Gry miejskie, escape roomy i pokoje zagadek – wartość quizu w procesie edukacyjnym

Rzeszów


Wcag do prezentacji:

Slajd 1. Tekst:

Gry miejskie, escape roomy i pokoje zagadek – wartość quizu w procesie edukacyjnym. Nauczycielu weź udział w konkursie.

Slajd 2. Tekst:

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

  1. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli...
  2. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

Współczesna edukacja coraz częściej sięga po innowacyjne metody nauczania, które mają na celu zaangażowanie uczniów i rozwijanie ich umiejętności w sposób interaktywny i przyjemny. Wśród tych metod wyróżniają się gry miejskie i escape roomy, które zdobywają popularność jako efektywne narzędzia edukacyjne.

Uczenie przez Zabawę

Gry miejskie i escape roomy wpisują się w koncepcję game-based learning, czyli uczenia poprzez grę. Dzięki temu uczniowie mogą przyswajać wiedzę w sposób bardziej angażujący i przyjemny. Zamiast tradycyjnych lekcji, które często bywają monotonne, uczniowie uczestniczą w interaktywnych przygodach, które wymagają od nich aktywnego udziału i zaangażowania. Taka forma nauki sprzyja lepszemu zapamiętywaniu informacji oraz rozwijaniu umiejętności praktycznych.

Slajd 3. Tekst:

Rozwój Umiejętności Społecznych

Jednym z kluczowych aspektów gier miejskich i escape roomów jest konieczność współpracy. Uczniowie muszą komunikować się, dzielić pomysłami i wspólnie rozwiązywać problemy, co rozwija ich umiejętności społeczne. Współpraca w grupie uczy efektywnej komunikacji, negocjacji oraz budowania relacji, co jest niezwykle ważne zarówno w życiu szkolnym, jak i zawodowym.

Kreatywne Myślenie i Rozwiązywanie Problemów

Escape roomy i gry miejskie stawiają przed uczestnikami różnorodne zagadki i wyzwania, które wymagają kreatywnego myślenia i szybkiego podejmowania decyzji. Uczniowie muszą analizować sytuacje, szukać nieszablonowych rozwiązań i wykorzystywać swoją wiedzę w praktyce. Tego rodzaju aktywności rozwijają umiejętności analityczne, logiczne myślenie oraz zdolność do pracy pod presją czasu.

Slajd 4. Tekst:

Motywacja i Zaangażowanie

Gry miejskie i escape roomy potrafią zmotywować uczniów do nauki nawet trudnych i nudnych tematów. Interaktywna i emocjonująca forma tych gier sprawia, że uczniowie chętniej angażują się w naukę i są bardziej zmotywowani do zdobywania wiedzy. Dzięki temu nauczyciele mogą skuteczniej przekazywać treści edukacyjne, a uczniowie zyskują większą satysfakcję z nauki.

Praktyczne Zastosowanie Wiedzy

Jednym z największych atutów gier miejskich i escape roomów jest możliwość praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. Uczniowie mają okazję wykorzystać swoje umiejętności w realnych sytuacjach, co pomaga w lepszym zrozumieniu i zapamiętaniu materiału. Na przykład, mogą używać matematyki do rozwiązywania zagadek lub historii do odnajdywania wskazówek w grze miejskiej.

Slajd 5. Tekst:

Integracja Technologii

Wiele gier miejskich i escape roomów wykorzystuje nowoczesne technologie, takie jak aplikacje mobilne czy rozszerzoną rzeczywistość. Dzięki temu uczniowie mają okazję zapoznać się z nowoczesnymi narzędziami i technologiami, co dodatkowo zwiększa atrakcyjność tych gier. Integracja technologii w edukacji sprzyja również rozwijaniu umiejętności cyfrowych, które są niezbędne w dzisiejszym świecie.

Slajd 6. Tekst:

Podsumowanie

Gry miejskie i escape roomy stanowią innowacyjne i efektywne narzędzia edukacyjne, które angażują uczniów, rozwijają ich umiejętności społeczne, kreatywne myślenie oraz zdolność do rozwiązywania problemów. Dzięki nim nauka staje się bardziej interaktywna i przyjemna, co sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy i motywacji do nauki. Wprowadzenie takich metod do edukacji może znacząco wpłynąć na jakość kształcenia i przygotowanie uczniów do wyzwań współczesnego świata.

Link prowadzi do zestawienia bibliograficznego : Gry miejskie, escape roomy i pokoje zagadek – wartość quizu w procesie edukacyjnym

Slajd 7. Tekst:Zapisz się na grę: OFERUJEMY UCZNIOM UDZIAŁ W 2 GRACH bibliotecznych

  1. Biblioteczna Odyseja – śladami Odyseusza w poszukiwaniu ukrytych frazeologizmów mitologicznych – kreatywna gra biblioteczna dla klasy 1-4 LO. - zgłoszenia: tel. 17 853 62 23, 508 282 329, Malgorzata.Mika-Zarebska@pzpw.pl
  2. Gra miejska „Śródmiejskie zakątki Rzeszowa” dla grup szkolnych - Nauczyciele bibliotekarze Działu Udostępniania Zbiorów. - zgłoszenia: tel. 17 853 62 23, 508 282 329 Barbara.Nowak@pzpw.pl

 Slajd 8. Tekst:

Nauczycielu!!!

Skorzystaj z naszych publikacji i weź udział w projekcie Muzeum Historii Polski dla szkół z okazji 1000-lecia Królestwa Polskiego. Jednym z zadań jest stworzenie escaperoomu, gry planszowej czy miejskiej.

Więcej informacji:

Muzeum Historii Polski

 

Autor: Małgorzata Mika-Zarębska