Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej - książki

Rodziców

"Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego : 100 zajęć wzmacniających dzieci z problemami sensorycznymi” Barbara Sher

„Zawsze można znaleźć czas na zabawę!
Osoby z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego wykazują podwyższoną lub obniżoną wrażliwość na określone bodźce, co w różny sposób wpływa na ich codzienność. Dla rodziców zapewnienie odpowiedniego wsparcia dzieciom z trudnościami sensorycznymi może stanowić nie lada wyzwanie. Niniejsza publikacja zawiera propozycje sprawdzonych zabaw, które wzmocnią nie tylko układ sensoryczny dziecka, lecz także więzi rodzinne.
W książce czytelnik znajdzie:
  • sto prostych, wesołych i skutecznych zabaw dla dzieci i rodziców,
  • krótkie omówienie zaburzeń przetwarzania sensorycznego w przyjaznej formie,
  • niebanalne pomysły, jak zainteresować dzieci zabawą, wykorzystując materiały, które są łatwo dostępne w każdym domu,
  • jasne wskazówki dotyczące wieku uczestników gier oraz modyfikacje wybranych zabaw dla starszych dzieci.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Zamów i wypożycz: Codzienne gry i zabawy dla dzieci

„Duże sprawy w małych głowach” Agnieszka Kossowska

„To pierwsza taka książka w Polsce – napisana dla dzieci i dorosłych, zawierająca historie opowiedziane przez niepełnosprawne dzieci.
Dziecko, stawiając każde pytanie, również tak niezręczne dla dorosłego jak: „dlaczego on nie chodzi/mówi/słyszy?”, chce zawsze tego samego – poznać i zrozumieć świat. A kiedy otrzyma spokojną, rzeczową odpowiedź, przyjmuje do wiadomości, że świat jest różnorodny, a ludzie mogą być odmienni. Ta książka pomaga iść „małej głowie” (i niejednej „dużej”) jeszcze dalej – pomaga dostrzec, że osoby niepełnosprawne nie składają się tylko z tej swojej odmienności, choroby. A zatem nie potrzebują tylko współczucia, jak mówi jedna z bohaterek, niewidoma Ania: „Denerwuje mnie, gdy ludzie mi współczują. Nie trzeba mi współczuć – przecież jestem zdrowa, nikt mi nie umarł i nic mnie nie boli.”
„Moim celem było opowiedzenie dzieciom w książce, czym jest niepełnosprawność. Chciałam pokazać, że niepełnosprawność to inne odczuwanie, widzenie, a czasem także inne rozumienie świata. Dzieci w sposób naturalny są otwarte na inność, chciałabym w nich tę otwartość podtrzymać i sprawić, by niepełnosprawność nie była tematem tabu w ich środowisku. Tą publikacją chciałam również obalić kilka stereotypów i sprawić, aby dzieci zdrowe przestały się bać dzieci niepełnosprawnych.” – mówi autorka książki Agnieszka Kossowska.
Wierzymy, że „Duże sprawy w małych głowach” pomogą uwolnić od wielu stereotypowych zachowań i przyczynią się do tego, że dzieciom niepełnosprawnym będzie żyło się dużo łatwiej.
Książka składa się z pięciu części, z których każda została poświęcona innemu rodzajowi niepełnosprawności:
  • autyzmowi
  • niepełnosprawności ruchowej
  • niepełnosprawności sensorycznej (część o dzieciach słabosłyszących, głuchych oraz niewidomych)
  • niepełnosprawności intelektualnej
  • epilepsji i zaburzeniom rozwoju związanym z wcześniactwem
W części rozdziałów znajdują się zabawy edukacyjne, w których wykonaniu będą musieli pomóc dzieciom dorośli – ich zadaniem jest wprowadzenie dziecka zdrowego w świat osób niepełnosprawnych. Te „zadania praktyczne” dają namacalną szansę, by zetknąć się z trudnościami, których codziennie doświadczają niepełnosprawne dzieci.
Dodatkowo książka zawiera ilustracje podstawowych znaków z języka migowego, elementy komunikacji alternatywnej oraz wkładkę z alfabetem Braille’a.”

Źródło: Lubimy czytać
Zamów i wypożycz: Duże sprawy w małych głowach

„Efektywność terapii integracji sensorycznej w usprawnianiu rozwoju ruchowego i kształtowaniu gotowości szkolnej dzieci 5-6-letnich” Jacek Szmalec

„Książka podejmuje próbę odpowiedzi na pytania dotyczące efektywności integracji sensorycznej dzieci rozpoczynających naukę w szkole. Zaprezentowany został w niej podział diagnostyczny oraz terapie dla dzieci z deficytami integracji sensorycznej.”

Źródło: Naukowa
Zamów i wypożycz: Efektywność terapii integracji sensorycznej

„Hipoterapia w leczeniu zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci” Ewa Szczucka, Marek Sokołowski

„Autorzy omawiają praktyczne aspekty zastosowania hipoterapii oraz wpływ hipoterapii na dzieci z zaburzeniem przetwarzania sensorycznego. Prezentują konkretne ćwiczenia, a każde z nich ilustrowane jest fotografiami.”

Źródło: Bonito
Zamów i wypożycz: Hipoterapia

„Integracja sensoryczna : teoria, diagnoza, terapia” Zbigniew Przyrowski

„Pierwsze w Polsce tak obszerne opracowanie tematyki integracji sensorycznej. Autor publikacji, Zbigniew Przyrowski, przedstawia nie tylko założenia teoretyczne metody integracji sensorycznej, ale daje również praktyczne wskazówki dotyczące badania dzieci i prowadzenia terapii. Z książki można dowiedzieć się jakie są typowe objawy zaburzeń IS u różnych grup dzieci poczynając od niemowląt, poprzez dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, dzieci z ADHD, niektórymi zespołami genetycznymi, aż po dzieci ze spektrum autyzmu. Książka kierowana jest nie tylko do młodych terapeutów integracji sensorycznej, ale również do wszystkich specjalistów pracujących z dziećmi, a chcących poznać główne założenia metody integracji sensorycznej. Znajdą w niej również wskazówki do organizacji pracy nauczyciele szkolni i przedszkolni.
Zachęcamy również do zapoznania się z tą publikacją rodziców, którzy chcą być bardziej świadomi tego jak powinno wyglądać badanie ich dzieci, w co powinna być wyposażona sala do terapii integracji sensorycznej, albo jakie są główne przejawy ryzyka zaburzeń integracji sensorycznej.
Książka jest wynikiem wielu lat doświadczeń autora w pracy z dziećmi, przeglądu literatury i wykładów prowadzonych dla studentów i uczestników kursów integracji sensorycznej. Jest fascynującą lekturą wprowadzającą w tajemnice procesów sensorycznych leżących u podstaw rozwoju człowieka.”

Źródło: Empis
Zamów i wypożycz: Integracja sensoryczna

„Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się” Anna Jean Ayres

„Uczenie się stanowi funkcję mózgu, a zaburzenia uczenia się odzwierciedlają nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu nerwowego. W książce przedstawiono klasyczną teorię A. Jean Ayres, według której dezorganizacja integracji sensorycznej stanowi przyczynę trudności w nauce. Terapia tych zaburzeń kładąca nacisk na integrację sensoryczną to szczególna strategia – nie skupia się bowiem na nauce konkretnych umiejętności, takich jak dopasowywanie bodźców wzrokowych, zapamiętywanie sekwencji dźwięków, rysowanie linii czy też opanowywanie podstaw programowych. Jej celem jest rozwijanie mózgu w taki sposób, by był on w stanie nauczyć się samodzielnego radzenia sobie z zadaniami.”

Źródło: Grupa Wydawnicza Harmonia
Zamów i wypożycz: Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się

„Interwencje sensoryczno-motoryczne : jak za pomocą ruchu poprawić ogólne funkcjonowanie ciała” Cara Koscinski

„Niniejsza książka skierowana jest przede wszystkim do terapeutów integracji sensorycznej, którzy chcą wzbogacić własny zasób pomysłów oraz zapewnić radosne doświadczenia sensoryczno-motoryczne swoim małym podopiecznym. Publikacja przyda się też rodzicom, opiekunom, nauczycielom i pozostałym specjalistom – mogą oni omówić opisane tu interwencje z terapeutą dziecka, a następnie wdrożyć je w innym otoczeniu.
Cara Koscinski zdecydowanie zasłużyła sobie na miano autorytetu, jeśli chodzi o temat autyzmu, zaburzeń przetwarzania sensorycznego (SPD) oraz innych odmienności rozwojowych. To osoba w wyjątkowej sytuacji: jest matką dwóch synów z SPD, autyzmem i ADHD, terapeutką z przygotowaniem z zakresu teorii integracji sensorycznej, stosującą terapię zajęciową z wykorzystaniem podejścia integracji sensorycznej (OT-SI) oraz wspaniałą autorką, obdarzoną znakomitymi umiejętnościami komunikacyjnymi.”

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Zamów i wypożycz: Interwencje sensoryczno-motoryczne

„Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw : zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego” Carol Stock Kranowitz

„Rodzic wychowujący malucha z zaburzeniem integracji sensorycznej (SPD) nie zawsze jest w nastroju do zabawy, choć ta jest znakomitym narzędziem terapeutycznym, i nie zawsze wie, jak zająć się nie-zgranym dzieckiem. Jakie rodzaje aktywności będą odpowiednie przy konkretnym typie zaburzenia? Jak szybko i niedrogo przygotować pomoce terapeutyczne? Jaki rodzaj stymulacji uspokoi nadpobudliwego brzdąca, a jaki pobudzi apatycznego? Odpowiedzią na potrzeby rodziców, terapeutów i nauczycieli jest właśnie Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw – zbiór ćwiczeń przeznaczonych przede wszystkim (choć nie tylko) dla nie-zgranych dzieci.”

Źródło: Grupa Wydawnicza Harmonia
Zamów i wypożycz: Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw

„Podejmij wyzwanie : materiały do określenia trudności w sferze przetwarzania sensorycznego bodźców dla dzieci, rodziców, terapeutów i nauczycieli” Aleksandra Światowska

„To publikacja, która ma za zadanie pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego (SPD) w osiągnięciu adekwatnego poziomu samoregulacji (np. dostosowanie stanu pobudzenia zgodnie z napływającymi bodźcami).
Publikacja będzie także pomocna podczas przygotowania diagnozy SPD i opracowania tzw. diety sensorycznej. Materiały zawierają plansze do określenia poziomu samoregulacji, a także m.in. bodźców powodujących nadreaktywność słuchową i smakową. Znajduje się w nich również kwestionariusz wrażliwości sensorycznej przeznaczony dla dzieci starszych, nastolatków i dorosłych.”

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Zamów i wypożycz: Podejmij wyzwanie

„Sensoryczne dzieciaki : bajki o dzieciach z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego” Małgorzata Parcheta-Kołoszuk

„Kim są sensoryczne dzieciaki? To między innymi Tadek niejadek, co lubi tylko to, co mama ugotuje, i Zuzia, którą wszystko drapie. Bohaterów książki Małgorzaty Parchety łączy problem, jaki stanowią dla nich zaburzenia przetwarzania sensorycznego. Dzięki atrakcyjnej dla najmłodszych i ich rodziców formie bajki terapeutycznej autorka w przystępny sposób pokazuje:
  • jak objawiają się zaburzenia SI
  • jakie trudności spotykają „sensoryczne dzieciaki” w codziennym życiu (w przedszkolu, w szkole, na placu zabaw)
  • jak rozmawiać z dziećmi wymagającymi terapii SI i wspierać je, będąc rodzicem/terapeutą/nauczycielem
  • jak rozwijać inteligencję emocjonalną dzieci, oswajając je z trudnymi sytuacjami i emocjami.
Na książkę składają się:
  • 8 opowiadań terapeutycznych pozwalających utożsamić się małym czytelnikom z bohaterami, a przez to zrozumieć własne uczucia i oswoić problemy
  • komentarze autorki – pytania do tekstów i propozycje ćwiczeń
  • spis przykładowych objawów zaburzeń SI – przydatny rodzicom, którzy zastanawiają się nad konsultacją z terapeutą.”

Źródło: Grupa Wydawnicza Harmonia
Zamów i wypożycz: Sensoryczne dzieciaki

„Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka i uczeniu się w aspekcie terapii integracji sensorycznej” Elżbieta Wieczór, Jacek Szmalec, Grzegorz Brzuzy

„Książka stanowi kompendium informacji odnośnie integracji sensorycznej. Zamieszczone są w niej artykuły poparte badaniami oraz znajdują się dodatkowo narzędzia diagnostyczne ułatwiające przeprowadzenie obserwacji dziecka pod kątem problemów z integracją sensoryczną.
Publikacja jest odpowiedzią na wzrost zainteresowania problematyka integracji sensorycznej. Kierowana jest do szerokiego grona czytelników:  pedagogów ogólnych i oligofrenopedagogów, psychologów, terapeutów, rehabilitantów i fizjoterapeutów, logopedów, nauczycieli wczesnej edukacji,  opiekunów i rodziców.  W publikacji zostały opisane wybrane zagadnienia dotyczące rozwoju motorycznego dziecka, integracji sensorycznej. Czytelnik dowie się również o niepokojących zachowaniach uczniów w następstwie zaburzeń integracji sensorycznej, pozna przykłady zaburzeń integracji  sensorycznej w szkole. W książce przedstawiono interesujący materiał dotyczący znaczenia dotyku w rozwoju małego dziecka.”

Źródło: Księgarnia Difin
Zamów i wypożycz: Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka

„Terapie wspomagające nieharmonijny rozwój dziecka : ćwiczenia” Jacek Szmalec

„W książce zaproponowane są zabawy, ćwiczenia dla dzieci, u których zaobserwowano nieprawidłowy rozwój psychomotoryczny. Dodatkowo umieszczone są programy zajęć na cały rok do wykorzystania dla logopedów, jak również bajki terapeutyczno-logopedyczne. W publikacji można znaleźć:
  • zabawy służące doskonaleniu postawy, równowagi, obustronnej koordynacji ruchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz rytmu i tempa ćwiczeń;
  • zabawy psychomotoryczne – wpływające na rozwój emocjonalno-społeczny dzieci;
  • zabawy psychomotoryczne – ćwiczenia usprawniające motorykę;
  • strategie terapeutyczne służące doskonaleniu wykonywania złożonych poleceń;
  • bajki logopedyczne w pracy z dzieckiem oraz logopedyczne programy zajęć.”

Źródło: Księgarnia Difin
Zamów i wypożycz: Terapie wspomagające nieharmonijny rozwój dziecka

„Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka” Angie Voss

„Zachowanie dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego nierzadko dziwi, a nawet niepokoi ich bliskich. W tej przystępnie napisanej książce terapeutka Angie Voss podpowiada, jak poradzić sobie z konkretnymi objawami – sygnałami sensorycznymi wysyłanymi przez dziecko. Omówienie każdego sygnału składa się z dwóch części: krótkiego wyjaśnienia przyczyn nietypowego zachowania oraz szczegółowych wskazówek dla rodziców. Dzięki poradom czytelnicy mogą się szybko dowiedzieć, jak dostosować informacje sensoryczne docierające do dziecka – i kiedy należy to zrobić. Na końcu książki omówiono podstawowe zagadnienia dotyczące integracji sensorycznej.”

Źródło: Grupa Wydawnicza Harmonia
Zamów i wypożycz: Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka

Autor: Paulina Kusiak