11 grudnia 2019 r. w mieleckiej filii Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Rzeszowie odbyło się szkolenie dla nauczycieli zorganizowane w ramach projektu Szkolnych Klubów Debat Oksfordzkich. Warsztat „Debata oksfordzka jako narzędzie dydaktyczne” poprowadził Pan Krzysztof Buła założyciel i prezes Krakowskiego Stowarzyszenia Mówców, trener wystąpień publicznych, certyfikowany przez Szkołę Liderów trener Akademickich Mistrzostw Polski Debat Oksfordzkich, wieloletni sędzia debat, turniejów rangi mistrzowskiej na poziomie licealnym i akademickim, ogólnopolski koordynator szkoleń i trenerów podczas Akademickich Mistrzostw Polski Debat Oksfordzkich, koordynator główny Turnieju Polska pomiędzy Wschodem a Zachodem (realizowanego w ramach grantu z MSZ), koordynator wojewódzki Turnieju Debat Historycznych IPN oraz ogólnopolskiego turnieju „Debatuj o dziedzictwie” tworzonego we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie, zaangażowany w popularyzację debaty oksfordzkiej jako narzędzia dydaktycznego wśród nauczycieli.
Zakres tematyczny szkolenia dotyczył następujących zagadnień:
- Idea Szkolnych Klubów Debat Oksfordzkich
- Debata osadzona w szkolnych realiach: podstawa programowa, kompetencje kluczowe, kompetencje przyszłości, debata jako narzędzie dydaktyczne i wychowawcze - możliwości zastosowania
- Co z tego ma uczeń? codzienność np. dom, szkoła, rówieśnicy, praca, życie, umiejętności miękkie - omówienie
- Sztuka argumentowania: umiejętność wartościowania argumentów, tworzenie rozbudowanych argumentów - model TOP (SExI), ćwiczenia
- Zasady debaty, omówienie ról mówców
- Przygotowanie do debaty: punkt widzenia ucznia, punkt widzenia i ROLA nauczyciela
- Debata pokazowa
- Informacja zwrotna - jak jej udzielać (kryteria oceniania kształtującego): Co było dobrze? Co należy poprawić? Jak poprawić? Wskazówki
- Dekalog nauczyciela wykorzystującego w pracy debatę oksfordzką, dobre praktyki, jak organizować projekty edukacyjne z wykorzystaniem debaty.