Teatrzyk kamishibai „Kotka Milusia”

Łańcut


W dniu 3 października 2018 r. Bibliotekę Pedagogiczną w Łańcucie odwiedzili  uczniowie klasy drugiej ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Łańcucie wraz z wychowawczynią. Spotkanie poprowadziła Jolanta Szpunar, nauczyciel-bibliotekarz, pracująca na co dzień  w Medyczno-Społecznym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Łańcucie oraz w Szkole Podstawowej nr 1 w Łańcucie.
 Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia dzieciom teatrzyku kamishibai , czyli teatrzyku obrazkowego, gdzie historia  opowiadana jest przy pomocy dużych ilustracji. Ilustracje wsuwane są do małego drewnianego parawanu zwanego butai.  Ten „papierowy teatr” wywodzi się z Japonii, gdzie już w XII wieku był wykorzystywany jako przedstawienia dla osób nie umiejących pisać, ani czytać. Za pomocą kamishibai uczono ich, jak mają postępować.
Następnie dzieci uczestniczyły w pogadance na temat kotów, ich wyglądu i obyczajów. Dzieci odpowiadały na pytania takie jak, czy opiekują się kotem w domu, czym różni się kot od człowieka, jakimi częściami ciała wyraża swoje emocje, czy prowadzi aktywne życie. Kolejno uczniowie z uwagą wysłuchali opowiadania pt. „Kotka Milusia”, śledząc towarzyszące opowiadaniu ilustracje. Po przeczytaniu opowiadania dzieci oceniały postępowanie kotki i zgodnie stwierdziły, że była leniwa,  wyniosła i znudzona. Nie rozumiała radości i entuzjazmu myszki, która była zaradna i pracowita. I chociaż samodzielnie musiała zdobywać pożywienie, nigdy nie była samotna. Opowiadanie miało za zadanie pokazać skutki próżniaczego życia prowadzonego przez Milusię.
Spotkanie było okazją do rozmowy z dziećmi na temat wartości, które każdy powinien znać i stosować w swoim życiu. Dzieci wyjaśniały znaczenie podanych przez nauczyciela terminów i umieszczały liście z określeniem  na drzewie wartości. Były to fundamentalne wartości, stanowiące korzenie:  życie, zdrowie, ojczyzna, rodzina, dom, tradycje oraz wartości, będące kierunkowskazem w życiu, takie jak: odwaga, prawdomówność, zaufanie, akceptacja, szczerość, radość, wyrozumiałość, cierpliwość, mądrość, optymizm, szacunek, entuzjazm, wolność, wyrozumiałość, sprawiedliwość. Końcowym elementem zajęć była praca plastyczna polegająca na  odwzorowaniu konturów kotka, zaś zwieńczeniem spotkania wspólny śpiew i taniec integracyjny w kole.
Podczas wizyty, dzieci zwiedziły również bibliotekę, zapoznały się z układem książek na półkach oraz bliżej poznały pracę bibliotekarza. W zajęciach uczestniczyło 20 uczniów.

Autor: Danuta Kolek