W dniu 8.04. 2016 r. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Rzeszowie zorganizowała seminarium Czytelnik YA - jak do Niego dotrzeć, jak Go zainspirować, zachęcić do czytania?
Bibliotekarze z bibliotek szkolnych i pedagogicznych z regionu oraz z odległych stron Polski wraz z nauczycielami i bibliotekarzami z Podkarpacia zastanawiali się w Rzeszowie nad tym, jak zainspirować do czytania gimnazjalistów, uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz innych młodych dorosłych.
Seminarium wypełniło drugi dzień spotkania Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych z całej Polski pod nazwą „Wspieranie nauczycieli w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych uczniów”, której członków wraz z koordynatorem Panią Agnieszką Pietryką, z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, do Rzeszowa zaprosiła dyrektor Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej Lucyna Brymora .
Wysłuchano wykładu prof. Uniwersytetu Warszawskiego Grzegorza Leszczyńskiego – znawcy literatury dla młodych i najmłodszych odbiorców, autora wielu artykułów i książek, w tym niezwykłej pozycji, wydanej w 2015 roku „Wielkie małe książki".
Pani mgr Jolanta Pytel – nauczyciel bibliotekarz z pasją, na co dzień pracująca w Gimnazjum nr 39 im. J. Dietla w Krakowie, redagująca wspólnie z uczniami blog recenzencki „Rekomendacja 39” – podzieliła się dobrą praktyką. Towarzyszył jej absolwent, dziś uczeń szkoły średniej, Bartłomiej Piechowicz, który potwierdził sens i jakość pracy, jak sam powiedział „inspirującej Pani Profesor”. Zaprezentowany został m.in. przykład Gimnazjum nr 39 w Krakowie, którego uczniowie prowadzą blog z recenzjami książek, uczestniczą w targach książek, a także czytają polskie legendy przedszkolakom oraz uczniom młodszych klas szkoły podstawowej. Blog” Rekomendacja 39” istnieje od 4 lat. Jego twórcy współpracują z 18 wydawnictwami w całym kraju.
Po wystąpieniach prelegentów, do zebranych zwróciła się Pani Małgorzata Rauch, Podkarpacki Kurator Oświaty, chwaląc przedsięwzięcie oraz dzieląc się refleksją na temat rozwijania kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród uczniów wszystkich etapów edukacyjnych.
Pani Agnieszka Pietryka zapoznała zebranych z dotychczas wypracowanymi w sieci sposobami inspirowania uczniów do czytania.
Z troską pochylono się nad wynikami badań, z których wynika, że w ostatnich klasach szkoły podstawowej wielu uczniów porzuca czytanie na rzecz gier komputerowych czy mediów społecznościowych.
Zdaniem znawcy literatury dla dzieci i młodzieży, profesora Grzegorza Leszczyńskiego, takie zjawisko jest czymś normalnym, bo młody człowiek buntuje się i szuka swojej drogi. Jeśli jednak będzie widział, że rodzice, nauczyciele i bibliotekarze czytają to jest szansa że i on wróci do książek. Zdaniem profesora, własny przykład jest najlepszym sposobem na dotarcie do młodego czytelnika.
Wykład prof. Leszczyńskiego zatytułowany Niekochany czytelnik w bibliotece - młody dorosły: oczekiwania, nawyki, lektury - wniósł wiele przemyśleń na temat czytelnictwa młodzieży oraz skłonił do refleksji nauczycieli i bibliotekarzy biorących udział w spotkaniu. Uczestnicy seminarium dowiedzieli się m.in.: jak powinna wyglądać książka wartościowa (z perspektywy dziecka oraz młodego dorosłego), której lektura przyniesie prawdziwą radość, wyzwoli emocje, a nie będzie tylko przymusowym obowiązkiem nałożonym przez rodzica czy nauczyciela. Uczestnicy seminarium poznali ciekawe przykłady bohaterów literackich, których książkowe losy można doskonale przenieść we współczesne realia. Dowiedzieli się czym należy się kierować, chcąc sprostać zainteresowaniom czytelniczym wymagających odbiorców oraz przekonali się przede wszystkim o tym, że nie ma jednej odpowiedzi na pytanie – Dlaczego warto czytać? Idealna odpowiedź tkwi w każdym czytelniku z osobna – zarówno w osobie dorosłej, jak w dziecku. Spotkanie z książką, obcowanie ze słowem pisanym to według Profesora podróż w głąb siebie bądź równie fascynujące spotkanie z przyjacielem.
Młody czytelnik w lekturze ciekawych powieści czy opowiadań próbuje odnaleźć swoje problemy i emocje dnia codziennego. Jeśli współczesna literatura zapewni dzieciom i młodzieży tego typu model bliski rzeczywistości, w którym każdy odnajdzie swoje miejsce – obcowanie z książkami stanie się przyjemnością.
Prezentację prof. Grzegorza Leszczyńskiego otwiera cytat z powieści Johna Greena „Gwiazd naszych wina” : Czasami trafiasz na książkę, która przepełnia cię dziwną ewangeliczną gorliwością oraz niezachwianą pewnością, że roztrzaskany na kawałki świat nigdy już nie będzie stanowił całości, dopóki wszyscy żyjący ludzie jej nie przeczytają. Ale są też dzieła, o których nie możesz opowiadać innym, książki rzadkie i wyjątkowe, i twoje , że dzielenie się nimi wydają się niemalże zdradą.
W dalszej kolejności wymienia autorów i tytuły współczesnych książek, które są bliskie młodym dorosłym czytelnikom.
Seminarium zakończył panel dyskusyjny, moderowany przez dziennikarkę Radia Rzeszów, Panią Bernadetę Szczyptę z udziałem prelegentów i uczestników seminarium na temat czytelnictwa. W dyskusji wzięli udział: prof. Grzegorz Leszczyński (UW), Jolanta Pytel (Gimnazjum nr 39 z Krakowa), Bartłomiej Piechowicz (absolwent Gimnazjum nr 39 z Krakowa), Agnieszka Pietryka (ORE), Elżbieta Mieczkowska (Warmińsko-Mazurska Biblioteka Pedagogiczna w Elblągu), Elżbieta Tkacz (Miejska Biblioteka Publiczna w Jarosławiu).
Uczestnicy seminarium, w rozmowach kuluarowych z organizatorami, chwalili wysoki poziom merytoryczny prelegentów, ciekawą debatę oraz organizację spotkania.
Renata Bąk i Renata Kozłowska – Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Rzeszowie
Galeria zdjęć z Muzeum Dobranocek
Zdjęcia dzięki uprzejmości Muzeum Dobranocek w Rzeszowie
Spotkanie w czytelni
Galeria zdjęć z seminarium