągłym zaspokajaniu swoich pragnień.
Źródło
Zdjęcie: Znaki zodiaku. Źródło
Slajd 7:
Na slajdzie znajdują się trzy okładki książek:
„Człowiek w poszukiwaniu sensu” – Viktor E. Frankl
„Lekarz i dusza – wprowadzenie do logoterapii i analizy egzystencjalnej” – Viktor E. Frank
„Życie z sensem: autobiografia” – Viktor E. Frank
Slajd 8:
Na slajdzie znajdują się trzy okładki książek:
„Wola sensu : założenia i zastosowanie logoterapii : wydanie rozszerzone z nowym posłowiem autora” – Viktor E. Frank
„Logoterapia i analiza egzystencjalna : teoria i praktyka” – Rafał Szykuła
„Bóg ukryty : w poszukiwaniu ostatecznego sensu” – Viktor E. Frank
Slajd 9:
Na slajdzie znajdują się trzy okładki książek:
„Wychowanie a sens życia : człowiek w obliczu dylematów egzystencjalnych” – Jolanta Spętana
„Logodydaktyka w edukacji : o wychowaniu mądrego i szczęśliwego człowieka” – Iwona Majewska-Opiełka
„Odkryj sens : zmienisz życie : 52 sposoby na wewnętrzny sukces” – Elizabeth Lucas