Jak zmotywować uczniów do nauki?

Rzeszów


WCAG do prezentacji: Jak zmotywować uczniów do nauki?

Slajd 1

Tekst: Jak zmotywować uczniów do nauki?

Slajd 2, 3 i 4

Na slajdzie znajdują się dwie okładki z książek:

Jak zaangażować uczniów w naukę i zbudować dobry klimat w szkole : poradnik dla nauczycieli
Motywowanie uczniów do nauki

Tekst: Motywacje uczniów

Nauczyciel uczy i wychowuje. Oprócz wiedzy przekazuje wzorce kulturowe i tradycję.

Motywacja ucznia do nauki to coś, co czuje. Natomiast zaangażowanie to działanie.

Zaangażowanie opisuje się za pomocą trzech wymiarów: zaangażowania emocjonalnego, poznawczego i behawioralnego. Zaangażowanie emocjonalne to uczucia związane z uczeniem się i ze środowiskiem szkolnym. Zaangażowanie poznawcze to strategie uczenia się. To odpowiedź na pytanie, jak uczeń się uczy, czyli w jaki sposób, jak zapamiętuje, czy przez zapisywanie, czy przez powtarzanie na głos, czy w inny sposób.

Zaangażowanie behawioralne to wytrwałość i aktywność na lekcji. Uczeń wykazujący ten rodzaj zaangażowania zadaje pytania, zgłasza się na lekcji.

Środowisko rodzinne również oddziałuje na to, jaki stosunek do nauki będzie mieć uczeń.

Od najmłodszych lat nauczyciel i rodzic mają na dziecko największy wpływ. Uczeń powinien sam wybierać najlepsze rozwiązania, które mu odpowiadają i pasują, nie można narzucać mu na siłę takich, które są dla niego nieefektywne.

Klimat w szkole to relacje między uczniami, rówieśnikami i nauczycielami. Budują go normy i wartości, zasady w szkole i jej struktura organizacyjna. Według badań autorki klimat w szkole odpowiada za 60 proc. zaangażowania w naukę.

Jeżeli spojrzymy na wpływ niskiej średniej na obniżenie zaangażowania w naukę i pogorszenie się klimatu w szkole, to należy znaleźć w nim takie obszary, w których nauczyciel może to przerwać. Jeśli widzimy, że uczeń ze słabszą średnią ocen lub po otrzymaniu konkretnej gorszej oceny z pracy lub ze sprawdzianu traci wiarę we własne możliwości, należy dać mu jasny motywujący komunikat zwrotny, np. ,, następnym razem pójdzie ci lepiej”.

W jaki sposób formułujemy komunikaty do uczniów ma również duży wpływ dla ich motywacji i zaangażowania w lekcje. Straszenie, wyśmiewanie, obrażanie uczniów zniszczy ich zapał i chęć przychodzenia do szkoły.

Źródło: S. Gwiazdowska-Stańczak, Jak zaangażować uczniów w naukę i zbudować dobry klimat w szkole : poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2022, rozdział 1, s.

15-23.

Slajd 5

Tekst: Elementy wiedzy nauczyciela o uczniu wpływające na kształtowanie jego motywacji do nauki

Co nauczyciel powinien wiedzieć o uczniu?

  • jakie wybiera strategie uczenia się,
  • jak uczeń czuje się w klasie,
  • jakie są jego mocne i słabe strony,
  • co go motywuje, a co zniechęca,
  • czy ma w domu dobre warunki do nauki.

Źródło: S. Gwiazdowska-Stańczak, Jak zaangażować uczniów w naukę i zbudować

dobry klimat w szkole : poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2022, rozdział 1, s. 26.

Slajd 6

Tekst: Motywacja pozytywna:

  • nagrody i zachęty,
  • długotrwała.

Motywacja negatywna:

  • kary, straszenie,
  • krótkotrwała.

Źródło: S. Gwiazdowska-Stańczak, Jak zaangażować uczniów w naukę i zbudować dobry klimat w szkole : poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2022, rozdział 1, s. 23.

Slajd 7

Tekst: Diagnoza ucznia

Na zdolności ucznia i jego zaangażowanie w naukę mogą wpływać zarówno czynniki

zewnętrzne jak i wewnętrzne.

  1. Czynniki wewnętrzne to: cechy ucznia, predyspozycje i uzdolnienia, a w tym inteligencja, sumienność i zdolności.
  1. Czynniki zewnętrzne to: wpływ środowiska rodzinnego, rówieśniczego, szkolnego i społecznego.

Źródło: S. Gwiazdowska-Stańczak, Jak zaangażować uczniów w naukę i zbudować dobry klimat w szkole : poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2022, rozdział 1, s. 21.

Slajd 8 i 9

Tekst: Wybrana literatura tematu w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie

Duch klasy : jak motywować uczniów do nauki? / Merrill Harmin ; przeł. Agata Tomaszewska. - Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2004.
Jak uczyć się efektywnie : metody i motywacja : praktyczny poradnik / Edwin A. Locke, współprac. Anne H. Locke ; przekł. [z ang.] Romuald Kirwiel. - Wyd. 2. - Poznań : "Nakom", 2009.
Motywowanie uczniów do nauki / Jere Brophy ; [tł. z ang. Krzysztof Kruszewski]. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
Ocenianie opisowe - diagnoza i motywacja / Magdalena Roszkowska-Przetacznik, Longina Wtorkiewicz. - Wyd. 2. - Kraków : Superstudium Magdalena Przetacznik, 2000.
Rozwijanie zdolności uczenia się : z Wygotskim i Brunerem w tle / Ewa Filipiak. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012.
Sposoby podnoszenia motywacji na lekcjach języka obcego / Marek Szałek. - Poznań : ["Art Print"], 1992.
Uczeń trudny : jak skłonić go do nauki / Barbara L. McCombs, James E. Pope ; tł. [z ang.] Andrzej Janowski. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997.
Uczeń zdolny : jak go rozpoznać i jak z nim pracować / Wiesława Limont. - Gdańsk : Gdańskie 2010.
Wpływ motywacji na uczenie się / Leon Niebrzydowski. - Warszawa : "Nasza Księgarnia", 1972.
Zdrowe kierowanie klasą : motywacja, komunikacja, dyscyplina / Raymond M. Nakamura ; z wprow. Andrzeja Janowskiego ; tł. Zofia Janowska. - Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011.

Autor: Halina Żyła