Fake news : produkt medialny czasów postprawdy / Katarzyna Bąkowicz. - Warszawa : Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2020.
Sygn. WypRz 249180
Katarzyna Bąkowicz podejmuje się niełatwej próby – i próbę tę należy uznać za udaną – zdefiniowania kluczowej dla prowadzonych przez nią rozważań kategorii fake newsa, który traktuje jako produkt medialny czasów postprawdy. Praca jest intelektualnie dojrzała, przemyślana i spójna. Jest odkrywcza, niebanalna poznawczo, inspirująca, skłaniająca do przemyśleń, ale i momentami ważnej i potrzebnej polemiki z Autorką. Już sam wybór problematyki wyraźnie wskazuje, iż pani Katarzyna Bąkowicz podjęła się analizy problemu nowatorskiego [...] stawiając sobie zadanie ambitne i podwójnie trudne, gdyż podjęła się eksploracji białej plamy badawczej, z którą to, poradziła sobie bardzo dobrze. Jej pracę czytam […] jako rozmywanie się kategorii prawdy w kulturze informacyjnej natychmiastowości, stąd sama prawdziwość informacji, staje się mniej istotna od możliwości przyciągania uwagi w dobie informacyjnego przeciążenia, co oczywiście odbywa się kosztem jej pauperyzacji i obniżania jakości prezentowanych informacji.
Fake news : produkt medialny czasów postprawdy – recenzja na stronie lubimyczytac.pl
Fejk! : kłamstwa, w które wierzymy / Daniele Aristarco ; tłumaczenie Tomasz Kwiecień. - Warszawa : BoNoBo, copyright 2020.
Sygn. WypRz 249181
Fake news – fałszywe wiadomości.
Skąd się biorą? Co sprawia, że są tak podstępne? Czy istnieją sposoby na bronienie się przed nimi?
Fake news uświadamiają nam, że coraz trudniej jest odróżnić prawdę od fałszu. I o tym właśnie jest książka, którą trzymacie w dłoniach: o relacji pomiędzy prawdą a kłamstwem. Przeczytacie w niej o najsławniejszych kłamstwach w historii i dowiecie się, co sprawiło, że tak wielu ludzi uznało je za prawdę.
Fejk! : kłamstwa, w które wierzymy – recenzja na stronie empik.com.pl
Gen liczby : jak dzieci uczą się matematyki? / Małgorzata Skura, Michał Lisicki. - Warszawa : Wydawnictwo Mamania - Grupa Wydawnicza Relacja, copyright 2018.
Sygn. WypRz 249183
Czy niemowlęta potrafią liczyć? Kiedy małe dziecko rozumie, że „cztery” to nie to samo co „czwarty”? I co możemy zrobić, żeby dziecko polubiło matematykę?
Matematyka jak mało która nauka uczy przede wszystkim myśleć, dlatego tak ważne jest, żeby dziecko z radością wkraczało w świat pojęć matematycznych. „Gen liczby” prezentuje pomysł na edukację matematyczną małego dziecka. Autorzy pomagają dorosłym zrozumieć, jak rozwija się myślenie matematyczne, podpowiadają, na co warto zwrócić uwagę, aby dzieciństwo dobrze zaowocowało wtedy, kiedy przyjdzie czas na regularną edukację matematyczną. Książka tłumaczy, jak codzienne aktywności przyczyniają się do rozwoju umysłowego, jak pokierować uwagą dziecka tak, by zauważyło to, co ważne z matematycznego punktu widzenia.
Napisany przez ekspertów od edukacji matematycznej i oparty na najnowszych badaniach naukowych, „Gen liczby” może być również znakomitą pozycją dla zaangażowanych nauczycieli wychowania przedszkolnego.
Gen liczby : jak dzieci uczą się matematyki? – recenzja na stronie empik.com.pl
Gramatyka sensu / Aleksy Awdiejew, Grażyna Habrajska. - Wydanie I. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020
Sygn. WypRz 249184
Gramatyka sensu jest kontynuacją, podsumowaniem i dopełnieniem wcześniejszych prac duetu Awdiejew – Habrajska. Niezaprzeczalny atut książki stanowi bardzo spójna i jasna metodologia, która pozwala na rekonstrukcję sensu oraz wyraźnie wskazuje na postkomunikacyjny charakter tekstu i na to, że dopełnianie sensu odbywa się nie na podstawie samej analizy tekstu, lecz dzięki analizie holistycznej. Czytelnik otrzymuje dzieło interdyscyplinarne odwołujące się do osiągnięć filozofii, kognitywistyki, psychologii poznawczej, retoryki i współczesnej teorii argumentacji. Gramatyki – zarówno tradycyjne, jak i strukturalistyczne oraz generatywne – pomijają fakt, że podstawową funkcją języka jest komunikacja, a więc opis procesu produkcji i odbioru komunikatu, który powinien być przynajmniej równie ważny jak opis systemu i gotowego tekstu. Koncepcją uwzględniającą opis konstruowania, przekazu i odbioru komunikatu jest właśnie Gramatyka sensu. Jej cel stanowi opis konfiguracji sensu, pełniącej kluczową rolę w procesie generowania przekazu komunikacyjnego oraz w procesie jego odbioru.
Gramatyka sensu – recenzja na stronie empik.com.pl
Happy mózg / Dean Burnett ; przekład Anna Binder. - Łódź : Feeria Wydawnictwo - Wydawnictwo JK, 2019.
Sygn. WypRz 249185
Pieniądze nie dają szczęścia. Władza nie daje szczęścia. Czekolada nie daje szczęścia.
No to co w końcu je daje?
Neurobiolog Dean Burnett postanowił zgłębić temat, jak i gdzie szczęście rodzi się w naszym mózgu. Jego odpowiedzi mogą zaś niejednego zadziwić, a nawet rozbawić do łez.
- Czy rzeczywiście w mózgu są cząsteczki szczęścia?
- Czy i gdzie mamy ośrodki szczęścia?
- Dlaczego praca (czasem) daje nam szczęście?
- Co takiego ma w sobie dom rodzinny?
- Czy gry komputerowe są naprawdę szkodliwe?
- Dlaczego ludzie mają takie wielkie mózgi?
- Czy zwierzęta potrafią się śmiać?
Wszystko to brzmi dość żartobliwie, ale w rzeczywistości kryje się za tym cała masa naukowych faktów. Dzięki tej książce poznasz niezwykłe mechanizmy neurologiczne, będące owocem milionów lat fascynującej ewolucji naszego mózgu, a kto wie – może także zdobędziesz klucz do szczęścia.
Happy mózg – recenzja na stronie empik.com.pl
Jestem leworęczny... i co mi zrobisz? / Michel Piquemal & [ilustracje] Jacques Azam ; przetłumaczyła Joanna Kuhn. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Nasza Księgarnia, 2020.
Sygn. WypRz 249187
Każde leworęczne dziecko powinno wiedzieć, że żyje w świecie wymyślonym dla praworęcznych, do którego trzeba się przystosować. Dzięki tej książce zrozumie, na czym polega leworęczność, jak działa "organizacja" jego mózgu i jak sobie poradzić z codziennymi problemami.
Dobrze mieć świadomość, że różnica istnieje, ale chodzi o to, by żyć z nią spokojnie.
Ta książka pomoże leworęcznym dzieciom odnaleźć się w praworęcznym świecie.
Jestem leworęczny... i co mi zrobisz? – recenzja na stronie empik.com.pl
Klucze do literatury : przewodnik dla licealistów : fikcja literacka a rzeczywistość, analiza utworów literackich, zabiegi i chwyty literackie / Anna Maria Świątek. - Rzeszów : Wydawnictwo Oświatowe Fosze, copyright 2020.
Sygn. WypRz 249188
Ta książka wyposaża w klucze do analizy różnych warstw utworów literackich, co pozwala samodzielnie tworzyć wiarygodne – logiczne, uzasadnione ich interpretacje już na poziomie lekcji szkolnych i egzaminu maturalnego. Niezbędny i wystarczający warsztat analityczny umożliwia tropienie zabiegów pisarskich ukrytych przed niewtajemniczonym w nie czytelnikiem. Pozwala zorientować się: kto?, jak?, dlaczego?, po co?, do kogo? mówi w literaturze pięknej. Między innymi porządkuje środki stylistyczne, rodzaje narracji oraz tłumaczy, czym jest poezja. Uświadomienie sposobów tworzenia skłania do pogłębionego rozumienia funkcji i roli literatury w kulturze oraz w percepcji osobistej.
Lęk przed matematyką : poglądy, badania, rozwiązania / Urszula Oszwa. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020.
Sygn. WypRz. 249190
Monografia ma charakter naukowy, jest to wysoce kompetentny, oparty na najnowszej literaturze, pogłębiony przegląd rozważań na temat lęku przed matematyką oraz bardzo szczegółowa analiza dotychczasowych osiągnięć w zakresie diagnozowania tego zjawiska. Na tym tle stworzona zostaje próba całościowej jego oceny oraz nakreślenia dróg umożliwiających pomoc i ułatwienie przezwyciężania trudnych sytuacji z nim związanych, zarówno w edukacji, jak i w życiu codziennym osób, u których stwierdza się ten lęk. Poziom merytoryczny rozważań jest bardzo wysoki. Praca napisana została poprawnym, przystępnym językiem. Zawiera interesujące sposoby przedstawienia treści, ilustrowana jest wieloma schematami, tabelami i rysunkami. Jest skierowana do kilku grup czytelników: do naukowców i badaczy zjawiska, pedagogów i terapeutów zajmującym się pomocą uczniom z trudnościami w matematyce oraz osobom z niechęcią do działań matematycznych. Należy ją też polecić studentom pedagogiki, psychologii, a także studentom matematyki ze specjalnością nauczycielską.
Lęk przed matematyką : poglądy, badania, rozwiązania – recenzja na stronie dobreksiazki.pl
Mój pierwszy kodzik xD / Agnieszka Antosiewicz. - Kraków : Greg Wydawnictwo Edukacyjne, [2020].
Sygn. WypRz 249193
W dzisiejszych czasach język informatyczny, obok języka ojczystego i języka obcego, stał się podstawą, którą dzieci powinny opanować, by swobodnie poruszać się we współczesnym świecie. Przedstawiamy rewelacyjny zbiór zabaw, które wprowadzają dzieci w świat kodowania i programowania na wczesnym etapie ich rozwoju - już w przedszkolu - czyli od 4. roku życia!
Zgromadziliśmy w książce wiele różnorodnych ciekawych zadań, ze zróżnicowaną skalą trudności, które zawierają elementy kodowania oraz które ćwiczą orientację przestrzenną, logiczne myślenie, rozwijają kreatywność, wprowadzają do układu współrzędnych. W środku znajdują się nie tylko lubiane przez dzieci dyktanda graficzne, ale też mapy, rytmy, kody i ciekawe zagadki!
Naukę kodowania warto zacząć wcześnie, bez tabletu czy smartfona.
Mój pierwszy kodzik xD - recenzja na stronie ksiegarnia.pwn.pl
Wszystko o szczepionkach : co trzeba wiedzieć, by dokonać dobrego wyboru / prof. Didier Raoult & Olivia Recasens ; tłumaczenie Grzegorz Gryc. - Warszawa : CoJaNaTo?, copyright 2020
Sygn. WypRz 249201
Szczepionki królują wśród kontrowersyjnych tematów. Są ratunkiem czy zagrożeniem? Jak się odnaleźć wśród sprzecznych informacji o szczepionkach?
Obecnie mamy na wyciągnięcie ręki niezliczone źródła wiedzy na tematy naukowe, jednak ich rzetelność trudno jest ocenić na pierwszy rzut oka. Szczególnym wyzwaniem jest odnalezienie godnych zaufania, a zarazem przystępnych źródeł informacji o medycynie, bo choć rozwija się ona szybciej, niż jesteśmy w stanie nadążyć, to jest też bardzo podatna na naciski ideologiczne i przesądy.
Prof. Didier Raoult, światowej sławy francuski lekarz, mikrobiolog i epidemiolog, w książce "Wszystko o szczepionkach: Co trzeba wiedzieć, by dokonać dobrego wyboru" podejmuje próbę uporządkowania naszego stanu wiedzy na temat szczepień. Analizuje zarazem przyczyny nieufności wobec szczepionek, która narasta na całym świecie.
Podchodzi krytycznie do programów obowiązkowych szczepień, wytykając, że są niekonsekwentne i nieskuteczne; nie nadążają za stanem wiedzy medycznej i nie uwzględniają bieżących potrzeb. Ważne jest to, kogo szczepimy i w jakich okolicznościach. Czy wiesz, że szczepionka przeciwko grypie, rzadko skuteczna u osoby dorosłej, świetnie się sprawdzi jako element programu szczepień dla dzieci?
Wiele osób obawia się szkodliwych skutków szczepień, nie szuka jednak naukowych źródeł na temat realnych korzyści i prawdziwego ryzyka związanego z poszczególnymi szczepionkami. A bez solidnej wiedzy nie jesteśmy w stanie dokonywać rozsądnych wyborów. Zamiast tego coraz więcej osób słucha tych, którzy żerują na ludzkiej podejrzliwości i lęku, narażając zdrowie swoje i osób w swoim otoczeniu.