Emocje u dzieci - książki

Rodziców


„Co oni czują? : ćwiczenia rozwijające umiejętność nazywania emocji”, Renata Malek

„Publikacja powstała z myślą o osobach, przede wszystkim dzieciach, które mają trudności z rozpoznawaniem i nazywaniem emocji swoich i innych lub dopiero się tego uczą. W książce znajduje się 57 fotografii przedstawiających ludzi, którzy coś przeżywają w różnych sytuacjach. Do każdego zdjęcia opracowano pytania o różnym stopniu trudności, które mają dorosłemu ułatwić rozmowę z dzieckiem na jego temat. Dziecko, pracując z tą publikacją, nie tylko poznaje lub utrwala nazwy emocji, uczuć i relacji, ale także rozwija spostrzegawczość i myślenie przyczynowo-skutkowe, doskonali umiejętność postrzegania tych samych sytuacji z perspektywy różnych osób, uczy się lepiej rozumieć siebie, innych oraz określone zachowania społeczne. Dowiaduje się także, że wszystkie nasze emocje są ważne i potrzebne, chociaż niektóre z nich są trudne i sprawiają kłopot.”

Źródło: Grupa Wydawnicza Harmonia
Zamów i wypożycz: Co oni czują?

„Co robią uczucia?”, Tina Oziewicz
„Dowcipna i pełna ciepła książka o tym, co dzieje się w świecie uczuć (i nie tylko). Pierwszy tom z najczulszej serii!

Radość, duma, zachwyt, złość, niepokój, lęk… Wszyscy znamy te uczucia – i wiele innych.

Ale czy wiemy, co robią, kiedy mają wolne? Teraz w końcu możemy to zobaczyć.

 

Kto wspina się najwyżej jak może?

Kto zagrzebuje się w ziemi?

Kto brnie przez pustynię?

Kto lata w bańce mydlanej?

Kto depcze wszystko, co ładne?

Kto zbiera ślimaki z chodnika?

 

Sprawdźcie – a potem poszukajcie odpowiedzi w sobie. Bo ta niezwykła książka to zaproszenie dla dzieci i rodziców do rozmów i rozmyślań o tym, co kryje się w każdym z nas.”

Źródło: Wydawnictwo Dwie Siostry
Zamów i wypożycz: Co robią uczucia?

„Co zrobisz? Jak się zachowasz? : ćwiczenia umiejętności rozpoznawania uczuć i zachowania w różnych sytuacjach życia codziennego oraz relacjach społecznych”, Renata Malek

„W książce znajduje się kilkadziesiąt fotografii przedstawiających sytuacje z życia codziennego, które wymagają od nas pewnej reakcji, np. wykonania konkretnej czynności lub powstrzymania się od zrobienia czegoś, rozpoznania i wyrażenia swoich uczuć, określonego zachowania w relacjach z innymi czy dostosowania się do społecznie przyjętych norm i wartości. Do każdego zdjęcia opracowano pytania o różnym stopniu trudności, które dorosłemu (nauczycielowi, terapeucie, rodzicowi) mogą ułatwić rozmowę z uczniem na temat przedstawionych sytuacji.

Prosta forma tej publikacji nadaje jej charakter uniwersalnej pomocy edukacyjno-terapeutycznej, do wykorzystania zarówno w pracy z dziećmi, które dopiero poznają świat, jak i z uczniami podczas zajęć wychowawczych w szkole czy w terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną, np. z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dziecko, pracując z publikacją, uczy się:

  • nazywania osób, miejsc, czynności i przedmiotów oraz ich cech
  • rozpoznawania własnych emocji i sposobów radzenia sobie z nimi
  • rozumienia emocji i potrzeb innych oraz postrzegania rzeczywistości z cudzej perspektywy
  • myślenia przyczynowo - skutkowego, analizowania różnych możliwości rozwiązań
  • wiary we własne możliwości i słuchania swojej intuicji”


Źródło: Grupa Wydawnicza Harmonia
Zamów i wypożycz: Co zrobisz? Jak się zachowasz?

„Ćwiczenia na pokonanie lęku : książeczka dla nieustraszonych wojowników”, Harrison, Imogen

„Lęki i zmartwienia mogą przybierać najróżniejszą postać, a my ulegamy im w najmniej spodziewanej chwili. Ciążą nad naszymi głowami niczym groźne chmury, komplikują nam życie i psują zabawę. Ćwiczenia na pokonanie lęku to książeczka, która nauczy cię, jak radzić sobie z obawami i zmartwieniami. Znajdziesz tutaj wyjaśnienie, czym są lęki, a także poznasz twórcze sposoby ich pokonywania. Dowiesz się też, jak: zrobić sobie zdjęcie emocjonalnym aparatem fotograficznym, prowadzić dzienniczek, by obserwować wpływ codziennych zajęć na twój nastrój, stworzyć listę czynności, które pomogą ci pokonać lęki i zachować uśmiech.

Drodzy dorośli! Informacje podane w tej książce zostały zweryfikowane przez certyfikowanego psychoterapeutę. Wyjaśniono również znaczenie prezentowanych tutaj ćwiczeń.”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Ćwiczenia na pokonanie lęku

„Emocje : niby nic, a jednak...”
, Catherine Dolto-Tolitch

„Pedagogika Montessori uczyła dzieci samodzielności przez działanie, podejście Juula – pokazywało, jak ich słuchać. A metoda Dolto – pomaga dzieciom zrozumieć siebie.

Naucz dziecko samodzielnie rozpoznawać i nazywać zjawiska, które wstrząsają jego małym światem, a już nigdy nie będziesz musiał czy musiała się tego domyślać.

Dzięki metodzie Dolto twoje dziecko odkryje, że:

  • kiedy się czegoś boi, to czasem kłamie,
  • kiedy kogoś bije, to wcale nie znaczy, że jest niegrzeczne,
  • kiedy rzuca się na podłogę, to znak, że za dużo się wokół niego dzieje.

a wy będziecie mieć więcej czasu na uważne bycie razem.

Tu i teraz.

Rodzicielstwo uważności to odpowiedź na pędzący świat.”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Emocje

„Empatia : 48 ćwiczeń, które nauczą dziecko wyrażać swoje emocje, rozumieć innych oraz dbać o relacje”, Hiedi France

„Empatia stanowi podstawę zdrowych i silnych relacji. To supermoc, która pomaga nam dogadywać się z ludźmi, zrozumieć ich uczucia i zachowania oraz skutecznie rozwiązywać konflikty.

Odgrywa ona także bardzo ważną rolę w rozwoju emocjonalnym i społecznym dziecka. Dlatego tak istotne jest, aby pracować nad nią już od najmłodszych lat. Empatia jest jak mięsień, który trzeba ćwiczyć, żeby się wzmocnił. Jak to robić?

Hiedi France stworzyła do tego idealne narzędzie! Ten praktyczny, wnikliwy przewodnik stanowi nieocenioną pomoc w pracy z dziećmi nad empatią.

Książka napisana jest zrozumiałym językiem oraz zawiera mnóstwo wciągających gier i zabaw, które spodobają się dzieciom. Znajdziesz tu niemal pięćdziesiąt różnorodnych ćwiczeń, które pomogą twojemu dziecku rozwinąć umiejętność empatii. Możecie wykonywać je wspólnie albo dziecko może pracować nad nimi samodzielnie.

Poradnik pomaga dziecku nie tylko zdobyć niezwykłą supermoc empatii, ale także z niej korzystać. W jakim celu? Chociażby po to, by pielęgnować przyjaźnie, poprawić relacje z bliskimi czy zmieniać świat na lepsze. Z taką supermocą wszystko jest możliwe!

 

Dzięki tej książce twoje dziecko nauczy się:

  • rozwiązywać konflikty,
  • nawiązywać i podtrzymywać przyjaźnie,
  • współpracować w grupie,
  • okazywać innym troskę i życzliwość,
  • mówić „przepraszam”,
  • słuchać aktywnie,
  • wyrażać swoje emocje.”


Źródło: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Zamów i wypożycz: Empatia

„Gdy emocje biorą górę : jak uczyć dzieci radzenia sobie z trudnymi uczuciami”
, Magdalena Gut-Orłowska

„Twoje dziecko ze strachu odmawia wejścia do gabinetu lekarskiego? Nie chce próbować nowych potraw? Boi się samo zasypiać? W tym poradniku znajdziesz typowe sytuacje, które mogą się przydarzyć rodzicom przedszkolaków: ataki złości w sklepie, strach przed ciemnością, niefortunne komentarze czy niechęć do przytulania się. Każdy rozdział poświęcony jest jednej emocji. A w nim znajdują się badania dotyczące tej emocji w kontekście jej rozwoju u dzieci, historie - zdarzenia, w których ta emocja dochodzi do głosu i jest przyczyną kłopotów, a także praktyczne wskazówki, jakie kroki podjąć, by zapobiec wystąpieniu różnych zachowań lub sposoby działania, gdy emocja pojawi się u dziecka. Rodzice małych dzieci znajdą w nim również przykłady empatycznych komunikatów, które warto kierować do dziecka, a także sytuacje, w których rodzic może zamodelować odpowiednie sposoby radzenia sobie z emocją. Magdalena Gut-Orłowska, psycholog dziecięca, wyjaśnia, że nie jest łatwo rozmawiać z dziećmi o emocjach. Czasami nawet trudno nazwać, co czują w danej sytuacji, ale im więcej pokażemy dzieciom sposobów radzenia sobie z emocjami, tym lepiej będą one rozumiały, co się z nim dzieje, i lepiej radziły sobie w nowych okolicznościach.”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Gdy emocje biorą górę

„Ilustrowany słownik uczuć, emocji i stanów : karty pracy”, Anna Jarosz-Bilińska

„Karty pracy to uzupełnienie Ilustrowanego słownika uczuć, emocji i stanów. Ich celem jest sprawdzenie poziomu zrozumienia słownictwa związanego z emocjami, a także uporządkowanie wiedzy o nich. Różnorodne ćwiczenia, w tym zadania otwarte, zachęcają do refleksji i budowania wypowiedzi z użyciem poznanych słów.

Dzięki pracy z kartami nastolatki poszerzają swój zasób słownictwa, co pozytywnie wpłynie na umiejętność mówienia o uczuciach w sposób precyzyjny zrozumiały dla otoczenia.

Karty pracy polecamy osobom dorosłym pracującym z dziećmi i młodzieżą: terapeutom, nauczycielom oraz rodzicom.

Karty pracy dedykowane są dzieciom powyżej 10. roku życia.”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Ilustrowany słownik

„Ja i moje uczucia : przewodnik dla dzieci, które chcą lepiej rozumieć i wyrażać emocje”, Vanessa Green Allen

„Emocje, takie jak złość, zazdrość czy podekscytowanie, bywają na tyle przytłaczające, że trudno się im nie poddać. Z książki Ja i moje uczucia dowiesz się, że nie ma nic złego w odczuwaniu silnych emocji. Co więcej, możesz je opanować. Dzięki temu przestaniesz mieć wrażenie, że zaraz wybuchniesz! Nauczysz się, jak przejąć kontrolę nad emocjami – między innymi za sprawą głębokiego oddechu, pozytywnego myślenia i wyrażania uczuć. Po skończonej lekturze będziesz w stanie poradzić sobie ze wszystkimi emocjami, również tymi trudnymi – smutkiem, niepokojem czy strachem. Kiedy następnym razem poczujesz, że emocje rosną, nic cię nie zaskoczy.

Każdy ma emocje. Kiedy zrozumiesz własne uczucia, będzie ci łatwiej okazywać wsparcie innym osobom, na przykład członkom rodziny lub przyjaciołom.

Przydatne wskazówki. Dowiesz się, jak radzić sobie z emocjami. Wykonaj ćwiczenia, aby przekonać się, które wskazówki najlepiej się u ciebie sprawdzają.

Testy i ćwiczenia. Poznaj się lepiej dzięki testom – sprawdź na przykład, czy rządzą tobą emocje. Baw się dobrze, wykonując ćwiczenia przeznaczone dla dzieci w wieku 7–10 lat.”

Źródło: Grupa Wydawnicza Harmonia
Zamów i wypożycz: Ja i moje uczucia

„Jak zrozumieć dziecko? : wpływ ciała i umysłu na dziecięce emocje i zachowania”, Mona Delahooke

„Masz czasami wrażenie, że twoje dziecko robi ci na złość? Żadne rozmowy, tłumaczenia, nagrody czy zachęty nie działają, gdy próbujesz nakłonić je do współpracy?

Dr Mona Delahooke, psycholożka kliniczna i terapeutka, wyjaśnia, że za każdym zachowaniem dziecka stoi jakaś konkretna potrzeba i nie zawsze jest ono w stanie kontrolować swoich reakcji ze względu na powoli dojrzewający układ nerwowy. Zamiast więc dyscyplinować dziecko, lepiej skorzystać z podejścia uwzględniającego jego psychologię i biologię – sensoryczne doświadczenia i emocje.

W tym poradniku dowiesz się, jak:

  • poznać po zachowaniu dziecka, z czym sobie akurat nie radzi, aby właściwie na to odpowiedzieć,
  • dostrzegać i interpretować sygnały ciała wysyłane przez dziecko,
  • dbać o dobre samopoczucie malucha z szacunkiem dla jego potrzeb, wspierając jego rozwój emocjonalny i umiejętności społeczne,
  • w końcu przestać się obwiniać i stresować decyzjami, jakie codziennie podejmujesz w związku z rolą rodzica.”


Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Jak zrozumieć dziecko?

„Każdy czasem się boi : jak pomóc dziecku radzić sobie z lękiem i zmartwieniami : 40 ćwiczeń opartych na terapii poznawczo-behawioralnej, terapii ACT oraz uważności”, Agnes Selinger

„To nieprawda, że dzieci nie mają żadnych zmartwień. Niektóre nie mogą zasnąć z obawy, że w ciemności czai się coś złego. Inne martwią się, że gdy nauczyciel wywoła je do odpowiedzi, zapomną, co mają powiedzieć. Jeszcze inne zadają dorosłym trudne pytania o przyszłość lub boją się, że ich bliskim stanie się coś złego.

W rzeczywistości LĘK jest pożyteczną, zdrową emocją. Czasami jednak rośnie tak bardzo, że staje się przytłaczający. Co rodzice mogą zrobić w takiej sytuacji? Instynkt rodzicielski podpowiada nam, że powinniśmy koić i łagodzić każdy ból czy dyskomfort, jakiego doświadcza nasze dziecko. Ale jak robić to umiejętnie, tak aby nie zaszkodzić dziecku?

Z pomocą przychodzi nam książka Agnes Selinger, doświadczonej psycholożki klinicznej. Zawiera ona aż 40 ciekawych ćwiczeń opracowanych po to, by pomóc dzieciom w przepracowaniu lęków i zmartwień. Przedstawione w niej strategie bazują na zasadach terapii poznawczo-behawioralnej, terapii akceptacji i zaangażowania oraz uważności, które są metodami opartymi na dowodach naukowych.

Dzięki tej książce twoje dziecko:

  • dowie się, czym jest lęk;
  • zrozumie, że każdy czasem się boi i czymś martwi;
  • nauczy się radzić sobie z lękiem pojawiającym się w różnych sytuacjach w ciągu dnia, przy codziennych, rutynowych czynnościach;
  • osiągnie wewnętrzny spokój;
  • wzmocni samoocenę i wiarę w siebie.”


Źródło: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Zamów i wypożycz: Każdy czasem się boi

„Każdy czasem się martwi : jak radzić sobie ze zmartwieniami i zredukować stres : 56 ćwiczeń opartych na terapii poznawczo-behawioralnej i uważności”, Lauren Mosback

„Czy twoje dziecko miewa dokuczliwe myśli na temat przyszłości lub przeszłości?

Czy niekiedy przytłaczają je emocje takie jak niepokój, lęk, zdenerwowanie?

Każdy czasem się czymś martwi. Jednak częste i intensywne zamartwianie się może utrudniać funkcjonowanie w wielu obszarach życia. W przypadku dzieci silnie wpływa na sferę relacji, emocji i nauki.

W tym poradniku znajdziesz 56 ćwiczeń odpowiednich dla dzieci w wieku od 8 do 12 lat. Wszystkie oparte są na strategiach i technikach o potwierdzonej naukowo skuteczności, które pomagają poradzić sobie z emocjami i zachowaniami związanymi z zamartwianiem się.

Autorka pokaże twojemu dziecku, jak wykorzystać własne mocne strony, by poradzić sobie ze zmartwieniami i poczuć się lepiej. Proponowane przez nią ćwiczenia pomogą mu w pogłębieniu samoświadomości, wzmocnieniu wiary w siebie i budowaniu odporności psychicznej.

Książka „Każdy czasem się martwi” pomoże dziecku:

  • przestać się zamartwiać;
  • zacząć myśleć pozytywnie;
  • zbudować odporność psychiczną;
  • zmniejszyć stres;
  • zwiększyć pewność siebie.”


Źródło: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Zamów i wypożycz: Każdy czasem się martwi

„Księga emocji”
, María Menéndez-Ponte

„Emocje

Jest ich tak wiele!

Rozpoznawanie emocji i uczuć oraz umiejętność ich wyrażania są bardzo istotne w rozwoju dziecka. Chociaż dorośli nieraz domyślają się, co czują dzieci, to często nie potrafią im tego wytłumaczyć w odpowiedni sposób ani spokojnie o tym rozmawiać. Zrozumienie własnych emocji jest jednak niezbędne, żeby dziecko rosło i rozwijało się szczęśliwie.

Trzydzieści opowiadań zawartych w tej książce pomoże dzieciom oswoić różne uczucia i odkryć, jak sobie z nimi radzić. W końcu nie ma dobrych czy złych emocji i zarówno dzieci, jak i dorośli mają prawo do jednych i drugich. Warto wspierać pociechy w ich przeżywaniu i nie uciekać zwłaszcza przed tymi uczuciami, które trudno nam zaakceptować. Uzupełnieniem opowiadań są zestawy podpowiedzi dla rodziców przygotowane przez LA Nau Espacial, ośrodek specjalizujący się w edukacji emocjonalnej.”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Księga emocji

„Lęki u dzieci : jak najmłodsi mogą zmienić niepokój w odporność psychiczną”, Jodi Richardson, Michael Grose

„Zapewnij swoim dzieciom spokojne dzieciństwo i wolną od lęku dorosłość!

Każde dziecko czegoś się boi – najpierw oddzielenia od rodziców, później ciemności, nowych miejsc i nieznanych osób. Część tych obaw stanowi normalny etap rozwojowy, są jednak i takie, które wynikają z przeżywanych trudności rodzinnych, traum czy niepowodzeń szkolnych. Dr Jodi Richardson i Michael Grose, doświadczeni terapeuci, proponują rodzicom i pedagogom przystępny przewodnik po świecie dziecięcych lęków. Wskazują w nim, które lęki należą do normy rozwojowej, a które mogą stanowić poważne zaburzenia, powodowane na przykład izolacją lub nadmiernym kontaktem z nowymi technologiami. Podpowiadają zarówno, jak wesprzeć dziecko w wypadku zwykłych dziecięcych strachów, jak i zareagować na fobie lub inne niepokojące objawy lęku, w tym dolegliwości somatyczne. Pomagają zrozumieć mechanizm powstawania zaburzeń lękowych u najmłodszych i dają konkretne wskazówki, jak można zmienić rodzinną codzienność, by zapewnić dzieciom wolne od niepokoju dzieciństwo i umożliwić im spokojne wejście w dorosłe życie.”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Lęki u dzieci

„Moje emocje : pokazuję, co czuję”, Stéphanie Couturier

„Ten fantastyczny zeszyt pełen ćwiczeń, zabaw, wesołych pomysłów i naklejek pomoże dziewczynkom i chłopcom poznawać, rozumieć i oswajać różne emocje: złość, smutek, dumę, nieśmiałość, strach, radość, zazdrość…

 

Zapraszamy wszystkie dzieci, by wykonując ćwiczenia oddechowe i wizualizacje, kolorując obrazki, naklejając naklejki i tworząc rysunki, uczyły się rozpoznawać emocje, nazywać je i, co najważniejsze, radzić sobie z nimi.

W książce znajdziemy wiele ekscytujących, twórczych niespodzianek, w tym przepis na arcyskuteczny płyn na strachy…

Ta interaktywna publikacja została wymyślona przez pedagożkę i terapeutkę. Zawiera mnóstwo aktywności wspomagających zrozumienie i kontrolę emocji.”

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Zamów i wypożycz: Moje emocje

„Moje niepokoje : jak radzić sobie z lękiem i stresem, wykorzystując techniki uważności : 55 ćwiczeń dla dzieci w wieku 8-12 lat”
, Amy Nasamran

„We współczesnym świecie dzieci zmagają się z silnym stresem i lękiem. Lęk może bardzo różnie na nas oddziaływać. Bywa, że mąci nam w głowie i zakłóca nasze myślenie, przez co mamy błędne przekonania na temat nas samych i świata wokół.

Negatywne myśli napędzane lękiem są bardzo przekonujące, ale na szczęście da się je zmienić. Jak? Na przykład stosując techniki UWAŻNOŚCI. Pomogą one dziecku poczuć się lepiej, gdy tylko pojawi się lęk!

Uważność to skuteczne narzędzie, które pomaga rozwijać ważne umiejętności, takie jak kierowanie uwagą, regulowanie emocji i współczucie dla siebie. Dzięki niej dzieci lepiej sobie radzą z trudnymi sytuacjami w domu i w szkole.

Amy Nasamran wprowadzi twoje dziecko w magiczny świat uważności. W ciekawy i przystępny sposób wytłumaczy mu, na czym ona polega, dlaczego jest ważna oraz jak pomaga radzić sobie z fizycznymi odczuciami związanymi ze stresem i lękiem. Wspólnie wypróbujecie przyjemne techniki uważności i ćwiczenia relaksacyjne, między innymi rozluźnianie mięśni, oddychanie brzuszne, skanowanie ciała i wyobrażenie szczęśliwego miejsca.

Dzięki tej książce twoje dziecko:

  • odkryje swoje supermoce;
  • zrozumie, czym są lęk i stres;
  • pozna techniki radzenia sobie z nimi;
  • dowie się, na czym polega uważność;
  • nauczy się rozpoznawać niepokojące myśli i radzić sobie z nimi;
  • poczuje się lepiej i nabierze pewności siebie.”


Źródło: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Zamów i wypożycz: Moje niepokoje

„Mój smutasek czyli Jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze smutkiem”
, Agnieszka Gąstoł, Aneta Jegier

„Jeśli szukasz odpowiedzi na pytania:

  • Jak pomóc dziecku doświadczającemu smutku?
  • W jaki sposób odróżnić smutek od rzeczywistych zaburzeń nastroju?
  • Jak rozmawiać z dzieckiem o odczuwaniu przykrych emocji?
  • W jaki sposób wspomagać młodego człowieka, którego rodzice się rozstają?

lub szukasz gotowych programów pracy dla dzieci i młodzieży dotyczących przeżywania smutku… ten poradnik jest właśnie dla Ciebie.

Autorki w prosty sposób, bazując na wieloletnim praktycznym doświadczeniu w pracy z dziećmi i młodzieżą, wyjaśniają, skąd bierze się smutek, oraz uczą skutecznych sposobów wspierania młodego człowieka w przeżywaniu przykrych emocji.”

Źródło: Difin
Zamów i wypożycz: Mój smutasek

„Nasze relacje : nazywanie relacji międzyludzkich i towarzyszących im emocji”, Renata Malek

„Publikacja ta powstała, by pokazywać, że nasze relacje z innymi są ważne, potrzebne, czasami trudne, ale że warto o nie dbać, szanując przy tym siebie i innych. Uczniowie, wykonując ćwiczenia w niej zawarte:

  • utrwalają pojęcia dotyczące rodziny i poznają różne jej modele
  • poznają role członków rodziny i relacje między nimi
  • poznają cechy relacji rówieśniczych, przyjacielskich, szkolnych
  • uczą się rozpoznawania, nazywania emocji i akceptowalnych sposobów ich wyrażania
  • uczą się, jak radzić sobie w konfliktowych sytuacjach
  • dowiadują się, czym są granice w relacjach między ludźmi i że należy je szanować
  • uczą się postrzegania danej sytuacji z perspektywy innych osób
  • dowiadują się, że budowanie dobrej relacji wymaga czasu i powinno być oparte na wzajemnej empatii i akceptacji
  • uczą się, że proszenie o pomoc w trudnych sytuacjach jest oznaką mądrości, a nie słabości
  • rozwijają umiejętności społeczne i komunikacyjne
  • trenują umiejętność czytania ze zrozumieniem, myślenie przyczynowo-skutkowe, koncentrację i wzbogacają słownictwo.”


Źródło: Grupa Wydawnicza Harmonia
Zamów i wypożycz: Nasze relacje

„Odwagi, Pinku! : książka o odporności psychicznej : dla dzieci i dla rodziców trochę też”, Urszula Młodnicka-Kornaś

„Pink, mały niebieski stwór, jedno ucho ma okrągłe, a drugie trójkątne. Uwielbia swoich przyjaciół, babeczki bananowe i grę na ukulele. Nie lubi kożuchów na mleku i Fiszki, a także gdy ktoś go okłamuje. Nie lubi też występować publicznie. Bardzo go to stresuje.

A Ciebie co STRESUJE? Czego się czasem BOISZ? Wiesz, to zupełnie normalne, że w życiu zdarzają się trudne momenty. Że na myśl o nadchodzących wyzwaniach czujemy obawę i boli nas brzuch. Że czasem jesteśmy smutni, a czasem wybuchamy złością jak wulkan. Na szczęście są sposoby, by sobie z tym poradzić.

Pomóż Pinkowi odnaleźć odwagę i naucz się radzić sobie z przeciwnościami losu!”

Źródło: Sensus
Zamów i wypożycz: Odwagi, Pinku

„Oswoić potwora gniewu”, Holly Forman-Patel

„Każdy z nas miewa gorsze dni i czasami się gniewa. Nie ma w tym nic złego – wszystkie emocje są ważne i potrzebne. Tak naprawdę znaczenie ma to, czy nie przejmują one nad nami kontroli, a także sposób, w jaki je wyrażamy.

Książka Oswoić potwora gniewu zawiera ponad pięćdziesiąt wesołych ćwiczeń, które pomagają dzieciom zrozumieć gniew, zaakceptować to uczucie i się z nim uporać. Autorka zabierze twoje dziecko w podróż, podczas której ono:

  • wypróbuje różne sposoby radzenia sobie z gniewem, wykonując fantastyczne ćwiczenia oparte między innymi na rysowaniu, myśleniu czy pracy z własnym ciałem;
  • dowie się, jak inne dzieci przeżywają gniew i radzą sobie z takimi samymi uczuciami, jakich ono doświadcza;
  • odkryje wskazówki, po których rozpozna, kiedy w jego ciele pojawia się gniew, co jest jego przyczyną i jak może go wyładować w bezpieczny sposób.

Ćwiczenia opisane w książce zostały zaczerpnięte z terapii opartych na dowodach naukowych, takich jak terapia poznawczo-behawioralna, praktyka uważności, EMDR czy terapia zabawą. Pomogą one dziecku zrozumieć, że odczuwany przez nie gniew nie jest zły i co może zrobić, by zapanować nad tym uczuciem, zamiast pozwalać, by to potwór gniewu przejmował nad nim władzę.”

Źródło: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Zamów i wypożycz: Oswoić potwora gniewu

„Potrzeby emocjonalne dziecka : jak uniknąć rodzicielskich błędów, aby wychować emocjonalnie zdrowe, szczęśliwe dziecko”, John Philip Louis, Karen Louis McDonald

„Zaspokajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych dziecka nie jest tylko zaleceniem dla rodziców ani sugestią co do zmiany postępowania – jeśli chce się wychować zdrowe i szczęśliwe dziecko, to absolutna konieczność.

Większość rodziców robi wszystko, by okazać dzieciom miłość, troskę i zrozumienie. Oczywiście nie ma idealnych ojców ani idealnych matek – wszyscy opiekunowie popełniają błędy, powielają wzorce z własnego dzieciństwa i mimo dobrych chęci czasem postępują niewłaściwie. Dzieci nie potrzebują jednak rodziców perfekcyjnych – potrzebują rodziców, którzy je szanują, słuchają ich oraz próbują je zrozumieć.

Jak uniknąć rodzicielskich błędów i zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka? Właśnie tego dowiesz się z tej książki. Karen i John Louisowie napisali ją po tym, jak prowadzone przez nich warsztaty „Good enough parenting” odniosły ogromny sukces. Swoją filozofię mądrego wychowania opierają na przekonaniu, że najważniejsze jest zaspokajanie podstawowych potrzeb emocjonalnych dziecka, do których należą: bezpieczne przywiązanie i akceptacja, zdrowa autonomia i kompetencja, realistyczne granice, realistyczne wymagania i wzajemność oraz wspólnota i wartości nadrzędne.

Autorzy wyjaśniają, że troszczenie się o te potrzeby jest kluczowe dla prawidłowego, zdrowego rozwoju, a ich niezaspokojenie w dzieciństwie stanowi przyczynę większości zaburzeń, problemów z samooceną czy trudności w relacjach. Toksyczne i bolesne doświadczenia prowadzą do powstania negatywnych wzorców myślenia, odczuwania i zachowania, które dzieci wnoszą w dorosłe życie, w relacje z partnerami i we własne rodzicielstwo.

Nowe, rozszerzone wydanie poradnika zawiera wiele praktycznych wskazówek, ćwiczeń i podpowiedzi, jak zaspokajać podstawowe potrzeby emocjonalne dziecka i jednocześnie uniknąć przekazania mu własnych dysfunkcyjnych wzorców. Oprócz negatywnych schematów autorzy przedstawiają także najnowsze wnioski z badań na temat kształtowania się schematów pozytywnych, które wspierają proces wychowawczy.

To książka dla ciebie, jeśli chcesz:

  • poznać podstawowe potrzeby emocjonalne swojego dziecka;
  • nauczyć się, jak zaspokajać te potrzeby w zrównoważony sposób;
  • zbudować bliską więź z dzieckiem;
  • konstruktywnie radzić sobie z codziennymi trudnościami;
  • uniknąć zaszczepienia dziecku dysfunkcyjnych postaw i zachowań;
  • wychować samodzielne i emocjonalnie zdrowe dziecko.”


Źródło: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Zamów i wypożycz: Potrzeby emocjonalne dziecka

„Rozpoznawanie, nazywanie i regulowanie emocji przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”, Natalia Jach-Salamon, Barbara Gawda

„Przygotowaną książkę uznaję za wartościową, ponieważ porusza temat niezwykle zaniedbany […]. Uzupełnia [ona dotychczasową] wiedzę na temat funkcjonowania afektywnego dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym w zakresie umiejętności rozpoznawania i nazywania poszczególnych emocji podstawowych. Ponadto dostarcza charakterystyki procesu regulowania emocji poprzez szczegółowy opis strategii radzenia sobie z uniwersalnymi emocjami o walencji negatywnej, tj.: złością, strachem i smutkiem. O wartości recenzowanej pozycji świadczą także dwa współzależne porządki, które można w niej odnaleźć. Podążając za jednym […] można odkryć, jak ‒ wraz z wiekiem ‒ zmienia się zdolność do rozpoznawania, nazywania i regulowania emocji. Zgodnie z drugim można zobaczyć, która z emocji podstawowych posiada najbardziej adekwatną i  rozbudowaną dziecięcą wiedzę o emocjach, wyłaniającą się sukcesywnie wraz z rozwojem dziecka. Oba aspekty mogą  stać się ważną przesłanką do tworzenia opartych na wiedzy (a nie tylko intuicji) programów edukacyjnych czy korekcyjnych w obszarze dziecięcych emocji.”

Źródło: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Zamów i wypożycz: Rozpoznawanie, nazywanie i regulowanie emocji

„Rozwój emocjonalny od niemowlęctwa do dorastania : kierunki rozwoju kompetencji emocjonalnych i problemów emocjonalnych”, Dale F. Hay

„Książka przedstawia przegląd wszystkich aspektów rozwoju emocjonalnego od niemowlęctwa do okresu dojrzewania, od zachwytu, zaskoczenia i miłości do gniewu, niepokoju i strachu. W podejściu chronologicznym w każdym rozdziale skupiono się na konkretnej emocji i omówiono teorie i badania związane z jej rozwojem, od potencjału emocjonalnego niemowląt do zmian w rozumieniu siebie i własnych emocji w okresie dojrzewania. Autorka łączy klasyczne podejście do różnicowania rozwojowego z teorią emocji różnicowych, tworząc kompleksowy podręcznik o unikalnym podejściu do tematu, prezentujący szereg badań łączących emocje z biologicznymi podstawami i wczesnymi doświadczeniami.

Ta obszerna książka zawiera również omówienie różnic w temperamencie, psychopatologii rozwojowej, regulacji emocji i rozwoju zrozumienia emocjonalnego oraz przywiązania. Pozycja ta jest doskonałą lekturą dla studentów psychologii rozwojowej, psychologii zdrowia, pomocy społecznej i pracy socjalnej, a także dla wszystkich, którzy uczestniczą w szkoleniach z zakresu rozwoju społecznego i emocjonalnego. Z pewnością zainteresuje również praktyków zajmujących się psychologią edukacyjną i kliniczną oraz psychiatrią dziecięcą.”

Źródło: Difin
Zamów i wypożycz: Rozwój emocjonalny

„Self-regulation : nie ma niegrzecznych dzieci : opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę”, Agnieszka Stążka-Gawrysiak

„Naucz swoje dziecko, jak radzić sobie ze stresem! Razem z przedszkolakami, Kubą i Leną, dowiedzcie się, jak odzyskać spokój w codziennych, pełnych napięcia sytuacjach.

Self-Reg. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę to historie, które mogą się przytrafić każdemu przedszkolakowi (i rodzicowi!): spory na placu zabaw, marudzenie przy kolacji, nagłe wybuchy złości. Razem z Kubą i Leną dzieci poznają łagodne sposoby na obniżenie napięcia i odzyskanie energii. Krótkie ramki dla rodzica pozwalają zrozumieć, czym jest samoregulacja i w jaki sposób podejście Self-Reg pomaga dzieciom i rodzicom odzyskać spokój w obliczu trudności i zadbać o relacje z innymi ludźmi.

Choć rzadko o tym myślimy, dzieci często odczuwają stres. Nowe sytuacje, presja czasu, nagromadzenie bodźców - to wszystko sprawia, że maluchom trudno jest poradzić sobie z napięciem. Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy, że zwykłe dyscyplinowanie uczy dziecko samokontroli kosztem ukrywania swoich emocji i tłumienia potrzeb. Self-Reg to metoda samoregulacji, która pozwala poradzić sobie ze stresem, docierając do jego źródeł, a nie jedynie tłumić zachowanie, które z niego wynika.”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Self-regulation

„Spokojnie, to tylko emocje! : ćwiczenia rozpoznawania i nazywania uczuć oraz emocji”, Renata Malek

„Emocje to znak, że w naszym życiu dzieje się coś bardzo ważnego. Zadaniem dorosłych jest nauczyć dzieci rozpoznawać te sygnały, wyrażać swoje uczucia w sposób akceptowalny społecznie i radzić sobie w trudnych sytuacjach. Pomocą w nauce tej umiejętności mogą być ćwiczenia zawarte w tej książce.

Spokojnie, to tylko emocje! to publikacja skierowana do dzieci, ich terapeutów, nauczycieli i rodziców. Uczniowie, wykonując ćwiczenia, przy okazji rozwijają umiejętności szkolne: trenują naukę czytania ze zrozumieniem, doskonalą spostrzegawczość, koncentrację, myślenie przyczynowo-skutkowe, wzbogacają słownictwo. Przede wszystkim jednak uczą się o emocjach. Poznają różne sposoby ich wyrażania i regulacji. Uczą się, że wszystkie emocje są ważne, potrzebne i warto o nich rozmawiać. Pojmują, że każdy ma prawo doświadczać ich na swój sposób, ale powinniśmy okazywać je zawsze z szacunkiem dla innych. Przede wszystkim jednak odkrywają, że emocje są częścią nas i dlatego warto nauczyć się je akceptować.”

Źródło: Grupa Wydawnicza Harmonia
Zamów i wypożycz: Spokojnie, to tylko emocje!

„Staś i laboratorium emocji : o co chodzi z tą złością?”, Oksana Buśko

„Dlaczego się złoszczę? Jak się zachowuję, gdy czuję złość? Czy to uczucie może całkowicie zniknąć?” – to pytania, które zadaje sobie Staś. Chłopiec szuka odpowiedzi w tajemniczym laboratorium. Pod czujnym okiem badacza sprawdza, kiedy pojawia się złość i jakie reakcje jej towarzyszą. Do dyspozycji ma magiczne księgi oraz probówki pełne dziwnych substancji, ale rozwiązanie zagadki będzie możliwe tylko wtedy, gdy wykona zadanie, dzięki któremu rozpozna zbliżającą się złość i zrozumie swoje zachowanie…

Czy Staś podejmie wyzwanie badacza? I jak właściwie trafił do jego laboratorium? Czy chłopiec pozbędzie się złości? Jeśli chcesz poznać rozwiązanie zagadki, przeczytaj tę książkę.

Dzięki tej książce twoje dziecko:

  • razem z bohaterem przeżyje niezwykłą przygodę,
  • zrozumie, że złość towarzyszy także innym ludziom,
  • dowie się, jak ciało informuje nas o złości,
  • rozpozna swoje zachowania powodowane złością,
  • pozna strategie radzenia sobie z tym uczuciem,
  • oswoi złość i odzyska spokój.

Drodzy czytelnicy, przyglądając się Stasiowi, będziecie mogli razem z nim odpowiedzieć na ważne pytania dotyczące złości. Dzięki temu lepiej poznacie tę emocję i przekonacie się, że panowanie nad własnym zachowaniem jest możliwe. Jeśli chcecie spędzić miło czas ze swoimi bliskimi, a jednocześnie zrozumieć, po co nam złość, koniecznie przeczytajcie „Stasia i laboratorium emocji”. Przyjemnej lektury!”


Źródło: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Zamów i wypożycz: Staś i laboratorium emocji

„Trafiony zatopiony! : jak pomóc dziecku (i sobie) przejść przez powódź emocji”, Allison Edwards

„Kiedy czujemy się zestresowani, zagrożeni albo przytłoczeni emocjami - nasz mózg przełącza się w jeden z trzech trybów alarmowych: walka, ucieczka, zamrożenie. Autorka to trzy typy reagowania nazywa powodzią emocjonalną. Powódź potrafi dosięgnąć każdego, a szczególnie bezbronni bywają najmłodsi. Jeśli mamy za sobą traumatyczne doświadczenia życiowe i mniej korzystne genetyczne wyposażenie, będziemy jeszcze bardziej podatni na tonięcie i zranienia. Ale jest dobra wiadomość: bez zbędnych słów czy interwencji, możemy wyratować dziecko z powodzi i szybko opatrzyć małe rany. Wystarczy, że zaczniemy korzystać z pięciu zmysłów.

"Trafiony, zatopiony!" jest książką opartą na neuronauce i czułej akceptacji. To niezbędny dodatek do bajek psychoedukacyjnych: "Marcysia czuje za dużo" i "Diego czuje za mocno".

W książce znajdziesz: krótkie przykłady, jak rozmawiać z dzieckiem i z miłością wyznaczać granice, ćwiczenia, inspiracje i pytania, które pomogą ci zaaplikować teorię. Przyjrzysz się również swojemu zdrowiu psychicznemu i dzieciństwu. Autorka dedykuje książkę nauczycielom, rodzicom, psychologom i pedagogom.”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Trafiony zatopiony!

„Twoje spokojne dziecko : 50 ćwiczeń, które pomogą dzieciom opanować złość”, Samantha Snowden

„Każdy dorosły i każde dziecko odczuwa różne emocje. Ty także. Czasami się boisz, cieszysz albo smucisz, niekiedy czujesz złość. A kiedy bardzo się złościsz, masz ochotę zniszczyć jakąś rzecz albo porządnie na kogoś nakrzyczeć lub powiedzieć mu coś bardzo przykrego. I bywa, że tak właśnie robisz, prawda? Ale potem, kiedy minie gniew, często tego żałujesz. Na szczęście możesz sobie poradzić ze swoją złością - wystarczy ją poznać i zastosować jedną ze sprytnych sztuczek!

Ta książeczka zawiera 50 ćwiczeń, które pomogą Ci w poradzeniu sobie z własną złością. Znajdziesz w niej mnóstwo ciekawych rzeczy: najpierw dokładnie poznasz swoją złość i przyjrzysz się innym emocjom, które odczuwasz w gniewie. Następnie nauczysz się rozpoznawać to, co Cię denerwuje w szkole, w domu czy podczas zabawy z innymi dziećmi. Zobaczysz, jak szybko można rozwiązać zagadkę swojej złości! Poznasz również świetne pomysły na jej powstrzymywanie, kiedy tylko tego zechcesz: nauczysz się budować słownik uczuć, uważnie słuchać i oddychać w specjalny sposób. A wszystko po to, aby złość nie mogła dłużej Tobą rządzić!

W książce znajdziesz zestaw ćwiczeń, dzięki którym:

zrozumiesz, jak objawia się Twoja złość i co jest z nią związane

uświadomisz sobie, co naprawdę odczuwasz, kiedy się gniewasz

dowiesz się, jak powstaje złość

nauczysz się mówić o swoich potrzebach i uczuciach tak, aby inni Cię zrozumieli

bardziej polubisz siebie i poczujesz więcej radości ze swojego życia

Nie pozwól, by rządziła Tobą złość!”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Twoje spokojne dziecko

„Uważność i spokój żabki : ćwiczenia uważności dla dzieci.... i ich rodziców”, Eline Snel

„Pierwsza książka o medytacji (świeckiej) dla dzieci.

Ta prosta, przyjazna i skuteczna metoda zyskała entuzjastyczne opinie setek tysięcy rodziców, dzieci i pedagogów na całym świecie.

W Holandii niemal w każdej szkole podstawowej jest przeszkolony nauczyciel, który codziennie prowadzi z uczniami kilkunastominutowe ćwiczenie uważności.

W wielu szkołach odbywa się ono jednocześnie dla wszystkich uczniów i w tych właśnie placówkach efekty, w postaci poprawy dobrostanu dzieci, ich zdolności koncentracji i poziomu wzajemnej życzliwości są najbardziej uderzające.

Same dzieci przepadają za tymi chwilami wyciszenia i spokoju.

Nauczywszy się je wykonywać, same chętnie sięgają po to narzędzie, kiedy ogarniają je trudne emocje. Opanowanie tej sztuki to ogromny kapitał, który procentuje im przez całe życie.

CD towarzyszące książce zawierają 11 ćwiczeń (czas trwania całości – 1 godzina),do których głosu użyczyła Agnieszka Marszałek – certyfikowany nauczyciel uważności MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) i trener rozwoju osobistego, nauczycielka i muzykolog, a nade wszystko niezwykle ciepła osoba ze wspaniałym, aksamitnym głosem.”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Uważność i spokój żabki

„Wiedza dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną o emocjach”, Marzena Buchnat, Aleksandra Jasielska

„W publikacji została opisana wiedza na temat emocji podstawowych posiadanych przez dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (NI). Zaprezentowano w niej badania: porównawcze dotyczące wiedzy o zdziwieniu dzieci z lekką NI i dzieci w normie intelektualnej, badania jakościowe językowego obrazu wiedzy o emocjach podstawowych dzieci z lekką NI, a także badania wiedzy o emocjach młodzieży z umiarkowaną NI. Podstawowym założeniem było ujawnienie, jak kształtuje się wiedza o emocjach podstawowych w obrębie poszczególnych kodów: obrazowego, werbalnego i abstrakcyjnego ze względu na poziom funkcjonowania intelektualnego. Do pomiaru dziecięcej wiedzy o emocjach podstawowych stworzono autorskie narzędzie WE06. Uzyskane wyniki dostarczały informacji na temat wiedzy o emocjach podstawowych dzieci z NI, charakteryzując tę wiedzę i wskazując prawidłowości w jej kształtowaniu w obrębie poszczególnych kodów w zależności od poziomu funkcjonowania intelektualnego. Wiedza ta natomiast stanowi przesłankę do podjęcia efektywnych działań terapeutycznych. Przedstawione opracowanie zostało napisane czytelnym językiem.”

Źródło: Difin
Zamów i wypożycz: Wiedza dzieci i młodzieży

„Wybuchy złości u dzieci : podręcznik przetrwania dla rodziców”, Rebecca Schrag Hershberg

„Wychowywanie kilkulatka nie musi przypominać przejażdżki rollercoasterem!

W sklepie i komunikacji miejskiej. Zaraz przed wyjściem z domu lub wtedy, gdy najbardziej się śpieszymy. W kąpieli i przed snem. Dla malucha każda okoliczność jest dobra, by wpaść w spektakularny atak histerii i wykorzystać cały arsenał dziecięcych środków perswazji. Każdy rodzic wie, o czym mowa, ale chyba żaden nie ma pojęcia, jak skutecznie poradzić sobie z histerią własnego dziecka. Jednak czas bezradności właśnie się kończy. Z pomocą przychodzi dr Rebecca Hershberg, ekspertka, która dziecięce wybuchy złości przeanalizowała naukowo i… przeżyła na własnej skórze, wychowując dwójkę żywiołowych kilkulatków.

Weźcie głęboki oddech i skorzystajcie ze skarbnicy jej fachowych wskazówek, co zrobić, by uniknąć stresujących sytuacji podczas zakupów, móc bez strachu odwiedzać członków rodziny, nie toczyć wojen o kąpiele i posiłki, a przede wszystkim, by pozwolić sobie na spokojną chwilę tylko dla siebie.

W ostatnich czasach spotykam się w gabinecie terapeutycznym często z bezradnością rodziców wobec wybuchów złości i frustracji ich małych dzieci. Ta książka daje nie tylko dobre rozwiązania, jak sobie z nimi radzić, ale wyjaśnia także mechanizmy, które doprowadziły dziecko do takiego zachowania. Myślę, że uzupełnia ona lukę na rynku wydawniczym w tym zakresie i będzie stanowić cenne źródło wiedzy w biblioteczce każdego rodzica małego dziecka.

dr Sabina Zalewska, psycholog rodziny, pedagog, terapeuta

Dr Rebecca Schrag Hershberg w swojej książce w przystępny sposób tłumaczy, czym jest i skąd się bierze histeria dziecięca, jakie zachowania rodziców ją podtrzymują oraz – co najważniejsze – jak można ją skutecznie okiełznać. Pokazuje, że właściwe rozumienie sytuacji, w jakiej znalazła się cała rodzina, a nie tylko dziecko, stanowi klucz do poradzenia sobie z problemem histerii. Polecam ją zarówno jako praktyczny poradnik dla rodziców, jak i przydatne narzędzie dla specjalistów – psychologów, pedagogów i nauczycieli.

Karolina Ligęza, psycholog dziecięcy, terapeuta”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Wybuchy złości u dzieci

„Wychowanie do empatii : koncepcje teoretyczne, metody i programy wspierania empatii u dzieci w wieku szkolnym”, Maciej Ciechomski

„Empatia pojmowana jako zdolność do współodczuwania oraz rozumienia stanów innych osób jest jedną z najważniejszych umiejętności społecznych. Potrzeba napisania tej książki wynikła zarówno z doświadczeń praktycznych Autora – pracy wychowawcy i mediatora, jak i naukowych dociekań związanych z aktywnością zawodową na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Książka, którą trzymacie w rękach, nie jest wyłącznie opisem programu – stanowi próbę integracji nowoczesnej wiedzy na temat empatii w ujęciu zarówno psychologicznym, jak i pedagogicznym. Intencją Autora było i jest przygotowanie koncepcji wychowania do empatii idącej „w poprzek” naukowych teorii – łączącej wiedzę z różnych dziedzin.”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Wychowanie do empatii

Autor: Paulina Kusiak