„Cyberzaburzenia”, Urszula Kłusek
„Chyba już nikt i nic nie jest w stanie oderwać mojego dziecka od smartfona. Nie mamy już sił na naszego syna. Ciągle tylko gra i gra, i właściwe żyje w świecie gier komputerowych. Kiedyś, gdy wyłączyli prąd, niemal zdemolował nam mieszkanie. Takich rodzicielskich wypowiedzi mogę przytoczyć znacznie więcej, ale po co? Każdy z nas wie, że cybertechnologie, jeśli nie korzysta się z nich w odpowiednim wieku i z umiarem, stają się przekleństwem. Niosą ze sobą cierpienie, ograniczenie możliwości właściwego rozwoju, dobrego życia, a czasem nawet życia w ogóle. Ktoś świat cyfrowy nazwał cyfrowym piekłem dla dzieci. Śmiem powiedzieć: nie tylko dla dzieci.”
Wychowawca. - 2023, nr 10, s. 6-7
Zamów skan: Wychowawca
„Cyber-życie?”, Stanisław Kowal
„Uważni rodzice dobrze wiedzą jak bardzo, „cyfrowe życie” może szkodzić ich dzieciom, jak zabiera czas, który mógłby być twórczo wykorzystany na zabawę, sport, spotkania… „Ale przecież wszyscy korzystają ze smartfonów – moje dziecko będzie wykluczone z grupy koleżeńskiej!” Rodzice, którzy chcą dla swoich dzieci wszystkiego co najlepsze, niekiedy sami przyczyniają się do tego, że ich dzieci lądują w sieci. Poza presją społeczną działa jeszcze przykład: mama nieustannie przeszukująca Facebooka na smartfonie i tata wciąż przesiadujący wciąż przed ekranem komputera, zwracający dzieciom uwagę, gdy zbyt długo korzystają z mediów cyfrowych, wpływają mniej więcej tak na postawy swoich dzieci, jak nałogowy palacz papierosów rozprawiający o zdrowym stylu życia.”
Wychowawca. - 2023, nr 10, s. 5
Zamów skan: Wychowawca
„Cyfrowa pępowina”, Bogna Białecka
„Najczęściej zadawane pytanie brzmi: „Co mam robić? Moje dziecko spędza online większość dnia i nocy, a gdy próbuję ograniczyć czas korzystania ze smartfonu staje się agresywne. Krzyczy, niszczy przedmioty…” Oznacza to, że wiele osób zaczyna dostrzegać problem nowych mediów dopiero wtedy, gdy dziecko wykazuje objawy uzależnienia i wpada w szał, gdy próbuje mu się je odebrać – jak narkoman, któremu wyrwano z ręki strzykawkę. Jednocześnie jest to moment, gdy nie pomoże ani lektura artykułu, ani nawet porada, a potrzebna jest interwencja terapeutyczna. Problem jest tym większy, że my, dorośli możemy przyczyniać się do zniewolenia naszych dzieci przez smartfony.”
Wychowawca. - 2020, nr 1, s. 24
Zamów skan: Wychowawca
„Czy dzieci powinny korzystać z nowych technologii?”, Wojciech Jasiński
„Nie oszukujmy się: istnieje realna możliwość, że cyfrowa technologia informacyjna szkodzi cielesnemu, umysłowo-duchowemu i społecznemu rozwojowi młodych ludzi, a ponadto jeszcze wywołuje uzależnienia. To już dowiedzione. Mechanizmy są wielorakie i dodają się, uderzając najpierw w motorykę dużą i małą, w zmysły, rozwój empatii i mowy, później w rozwój funkcji wykonawczych – a więc samokontrolę, pewność Siebie, poczucie własnej skuteczności, silę woli oraz zdolność tworzenia własnych planów i przekładanie ich na działania. W obszarze poznawczym idą za tym nieuwaga i braki w wyksztalceniu, w obszarze społeczno-emocjonalnym – niezadowolenie, lęki, depresja, brak empatii, samotność i stres – czego konsekwencją jest wiele powszechnych dziś chorób.”
Remedium. - 2020, nr 6, s. 5-7
Zamów skan: Remedium
„Dziecko w grze”, Agnieszka Pilichowska
„Emitowana niedawno reklama, jedna z wielu podobnych, wabi klienta-rodzica dziecka w wieku przedszkolnym ofertą: kup maluchowi popularne urządzenie elektroniczne z nielimitowanym internetem, a zrobisz wspaniały prezent… sobie. Twoim prezentem będzie cisza, jeśli dokupisz słuchawki. Do tego gratis porządek w domu, bo gdy dziecko seriami ogląda filmiki lub gra, nie bałagani. Ponadto uzyskasz efekt supreme: święty spokój – potomstwo wpatrzone w ekran nie będzie szukać przygód i nie narazi się na szwank, a ciebie nie zmusi do szarpiącej nerwy roli bodyguarda. Będzie stabilnie. Przewidywalnie. No i wszystko pod kontrolą.”
Bliżej Przedszkola. - 2022, nr 10, s. 2-5
Zamów skan: Bliżej Przedszkola
„Fonoholizm - objawy i czynniki ryzyka”, Maria Engler
„Gabrysia ma czternaście lat. Od pięciu ma własny telefon komórkowy. Dziewczynka regularnie odwiedza swoją babcię mieszkającą na drugim końcu Polski. Niekiedy spędza u niej nawet połowę wakacji, część ferii zimowych, długie weekendy. Gabrysia zawsze przyjeżdżała do babci z walizką wypełnioną zabawkami, grami planszowymi i karcianymi, materiałami plastycznymi i wieloma innymi rzeczami, z których korzystała w wolnym czasie. Miała wiele zainteresowań i pasji. Wszystko zmieniło się, gdy dziewczynka dostała pierwszy telefon. Babcia, widząc swoją wnuczkę po kilku miesiącach, nie mogła uwierzyć w jej przemianę. Tym razem w jej walizce były jedynie ubrania. Najważniejszą zaś rzeczą był telefon. Gabrysia ciągle coś na nim sprawdzała, odpisywała komuś, włączała krótkie filmiki, gry. Kiedy telefon nie działał poprawnie, np. zawieszał się lub nie chciał się przez chwilę włączyć, reagowała bardzo emocjonalnie…”
Świat Problemów. - 2022, nr 10, s. 17-19
Zamów skan: Świat Problemów
„Fonoholizm wśród młodszych dzieci”, Justyna Sala-Suszyńska
„Badania dowodzą, że 95% dzieci używa komórek, a średnia wieku, w którym otrzymują swój pierwszy telefon, wynosi 7-8 lat. Dzieci w młodszym wieku szkolnym coraz częściej określa się mianem pokolenia pochylonych głów, pokolenia aplikacji oraz pokolenia always-on (z ang. 'zawsze podłączeni'). W efekcie z dnia na dzień wzrasta liczba fonoholików, czyli
osób uzależnionych od używania telefonu komórkowego. Fonoholizm odnosi się do zaburzenia behawioralnego w postaci nałogowego używania komórki. Problem ten, nazywany uzależnieniem od smartfona, charakteryzuje osoby, które nie potrafią funkcjonować bez jego ciągłej obecności. Fonoholizm może prowadzić do społecznej izolacji' a także zaniedbywania różnych form aktywności społecznej, nauki, aktywnego wypoczynku, higieny osobistej oraz
zdrowia. Dziecko ma duże problemy z właściwym zagospodarowaniem własnego czasu, często się nudzi, nie ma pasji, występują trudności w angażowaniu się w działania. Efektem jest również relatywnie niski udział w kulturze i gwałtowny spadek czytelnictwa.”
Dyrektor Szkoły. - 2024, nr 6, s. 44-46
Zamów skan: Dyrektor Szkoły
„Gdy dziecięcą zabawę zastąpi smartfon...”, Beata Nadolna
„W ostatnim czasie pojawiło się wiele opracowań, badań, artykułów, konferencji, czy publikacji na temat wpływu mediów na dzieci. Media mogą być Źródłem informacji czy edukacji, a także dobrze rozumianej rozrywki. Umożliwiają ponadto uczestnictwo w ważnych wydarzeniach społecznych czy duchowych. Mogą być narzędziami pracy i dużym ułatwieniem w codziennym życiu. Mogą służyć człowiekowi, ale mogą też człowieka zniszczyć, gdy są źle używane.
Plagą ostatnich lat jest uzależnienie od korzystania z internetu. Sprzyja temu rozwój technologii, gdzie w małym pudelku, jakim jest smartfon, cały Świat jest na wyciągnięcie ręki, Obraz ludzi idących na ulicy i wpatrzonych w telefon, ludzi w tramwajach ze słuchawkami na uszach i wpatrzonych w obrazki, ludzi siedzących razem, ale osobno, przy stole – bo skoncentrowanych na telefonie, rodziców niezwracających uwagi na dzieci, ale na wiadomości na ekranie (długo by wymieniać), jest niestety powszechny i nie robi już. na nikim wrażenia.”
Wychowawca. - 2023, nr 10, s. 8-9
Zamów skan: Wychowawca
„Młodzież o życiu bez smartfona, czyli O akcji #2dni bez telefonu”, Joanna Augustyniak
„Ryzyko uzależnienia od smartfonów jest szczególnie wysokie u dzieci i młodzieży, ponieważ ich struktury mózgowe dopiero się rozwijają (Lee, Ogbolu, 201 8), a proces nauki komunikowania z innymi ludźmi wciąż trwa (Woronowicz, 2()()9, s. 52()). Zbyt częSte korzystanie ze smartfonów może prowadzić do 7%1burzeń fizycznych, takich jak Alburzenia snu, suchość oczu, ból ramion i szyi. MOR' być również. śeiśle powiązane z Alburzeniami psychospołecznymi, takimi jak stres, depreșia, stany lękowe, samotność, nieśmiaIošć i samobójstwa. Ponadto stwierdzono. że uzależnienie od smartfona ma negatY'wny wpływ na sukcesy szkolne dziecka (Yildiz i in., 2019, s. 35), a u osób nieśmiałych i z niską samooceną nasila trudności z komunikacją pon wirtualną rzeczywistością”
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2024, nr 2, s. 39-51
Zamów skan: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze
„Nie zgub dziecka w sieci : jak pandemia wpłynęła na uzależnienia od ekranu u najmłodszych”, Anna Szczukiewicz
„Osłabiony kontakt z najbliższymi osobami w otoczeniu dziecka czy nastolatka otwiera przestrzeń na to, co nowe, a trudności emocjonalne i dysfunkcjonalny system rodzinny pobudza do przeniesienia się do rzeczywistości wirtualnej, która w oczach młodych osób wydaje się bardziej atrakcyjna i daje pozorne poczucie bezpieczeństwa. Narastająca samotność i niepokój oraz edukacja zdalna przyczyniają się do nadmiernego korzystania z telefonu i komputera, co może prowadzić do rozwoju uzależnienia.”
Świat Problemów. - 2021, nr 9, s. 27-29
Zamów skan: Świat Problemów
„O telefonach i wychowaniu”, Piotr Turzyński
„Wszyscy mamy kłopot z nowoczesnością, Z jednej strony nam służy i chyba już nie potrafimy bez niej żyć, korzystając z jej szybkich metod komunikacji i zdobywania informacji, rozrywki, a 7. drugiej strony łatwo się uzależniamy, zgadzając się na jej totalitarną silę, zasłaniającą wszystko inne. Po ostatniej przerwie zimowej został mi w głowie przykry obraz. W schronisku, znajdującym się stosunkowo niewysoko, przy stoliku obok zatrzymało się małżeństwo z dziećmi. Maluch, może czteroletni, otrzymał tablet z filmem do oglądania, starsza siostra zajęła się grą na swoim smartfonie, a rodzice wyciągnęli swoje telefony, kladoe.ie na stole przy sobie, by co chwila do nich zaglądać, odczytując i pisząc SMS-y. Gdy rozejrzałem się dookoła, podobnie było i przy innych stolikach. Czy nie za łatwo rezygnujemy z rozmowy i sobą się nudzimy, uważając, Że tam gdzieś po drugiej stronie w wirtualnym Świecie i daleko od nas jest lepszy i ciekawszy świat?”
Wychowawca. - 2020, nr 4, s. 18
Zamów skan: Wychowawca
„Ogólnopolska kampania "Pierwsze kroki w (cyber)Świecie" i program profilaktyczny "Wspólne kroki w Cyberświecie "
„Czasem zdarza się, że dzieci szybciej opanowują obsługiwanie urządzeń cyfrowych niż mowę czy chodzenie. Z roku na rok małe dzieci spędzają coraz więcej czasu przed ekranami urządzeń cyfrowych, co nie jest obojętne dla ich rozwoju. Wraz z wiekiem ten czas się wydłuża. My, dorośli, a szczególnie rodzice czy wychowawcy, w dobie powszechnej cyfryzacji powinniśmy wiedzieć, od kiedy i w jaki sposób wprowadzać w życie dziecka urządzenia ekranowe, aby było to dla niego bezpieczne i sprzyjało jego rozwojowi.”
Świat Problemów. - 2023, nr 1, s. 3-5
Zamów skan: Świat Problemów
„Raport "Nastolatki 3.0" : Raport "Nastolatki 3.0" Podsumowanie badania na temat aktywności nastolatków w sieci”, Marta Jarosiewicz
„Ponad 40% nastolatków twierdzi, że brak dostępu do internetu wpłynąłby negatywnie na jakość ich życia, czyniąc je mniej satysfakcjonującym — szczególnie dotyczy to dziewcząt. Na negatywne odczucia w związku z brakiem dostępu do internetu w mniejszym stopniu wskazuje młodzież mieszkająca na wsiach i w małych miastach. Z odpowiedzi rodziców i opiekunów wynika, że często nie zdają sobie oni sprawy, jak mocno poczucie szczęścia ich dzieci jest związane z dostępem do internetu. Badanie określa również możliwość funkcjonowania nastolatków bez mediów społecznościowych. Z ich odpowiedzi wynika, że co piąty nastolatek nie jest w stanie dobrze funkcjonować bez mediów społecznościowych dłużej niż kilka godzin.”
Serwis Informacyjny Uzależnienia. - 2024, nr 2, s. 16-21
Zamów skan: Serwis Informacyjny Uzależnienia
„Siecioholizm i fonoholizm u dzieci i młodzieży - jak przeciwdziałać uzależnieniu od komputera i telefonu?”, Hanna Szepietowska
„Jaki jest mechanizm rozwoju uzależnienia? Generalnie ludzie odczuwają przyjemność, gdy ich podstawowe potrzeby psychofizyczne (takie jak głód, pragnienie, odpoczynek), zostają zaspokojone. Odczucie przyjemności wiąże się w większości przypadków z wydzielaniem w mózgu konkretnych substancji chemicznych zwanych neuroprzekaźnikami, spośród których najistotniejsze znaczenie ma dopamina, Jest to hormon zaangażowany w tzw. układzie nagrody, czyli strukturach w mózgu odpowiedzialnych za pojawianie się odczucia przyjemności. Większość substancji oraz czynności uzależniających powoduje uwalnianie dużej ilości dopaminy, a więc stymuluje układ nagrody, dając nam uczucie przyjemności. Aby czuć ten pozytywny stan, sięgamy po używkę ponownie i jeszcze raz, i w ten sposób stopniowo dochodzi do uzależnienia. W taki sam sposób dochodzi do powstawania uzależnienia od Sieci/komputera i telefonu.”
W Cyfrowej Szkole. - 2021, nr 2, s. 82-89
Zamów skan: W Cyfrowej Szkole
„Wpływ mediów społecznościowych na dzieci i młodzież”, Maria Engler
„O uzależnieniu od mediów społecznościowych napisano już naprawdę wiele. Mniej mówi się zaś o tym, Że wbrew oczekiwaniom media te nie potrzeby kontaktu z ludźmi. N. Kardaras pisze o tym, że media te tworzą w naszych umysłach iluzję bliskich kontaktów społecznych utrzymując nasze receptory dopaminy w stanie wysokiej gotowości, ponieważ stale oczekujemy na kolejne wiadomości lub reakcje na naszą aktywność. Każde kolejne powiadomienie jest dla nas obietnicą przyjemności płynącej z kolejnego postu, wiadomości, filmiku. Niektórzy określają dziś więzi tworzone za pomocą mediów społecznościowych jako „parodię więzi”. Dające prawdziwą satysfakcję i chroniące zdrowie psychiczne relacje społeczne oparte są na interakcjach odbywających się w rzeczywistości oraz na wspólnie podejmowanych aktywnościach. Jednak kiedy wysyłamy przyjacielowi link z poleceniem filmu, daje nam to złudne poczucie, jakbyśmy ten film oglądali razem. W ten sposób sami się oszukujemy i zaniedbujemy autentyczne dbanie o relacje.”
Remedium. - 2022, nr 12, s. 21-23
Zamów skan: Remedium