„Budowanie sytuacji komunikacyjnych w terapii dzieci z ASD”, Angelika Łasocha
„Autorka przedstawia elementy, które należy uwzględnić w budowaniu sytuacji komunikacyjnych z dziećmi z ASD w celu zwiększenia ich efektywności, spontaniczności i dla osiągnięcia generalizacji umiejętności komunikacyjnych kształtowanych podczas terapii.”
Forum Logopedy. - 2021, nr 43, s. 17-21
Zamów skan: Forum Logopedy
„Czego potrzebuje rodzina, kiedy na swojej drodze spotyka autyzm”, Aleksandra Mysiak
„Spektrum autyzmu to zaburzenie, które wpływa na relacje całej rodziny, ale również wszystkich osób, które jej towarzyszą. Dla mnie jako mamy dziecka ze spektrum autyzmu bardzo ważne było uświadomienie sobie, do jakiego tańca autyzm zaprosił moją rodzinę. Relacje rodzinne często przypominają karuzelę znaną nam z wesołych miasteczek. Kiedy karuzela się porusza i wszyscy w niej siedzą, trudno ustalić, kto kogo goni, kto jedzie pierwszy, a kto ostatni. Diagnoza autyzmu może być takim momentem, kiedy warto zaciągnąć hamulec i spróbować popatrzeć na to, co się dzieje w rodzinie.”
Forum Logopedy. - 2021, nr 43, s.54-59
Zamów skan: Forum Logopedy
„Czynniki powodujące trudności w przyjmowaniem pokarmów u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu : właściwe rozpoznanie i działanie”, Marta Baj-Lieder
„Co sprawia, że dzieci z ASD nie tylko mają trudności z przyjmowaniem pokarmów, ale też ich charakter jest poważniejszy w porównaniu z dziećmi rozwijającymi się prawidłowo? Odpowiedź nie jest łatwa, ponieważ podłoże tych problemów może być różnorodne. Postaram się przedstawić kluczowe trudności, na które należy zwrócić uwagę, gdy nasz podopieczny je wybiórczo.”
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2022, nr 4 (25), s. 40-45
Zamów skan: Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
„Dziecko z ASD jako uczestnik procesu integracji”, Joanna Mikołajczyk
„Placówki integracyjne są jedną z form kształcenia, z której korzysta wielu uczniów z niepełnosprawnością, w tym z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Często posłanie dziecka z autyzmem do grupy integracyjnej jest nadrzędnym celem jego rodziców, ponieważ ten typ edukacji bywa postrzegany jako mniej stygmatyzujący. Warto jednak zwrócić uwagę na gotowość ucznia do podjęcia edukacji w grupie integracyjnej. Jakie trudności mogą wynikać z braku przygotowania dziecka z autyzmem do integracji? Jakich kompetencji dziecko potrzebuje oraz za pomocą jakich technik można te kompetencje rozwinąć?”
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2020-2021, nr 16, s. 6-12
Zamów skan: Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
„Hydroterapia jako przykład metody wspierającej dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu (ASD)”, Amanda Błaszczak
„Przedmiotem rozważań w prezentowanym artykule jest hydroterapia jako metoda wsparcia przeznaczona dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu. Była ona stosowana w celach leczniczych od starożytności, a współcześnie staje się coraz bardziej popularna, dlatego też warto zapoznać się z nią bliżej. Często rozwój dzieci oraz młodzieży ze spektrum autyzmu jest nieharmonijny na skutek wielu deficytów, które obejmują zaburzone funkcjonowanie w sferze poznawczej, społecznej i emocjonalnej, co też znacząco obniża jakość ich życia. Prymarną rolę w polepszeniu codziennej egzystencji odgrywają nie tylko rodzice, lecz także doświadczeni terapeuci. Celem pracy jest próba zaprezentowania metody hydroterapii jako przykładowej formy pomocy.”
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2023, nr 7, s. 17-27
Zamów skan: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze
„Integracja zmysłowo-ruchowa wspólnie z rówieśnikiem”, Magdalena Charbicka
„Integracja „w szerokim znaczeniu wyraża się w takim wzajemnym stosunku pełno- i niepełnosprawnych, w którym są respektowane takie same prawa, liczą się takie same wartości, w których stwarza się obu grupom identyczne warunki do maksymalnego, wszechstronnego rozwoju.” W procesie integracji dzieci pełnosprawne i z zaburzeniami rozwoju uczą się tolerancji, współdziałania z drugą osobą, niesienia pomocy, czy akceptacji inności. Przedstawiamy pomysły na zabawy, które mogą mieć różnorodne wymiary terapeutycznej integracji uwzględniającej współdziałanie i współtworzenie dzieci.”
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2020-2021, nr 16, s. 14-19
Zamów skan: Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
„Maskowanie w autyzmie : analiza zjawiska”, Aleksandra Buchholz
„Jednym z ważniejszych aspektów funkcjonowania osób z autyzmem jest maskowanie. Jest to strategia mająca na celu zminimalizowanie specyficznych objawów neurotypu oraz próba zaimplementowania do własnego repertuaru zachowań normatywnych wzorców. Maskowanie motywowane jest potrzebą adaptacji i akceptacji społecznej. Jest przejawem zinternalizowanej potrzeby społecznej pozostawania we wzorcu szeroko pojętej normy behawioralnej. Ma przeciwdziałać ostracyzmowi, upodabniając osobę autystyczną do neurotypowej większości. Artykuł ma charakter przeglądu narracyjnego i wykorzystuje najbardziej aktualną literaturę tematyczną z uwzględnieniem głosu samorzeczniczego osób z diagnozą autyzmu. Jego głównym celem jest zaprezentowanie mechanizmów maskowania oraz jego konsekwencji na poziomie indywidualnym i społecznym.”
Szkoła Specjalna. - 2023, nr 3, s. 183-193
Zamów skan: Szkoła Specjalna
„Mediacja rówieśnicza jako narzędzie terapeutyczne w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu”, Małgorzata Gosztyła
„Dzięki projektowi mediacji rówieśniczych dzieci w spektrum autyzmu czują się dostrzeżone oraz wciągane w życie społeczne szkoły, Poprzez uczestniczenie w rozmowach i zabawach stwarza im się naturalne okazje do ćwiczenia umiejętności społecznych i komunikacji. W badaniach naukowych porównuje się skuteczność mediacji rówieśniczych do osiągnięć pod czas treningu umiejętności społecznych z pedagogiem (tzw. TUS). Podsumowując: w badaniach wykazano, że mediacje rówieśnicze przynoszą korzyści.”
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2023, nr 30, s. 34-39
Zamów skan: Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
„Nauczanie precyzyjne : 16 kroków do wypracowania płynnych reakcji”, Marta Sierocka-Rogala
„Bardzo często w programach terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zawarte są zalecenia, by dawać więcej czasu na reakcję (nawet aż 5 sekund). Nie zdajemy sobie sprawy, że te 5 s może zadecydować, czy uda nam się uzyskać samodzielną reakcję, czy będziemy musieli udzielić dodatkowego wsparcia. Jak zatem wypracować płynność reakcji?”
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2022, nr 4 (25), s. 46-50
Zamów skan: Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
„Niska motywacja dziecka w spektrum - skuteczne sposoby na wzmacnianie terapii : motywatory rzeczowe, przykłady komunikatów wspierających, skuteczne strategie terapeutyczne”, Emilia Wojewódzka
„Motywacja jest kluczem do sukcesu, a z pewnością tworzy warunki do zaistnienia rozwoju. Jest ona także niepodważalnie ważnym aspektem związanym z osiąganiem założonych celów, ale również przeciwstawianiem się własnym ograniczeniom i napotykanym na drodze trudnościom. Każdy doświadcza trudności w jej zakresie, niezależnie od płci, rasy, wieku lub zdiagnozowanych jednostek chorobowych. Z problemem motywacji spotykamy się także u dzieci w spektrum.”
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2023, nr 32, s. 39-43
Zamów skan: Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
„Patrzeć na autyzm przez pryzmat atutów : przewodnik po neuronietypowym świecie : wywiad z autorami książki o człowieku w spektrum autyzmu”, z Weroniką i Jerzym Janiak rozmawiała Jagoda Roszak
„Znowu wracamy do mitów. Osoby w spektrum autyzmu potrzebują kontaktu z drugim człowiekiem, jednak potrzebują go na swoich zasadach, Zazwyczaj te reguły Si) inne niż powszechnie przyjęte normy. Ale to nie znaczy, że nie ma tej potrzeby. Kontakt, który częściej skupia się na wspólnych zainteresowaniach czy aktywnościach, bywa nieregularny i w węższej grupie, nie jest gorszy niż zwykłe spotkanie towarzyskie.
Osoby w spektrum potrzebują zarazem Więcej stałości i elastyczności. To znaczy przez stałość rozumiem ramy, które nie podlegają większym zmianom. Dopiero w tych ramach można sobie pozwolić na elastyczność – po obu stronach. Trudno jest ująć w ramy cos tak spontanicznego jak kontakt społeczny. Dopiero dzięki otwartości obu stron jest to możliwe.”
Monitor Dyrektora Szkoły. - 2022, nr 9, s. 6-11
Zamów skan: Monitor Dyrektora Szkoły
„Rodzinne grupy wsparcia dla rodzin dzieci z autyzmem”, Janusz Rusaczyk
„Członkowie rodzin dzieci z autyzmem często są pozbawieni emocjonalnego oraz rzeczowego wsparcia ze strony społeczeństwa, dlatego też ogniskowanie się tego typu rodzin w mniejszych bądź. większych grupach 7, pewnością przyczynia się do poprawy ich sytuacji. Nie bez znaczenia jest więc udział przedstawicieli rodzin dzieci z autyzmem w rodzinnych
grupach wsparcia, gdyż dzięki nim, ich członkowie mogą nie tylko lepiej zrozumieć problemy z autyzmu, z którymi muszą mierzyć się na co dzień, ale także dzięki tym właśnie grupom otrzymują emocjonalne, a niekiedy również materialne wsparcie, niezbędne w codziennej egzystencji.”
Remedium. - 2022, nr 4, s. 23-25
Zamów skan: Remedium
„Spektrum autyzmu u chłopców i dziewczynek : czy istnieją jakieś różnice? Jak pracować z dzieckiem w spektrum autyzmu w przedszkolu?” Ewelina Jankowska-Robak
„Objawy ze spektrum autyzmu diagnozuje się znacznie częściej u chłopców niż u dziewcząt jednak jak pokazują najnowsze badania, liczba ta może być niedoszacowana ze względu na odmienny •,wzorzec funkcjonowania dziewcząt spektrum. Mimo że kryteria diagnostyczne pozostają takie same dla obu płci, przejawy• zachowania pozostają rożne.”
Wychowanie w Przedszkolu. - 2023, nr 1, s. 29-31
Zamów skan: Wychowanie w Przedszkolu
„Teoria umysłu a deficyty w zakresie umiejętności społecznych : studium przypadku Antka z ASD”, Beata Ignaczewska
„Antek ma 8 lat i jest wysoko funkcjonującą osobą ze spektrum autyzmu. Jednym słowem nikt z boku nie wie, że chłopiec ma jakieś trudności rozwojowe. Dopiero przy obserwacji, kiedy zachowuje się nietaktownie wobec innych osób, nie trzyma dystansu, mówi osobom dorosłym na ty i nie rozumie, że inni mogą inaczej myśleć, zastanawiamy się, co mu jest. Czy to złe wychowanie czy...? Co leży u podstaw Antka problemów? Obecnie jedna z teorii próbuje to wyjaśnić. Brak teorii czyli tzw. ślepota umysłowa, może do innego spojrzenia na zachowania ludzi.”
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2022, nr 4 (25), s. 57-60
Zamów skan: Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
„Terapia komunikacji językowej dziecka z autyzmem : studium przypadku”, Hanna Wawrzyniak
„Różnorodne zaburzenia mowy, zarówno specyficzne, jak i towarzyszące innym zaburzeniom rozwoju psychoruchowego, wymagają od logopedów stałego rozwijania umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych. Zaprezentowana analiza literatury poświęconej dzieciom z autyzmem, opis zaburzeń rozwojowych dziecka z autyzmem, przytoczenie teoretycznych podstaw dotyczących powyższego problemu oraz indywidualnego programu terapii logopedycznej powinny okazać się pomocne w podejmowanych oddziaływaniach diagnostyczno-terapeutycznych.”
Forum Logopedy. - 2023, nr 54, s. 15-22
Zamów skan: Forum Logopedy
„Trudności w karmieniu u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD)”, Katarzyna Bąbik-Bronić
„W dobie internetu możemy spotkać się z takimi teoriami, że trudności w karmieniu są wczesnymi symptomami zaburzeń ze spektrum autyzmu. Czy ten związek faktycznie ma potwierdzenie w badaniach naukowych? Gdzie w pierwszej kolejności udać się z dzieckiem, które przejawia trudności w karmieniu? Jak wyglądają trudności w karmieniu u dzieci z ASD?”
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2023, nr 29, s. 18-23
Zamów skan: Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
„Usprawnianie komunikacji ucznia z zespołem Aspergera”, Aleksandra Sienniak, Sylwia Sienkiewicz
„Artykuł bazuje na doświadczeniach autorek w pracy logopedycznej z uczniami klas IV-VIII z zespołem Aspergera. Zawiera praktyczne propozycje rozwiązań i pomysły do wykorzystania w terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji.”
Forum Logopedy. - 2021, nr 43, s. 48-53
Zamów skan: Forum Logopedy
„W jaki sposób ułatwić szkolne funkcjonowanie uczennicom w spektrum autyzmu?”, Agnieszka Żurek
„Zdolna, nieśmiała, leniwa, ekscentryczna, dziwna, społeczna, wycofana, trudna, grzeczna, egocentryczna, nieobecna, złośliwa, zorganizowana, w ciągłym chaosie, niepokorna, niespokojna, „depresyjna”, „wszystkiego się boi”, mało towarzyska, ambitna, zwyczajna – takie i podobne określenia na swój temat słyszą codziennie liczne dziewczyny i kobiety w spektrum. Nie zawsze wiedzą, czemu są oceniane i z jakiego powodu wydaje się takie opinie. Słowa te często są wypowiadane do młodych osób w spektrum przez specjalistów, to jest: nauczycieli, pedagogów, psychologów, lekarzy. One same – dziewczyny i kobiety w spektrum – tak siebie nie widzą. Na czym polega specyfika funkcjonowania dziewczyn w spektrum autyzmu? W jaki sposób można je wspierać w przestrzeni szkolnej?”
Głos Pedagogiczny. - 2022, nr 6 (134), s. 20-24
Zamów skan: Głos Pedagogiczny
„Wykorzystanie AAC we wspomaganiu komunikacji osób ze spektrum autyzmu”, Paulina Rutka
„Populacja ludzi z autyzmem to bardzo zróżnicowana grupa. To zarówno osoby samodzielnie funkcjonujące w społeczeństwie, jak i ludzie z niepełnosprawnościami. To nie tylko osoby komunikujące się za pomocą mowy, ale też ludzie niemówiący lub nieużywający mowy do realizacji swoich potrzeb i swobodnego porozumiewania się – osoby ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi. Tu z pomocą przychodzi nam AAC.”
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2022, nr 4 (25), s. 22-27
Zamów skan: Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
„Wykorzystanie technik behawioralnych w pracy z zachowaniami fobicznymi : case study chłopca z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym”, Marta Jamioł
„W różnych sytuacjach człowiek, niezależnie od wieku, płci oraz innych zmiennych, przeżywa niepokoje o mniejszym lub większym natężeniu, wywołane rozmaitymi czynnikami. Sytuacja komplikuje się jednak, jeśli lęk dotyczy wycinka rzeczywistości, który obiektywnie nie wzbudza nieadekwatnych emocji czy reakcji. Co w sytuacji, gdy fobia dotyka dziecko z autyzmem? Czy i jak można mu pomóc?”
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2022, nr 4 (25), s. 16-21
Zamów skan: Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
„Zaburzenia ze spektrum autyzmu - proces diagnozy”, Anna Kolan-Zwolińska
„Wczesne dostrzeżenie odstępstw od typowego rozwoju i postawienie rozpoznania spektrum autyzmu jest dla dziecka korzystne, ponieważ umożliwia szybkie rozpoczęcie oddziaływań korygujących i w związku z tym maksymalne wykorzystanie jego potencjału. Pierwsze oznaki spektrum autyzmu mogą nie zostać zauważone przez rodzica/opiekuna co nie oznacza, że one nie występowały w rozwoju dziecka. Aby wiedzieć, na co zwracać uwagę, należy posiadać wiedzę na temat przebiegu rozwoju dziecka już od niemowlęctwa. Rodzicielska intuicja także odgrywa tutaj ważną rolę, kiedy rodzic, obserwując swoje dziecko na tle innych w podobnym wieku, zaczyna dostrzegać nieprawidłowości.”
Psychologia w Praktyce : zawodowe czasopismo dla psychologów i psychoterapeutów. - 2022, nr 1, s. 12-23
Zamów skan: Psychologia w Praktyce
„Zastosowanie poznawczo-behawioralnego podejścia terapeutycznego we wspieraniu nastolatków z ASD borykających się z epizodem depresyjnym”, Karolina Michalak
„W niniejszym artykule zostaną przedstawione kryteria diagnostyczne depresji oraz wyraźne rozróżnienie jej przebiegu od przemijającego obniżonego nastroju. Ponadto przyjrzymy się mechanizmom powstawania zniekształconej triady poznawczej u nastolatków z ASD (Autism Spectrum Disorder) oraz ich zwiększonej podatności na nadwrażliwą interpretację sytuacji stresogennych. Na podstawie omówienia konkretnego przykładu pacjenta zostaną zaproponowane metody interwencji mających na celu aktywizację nastolatka oraz wyposażenie go w umiejętności sięgania po adaptacyjne strategie zaradcze w trudnych dla niego momentach.”
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2022, nr 4 (25), s. 51-56
Zamów skan: Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
„Zbyt silnie?... Za słabo?... : wrażliwość sensoryczna w spektrum autyzmu”, Zuzanna Domasiewicz
„Codzienne przetwarzanie napływających z otoczenia bodźców bywa trudne i obciążające dla wieku osób ze spektrum autyzmu. Ich nietypowa wrażliwość, szczególne zainteresowania sensoryczne bądź rozmaite zakłócenia w tym obszarze powodują, że wrażenia ze zmysłów są odczuwane inaczej niż u osoby o typowym rozwoju. To, jak przetwarzamy informacje, pozwala nam interpretować i rozumieć świat, w którym żyjemy. Nietypowo funkcjonujące zmysły znacząco wpływają na to, jak się czują i zachowują osoby ze spektrum autyzmu, maja zatem istotny wpływ na ich rozwój i życie.”
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. - 2021, nr 20, s. 51-54
Zamów skan: Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych