Badam, odkrywam, poznaję - zabawy badawcze i ich wpływ na rozwój dziecka / Aneta Biegańska.
„Badanie i odkrywanie świata przez dziecko w wieku przedszkolnym jest warunkiem koniecznym, aby mogło się ono optymalnie rozwijać. Dzieci z własnej inicjatywy zgłębiają zagadki życia, próbują sprawdzić, jak funkcjonują przedmioty. Ciekawość i żądza wiedzy są niezwykle ważne dla kształtowania ich kompetencji poznawczych. Mały człowiek potrzebuje twórczego kontaktu z przedmiotami, chce obserwować swoje otoczenie, zdobywać realne doświadczenia ze świata. Wszystkie te działania prowadzą do nowych doznań i nowej wiedzy, do której dziecko może się później odwołać.”
Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 5, s. 8-11
Zamów skan: Bliżej Przedszkola
Bawmy się! Dlaczego swobodna zabawa jest tak ważna w rozwoju dziecka? / Ewa Sękowska-Molga.
„Zabawa odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju dziecka. Pojawia się ona już w okresie niemowlęcym. Można śmiało stwierdzić, że na początkowych etapach funkcjonowania dziecka jest to podstawowa forma jego aktywności. Zazwyczaj do około trzeciego roku życia dziecko najchętniej bawi się samo, a później zaczyna stopniowo wchodzić w interakcje z innymi dziećmi. Dzięki zabawie maluch ma możliwość zdobywać i rozwijać umiejętności, które będą potrzebne mu na kolejnych etapach jego rozwoju. Przyczyni się to do lepszego, łatwiejszego funkcjonowania społecznego. Zabawa i czas wolny są tak ważne dla optymalnego rozwoju młodego człowieka, że zostały uznane przez Konwencję Praw dziecka za jedne z podstawowych praw każdego dziecka. My jako nauczyciele, rodzice, dorosłe osoby w życiu dziecka powinniśmy pozwalać mu na swobodną zabawę, stwarzać do niej odpowiednie warunki, wzmacniać i motywować do tej aktywności.”
Charaktery. - 2022, nr 10, s. 60-64
Zamów skan: Charaktery
Cztery pory roku w wersji dwujęzycznej / Iwona Skrzypczak.
„Każdy temat jest dobry, aby wpleść w niego elementy języka angielskiego, nawet bez jego znajomości. W tym artykule chciałabym zaprezentować kilka pomysłów, w jaki sposób można oswajać dzieci z językiem angielskim podczas zwykłych codziennych czynności i zajęć. Wybrana przeze mnie tematyka to „Cztery pory roku”, która znajduje się w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, ale może też swobodnie być zrealizowana przez nauczycieli w pierwszej klasie szkoły podstawowej.”
Edukacja Wczesnoszkolna. - 2022/2023, nr 2, s. 133-140
Zamów skan: Edukacja Wczesnoszkolna
Do przodu krok, do tyłu krok : zabawy na cały rok / Katarzyna Niemiec.
W artykule zaprezentowane są zabawy na cały rok podzielone na kategorie tematyczne:
- Zabawy w kole
- Zabawy paluszkowe
- Zabawy czytelniczo – językowe
- Zabawy sensoryczne
- Zabawy plastyczne
- Zabawy matematyczne
- Zabawy na świeżym powietrzu
Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 7-8, s. 44-49
Zamów skan: Bliżej Przedszkola
Domowe zabawy słuchowe dla dzieci i rodziców / Joanna Wardacka.
„Od pierwszych chwil życia dziecku towarzysza dźwięki. Otaczają je one z każdej strony. Jedne są miłe, a inne nie. Jedne da się wyłączyć, a inne nie. Niektóre dzieci od rana do wieczora słyszą szum włączonego komputera, radia czy telewizora. Na różne okazje maluchy otrzymują zabawki dźwiękowe, które nie zawsze brzmią przyjemnie. Nie dla wszystkich dzieci świat przeładowany dźwiękami jest przyjazny … Zachęcam Państwa do wyłączenia multimediów i spędzenia z dzieckiem czasu na domowych zabawach słuchowych. Przedstawiam kilka pomysłów na dobry początek, ale jestem przekonana, że kreatywność dzieci i rodziców jest ogromna i każda rodzina będzie miała swoje własne zabawy.”
Integracja Sensoryczna. - 2022, nr 4, s. 36-37
Zamów skan: Integracja Sensoryczna
Gry i zabawy z samodzielnie wykonanymi przyrządami / Marta Czarzasta.
„Do ogromnej roli aktywności fizycznej nie trzeba nikogo przekonywać. W artykule opisano kilka ciekawych aktywności, które oparte są na prostych zasadach, a niezbędny do ich przeprowadzenia sprzęt sportowy można łatwo przygotować wykorzystując upcykling.”
Świetlica w Szkole. - 2023, nr 3, s. 10-13
Zamów skan: Świetlica w Szkole
Na wysokiej górze rośnie drzewo duże : - przykłady krótkich zabaw muzycznych, wyrazowych, ruchowych i improwizowanych / Katarzyna Forecka-Waśko.
„Słowa wyliczanki są początkiem wiersza Krystyny Milobędzkiej, która z dziecięcą fantazją konstruuje światy pojawiające się na chwilę, by znów zmienić się w nowy obraz, powyginany, surrealistyczny, miękki, plastyczny. To wiersz niezwykle muzyczny, w którym słowa są jak dźwięki, a rytm popycha czytelnika naprzód i niejako zatrzymuje, by popatrzeć na powstały ze słów obraz. I to właśnie wyliczanka wiedzie nas z wysokiej góry do świata nieskrępowanej wyobraźni, także dźwiękowej. Ten tekst stał się dla mnie inspiracja do stworzenia prostych ćwiczeń, krótkich zabaw muzycznych, wyrazowych, ruchowych, improwizowanych. Nie stanowią one interpretacji tego wiersza, są raczej zabawą z tekstem i grą słów. W zabawach zaproponuję ćwiczenia konkretne, a także takie, z których dzieci zbudują skrawek muzycznego świata.”
Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 2, s. 14-16
Zamów skan: Wychowanie w Przedszkolu
Propozycje zabaw muzycznych / Paulina Cysak.
W artykule zaprezentowane są następujące zabawy muzyczne:
- Zaśpiewaj swoje imię
- Jakim jestem instrumentem?
- Zabawy na stop w muzyce
- Zagadki
- Dyrygent
- Recyklingowy dyrygent
- Muzyczne słoneczko
- Gra planszowa „Dźwięki”
- Zgadnij, kto wydaje dźwięk
- Namaluj co słyszysz
- Taniec na gazecie
Świetlica w Szkole. - 2023, nr 2, s. 24-25
Zamów skan: Świetlica w Szkole
Scenariusze zabaw dla dzieci kształtujące umiejętności doświadczania i wyrażania swoich stanów emocjonalnych. Scenariusze dla dzieci 3-letnich / Kamila Olga Stępień-Rejszel, Anna Rampalska.
W artykule zaprezentowane są zabawy mające na celu:
- „identyfikację różnych emocji,
- rozwój skutecznych strategii zachowania na pojawianie się emocji smutku, radości, złości, wstrętu, strachu,
- kształtowanie poczucia przynależności do grupy,
- kształtowanie umiejętności akceptacji odmienności dzieci,
- kształtowanie empatii.”
Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 2, s. 39-42
Zamów skan: Wychowanie w Przedszkolu
Zabawy dramowe z wykorzystaniem folkloru dziecięcego / Izabela Kamińska.
„Drama jest jedną z najbardziej efektywnych metod aktywizujących stosowanych w edukacji wczesnoszkolnej. Polega na wykorzystaniu skłonności dziecka do naśladownictwa i wchodzenia w różne role. Ze względu na to, że w kształceniu małych dzieci najbardziej przydatne są proste doświadczenia – do ćwiczeń dramowych świetnie nadaje się folklor dziecięcy, który angażuje różne zmysły. Za folklor dziecięcy uważa się wszelkie utwory, gry i zabawy językowe, które funkcjonują od wieków i w każdym pokoleniu są poszerzane. Ich różnorodność jest niewyczerpanym źródłem inspiracji dla nauczycieli, a korzystanie z nich jest o tyle łatwe, że większość uczniów zna je z okresu przedszkolnego, a także wspólnych zabaw z rodzicami i dziadkami.”
Życie Szkoły. - 2023, nr 2-3, s. 62-64
Zamów skan: Życie szkoły
Zabawy na każdą okazję : dyniowy zawrót głowy / Ewelina Protasewicz.
„Dyniowy zawrót głowy to zbiór zadań związanych ze świętem dyni … Zapraszamy do wspólnej nauki przez zabawę”:
- Tańce dyniańce
- Dynie dziadka Władka – historyjka obrazkowa
- Pestkowe cyferki
- Dyniowa przeplatanka
- Poszukiwanie dyń
- Dyniowy lampion
Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 9, s. 44-45
Zamów skan: Bliżej Przedszkola
Zabawy na każdą okazję : kolorowe kredki / Ewelina Protasewicz.
„Kolorowe kredki to zbiór zadań związanych z Dniem Kredki … Zapraszamy do wspólnej nauki przez zabawę”:
- Kolorowe kredki
- Wierszyki obrazkowe
- Czary-Mary z kredką
- Dorysuj drugą połowę
- Układanki z kredek
Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 10, s. 78-81
Zamów skan: Bliżej Przedszkola
Zabawy na każdą okazję : kraina zabawy / Ewelina Protasewicz.
„Kraina zabawy to zbiór zabaw związanych z piosenką o tym samym tytule … Zapraszamy do wspólnej nauki przez zabawę”:
- Kraina zabawy
- Bilet do krainy zabawy
- Szybka kolejka do krainy zabawy
- Na stacji
- Zaczarowane pudełko
- Wielkie malowanie
- Powrót
Bliżej Przedszkola. - 2023, nr 7-8, s. 34-36
Zamów skan: Bliżej Przedszkola