„Emocje na różne sposoby zakodowane : scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym”, Anna Świć
„Radość, zdziwienie, smutek, złość – to emocje, które towarzyszą małym dzieciom w różnych okolicznościach. Czasem przedszkolak nie potrafi ich jeszcze nazwać, nie potrafi sobie z nimi poradzić. Warto o nich rozmawiać, warto oswajać emocje . . . Temat emocji można połączyć z zajęciami zawierającymi elementy kodowania, kształtując tym samym logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów i umiejętność pracy zespołowej.”
Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 2, s. 6-10
Zamów skan: Wychowanie w Przedszkolu
„Gniew w pracach plastycznych dzieci w okresie dorastania - plastyczna ekspresja emocji = Anger in the art of adolescent child: artistic expression of emotions”, Paula Wiażewicz-Wójtowicz
„Emocje ściśle wiążą się z innymi aspektami psychicznego funkcjonowania człowieka, takimi jak: motywacja, potrzeby, uwaga, spostrzeganie, przetwarzanie informacji, komunikowanie się i rozwój. Wyznacznikiem odczuwania emocji jest komponent poznawczy zdarzenia wywołującego emocję, a nie samo zdarzenie. Komponent ten warunkuje powstanie emocji, ponieważ dzięki niemu osoba odczuwająca tę emocję ocenia i rozpoznaje ważny dla siebie cel. W powstanie emocji włączone są procesy poznawcze, takie jak: świadomość, ocena, uwaga, spostrzeganie, interpretacja zdarzenia oraz procesy wzbudzane automatycznie bez udziału świadomości człowieka. Emocje są zatem zawsze zjawiskami świadomymi, mimo iż proces ich powstawania przebiega poza ludzka świadomością.”
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2022, nr 3, s. 46-61
Zamów skan: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze
„Jak wspomóc ucznia w rozwijaniu umiejętności zarządzania emocjami?”, Aleksandra Kubala-Kulpińska
„Emocje to stany, które towarzyszą nam niemal w każdej sekundzie życia, to nagłe zmiany, poruszenie zachodzące w umyśle, spowodowane odbiorem bodźców zewnętrznych i wewnętrznych. Emocje mówią o naszych (często ukrytych) potrzebach, powodują pobudzenie, niosą ładunek energetyczny o określonym zabarwieniu, mogą charakteryzować się różnym poziomem intensywności. Oprócz wewnętrznego odczucia powodują charakterystyczną ekspresje ciała i mimikę.”
Życie Szkoły. - 2022, nr 8, s. 19-22
Zamów skan: Życie szkoły
„Jak wykorzystać potencjał złości?”, Karolina Appelt
„Złość to dla wielu osób problematyczna emocja. Często doświadczamy trudności w radzeniu sobie z własną złością, a także ze złością, której doświadczają inni w naszym otoczeniu. Jak wyrażać złość, by nie krzywdzić innych, ale pozostać też w zgodzie z własną potrzebą jej wyrażenia? Jak wykorzystać jej potencjał?
Łatwiej będzie odpowiedzieć na te pytania, gdy najpierw zastanowimy się nad tym, czym jest złość, po co nam jest dana, a nade wszystko pomocne może być pytanie, co by było, gdyby złości wcale nie było w repertuarze naszych emocji.”
Życie Szkoły. - 2022, nr 7, s. 32-35
Zamów skan: Życie szkoły
„Książki, które mogą wspierać rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”, Iwona Czesiul-Budkowska
„W polskim systemie edukacji, już od przedszkola, kładzie się nacisk na rozwój intelektualny. Chcąc, żeby dzieci sprostały stawianym im wymaganiom, my, rodzice, również skupiamy się na wiedzy i umiejętnościach naszych pociech – dbamy o to, żeby szybko nauczyły się czytać i pisać, opanowały języki obce i obsługę komputera. Zapisując maluchy na kolejne zajęcia dodatkowe, często zapominamy, jak istotny jest rozwój emocjonalny człowieka. Tymczasem to właśnie od kompetencji dziecka w obszarze emocji, od tego czy potrafi rozpoznawać, nazywać i właściwie wyrażać swoje emocje, zależeć będzie jego poczucie własnej wartości, zdolność nawiązywania i utrzymywania relacji i umiejętność radzenia sobie z życiowymi wyzwaniami w przyszłości.”
Biblioterapeuta. - 2022, nr 1, s. 62-63
Zamów skan: Biblioterapeuta
„Samoregulacja emocjonalna przedszkolaków : jak prawidłowo wspierać dzieci w lepszym rozumieniu siebie?”, Ewelina Jankowska-Robak
„Samoregulacja najogólniej może być rozumiana jako umiejętność zarządzania energią i poziomem pobudzenia, która pozwala na efektywne angażowanie się w zadania i interakcje społeczne. Jest powiązana z umiejętnością rozpoznawania sygnałów zakłócających możliwość realizacja zadania stresorów i stosowania adekwatnych strategii służących radzeniu sobie z daną sytuacją.”
Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 8, s. 31-34
Zamów skan: Wychowanie w Przedszkolu
„Samoregulacja emocjonalna u dzieci : jak ją rozwijać?”, Agnieszka Wentrych
„Dziecko samoregulujące się” – brzmi jak oksymoron? Coraz częściej mówi się o dzieciach, że mają trudności w regulowaniu emocji. To chyba współcześnie „poprawne”, żeby nie powiedzieć eufemistyczne, określenie wprowadzone w miejsce dotychczasowego „niegrzecznego dziecka”. Co to właściwie oznacza, że dziecko potrafi regulować swoje emocje? Czy to w ogóle możliwe, aby dziecko SAMO regulowało emocje?”
Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 11, s. 2-4
Zamów skan: Bliżej Przedszkola
„Scenariusz: Porozmawiajmy o emocjach”, Katarzyna Bocheńska-Włostowska
„Porozmawiajmy o emocjach, o tym, jak kierują naszym życiem i jak identyfikujemy je w swoim życiu. Analiza stanów emocjonalnych może mieć wiele różnych form i podejść . . . na początek warto postawić pytanie . Czym są w takim razie uczucia, emocje? Emocje są subiektywnymi stanami wewnętrznymi, które pojawiają się w odpowiedzi na różne bodźce i sytuacje. Mogą mieć różne intensywności, trwać przez różny czas i objawiać się w różnorodny sposób. W niniejszym ujęciu skupimy się na transparentnym opisie zjawiska, kategoryzacji emocji i ich funkcji w życiu człowieka.”
Remedium. - 2023, nr 4, s. 5-8
Zamów skan: Remedium
„Świat uczuć z perspektywy dzieci : czym są miłość i emocje w książkach dla najmłodszych?”, Julita Pasikowska-Klica
„W wybranych do tego zestawienia książkach skupiłam się na czułości, zrozumieniu i wsparciu. Jest wiele pozycji kultowych i pewnie dobrze już znanych czytelnikom . . . tutaj proponuję książki, które nie próbują definiować tego, czym jest miłość, tylko raczej podążają drogą bardziej przystępnego przekazu dla przedszkolaków. Wybrałam trzy tytuły łączące tematykę emocji i zrozumienia. Bazują one na wrażliwej stronie małych odbiorców, poszerzają ich horyzonty oraz wpływają na świadomość. Do każdej z książek przygotowałam zestaw prostych do realizacji aktywności, które ubogacą lektury i pozwolą dzieciom więcej z nich zapamiętać.”
Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 1, s. 38-39
Zamów skan: Wychowanie w Przedszkolu
„Zrozumieć emocje: złość, zaskoczenie oraz szczęście”, Marek Błaszczyk
„Nie ulega wątpliwości, że emocje mają ogromny wpływ na nasze życie, nasze codzienne wybory czy decyzje. Nie tylko bowiem określają naszą samoocenę, dają impuls do działania i pracy twórczej, ale i definiują jakość relacji międzyludzkich, w tym zawodowych, przyjacielskich i partnerskich. Jesteśmy istotami emocjonalnymi, emocje stanowią integralną część naszej natury. Jednak przeważnie wolimy, by inni postrzegali nas raczej jako osoby racjonalne niż emocjonalne. Bywa nawet, że nie przyznajemy się do swoich uczuć, tłumimy je, ignorujemy, marginalizując czy też bagatelizując ich znaczenie. Mając to na uwadze, namysł nad psychologią emocji zdaje się być potrzebą naszych czasów. Zrozumienie ich funkcjonowania może zaś okazać się pomocne w świadomym przeżywaniu emocji.”
Remedium. - 2023, nr 4, s. 2-4
Zamów skan: Remedium